Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

Ve studiu

The Prostitutes

Můj soundtrack

Masker

Čerstvé (z)boží

Max Bazowski

Headliner 1/3

Jelen

Headliner 2/3

Jelen

Headliner 3/3

Jelen v říjnu

Enface

Sima Martausová

TOP

8 posmrtných alb

Rozhovor

Zebra Katz

Enface

Myles Kennedy

Reportáž

Fenomén Liberec

Rozhovor

Paulie Garand

Čerstvé (z)boží

Červen

Headliner 1/2

Ellie Goulding

Headliner 2/2

Ellie Goulding

Rozhovor

Support Lesbiens

Art

7 nelepších architektonických obalů

Story

Story Acey Slade

Výslech

Mortal Cabinet

Rozhovor

Health

Téma 1/2

Producenti

Téma 2/2

6 dalších vyhledávaných producentů

Rozhovor

St. Germain

TOP

Madonna

Story

Jackie Crash

Jackie Crash

Papa Roach

Rozhovor

Five finger Death Punch

Retro

Kraftwerk

TOP

Bez šance

Návrat

Bez ladu a skladu

Anketa

Hudebnická knihovna

Rozhovor

Xindl X

Vizuál

Nabil

Rozhovor

Chelsea Wolfe

Výslech

TroubleGang

Rozhovor

The Dead Daisies

Song Story

Mňága a Žďorp

Rozhovor

Hrdinové nové fronty

Ženský element

Janet Jackson

Rozhovor

Mikoláš Růžička

Test

H-D Kvíz

Rozhovor

Tonya Graves

Insider

Martin Červinka

Televize

Videorama

Turné

Ben Cristovao

Kalendárium

Památné dny

Hip Hop 1/2

Elementy ulice

Hip Hop 2/2

Honza Pentifull

Klasika

Teď vážně

Folk 1/2

Bez cancáku

Folk 2/2

Kings of Convenience

  •  

    text Jarda Konáš

    Foto Archiv kapely

    Kings of
    Convenience

    FOLK 2/2

     
     

    5

    1

  •  

    Po dlouhé pauze, kdy drželi fanoušky napjaté a bez jakýchkoli informací, se norští folkaři opět dali dohromady a brzy přijedou zahrát i k nám. Pro fanoušky alternativního folku to pravděpodobně bude největší koncertní událost letošního roku.

     
     

    Nečekaný návrat

    Pokud tedy seženou vstupenky. Ty se na koncert chystaný na 3. prosince do prostor pražské MeetFactory vyprodaly během několika minut.

    Hlavně neznít anglicky

    „Potkali jsme se na začátku devadesátých let na střední,“ vzpomínal v jednom rozhovoru na setkání se svým kolegou Eirikem Glambek Bøem zpěvák Erlend Øye, jehož nezaměnitelné brýle se staly symbolem hipsterství dlouho před... hipsterstvím. „Oba jsme měli rádi Pink Floyd a v Bergenu tou dobou

    pučela hudební scéna, takže to netrvalo moc dlouho a najednou jsme spolu byli v kapele. Chtěl jsem hrát spíš odlehčeně, vkládat do muziky i humor, ale Eirik mě tlačil do vážné polohy. To znamenalo, že naše kapela přestala lidi zajímat, ale taky jsme díky tomu trávili hodně času společně,“ dodával.

    Když se koncem devadesátých let jejich skupina rozpadla, Eirik a Erlend chtěli pokračovat dál, ale hledali vlastní tvář. „Řekli jsme si, že kapelu nepotřebujeme. Vystačíme si sami. Věděli jsme, že

     

    FOLK 2/2

     
     

    5

    2

  •  

    je dobré být odlišní, a snažili se zbavit zvuku, který měla většina ostatních. Pendloval jsem tehdy mezi Bergenem a Londýnem a uvědomil si jednu věc – kdybychom chtěli znít jako angloamerická skupina, nikoho bychom nezajímali. Bylo by to, jako bychom chtěli prodávat písek nomádům na Sahaře.“

    A nutno říct, že originální zvuk Kings of Convenience proslavil už na debutu
    Quiet is the New Loud. Najednou tu byli dva kluci, kteří zněli jako nikdo předtím.

    Kings Of Convenience:
    I‘d Rather Dance With You

    Videoklip k singlu I‘d Rather Dance With You získal evropskou cenu MTV.

     
     

    Na cestování s kapelou se svým způsobem stanete závislí

     
     
     

    FOLK 2/2

     
     

    5

    3

  •  

    Byl v nich kousek Simona s Garfunkelem, kousek retra po vzoru Belle & Sebastian, ale přesto byli sví. Je třeba si uvědomit, že indie folk tak, jak ho známe dnes, byl tehdy ještě v plenkách a minimálně na českém trhu lze Kings of Convenience společně s Josém Gonzálesem, který tou dobou také vyletěl nahoru, považovat za jakési ledoborce žánru. Velkou roli v tomto směru hrála druhá deska Riot on an Empty Street, na které se nacházelo hned několik velkých hitů. Melancholickou
    Misread dokonce nasadila i česká rádia, pro která se tou dobou folk rovnal Xindlovu Andělu a ničemu dalšímu. No a také tu byl nádherný singl I‘d Rather Dance With You, díky kterému Kings of
    Convenience získali evropskou cenu MTV.

    Každý sám za sebe

    Ačkoli byla dvojice v kurzu, docházelo uvnitř k prvním rozporům. Ty časem vyústily sice ne přímo k rozpadu, ale rozhodně k dlouhé pracovní pauze. „Snažil jsem se Eirika přesvědčit, že bychom se s Kings of Convenience měli začít hudbě věnovat profesionálně. Oba jsme dost odlišní, máme jiný přístup k hudbě, a tak když jsme konečně natočili desku, která měla úspěch, on se prostě sesunul do křesla a opakoval: Já už nemůžu, nedokážu cestovat po světě. Bojoval s pocitem, že se mu vzdaluje jeho vlastní život, že jej řídí někdo jiný. To

    byl moment, kdy jsem se začal věnovat vlastním projektům.“

    Øyeho sólová dráha je, na rozdíl od kolegy stáhnutého v pozadí, poměrně pestrá. Zahrnuje dýdžejing i hraní s kapelou, kolaboraci s dalšími muzikanty nebo produkci několika kapel. Jeho nejznámější počin po Kings of Convenience je ale bezpochyby skupina The Whitest Boy Alive, se kterou v roce 2012 přijel v rámci Electronic Beats festivalu i do Prahy. „Svým způsobem se na tom stanete závislí. Někam přijedete, ochutnáte regionální kuchyni, poznáte místní lidi a snažíte se trochu sžít s tou zemí. A pak se seberete a jedete o kus dál. Byl to můj sen, dělat muziku a jezdit s ní po světě. A stále je. Miluju to, miluju, miluju!“ říká.

    Těžko říct, odkud přišel impuls dát Kings of Convenience znovu dohromady. Erlend Øye totiž ještě loni schvaloval rozhovory zásadně jen ke své poslední studiovce Legao a letos na jaře prohlásil, že k původnímu projektu se sice plánuje vrátit, ale až okolo roku 2018. Na tom vlastně ale tak moc nezáleží. Důležité je, že Kings of
    Convenience jsou zase spolu a na začátku prosince se objeví v Praze. Což je okamžik, ve který ještě nedávno doufal opravdu málokdo.

     

    FOLK 2/2

     
     

    5

    4

  •  
     

    Kings of
    Convenience

    Indiefolkové duo založené v roce 1998 dvěma rodáky z norského Bergenu, Erlendem Øyem a Eirikem Glambekem Bøem. V roce 2001 vydalo debut Quiet is the New Loud, který mnohé kolegy (např. Turin Brakes) inspiroval k akustičtějšímu zvuku. Přelomová deska Riot on an Empty Street dostala indie folk do hitparád. Mezi lety 2010 a 2014 mělo tvůrčí pauzu a koncertovalo jen sporadicky, letos se vrací s evropským turné.

     
     
     
     
     

    5

    FOLK 2/2

    5

 
×
Čtete:
2015/11
Kings of Convenience

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary!

Alternativa 1/2

Kroky podzem

Alternativa 2/2

Čankišou

EDM 1/2

MDMA

Mluvené slovo

Vyprávěj

Odjinud

Mimochodem

Tip

Struny podzimu

Recenze měsíce

Dave Gahan & Soulsavers

Recenze

19. 11. 2015

Recenze

5. 11. 2015 1/2

Recenze

5. 11. 2015 2/2

Duel

Richard Müller

SMS REC

SMS/RECenze

Naživo

Young Fathers

Naživo

Converse workshop

Naživo

Nouvelle Prague

Naživo

Madonna

Naživo

Jaga Jazzist

Naživo

Tata Bojs

Naživo

Róisín Murphy

Naživo

Prodigy

Naživo

Joe Satriani

Naživo

Health

Naživo

Sto zvířat

Naživo

Troublegang

Naživo

Kryštof

Naživo

Simply Red

Naživo

Anti-Flag

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.