-
Dva budižkničemové a povaleči z Nottinghamu jsou nejbritštější kapelou současnosti. Ať už to znamená cokoli, nesou v sobě cosi velmi přitažlivého, přestože rozumět jim není snadné. A nemůže za to jen silný akcent z East Midlands.
Rituál vzteku
Jolly F*cker
Tarantula Deadly Cargo
2
Sleaford Mods
foto Archív kalepy
Když Jason Williamson překotně řve do mikrofonu, jeho tepna na krku vypadá, že každou chvíli praskne. Opodál stojí Andrew Fearn, upíjí z plechovky piva, natahuje z elektronické cigarety a tak trochu nepřítomně na laptopu mačká play a stop. Je to zvláštní a soudě dle vyprodaných koncertů i oblíbený rituál. Rituál vzteku.
Sleaford Mods pokračují v nejlepší britské tradici koncertů, které po desetiletích obsahují jeden zábavný a velmi specifický element. Publikum očekává a žádá, aby na něj bylo z pódia křičeno. Chce slyšet nadávky a chce být uráženo, aby mohlo urážky kapele opětovat. Díky této tradici se mezi britským pódiem a publikem vybudoval zvláštní stav rovnosti. A Sleaford Mods jsou spolu s Noelem Gallagherem jedni z mála, kteří to nezapomněli.
Stejně tak nezapomněli na uštěpačnost ke kolegům. „Jsou jen hromada sraček,“ řekl Williamson v nedávném rozhovoru pro Crack Magazine na adresu Slaves, kteří naši hitparádu duetů završují. „Na fotkách dělají stejné pózy jako já, sprostě nás vykrádají,“ rozčiloval se Williamson a vzpomínal, kterak Slaves potkali na jednom festivalu. „Ptali se, jestli s nima nechceme něco napsat na jejich desku. Řekl jsem ne. Vypadali jako Matt Bianco (popjazzová kapela z poloviny 80. let, pozn. autor) a teď si snaží hrát na
dělnickou třídu. Jsou naprosto otřesní,“ hodnotil Williamson kolegy.
Na jednom z pódií letošního Glastonbury hráli Slaves před Sleaford Mods, které Williamson uvedl slovy: „Jak se vám líbila ta předkapela, která vypadala jako Take That?“ Sleaford Mods si Glastonbury užili. Měli plno, a navíc měli na výběr z přehršle kapel, do kterých je možné si kopnout. „Myslel jsem, že se mi do vlasů vysral pes, jenže pak mi došlo, že to jen hrajou Kasabian,“ vypálil Williamson přes Twitter.
A právě na bázi sarkastických, vtipných a hrubých urážek Sleaford Mods fungují. Williamson v textech řičí na všechny – členy královské rodiny a vládního kabinetu počínaje přes manžela Kate Moss, kapelu Oasis až po nenáviděnce, které zná jen on a jeho přátelé. Právě na průchodu nenávisti jsou Sleaford Mods založeni. Jsou v textech slova, která se mu opravdu honí hlavou? „Jo. To je důvod, proč Sleaford Mods existují. Naprosto,“ odpověděl Guardianu.
Slovo primitivní je pro hudební podklad Andrewho Fearna slabé. Tempo se mění, nasranost zůstává. Slabší povahy a slušňáci prominou, ale naštvanost opravdu není v tomto případě vystihující slovo. Slova a rytmus Sleaford Mods tvoří podvědomý proud, který uvolňuje zlost. Té má mladá generace očividně stále dost. Naštěstí.
Fenomén 3/4
1
1
Předchozí článek:
Pár jsou dva
Další článek:
Pár jsou dva