Uvěřitelně smutná romance
FROOT je hudebně i textově absolutním stropem toho, co tahle holka kdy napsala, nahrála a nazpívala.
Marina je tu se svou třetí deskou, a pokud jste fanoušky debutu The Family Jewels i druhé Electra Heart, myslím, že se máte na co těšit. Přesto, na FROOT je mnoho věcí jinak. Dílem to bude určitě proto, že předchozí Electra Heart byla trochu jako seznam nejlepších producentů světa té doby, něco jako popová bible, a Marina se musela „spokojit“ jen s rolí prezentátorky hudebních vizí druhých. Na electropopovém albu se podíleli Diplo, Benny Blanco, Dr. Luke, Liam Howe, StarGate, DJ Chuckie a mnoho dalších. Ti všichni zavedli Marinu daleko od debutu, který osciloval někde mezi novou vlnou v ženském podání a indie rockem. Deska byla sice úspěšná, ale zpětně se zdá, že samotná Marina byla z podobného způsobu práce spíš frustrovaná.
S FROOT se naplno vrací její autorské sebevědomí. Intimitu, koncentraci a semknutost podporuje fakt, že s albem Marině pomáhal pouze jeden producent – David Kosten (Everything Everything, Bat For Lashes). Nejlepší jsou věci, ve kterých Marina sklouzne do mezzosopránových medových poloh a nevědomky tak místy evokuje starou dobrou Siouxsie and the Banshees. Dobrá půlka desky pojednává o vztahu, ale ne v tom duchu „má ho ráda, ale on nemá rád ji a naopak“. Je to spíš v rovině regrese, byl opuštěn a rozpuštěn vztah, který měl nějakou váhu, byť už nemohl pokračovat dál.
Tematicky je FROOT obecně bezesporu temnější a obsahuje vážnější témata než dancefloorový pop Electra Heart, ale zase má uvěřitelnější a logicky organičtější strukturu. S pomocí producenta Kostena získala Marina na studiové sekvence zkušené kytaristy Alexe a Jeremyho z Everything Everything, veškeré perkuse a bicí obstaral Jason Cooper, bubeník The Cure. Jakkoli z předchozího můžete nabýt dojmu, že FROOT je depresivní album, opak je pravdou. Písně Happy, titulní ‚lalala opus‘ FROOT s funky kytarou a basou, jako obšlehnutou od Daft Punk, i Savages, Blue a další mají veskrze pozitivní energii. Snad kromě závěrečné Immortal, inspirované údajně návštěvou polského památníku obětem druhé světové války. Možná to je klišé, ale pokud ano, jsem milovníkem klišé, protože tahle věc je hudebně i textově absolutním stropem toho, co tahle holka kdy napsala, nahrála a nazpívala.