Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

Co poslouchá

Kamu ra

Čerstvé (z)boží

Matt, John Wolfhooker, Fanfan

Headliner

Ed Sheeran

Anketa

Album roku

Téma

Bootlegáři

Promo

Skutečně nebeská hudba

5 otázek

Kabát & Yarda Helešic

Rozhovor

Smrtislav

Téma

Indies

TOP

Goran Bregovič

Enface

Katarzia

Insider

Nick Hobs

  • photo by Başak KoçoğluGraphicLine

    text ŠÁRKA HELLEROVÁ

    foto archiv charm music

    GraphicLine

    Nick Hobbs

    Pro Eda Sheerana není žádný strop

    Polygon

    9

    GraphicLine

    Insider

    1

  • Nicholas Sean Hobbs je muž, díky němuž uvidíme tento měsíc v Praze Eda Sheerana. Hobbs žije v Istanbulu, kde sídlí jeho agentura, která kromě České republiky, kde působí jako Charm Music, pořádá koncerty a zastupuje umělce v celé východní Evropě, na Balkánu a na Blízkém východě. Headlineru prozradil, jak to v téhle branži chodí.

    GraphicLineGraphicLine

    Jako festivalový a klubový promotér pracuje od osmdesátých let. Dřív bydlel v Londýně, před jedenácti lety se přestěhoval do Turecka. V rozhovoru přibližuje krásy i strasti práce hudebního promotéra, specifika českého trhu a podělil se také o svůj pohled na budoucnost koncertů.


    Je těžké do České republiky dovést umělce jako Eda Sheerana, kterého v červenci čekají tři vyprodané koncerty na stadionu Wembley Stadium?

    Ono už dělat jakýkoli koncert v klubu je velká výzva. Je to riskantní podnik. Když se vám to podaří, můžete vydělat. Ne moc, protože většina peněz jde umělci, tak jsou ty dohody strukturované, ale vyděláte. A když to uděláte špatně, můžete ztratit opravdu hodně peněz. To riziko je na tom

    nejhorší. Je to o dost rizikovější než jiná podnikání. Ale taky je to větší zábava.


    Koncert Eda Sheerana jste přesunuli z Fora Karlín do Tipsport Arény. Mění se cena umělce, když koncert přesunujete do větších prostor?

    Obvykle ano. Zisk ze vstupenek je pak vyšší než původní nabídka, kterou jste předložili, proto se zvyšuje i jeho podíl. Ale všechno záleží na dohodě. Máte s umělcem smlouvu na konkrétní místo a cenu vstupenek. Pokud to chcete změnit na větší nebo i menší prostor, je to na dalším vyjednávání. Ale samozřejmě ve chvíli, kdy máte větší zisk z větší kapacity, můžete si být jisti, že umělec bude chtít větší obnos. Je to logické, nemám s tím problém. Když je koncert úspěšný, má z toho mít umělec samozřejmě

    Polygon

    9

    GraphicLine

    Insider

    2

  •  
    GraphicLineGraphicLine

    Slovo z Prahy

    „Nejsme jediní v Evropě, kdo koncert Eda Sheerana přesunoval do větších prostor. Podobnou zkušenost má i řada dalších promotérů. Zpočátku nebylo jasné, jak velké povědomí tu o něm je. Od té doby, co jsme jeho koncert v České republice ohlásili, zájem o Sheerana rostl a rostl. Stejné to bylo i ve Velké Británii, kde také nebylo od začátku evidentní, že bude mít v létě tři koncerty ve Wembley. I tam zájem o jeho koncerty masivně narůstal během posledních měsíců. Proto jsme také brzy koncert přesunuli z Fora Karlín do Tipsport Arény a věříme, že do O2 areny se v budoucnu ještě vrátí.“ (Lenka Muráriková, Charm Music)

    prospěch, on se na tom úspěchu zásadně podílí.


    Jste to přímo vy, kdo vyjednává s týmem Eda Sheerana?

    Jsem součástí týmu, jeho šéf. To znamená, že v tomto případě jsem promotérem. Pokud by byl koncert ztrátový, jde o mé peníze. I případný výdělek je můj, ale ten pak jde na provoz naší společnosti a vyrovnává ztrátu z koncertů, které nevydělají peníze. Jsem nicméně osoba, která nese finanční odpovědnost. Má druhá role v týmu je zajistit, aby se koncert uskutečnil. Komunikuji s lidmi, kteří organizují koncert v Praze, a s kolegy v Istanbulu, kteří vyjednávají s týmem umělce. Všichni mě informují a já bych se zapojil ve chvíli, kdyby nastal nějaký problém.


    Nad sebou ve své agentuře máte ještě dva prezidenty. Jmenují se Banu a Tonik.

    Ano, a jsou to kočky. A když je opravdový problém, jdeme za nimi. Když proděláme, mají dietu. A musí být v takovém případě opravdu přísná.


    Takže to nesmíte dopustit.

    S Edem Sheeranem se to nemůže stát. Jediná věc, která se může zvrtnout, je, kdyby onemocněl a koncert se nekonal. Potom musíme samozřejmě vrátit lidem vstupné. Umělec nám sice vrátí honorář, ale už je v tom dost odvedené práce a nákladů. Pak záleží, jak se k tomu umělec postaví,

    jestli je pokryje, nebo ne. Ale klepu na dřevo. Sheeran má velmi profesionální minulost, nestává se mu, že by onemocněl, je spolehlivý a jeho vystoupení byla vždy v pořádku. Jsme tedy celkem optimističtí.


    Proč koncert není v pražské Oinline Polygon areně?

    Myslím, že nebyla v ten den volná. Jiný důvod nevidím. Ale to je spíš otázka pro naši pražskou kancelář.

    Polygon

    9

    GraphicLine

    Insider

    3

  • Když proděláme, dostanou moje kočky přísnou dietu

    GraphicLineGraphicLine

    Dostal vás do té situace nějaký konkrétní koncert?

    Ne, skoro všechny koncerty v roce 2010 byly ztrátové. A to hodně. Mluvím o desítkách tisíc eur na koncert. Když máte takových koncertů deset, patnáct, nebo kolik jich bylo, je to pálka. Byly tam i akce, které se ani nekonaly, protože se neprodávaly lístky. Umělcům jsme ovšem museli platit kompenzace, byl to hrozný rok.


    Čím to bylo?

    Do té doby jsem se spoléhal na lokální znalost Borka Jiříka. Měl znát trh, to byla jeho práce. Já v Čechách nežiju a nejsem odborník na váš trh. Umím bookovat umělce a organizovat koncerty. Znalost prostředí je na místních lidech. Do té doby pracoval dobře. V roce 2008 jsme měli malou ztrátu, ale to bylo v pořádku, protože to byl první rok. V roce 2009 jsme něco vydělali, jeho úsudek byl dobrý. V roce 2010 jsme tedy expandovali. Myslel jsem si, že můj partner ví, co dělá. Ukázalo se, že to nevěděl. Velmi nesprávně trh nadhodnotil, začalo to být vážné a on utekl.


    Skoro se divím, že jste se rozhodl pokračovat.

    Jsem tvrdohlavý, to je jediný důvod. Ale ne, víte, pracujeme v celé východní Evropě. Na mezinárodní úrovni soutěžíme s Live Nation. Strategicky nebylo výhodné to vzdát a opustit český trh. To je jeden důvod. Druhý je, že jsem opravdu tvrdohlavý. Třetí důvod je, že jsem dost investoval a nechtěl jsem z toho

    V letech 2008 až 2010 jste v České republice pořádali kolem patnácti, dvaceti koncertů ročně. Od té doby jich výrazně ubylo. Proč?

    Je to složitý příběh, ale jednoduše řečeno jsme v roce 2010 prodělali děsivě moc peněz. Málem to zničilo celou mou firmu. V Praze jsem přišel víceméně o celý kapitál. Nepěkně jsem se rozešel s bývalým kolegou Borkem Jiříkem. On je na papíře stále společník, ale na ztrátu nepřispěl jediný cent ani českou korunu a odešel. Pro mě to byla hrozná situace, kdyby zaplatil polovinu ztráty, což měl jako partner udělat, neměl bych problém. Ale to neudělal a v očích umělců jsem byl zodpovědný já, proto jsem musel vše zaplatit. Nejen umělcům, ale i českým dodavatelům. Bylo to dost bolestivé a trvalo mi dlouho, než jsem se z toho dostal.

    Myslíte, že by se taková kapacita také vyprodala?

    Zdá se, že v současné chvíli pro něj není žádný strop. Další vstupenky byly pryč, jakmile jsme je přidali do prodeje. Ale nebyli jsme si tím předem úplně jistí. Když jsme jeho koncert začali plánovat, vůbec jsme nevěděli, co čekat. Netušili jsme, že to je tak žhavé.

    Polygon

    9

    GraphicLine

    Insider

    4

  • Rectangle

    vycouvat. Ale nebylo to jednoduché, teprve minulý rok jsme se dostali zpět k mírnému zisku. V předchozích letech se mě někteří kolegové z kanceláře ptali, proč toho nenechám, že jsem šílený. Ale já to nechtěl vzdát, chtěl jsem to zkoušet dál. A jsem rád, že loni se ukázalo, že to nebylo tak špatné rozhodnutí.


    Zmínil jste, že soutěžíte s Live Nation. To lze?

    Přímo to samozřejmě nejde, protože jsou zdaleka největší. Mají obrovskou infrastrukturu. Když koupí celé turné U2 nebo Depeche Mode, nemůžu s tím nic dělat. Ale na střední úrovni je cesta, na úrovni – řekněme – Fora Karlín.

    Takové byly třeba poslední koncerty Jacka Whitea, také samozřejmě nastávající koncerty Eda Sheerana nebo Einaudiho. To bylo úspěšné. Na této úrovni nejsou Live Nation tolik aktivní a my máme prostor pracovat. Soutěžit s nimi na úrovni Oinline Polygon areny je obtížné, až nebezpečné. Horní část trhu patří jim. My jsme silní ve středu, s tím jsem spokojený.


    V listopadu jste se zúčastnil konference a showcase festivalu Nouvelle Prague. Moderoval jste panel Booking stokrát jinak. Jaké jsou vaše dojmy z té akce?

    Bylo to dobré. Štěpána Suchochleba znám dlouho, dřív jsme spolu spolupracovali

    Polygon

    9

    GraphicLine

    Insider

    5

  • Rok 2010 jsme skoro nepřežili. Skoro všechny koncerty byly ztrátové. A to hodně

    GraphicLineGraphicLine

    Na Nouvelle Prague mluvil Carl Leighton Pope, britský agent Bryana Adamse a dalších hvězd. Říkal, že jeho práce jsou pouze čísla. Kapacity sálů, ceny vstupenek. Vnímáte to stejně?

    Dělal si legraci. Skoro všechno, co říkal, byl žert.


    Myslela jsem, že zrovna tohle mínil vážně.

    Jistěže to nejsou jen čísla. Není to matematická věda. Samozřejmě jedna z prvních otázek promotéra je, kolik prodám vstupenek. Pět promotérů vám na to ale dá pět odpovědí. Každý má jiný odhad trhu, není to exaktní. Můžete se podívat na Facebook, na počet přehrání na YouTube, hranost v rádiu, prodeje, recenze, ale nic z těchto informací vám neřekne, jak se bude koncert prodávat. Záleží na období, jestli v té době hrají v oblasti podobní umělci, jaká je ekonomická i politická situace. Proměnných je příliš mnoho. Nikdy to není víc než kvalifikovaný odhad. Prodá Sheeran tři tisíce lístků, nebo deset tisíc? Než začnete, netušíte to. Když ten koncert dostanete, musíte se vyrovnat s následky. Možná jste hádal špatně.


    Jedna z věcí, která na konferenci zazněla, je, že Česká republika má výhodu polohy na křižovatce mezi většími trhy.

    Je víc než křižovatka. Geograficky to podle mě zapadá doprostřed turné po Německu, i když nejedete do Rakouska.

    Myslíte, že mohou podobné akce prospět hudebnímu prostředí dané země?

    Myslím, že jsou důležité minimálně ze dvou důvodů. Zaprvé pro lidi z místního hudebního průmyslu. Manažeři, promotéři a další mohou lépe poznat, jak funguje obchod na mezinárodní úrovni. Mohou se spojit s lidmi ze zahraničí. A druhý důvod je, že to možná může otevřít dveře českým umělcům do zahraničí. To je těžší, protože nejdřív musíte umělce, jenž vlastní takový potenciál, mít. Historicky tu bylo velmi málo muzikantů, kteří takový potenciál měli a koncertovali pravidelně v zahraničí. A nikdy z toho ještě nevzešla žádná hvězda. Česká Björk tu ještě nebyla.

    a máme dobré vztahy. Myslím, že to byla skvěle zorganizovaná akce. Doufám, že můj panel byl zajímavý i pro ostatní. Já si to užil. Colours of Ostrava loni organizovala něco podobného, jenom s malinkou konferencí, tam šlo spíš o showcase českých kapel. To se mi také líbilo. Byl to pro mě, co se týká českých showcaseových akcí, aktivní rok. Když budu pozván, opět přijedu.

    Polygon

    9

    GraphicLine

    Insider

    6

  • To je všechno?

    Je tu i další plus, každý chce jet do Prahy. To město má opravdu dobré jméno. Není to mezi nejdůležitějšími faktory, ale roli to podle mě hraje. Pomůže to. Ovlivní to rozhodování. Varšava je sice také hlavní město, navíc na větším trhu, ale je dál a není tak hezká. A Praha má víc arén. Ale zase je tu konzervativnější trh a je menší. Navíc v Čechách není moc zvykem cestovat za kulturou. Z Brna, Ostravy a dalších měst na koncert do Prahy moc lidí nepřijede. V Polsku jsou zvyklí, že sednou na vlak a jedou kamkoli, kde je koncert, který chtějí vidět. Nedá se to příliš zobecňovat, ale Praha je atraktivní město. To je plus pro ni, ale zase negativum pro všechna ostatní česká města.


    Proč?

    Když jste v Brně, máte problém. Umělci o Brnu zaprvé nikdy neslyšeli, a když ano, nemají důvod, proč by tam měli hrát. Menším jménům je to jedno, ale pro velké hvězdy to hraje roli. Je to složité. Třeba na Slovensku není velká hala jen v Bratislavě, ale třeba i v Košicích. Jenže je těžké tam někoho dostat, protože nikdo neví, kde to je.


    Co s tím?

    Hezky se to povedlo festivalu Colours of Ostrava. To je ukázka toho, jak se to může udělat. Ten festival si získal tak dobrou reputaci, že na něm lidé chtějí hrát, i když není v Praze. To je skvělé i pro Ostravu jako město. Úspěch festivalu pomáhá městu, a proto

    město pomáhá festivalu. Když máte prozíravou městskou správu, možnosti pro kulturu jsou. Jde o to místo zatraktivnit, aby bylo cool. V Polsku se o tohle snaží každé větší místo. V Čechách to bohužel není zvykem. Kdybych v těch městech žil, snažil bych se spojit s radnicemi a pracovat na tom. Není to ale má práce. Já jsem tu pro ty, kdo mají zájem. Nyní třeba spolupracuji s arénou v Karlových Varech.


    Pár otázek pro ty, co by měli o vaší práci romantické představy. Potkáváte se často s umělci?

    Často ne, vyhýbám se jim. Setkávám se s nimi, jen pokud s nimi pracuji jako jejich agent. Pak je musím znát. Když jim ale jen pořádáme koncert nebo ho bookujeme pro někoho dalšího, chci znát jenom jejich agenta, manažera a tour manažera. Různí promotéři mají různý styl. Někteří je zvou na skvělou večeři a vyfotí se s rukou kolem jejich ramen. Já chci uspořádat dobře zorganizovaný koncert, kde všechno šlape a i umělec je díky tomu spokojený a podá dobrý výkon. Nepotřebuji předstírat, že jsme přátelé. Někteří promotéři tvrdí, že se kamarádí s Brucem Springsteenem. Ale já jim to nežeru. Byl na ně milý, protože je slušný a oni ho pozvali na úžasné jídlo. To ale neznamená, že jsou přátelé.


    Jak často chodíte na koncerty?

    Příliš často ne, radši chodím do divadla. Koncerty jsou práce. Ale abych nepřeháněl, koncerty mám také rád. Jsem hudební

    Polygon

    9

    GraphicLine

    Insider

    7

  • V poslední době je v tomto oboru extrémně těžké vydělávat

    GraphicLineGraphicLine

    jsme dělali koncert s kapelou Art Bears a Jazzovou sekcí. Podílel jsem se tehdy na jeho organizaci. Byl rok 1977, nedělali jsme to pro peníze. Byla to hodně undergroundová akce. V zákulisí byl tenkrát Václav Havel a spousta chartistů. To byla první akce, kterou jsem v Praze dělal. A byl to úžasný koncert. Myslím, že pro všechny, kdo tam tehdy byli, je nezapomenutelný. Tehdy to pro mě začalo.


    Žijete v Turecku. Jak jste se tam z rodné Velké Británie dostal?

    Souviselo to s mým osobním životem. Žil jsem v Londýně. Před jedenácti lety jsem se ale rozvedl se ženou a přestal jsem dělat manažera jedné kapele, se kterou jsem pracoval asi dvacet let. Najednou jsem se sám sebe zeptal, proč žiju v bláznivém předraženém městě, které mě nudí. A protože jsem už tehdy pracoval ve východní Evropě, přestěhoval jsem se do Istanbulu. Dál už to nešlo, tam je už jen Irán nebo třeba Karáčí.


    Hodně lidí se v podobných situacích stěhuje do Indie.

    To bych si dovedl představit, kdybych potřeboval jít ještě dál. Ale Istanbul byl pro mě dost daleko. A jsem tam spokojený. Mám tam firmu, dům, přítelkyni, kočky a nový život. Politicky a strategicky je to poměrně složité místo pro podnikání, ale je tam velmi živo, lidé jsou pracovití. Hodně věcí mi tam připadá zajímavých, i když hodně je jich celkem depresivních.

    Jak se stalo, že v České republice podnikáte?

    Kdysi jsem v Británii dělal manažera kapele Henry Cow. Byli to velcí levičáci s kontakty ve východní Evropě, která mě vždy také velmi zajímala. Na konci sedmdesátých let

    Žijete v Turecku. Lze v nějakém ohledu srovnat turecký a český trh?

    Ne, jsou úplně odlišné. Jistě, občas se objeví stejná mezinárodní jména, velké hvězdy mohou hrát kdekoli. Ale Turecko je prostě velký trh, Istanbul je větší než celá Česká republika. Je obchodně i hudebně velmi konzervativní, ale je tak velký, že se tam vždy najdou menšiny, které budou chodit na velmi zajímavé undergroundové koncerty. Je to neporovnatelné. Česko lze srovnávat třeba s Maďarskem, Baltskými státy, s Chorvatskem.

    fanoušek a muzikant, ale preferuji často jiné koncerty, než které pořádám. Mám rád folk, jazz nebo klasiku. Nic proti rocku a popu, ale toho už jsem viděl stovky. Musí to být opravdu výjimečné, aby mě to zaujalo.

    Polygon

    9

    GraphicLine

    Insider

    8

  • Co plánujete do budoucna?

    Nechci zemřít v práci. Proto se teď musím snažit. Problém, se kterým se potýkám nejen já, ale i firmy jako Live Nation je, že v poslední době je v tomto oboru extrémně těžké vydělávat. Evropská recese, prodeje lístků, ceny, rozpočty na kulturu, není to snadné. V posledních pěti letech se nám podařilo přežít. Teď vymýšlíme strategie, jak se dostat z přežívání do slušného žití, aby to bylo o něco méně stresující.


    A daří se to?

    Kéž bych byl optimistický, ale výhled není dobrý. Euro je slabé, politická situace je kompletně depresivní. Nejhorší je válka na Ukrajině, která má velmi silný vliv na obchod. Náš obchod samozřejmě není

    Rectangle

    v porovnání s lidskými životy naprosto důležitý, ale je to fakt, který nás ovlivňuje. Na Ukrajině zmizel celý trh, Rusko je ve velkých problémech, takže tam se obchod velmi snížil. Dále působíme v Libanonu a Izraeli. Na Blízkém východě jsou problémy normální, tam jsou pořád, ale Ukrajina je novinka. Musíme s tím žít. Musíme doufat, že se situace zlepší.


    Co vám v takovou chvíli dělá radost?

    Ed Sheeran je vyprodaný. Pracujeme, žijeme a máme mezi potížemi i úspěchy. Ty člověka motivují, aby se snažil bojovat s problémy. Máme skvělý tým, tvrdě pracujeme. Nechci tvrdit, že mám v týmu nejmilejší lidi z celého východoevropského trhu, ale myslím, že jsme jedni z nejmilejších a nejprofesionálnějších. Doufám, že tyto kvality nám umožní pokračovat.

    Polygon

    9

    GraphicLine

    Insider

    9

 
×
Čtete:
2015/2
Nick Hobs

Headliner 1/3

Jiří Burian

Headliner 2/3

10 tváří Jiřího Buriana

Headliner 3/3

Kapitán Demo

Fenomén

Večírky na úrovni

TOP

11 Nejlepších oscarových hitů

Story 1/2

Queen

Story 2/2

Queen & Adam Lambert

Rozhovor

Cirkopolis

Rozhovor

DJ Tráva

Rozhovor

LA4

Rozhovor

Dorian Concept

Story

The Subways

Rozhovor

Enter Shikari

Story

Jelen

Ženský element

Katy Perry

Portrét

Kid Rock

Pohled

Madonna

Pohled

Protesty do větru

Enface

Modest Mouse

V hlavě

Honzy Kaliny – Sto zvířat

Televize

Videorama

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika

Teď vážně

Folk

Bez cancáku

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary!

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Test

H-D Kvíz

Deska měsíce

Mark Ronson

Recenze

Recenze 19. února 2015

Recenze

Recenze 5. února 2015

SMS/REC

SMS Recenze

Duel

Marilyn Manson

Naživo

Kiesza

Naživo

Goran Bregović

Naživo

Ed Sheeran

Naživo

The Afghan Whigs

Naživo

25 let Indies

Naživo

Enter Shikari

Naživo

Royal Blood

Naživo

Zoot Woman

Naživo

Battlelines

Naživo

Undercover Games

Tipy

Kam vyrazit?

Demence

Nickelback

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.