Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Headparáda

Headparáda

Co poslouchá...

Lenka Klicperová

Headliner 1/2

Pipes and Pints

Headliner 2/2

Kapely s dudama

Čerstvé (z)boží

Ponk

TOP

Chemical Brothers

Jídlo

Festivalové bašty

Publicistika

Zneužil mě manažer

Pozvánka

Desperados High Jump 2015

Rozhovor

Tomáš Klus

Kariéra

BÁJEČNÁ LÉTA S KLUSEM

Rozhovor

Julian Casablancas

Hlášky

Blackmore‘s Night

Headliner 1/3

Patti Smith

Headliner 2/3

Patti Smith

Headliner 3/3

Patti Smith

Rozhovor

Lindemann

Songstory

Do They Know It’s Christmas / We Are The World

Dialog

Primavera Sound 2015

TOP

Village People

Story 1/2

Frank Zappa

Story 2/2

Frank Zappa

Čerstvé (z)boží

Mayen

TOP

Knih’o’moll

Stop

Zákaz vjezdu

Anketa

Stalo se

Insider

Mel Bush

Story

Natalie Imbruglia

En Face

Noisy Pots

  • GroupGraphicLine

    text Jarda Konáš

    foto archiv kapely

    GraphicLine

    Noisy Pots

    Polili nás vodou

    Polygon
     

    6

    GraphicLine
     

    enface

    1

  • Málokterá česká kapela dokázala v posledních letech přijít s něčím tak originálním jako Noisy Pots. Její působivá kombinace živých perkusí složených ze všemožných hrnců, elektronických smyček a houseové energie jí pomalu otevírá dveře do hudebního světa.

    GraphicLineGraphicLine
     

    Před pár týdny vydala debutovou dlouhohrající desku a začala objíždět první velké kluby a festivaly. Nedá se však říci, že začátky Noisy Pots byly plynulé tak, jako tomu bývá u jiných kapel. Kluci kolem sebe spíš kroužili v postupně se zužujících smyčkách. A pro pochopení celého příběhu je nutné poznamenat, že oba perkusionisté spolu dlouho hráli pod názvem Emil a Jakub, než se k nim, nejprve jako host, přidal klávesák Michal. Ten totiž tou dobou ještě hrál ve skupině Charlie Straight a hudebních závazků měl ažaž.


    Inspirace New Yorkem

    „S Kubou jsme se znali už z konzervatoře,“ začíná vyprávět Michal. „Tam jsme si spolu

    občas zahráli nebo jen tak zajamovali. Pak jsem šel ale do Prahy, Kuba do Brna a několik let jsme se neviděli.“ Na to Jakub navazuje: „V Brně jsem se už věnoval hraní na kýble. Nejprve sám, chtěl jsem zkusit něco jiného, a když jsem viděl v New Yorku skupinu Afroameričanů, jak buší do různých hrnců, zkusil jsem si podobnou sestavu vyrobit. Emil (spolužák z JAMU, pozn. aut.) mě zaujal jak hudebně, tak lidsky. Tak jsem se ho zeptal, jestli by do toho šel se mnou, dali jsme si asi tříminutovou zkoušku a rovnou šli hrát do ulic. Bylo to spontánní, ale sedlo to a od té doby jsme vystupovali jako Emil a Jakub.“

    Když pak dvojice dostala nabídku na vystoupení v rámci zahajovacího dne festivalu Colours of Ostrava, vzpomněl si Kuba na dalšího kamaráda z konzervatoře a pozval

    Polygon
     
     

    6

    GraphicLine

    enface

    2

  • Rectangle
     
    GraphicLineGraphicLine

    V Berlíně nás při hraní

    na ulici hodně napadali bezdomovci

     

    Jak vypadal křest desky Home Alone.

    GraphicLineGraphicLine

    Street Music by Noisy Pots

    Group
     

    Michala, aby si s nimi během akce zahrál. „Pak jsme ale zase půl roku, možná rok nikde společně nevystoupili, občas jsme pokračovali po klubech zase jako Emil a Jakub. Pořád jsme nevěděli, jestli v tom společném hraní pokračovat, jestli si třeba vůbec vymyslet nové jméno pro nás tři. I na desce jsme tehdy ještě začali pracovat bez Michala. Ale když jsme byli v klubech, tak jsme najednou zjistili, že potřeba naše sestavy nazvučit a propojit je s klasickou aparaturou dala naší hudbě úplně nový rozměr. A právě tento dojem nás přesvědčil, abychom do toho šli naplno,“ vzpomíná Kuba.


    Bezdomovec „spoluhráčem“

    Výše zmíněné album se jmenuje Home Alone a nahrávalo se v Brně pod taktovkou producenta Patricka Karpentského. „Vznik té desky nebyl vůbec standardní,“ vysvětluje Michal. „Kluci už ji měli roztočenou, já do ní vstou

    pil vlastně za běhu, takže to, co se děje při nahrávání běžně, že se třeba kapela sejde kvůli předprodukci a pak jde do studia s připravenými věcmi, se tady nestalo. Většina písniček vznikla tak, že jsem seděl doma u počítače a začínal skládat do toho, co už měli kluci natočené. Až teprve poslední dobou jsme se dohnali a fungujeme normálně, skládáme společně, jamujeme a tak.“

    Polygon
     
     

    6

    GraphicLine

    enface

    3

  •  
    RectangleGraphicLineGraphicLine

    Na pódiu máme opravdu skutečné hrnce, není to žádná kulisa

    Ačkoliv Noisy Pots mají venku album, za zády profesionální bookingovou agenturu a velké koncerty za sebou i před sebou, hraní v ulicích je stále láká. Jak říká Michal: „Je to spontánnější, vidí tě lidé, kteří by normálně na koncert nepřišli, můžeš je zaujmout, můžeš si vyzkoušet, které songy fungují, nebo nefungují. S Charlie Straight jsme jezdili kluby a festivaly, nebyl jsem na pouliční hraní zvyklý a díky Noisy Pots jsem k tomu přišel trochu jako slepý k houslím, ale je to fakt v pohodě.“

    Busking, tedy pouliční hraní, u nás prožívá období rozkvětu. Ptám se kluků na jejich zkušenosti, přece jen není zvykem potkávat na ulici absolventy JAMU. Slova se ujímá Jakub: „Problémy jsou všude, ale v Brně to docela jde. Dokonce jsme tam našli super

    místo, kde jsme vydělali za čtvrt hodiny docela balík, tak jsme tam začali chodit častěji. Jenže jednou vyběhl ze sousedního domu pán s kýblem studené vody a celé nás polil, takže jsme se tam pak báli chodit.“ Na to navazuje Emil další historkou: „V Berlíně nás zase hodně napadali bezdomovci. Když jsme začali hrát, tak nás vyhazovali, že tohle je jejich místo. Nebo se nám stalo, že jeden bezdomovec přišel, chvíli u nás nenápadně stál, pak tancoval a nakonec začal obcházet lidi a sbírat si do kapes peníze místo nás.“


    Plusy talentové soutěže

    Když jsem nedávno slyšel kapelu živě na festivalu Budějovický Majáles, nešlo si nevšimnout, že lidé odcházeli z jejího setu se

    Polygon
     
     

    6

    GraphicLine

    enface

    4

  • Rectangle
     
     

    V talentové soutěži sklidili tehdy Emil a Jakub ovace ve stoje.

    GraphicLineGraphicLine

    Emil a Jakub

    Česko Slovensko má talent 2012

    Group
     

    spadlou bradou. Někteří ale napůl žertem dodávali, že ty hrnce musí být jen kulisa, protože je absurdní, aby tak dobrý zvuk mohl vyjít ze starých škopků. Nemůžu se na to nezeptat. „Zvuk je pro nás zásadní,“ vysvětluje Jakub. „Je to hlavní důvod, proč nehrajeme tak často živě. Ne že bychom nechtěli, ale zkrátka nemůžeme objet kluby po celé republice jako většina kapel. Máme poměrně netradiční sestavu a originální koncept, se kterým si zvukaři občas nevědí rady. Nebo jsou nepříjemní, protože musí místo bicích najednou zvučit kastrůlky. A jakmile u nás hapruje zvuk, je to přes

    padesát procent výkonu i hudebního zážitku dolů.“

    Na to navazuje Emil: „Takže na tom pódiu jsou opravdu skutečné hrnce, není to žádná kulisa. A i když se to nezdá, tak hrnce jdou všelijak naladit. Nebo v našem případě spíš rozladit. Je to prostě klasická sestava perkusí, podle toho se s ní musí pracovat. Proto bychom chtěli poprosit čtenáře Headlineru, kdyby měli doma nějaké staré nevyužité hrnce, ať se nám ozvou, vděčně se jich ujmeme.“

    Zajímavou etapou tehdy ještě dua Emil a Jakub bylo jejich vystoupení v pořadu Československo má talent, kde je porota nadšeně

    Polygon
     
     

    6

    GraphicLine

    enface

    5

  • Rectangle
     
    GraphicLineGraphicLine

    Kdo jsou Noisy Pots

    Skupinu tvoří trojice hudebníků Emil Machain, Michal Šupák a Jakub Tengler. Začátky se datují jarem 2011, kdy vznikla dvojice Emil a Jakub. Ta se věnovala převážně buskingu, ale postupem času se začala soustředit i na klubové hraní. V roce 2013 Emil a Jakub poprvé vystoupili společně s Michalem, jenž se později z hosta stal třetím členem formace, která proto změnila název na Noisy Pots. Na jaře letošního roku vydali debutovou desku Home Alone v produkci Patricka Karpentského.

     

    poslala do dalších kol. Ptám se, jestli dnes může mít pro muzikanty účast v takové soutěži smysl a zda pro ně měla nějaký reálný dopad. Jakub to vysvětluje obsáhle: „Hlavně nám to otevřelo dveře do komerční sféry, že si nás začali zvát na různé firemní akce a podobně. Ale taky nás to obohatilo v tom, že jsme dělali show s něčím, na co jsme nebyli zvyklí. Třeba nám dali bubny od praček a my na ně začali jamovat. Nicméně těch akcí je stále méně a méně, vlastně už nemáme žádné, jak už je to od talentové soutěže dlouho. Plus to video z našeho vystoupení v Talentu kolovalo po internetu, to nám taky pomohlo dostat se k posluchačům. Na druhou stranu nás někteří lidé přestali brát, měli jsme hrát třeba na jedné undergroundové akci a tam nám dali jasně najevo, co si myslí.“

    Sotva kapela před pár týdny pokřtila desku a vystoupila na několika tuzemských festivalech, už se zase chystá do světa. Naplánovala si třítýdenní evropské turné, které začalo krátce po vydání aktuálního Headlineru a potrvá až do druhé poloviny července. Pánové kromě známých míst projedou i země, kam se podívají poprvé. „Hlavně se chystáme do severských zemí. Já už tam byl, kluci ještě ne, ale slyšeli jsme, že jsou tam lidé hodně vstřícní vůči buskerům. Už jsme si vybrali místa, v každém městě máme ubytování kousek opodál. Po návratu pak plynule navážeme na domácí akce, máme už domluvené koncerty na srpen, na podzim plánujeme intenzivnější hraní po klubech. Ale teď se těšíme hlavně na tu Evropu, kde plánujeme pořizovat záznamy, nahrávat videa, možná k tomu uděláme nějaký blog. Uvidíme,“ uzavírá celé povídání s příjemným výhledem do budoucna Michal.

    Polygon
     
     

    6

    GraphicLine

    enface

    6

 
×
Čtete:
2015/7
Noisy Pots

Rozhovor

Sifon

Reportáž

Rock For People

Téma 1/2

Sběratel

Téma 2/2

Sběratel

Pohled

Taylor Swift vs. Apple

Ženský element

Ella Eyre

Test

H-D kvíz

Televize

Videorama

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika

Teď vážně

Folk

Bez cancáku

Mluvené slovo

Vyprávěj

Hard & Heavy

Ocelové srdce

Jazz & Blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary

Alternativa

Kroky pod zem

EDM

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Festival

Okoř PR článek

Recenze měsíce

Refused

Recenze

Recenze 23. 7. 2015

Recenze 1/2

Recenze 2. 7. 2015 1/2

Recenze 2/2

Recenze 2. 7. 2015 2/2

Duel

Tomáš Klus

SMS/REC

SMS/RECenze

Naživo

Lindsey Stirling

Naživo

Blackmore‘s Night

Naživo

Prague Proms

Naživo

The Gaslight Anthem

Naživo

Alt-j

Naživo

Body Count feat. Ice T

Naživo

United Islands

Naživo

Blur

Naživo

BiggBoss All Stars Team

Naživo

Tomáš Klus

Naživo

Dream Theater

Naživo

Eagles of death metal

Tipy

Kam vyrazit?

Festivalový speciál 1/3

FESTIVALY 2015

Festivalový speciál 2/3

FESTIVALY 2015 - červenec

Festivalový speciál 3/3

FESTIVALY 2015 - srpen/září

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.