-
text Iva Boková
foto kevin wilson, kent miller
Acey Slade
Punkrockový kadeřník
6
story
1
-
Baskytarista legendární kapely Joan Jett téměř dvě dekády působil ve významných punkových formacích a vystupoval po celém světě. Chlapík s glam výzorem závislý na Nutelle a kvalitní kávě, který si donedávna všude nosil plyšového netopýra ze série Ugly Dolls a staral se o něj jako o dítě, toužil po svobodě a sólovém albu. Vzniklo díky podpoře fanoušků i spolupráci s muzikanty z Guns N´Roses nebo Stone Sour.
Dlouhodobý sen o vlastním punk´n´rollovém albu si splnil až v letošním roce. A byla to pořádná dřina. „Být muzikantem na volné noze, bez stálé kapely, smlouvy, pravidelného příjmu, je někdy boj o život. Mě to ale posunulo dál, a dokonce i jiným směrem, protože jsem díky tomu začal dělat úplně novou práci,“ říká pro Headliner.
Acey Slade se totiž před pár lety pustil do dalšího kreativního povolání. Stal se kadeřníkem. „Pokud by se mě teď někdo zeptal, jaký první krok má udělat, když se chce stát profesionálním muzikantem, poradil bych mu, aby se stal kadeřníkem,“ říká s úsměvem. „Táta mi vždycky radil, ať si vytvořím nějaký záložní plán, ať si nejdřív najdu běžnou práci a pak se začnu věnovat hudbě. Samozřejmě to šlo jedním uchem dovnitř
a druhým ven. Život vám ale přinese různé situace a nenadálé zkoušky a najednou to vidíte jinak.“
Přemýšlel, jaké povolání by mohl dělat, aby bylo kreativní a bavilo ho, aby mu nabídlo flexibilní pracovní dobu a zároveň umožnilo nosit šílené oblečení, střapaté účesy, barevné vlasy a nemusel skrývat tetování. Je třeba podotknout, že takto uvažoval, přestože se z něj už před několika lety stal punkrockový elegán a dlouhé modré či červené dready, hororový make-up a pruhované podkolenky a rukavice bez prstů jsou ty tam. Právě vlasy byly nicméně klíčové. Slade se kvůli nim přihlásil ke studiu na prestižním Aveda Institutu Kosmetologie v New Yorku, kde absolvoval rok a půl trvající kurz vlasové stylistiky a stal se z něj špičkový profesionální kadeřník.
6
story
2
-
Murderdolls – White Wedding
Být muzikantem na volné noze, bez stálé kapely, smlouvy, pravidelného příjmu, je někdy boj o život
Mezi koncerty v rámci turné s Joan Jett tak stříhal, barvil i prodlužoval vlasy modelek, rockových hvězd i dalších celebrit, ale také běžných smrtelníků. Jako vlasový stylista se podílí na televizní reality show Top Chef, v níž soutěží profesionální kuchaři, česal modelky na módní přehlídce Calvina Kleina v průběhu New York Fashion Weeku, spolupracuje s magazínem o tetování Rebel Ink.
Kariéru kadeřníka a hudebníka se snaží striktně oddělovat. V rámci věčné touhy po nezávislosti si „Acey Scissorhands“, jak se mu přezdívá, otevřel doma vlastní malý kadeřnický salon a občas hostuje i v salonech přátel z oboru.
V posledních měsících se ovšem mnohem víc soustředí opět na muziku. Přestože měl nabídky vydat první sólovou desku, která je „stoprocentně Acey Slade“, protože na ní dělal opravdu úplně všechno sám, u různých významných labelů, rozhodl se, že se nikomu neupíše. „Od začátku jsem si byl jistý, že si chci o všem kolem tohoto alba rozhodovat sám, proto jsem ani žádné vydavatelství nehledal. Od spousty přátel, kteří si v prvotní
6
story
3
-
Pokud by se mě teď někdo ptal, jaký první krok má udělat, když se chce stát profesionálním muzikantem, poradil bych mu, aby se stal kadeřníkem
Acey Slade & The Dark Party –
She Brings Downd The Mooneuforii po získání zajímavé nabídky nedali pozor, vím, že mnohdy na vlastní muziku nemají vůbec práva, takže firma si s ní může dělat, co chce, a oni nemají možnost do toho jakkoli zasahovat. Navíc tím také samozřejmě přicházejí o peníze,“ upozorňuje.
A jak to celé vzniklo? „Někdy na začátku letošního roku mi došlo, že jsem už dlouhou dobu nepřišel s žádnou původní muzikou a cítil jsem silné puzení to změnit.“ Spolupráci s vydavatelstvím tedy od začátku zamítl, a tak musel peníze na nahrávání, grafiku, promo
i všechny další praktické náklady získat nějak jinak. Zvolil v současné době stále populárnější a velmi dobře fungující cestu crowdfundingu. Na serveru PledgeMusic spustil kampaň, kterou opět propagoval zcela sám mezi fanoušky. Samozřejmě pomohlo i to, že o ní informovali a odkaz na ni na sociálních sítích
6
story
4
-
Dope – Now Or Never
potřebuje absolutní volnost, a tak už není jejím oficiálním členem. „Joan je úžasná žena a nejlepší šéf, jakého jsem kdy měl. Miluju ji! Kdyby mi zítra zavolala, že mě potřebuje, okamžitě balím a bez váhání jedu,“ říká však. Podobně to má i s kapelou Dope, s níž čas od času vyjíždí na koncerty. Koncem listopadu zavítají do Ruska a na Ukrajinu.
Na první sólové album tedy složil veškerou hudbu i texty: „Jsou hlavně o vztazích. Celá deska je pro mě hodně osobní, velmi intimní. V posledních letech jsem ve vztazích zažil velké kotrmelce a všechno se promítá v textech.“ Nahrávalo se ve studiu Toma Camusa na pultu Neve, který dříve použili třeba Aerosmith nebo Lenny Kravitz, o finální mix se postaral Kato Khandwala, k jehož dílům z poslední doby patří desky The Pretty Reckless či legendárních Blondie.
Bicí pro Aceyho Sladea nahrál současný bubeník Guns N´Roses Frank Ferrer: „Mám moc rád jejich poslední desku Chinese Democracy. Někde jsem ji slyšel, stáhl jsem si ji, ale protože se mi opravdu hodně líbila, chtěl jsem mít v ruce cédéčko. Jaké bylo mé překvapení, když jsem si pročítal booklet a zjistil, že můj dlouholetý přítel, jehož styl hraní jsem vždycky obdivoval, je novým členem Gunů. A teď se naše cesty znovu sešly,“ říká Slade k výběru bubeníka. O kytarové party se postaral Christian Martucci, bývalý člen kapely Dee Dee Ramonea, který nyní působí ve Stone Sour. „S Chrisem jsme oba takoví ti kluci z malých měst uprostřed ničeho, poznali jsme se už před hodně dlouhou dobou a jsme dobří přátelé. Byl jasnou volbou.“
Hudba na čerstvou novinku nazvanou Valentines for Sick Minds vznikala zčásti před pár lety, zčásti na poslední chvíli. „Některé skladby jsem složil už před třemi nebo čtyřmi lety, když jsme s Joan Jett připravovali její poslední desku Unvarnished. Nápady, které se nepoužily, a dost se mi líbily, jsem si ještě trochu poupravil a nechal si je pro sebe. Další písničky vznikaly třeba tak čtyři měsíce zpátky, těsně před nahráváním,“ vzpomíná.
Acey Slade hrál s Joan Jett v kapele Blackhearts přes pět let, ale rozhodl se, že
a oficiálních webech sdíleli jeho slavní rockoví přátelé. Za pár měsíců se podařilo vybrat víc než dvojnásobek cílové částky.
Už před spuštěním kampaně Acey věděl, kde a s kým bude album nahrávat a měl hotovou většinu muziky. „Původně jsem uvažoval jenom nad EP, ale jakmile jsem spustil kampaň, začali mi všichni psát, že by si přáli, abych udělal plnohodnotnou desku, takže jsem nad tím začal uvažovat a nakonec si řekl, proč ne.“
6
story
5
-
Acey Slade
Joan Jett & The Blackhearts –
Any WeatherČtyřicetiletý Acey Slade, vlastním jménem Emil John Schmidt IV, žije v newyorském Brooklynu a hudebně se formoval na tamní punkrockové scéně. Spoluzakládal kapelu Trashlight Vision, ve které až do rozpadu v roce 2007 zpíval a hrál na kytaru. Po celém světě ho proslavilo působení v horror-punkové superskupině Murderdolls s frontmanem Wednesdayem 13 a bývalým bubeníkem Slipknot Joeym Jordisonem. Jako kytarista se připojil také k industrialmetalové smečce Dope, s níž dodnes vystupuje. Posledních pět let působil jako baskytarista Blackhearts, doprovodné kapely legendární rockové zpěvačky a kytaristky Joan Jett. Teď ho plně zaměstnává sólové album a práce špičkového kadeřníka.
hudbě život.“ V průběhu kampaně na PledgeMusic pravidelně nabízel záběry ze studia i zákulisní informace a spoustu exkluzivního bonusového materiálu.
Věřte, že Acey Slade na albu Valentines for Sick Minds a kolem něj dělal a stále dělá opravdu všechno úplně sám. Když jsme s ním mluvili, zrovna se psychicky připravoval na to, jak bude v příštím týdnu vyřizovat objednávky, chodit s balíčky na poštu a rozesílat cédéčka a vinyly fanouškům.
Zpátky na začátek. Acey Slade zdůrazňuje, že chtěl do procesu vzniku alba co nejvíc zapojit své podporovatele: „Hudba začíná i končí u fanoušků. Ti praví vědí, že za kvalitu si musí zaplatit. Proto jsem odmítl nahrát desku a nabídnout ji zdarma ke stažení. To by mi připadalo, jako kdybych přiznal, že hudba, má práce, nemá žádnou hodnotu. Taky jsem chtěl vzít moc, kterou získávají vydavatelství, a vrátit ji fanouškům a umělci. Dokázat, že lidé dávají
Slade si „hudební dítě“ Valentines for Sick Minds sám produkoval a nahrál zpěv a baskytaru. V souvislosti s turné, na něž by rád vyjel příští rok na jaře, mu tak vyvstal zapeklitý problém: „Na koncertech chci být hlavně frontman, takže potřebuji mít volné ruce, abych mohl lítat po pódiu a dělat show. Na druhou stranu si ale neumím představit, že někdo bude hrát mé baskytarové party. Tohle ještě musím nějak promyslet a vyřešit. A samozřejmě taky sehnat peníze na kvalitně připravenou šňůru na úrovni.“
6
story
6
Předchozí článek:
7 nelepších architektonických obalů
Další článek:
Mortal Cabinet