Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

Ve studiu

The Prostitutes

Můj soundtrack

Masker

Čerstvé (z)boží

Max Bazowski

Headliner 1/3

Jelen

Headliner 2/3

Jelen

Headliner 3/3

Jelen v říjnu

Enface

Sima Martausová

TOP

8 posmrtných alb

Rozhovor

Zebra Katz

Enface

Myles Kennedy

Reportáž

Fenomén Liberec

Rozhovor

Paulie Garand

Čerstvé (z)boží

Červen

Headliner 1/2

Ellie Goulding

Headliner 2/2

Ellie Goulding

Rozhovor

Support Lesbiens

Art

7 nelepších architektonických obalů

Story

Story Acey Slade

Výslech

Mortal Cabinet

Rozhovor

Health

Téma 1/2

Producenti

Téma 2/2

6 dalších vyhledávaných producentů

Rozhovor

St. Germain

TOP

Madonna

Story

Jackie Crash

Jackie Crash

Papa Roach

Rozhovor

Five finger Death Punch

Retro

Kraftwerk

TOP

Bez šance

Návrat

Bez ladu a skladu

Anketa

Hudebnická knihovna

Rozhovor

Xindl X

Vizuál

Nabil

Rozhovor

Chelsea Wolfe

Výslech

TroubleGang

Rozhovor

The Dead Daisies

Song Story

Mňága a Žďorp

Rozhovor

Hrdinové nové fronty

Ženský element

Janet Jackson

Rozhovor

Mikoláš Růžička

Test

H-D Kvíz

Rozhovor

Tonya Graves

Insider

Martin Červinka

Televize

Videorama

Turné

Ben Cristovao

Kalendárium

Památné dny

Hip Hop 1/2

Elementy ulice

Hip Hop 2/2

Honza Pentifull

Klasika

Teď vážně

Folk 1/2

Bez cancáku

Folk 2/2

Kings of Convenience

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary!

Alternativa 1/2

Kroky podzem

Alternativa 2/2

Čankišou

EDM 1/2

MDMA

Mluvené slovo

Vyprávěj

Odjinud

Mimochodem

Tip

Struny podzimu

Recenze měsíce

Dave Gahan & Soulsavers

Recenze

19. 11. 2015

Recenze

5. 11. 2015 1/2

Recenze

5. 11. 2015 2/2

Duel

Richard Müller

SMS REC

SMS/RECenze

Naživo

Young Fathers

Naživo

Converse workshop

Naživo

Nouvelle Prague

Naživo

Madonna

Naživo

Jaga Jazzist

  • Z některých jazzových koncertů máte prostě pocit, že se žánr vrací tam, kam patří, a znovu vyplouvá na povrch celá jeho syrovost. K takovým patřilo i vystoupení Jaga Jazzist.

    text Vojta Libich

    foto Jakub Macháček

     

    Kosmičtí mistři
    starých forem

    Jaga Jazzist

     
     

    3

    naživo

    1

  •  

    Praha, Lucerna
    Music Bar, 11. 11. 2015

    To, že se jazz za posledních několik desetiletí úspěšně proplétá dalšími žánry a vytváří si nové a nové podoby, má bohužel za následek i určité obroušení hran. Většinu avantgardy vcucly všechny možné fusion styly a smooth jazz se stal bezbranným a bezbarvým standardem ve vodách ne úplně podzemního jazzu. V takovém ovzduší dokáže zjevení, jakým je oktet Jaga Jazzist, zapůsobit jako pořádně silný závan čerstvého vzduchu.

    Parta norských vikingů v čele s bratry Martinem a Larsem Horntvethovými sice využívá syntezátorů Korg a nejrůznějších samplerů a smyček v až děsivé míře a celá produkce je tak zahalená do elektronicky kosmického hávu poměrně znatelně, nikdy ale nesklouzává k prvoplánovému hraní na atmosféru, ke kterému by mohly možnosti elektro-soundu svádět. Znatelným a až zatvrzele nehybným základem skladeb Jaga Jazzist jsou skoro vždy pevné jazzové formy. A to ať už ve standardních virtuózních peckách s prostorem pro jednotlivé sólisty, nebo v experimentálnějších kompozicích, které místy silně odkazují například na pozdní tvorbu Johna Coltrana. Od začátku je jasné, že tady půjde o ryzí muzikantství, během koncertu se celá kapela postupně dostává do varu a setlist nabírá na intenzitě.

    Zatímco se především jednotliví sólisté trhají ze řetězu (za zmínku stojí minimálně Lars Horntveth se svými minimalistickými,

    ale údernými saxofonovými sóly nebo skoro až free-jazzový trombonista Erik Johannes­sen) a matematicky přesný bubeník Martin Horntveth do toho místy buší, jako kdyby hrál v Led Zeppelin, všímáme si, že si kapela pořád udržuje ukázněnost, jakou je potřeba pro správné vyznění všech songů. A chytlavost melodií a harmonií funguje tak, že místy máme vlastně pocit, že posloucháme hodně uvolněnou a improvizovanou produkci pozdních Genesis nebo King Crimson. Set je poskládán velice chytře a s nebývalou dramaturgickou pečlivostí. Od prvních taktů až do konce druhého přídavku tak Norové nenechají publikum v Lucerna Music Baru ani na minutu vydechnout. Napětí se stupňuje a atmosféra houstne. Když nakonec po bezmála dvouhodinovém nářezu Jaga Jazzist ukončí skladbou Oslo Skyline z desky What We Must, nezbývá než zalapat po dechu a vydat se domů, protože na místě není žádný DJ s afterparty. A tohle je beztak potřeba vstřebat úplně jinak.

    Dokud existují party muzikantů, které dovedou vyvolat tak širokou škálu emocí bez použití kýče a pouze za pomoci své vlastní techniky a uměleckého prožitku, pak bude i jazz nadále přežívat ve své původní ryzí podobě. Je jedno, kolik elektroniky nebo efektů v něm bude. Jaga Jazzist dokazují (a pražský koncert nebyl výjimkou), že inovativně a originálně se dá existovat i ve starých formách.

    naživo

     
     

    3

    2

  •  
     
     
     
     
     
     
     

    naživo

     
     

    3

    3

 
×
Čtete:
2015/11
Jaga Jazzist

Naživo

Tata Bojs

Naživo

Róisín Murphy

Naživo

Prodigy

Naživo

Joe Satriani

Naživo

Health

Naživo

Sto zvířat

Naživo

Troublegang

Naživo

Kryštof

Naživo

Simply Red

Naživo

Anti-Flag

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.