Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

Ve studiu

The Prostitutes

Můj soundtrack

Masker

Čerstvé (z)boží

Max Bazowski

Headliner 1/3

Jelen

Headliner 2/3

Jelen

Headliner 3/3

Jelen v říjnu

Enface

Sima Martausová

TOP

8 posmrtných alb

Rozhovor

Zebra Katz

Enface

Myles Kennedy

Reportáž

Fenomén Liberec

Rozhovor

Paulie Garand

Čerstvé (z)boží

Červen

Headliner 1/2

Ellie Goulding

Headliner 2/2

Ellie Goulding

Rozhovor

Support Lesbiens

Art

7 nelepších architektonických obalů

Story

Story Acey Slade

Výslech

Mortal Cabinet

Rozhovor

Health

  • health

    Odřízli jsme se od světa

    text kay buriánek

    foto lucie levá

     

    7

     

    rozhovor

    1

  • Málokdy se stává, že středobodem nějaké kapely není zpěvák a kytarista, ale někdo, kdo kroutí čudlíky na krabičkách a občas obsluhuje basu. Jenže Health nejsou normální kapela snad v ničem a John Famiglietti je magnetická figura, což nám osobně potvrdil při rozhovoru i následném koncertu v pražské MeetFactory.

    Dvorní noisemaker, baskytarista, občasný perkusista a hlavně nepřehlédnutelná pódiová postava je tím, kdo vás praští do očí jako první. Jeho extatické tanečky a hlavně to, čemu se říkávalo headbanging, jsou atributy, které na koncertě Health budete milovat. Samozřejmě hned po hudbě samotné.


    Jak zatím probíhá turné k desce Death Magic?

    Nevím, vlastně asi zatím super, hráli jsme teď v Polsku, v Krakově na festivalu Unsound, a bylo pro nás velké překvapení, že lidé novou desku už dobře znají a reagují na ni. Zatím jsme hráli asi šest nebo sedm koncertů, ani nevím. Když jsem na turné, tak to nesleduji, nepočítám dny, koncerty.

    Registrujete nějaký rozdíl mezi poměry na turné ve Státech a v Evropě?

    Ano, hodně. Hlavně logistické věci, jídlo je jiné, hotely a podobně. A pochopitelně také emoce spojené s naší hudbou. V Americe je teď mnoho trendů populárních, lidé na ně reagují přemrštěně pozitivně, a právě protože jsme součástí nějaké hipsterské vlny, je to, řekněme, méně upřímné. Takže je pro nás zajímavý mix reakcí evropského publika. Myšleno v dobrém, ty odezvy jsou spontánnější a uvěřitelnější. Samozřejmě je to markantnější, čím dál na východ jedeme.


    A kde jste zatím byli nejdál?

    V Rusku. V Moskvě, ale to už je dávno.

     
     

    7

    rozhovor

    2

  • Death Magic jsme nebyli schopni produkčně dostat do tvaru, se kterým bychom byli spokojeni

    Obecně nás baví celá ta východní část, do které počítáme právě Polsko i Českou republiku.


    Víte, kolikrát jste už u nás hráli?

    Asi čtyřikrát, pětkrát? Pamatuju si ten malý punkový klub, 007, tuším, potom jsme hráli jednou mimo Prahu, v Kutné Hoře na festivalu Creepy Teepee, v klubu Pilot a jednou jsme hráli tady v MeetFactory. Takže teď je to popáté, jestli dobře počítám.


    Správně! Baví vás být na turné, nebo je to něco, o čem víte, že je třeba dělat a musíte se do toho tak trochu nutit?

    Absolutně baví. To byl primární důvod, proč jsme zakládali tuhle kapelu. Chtěli jsme vydat rychle první desku, abychom mohli vyjet co

    nejdřív na turné. Jasně že to má i nudné aspekty, ale většina toho je vzrušující – pití, nová místa, noví lidé, místa a fanoušci, které známe a těšíme se na ně… Je to prostě splněný sen!


    Vaše nové album Death Magic vyšlo po dlouhých šesti letech po desce Get Color. Co jste tak dlouhou dobu mezi tím dělali?

    Dělali jsme na soundtracku k videohře Max Payne 3. Ale většinu času jsme se trápili s tím, že jsme měli napsaný materiál na Death Magic, ale nebyli jsme schopni ho produkčně dostat do tvaru, se kterým bychom byli spokojeni. Chtěli jsme víc elektronickou verzi našeho typického zvuku a všechno, s čím jsme přicházeli, byly jenom pokusy na hovno. Tak jsme se učili,

     
     

    7

    rozhovor

    3

  • Sami sebe neoznačujeme jako noise kapelu. Protože koho to vůbec zajímá

    Death Magic je podle mého unikátní a silný mix hudby jako takové a struktur, které jsou velmi originální. Zajímá mě, jaký používáte klíč ke skládání a jak jste konkrétně na tomhle albu přistupovali k vrstvení nápadů i samotných nástrojů, co je první, co potom, co z toho všeho je nejdůležitější?

    Tentokrát bylo hodně věcí jinak než obvykle. Jake přicházel často s melodiemi a motivy, které byly od zpěvu nebo od kytary. Pro mě, jako hlavního, řekněme, operátora, se stalo jistou obsesí dosáhnout i naživo zvuku, který bude hodně tvrdý a kompaktní. Ale ve výsledku je to zase jenom na nás všech, jaký tomu dáme tvar. Technicky je to v současné době tak, že já většinou začnu nějaký motiv v Abletonu, dost často je to čistý beat. Nebo Jake začne nějakou lehkou informativní skicou vokálu, což jsme prakticky nikdy předtím nedělali, to je úplné novum.


    Death Magic produkoval Bobby Crlic aka The Haxan Cloak. Jak jste se k sobě dostali? Pokud vím, on produkoval poslední album Björk.

    Bobby produkoval jen ten první track na albu, ne celou desku. My jsme chtěli, aby toho dělal víc. Ale nešlo to právě z toho důvodu, že ve stejné době pracovali s Arkou na desce Vulnicura pro Björk. Téměř celou nám ji produkoval Lars Stalfors, který dělal na deskách The Mars Volta a také společně s Andrewem Dawsonem spolupracuje na sólovce Alice Glass z Crystal Castles. S And­rewem jsme vlastně začali na albu pracovat, ale potom jsme se v Los Angeles seznámili

    ostatním. A Jake, náš zpěvák, byl nadšen právě z Death Magic, možná proto, že to připomíná trochu název alba Death Magnetic od Metalliky. Já osobně jsem chtěl, aby se deska jmenovala Drugs Exist, což je název posledního songu, ale ostatním se to moc nelíbilo.

    jak postupovat, aby to bylo lepší, a to prostě zabralo hodně času. Věděli jsme, že to je v podstatě jednoduché, ale někdy, když moc chcete dosáhnout nejlepšího možného výsledku, cesta se zkomplikuje. Ale jsme v kapele už dlouho, máme dost zkušeností, tak se to nakonec povedlo.


    Jak dlouho jste vlastně spolu?

    Asi od roku 2006. Takže to bude brzo deset let! To je sakra dlouhá doba. Většina mých oblíbených kapel nepřežila ani čtyři roky. Vydaly dvě desky a šmytec.


    Death Magic – proč tenhle název? Napovídá snad nějakou obsesi smrtí a magií?

    Když hledám název pro novou desku, vždycky popíšu celý list slovy nebo slovními spojeními, která mě baví, a ukážu ho

     
     

    7

    rozhovor

    4

  •  

    10 nejoblíbenějších alb podle Health

    Black Sabbath – Master of Reality

    The Stooges – Fun House

    Sonic Youth – Daydream Nation

    Brian Eno – Apollo

    The Doors – The Doors

    Out Hud – S.T.R.E.E.T. D.A.D.

    Thin Lizzy – Johnny the Fox

    Led Zeppelin – I

    The Misfits – Collection One

    Dead Kennedys – Frankenchist…

    s Larsem a ten už skoro hotové věci přeprodukoval. Máme podobný background, hodně mu věříme a od začátku jsme si sedli, takže on je vlastně faktický producent Death Magic. Ale zpátky k The Haxan Cloak. On a hlavně jeho vlastní hudba má obrovskou zásluhu na tom, jak Death Magic zní. Produkoval třeba desku kapely The Body, kterou zbožňuju. Celkově má prostě stejný pohled na věci a je jeden z těch vizionářů, který umí pracovat s moderní elektronikou a implantovat ji do kontextu tak, aby to působilo organicky a přirozeně.

    Možná to vysvětluje, proč ve švédštině slovo haxan znamená čaroděj. Považujete Health víc za noise, nebo popovou kapelu?

    My už sami sebe neoznačujeme jako noise kapelu. Protože koho to vůbec zajímá? Já věřím v nějaký smysl kategorizování a hru s žánry, ale třeba k našemu jménu občas přidávají, že jsme moderní hardrocková kapela, což je přece úplný nesmysl. Ale pochopitelně naše první deska byl prostě čistý noise. Pokračovala v nějaké linii, ve které byli My Bloody Valentine a řekněme třeba Sonic Youth. To, co děláme dnes, je ale jiné. A pop? To je zase velmi široký žánrový pojem. Můžeme být pop? Proč ne. Jsme opravdu, technicky vzato, popová kapela? Ne, samozřejmě že nejsme!

     
     

    7

    rozhovor

    5

  •  

    Health

    Čtyřčlenná kapela z Los Angeles, původně spojená s legendárním klubem The Smell, který připomíná pražskou Sedmičku. Health vydali tři řadová alba, z nichž poslední Death Magic vyšlo letos. Ze začátku byli označováni jako experimentální noise band s inklinací k elektronice a industrialu. Ale už i kvůli k popu tíhnoucímu zpěvu u nich všechny pokusy o zaškatulkování selhávají. Kromě řadových alb vydali i dvě desky tanečně orientovaných remixů, jejich song Crimewave masivně proslavil remix slavnějších Crystal Castles a podíleli se i na hudbě do dvou počítačových her – Max Payne 3 a Grand Theft Auto V. V současné době jsou na evropském turné s posledním albem.

    Když už se bavíme o těch kategoriích a první desce, tu jste nahrávali ve špinavém, malém, ale dnes už legendárním klubu The Smell v Los Angeles. Je ještě pořád v provozu? Chodíte tam občas?

    Jo, je. Ale nechodím, nebyl jsem tam už dlouho. Oni dělají každý rok výroční koncert s kapelami, které tam začínaly. Teď naposled si vymysleli, že chtějí, aby lidé z těch kapel pracovali u vstupu, to bylo super. Je to tam pořád stejné, Jim Smith, původní majitel, je tam pořád až čtyři dny v týdnu, což je po těch letech neuvěřitelné. Pro něj to není jenom v hudbě, která se tam hraje. Je to komunitní projekt, slouží už několikáté generaci dětí, které žijí v centru Los Angeles, a je skvělé, že to pořád funguje a má svoji identitu.


    Věnujete jako kapela pozornost trendům? Sledujete, co je nového, a reflektujete to nějak ve své vlastní tvorbě?

    Rozhodně ano! Health byli vždycky informovaní o dění kolem a filtrovali to skrz vlastní zvuk a image.


    Byla to vždycky spíš reflexe losangelské scény, která je hodně svá?

    Ani ne. Já samozřejmě sleduju, co se děje ve městě. Ale my jsme víc analogová kapela a nejnovější hudební trend, který teď v Los Angeles frčí, je techno, což je legrační, protože to třeba v Evropě funguje už dlouhou dobu. Takže my sice reflektujeme nějakou hudební módu Los Angeles, ale stejně si potom vše transponujeme po svém. I když

    jsme byli součástí scény kolem klubu
    The Smell, byli jsme vždycky trochu jiní.


    Poslední song na vašem albu se jmenuje Drugs Exist. Jaký je váš vztah k drogám?

    Vždycky jsem si myslel, že drogy jsou zatraceně fajn. Jako puberťák jsem toužil po tom vyzkoušet je, a když k tomu konečně došlo, zjistil jsem, že jsou ještě mnohem lepší, než jsem čekal. Já je nechci pochopitelně nějak masivně promovat, ale myslím, že pro umělecké účely a inspiraci je třeba marihuana fajn. A obecně, pokud nedojde k nějakému excesu a závislosti, že je dobré, aby měl drogovou zkušenost každý, protože to je zážitek, který se nedá jinak simulovat.

     
     

    7

    rozhovor

    6

  • New Coke

    We Are Water

     

    Stonefist

     

    Die Slow

     

    Heaven

     

    Tears

     
     
     
     
     

    7

    rozhovor

    7

 
×
Čtete:
2015/11
Health

Téma 1/2

Producenti

Téma 2/2

6 dalších vyhledávaných producentů

Rozhovor

St. Germain

TOP

Madonna

Story

Jackie Crash

Jackie Crash

Papa Roach

Rozhovor

Five finger Death Punch

Retro

Kraftwerk

TOP

Bez šance

Návrat

Bez ladu a skladu

Anketa

Hudebnická knihovna

Rozhovor

Xindl X

Vizuál

Nabil

Rozhovor

Chelsea Wolfe

Výslech

TroubleGang

Rozhovor

The Dead Daisies

Song Story

Mňága a Žďorp

Rozhovor

Hrdinové nové fronty

Ženský element

Janet Jackson

Rozhovor

Mikoláš Růžička

Test

H-D Kvíz

Rozhovor

Tonya Graves

Insider

Martin Červinka

Televize

Videorama

Turné

Ben Cristovao

Kalendárium

Památné dny

Hip Hop 1/2

Elementy ulice

Hip Hop 2/2

Honza Pentifull

Klasika

Teď vážně

Folk 1/2

Bez cancáku

Folk 2/2

Kings of Convenience

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary!

Alternativa 1/2

Kroky podzem

Alternativa 2/2

Čankišou

EDM 1/2

MDMA

Mluvené slovo

Vyprávěj

Odjinud

Mimochodem

Tip

Struny podzimu

Recenze měsíce

Dave Gahan & Soulsavers

Recenze

19. 11. 2015

Recenze

5. 11. 2015 1/2

Recenze

5. 11. 2015 2/2

Duel

Richard Müller

SMS REC

SMS/RECenze

Naživo

Young Fathers

Naživo

Converse workshop

Naživo

Nouvelle Prague

Naživo

Madonna

Naživo

Jaga Jazzist

Naživo

Tata Bojs

Naživo

Róisín Murphy

Naživo

Prodigy

Naživo

Joe Satriani

Naživo

Health

Naživo

Sto zvířat

Naživo

Troublegang

Naživo

Kryštof

Naživo

Simply Red

Naživo

Anti-Flag

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.