-
top
1
1
1
Asi nejzajímavější ze všech klipů vyžadujících interakci jsou ty, které dokážou vtáhnout do děje. Jeden takový vytvořili Coldplay. Emotivní písničku doplnili příběhem postavy, která ztratila svou lásku. Osud vztahu nabízí tři sta možných vyústění v závislosti na krocích diváka. Opít se, nebo neopít? Kterým směrem se vydat? Je to definitivní konec, nebo se pár znovu shledá? Cesty lásky jsou nevyzpytatelné a Coldplay jsou si toho moc dobře vědomi.
Lovestory s otevřeným koncem
Ink
Coldplay
2
Arcade Fire
We Used To Wait
Cesty domů
Máte cesty domů spojeny s příjemnou nostalgií nebo žaludečními vředy? Ať už jedno, nebo druhé, každý máme nějaké vazby na místo, odkud pocházíme. A právě na tuto emoční rovinu se zaměřují Arcade Fire, kteří vás s využitím služeb Google Street View po zadání adresy vyšlou na imaginární návrat do rodného domova. Je to celé pěkně udělané, doprovázené pro každého vždy unikátními obrazovými výjevy, počítat je ale třeba s výkonným připojením k internetu.
3
Björk
Stonemilker
Islanďanka na ovládání
Interaktivní videoklipy jsou v současnosti takřka standard. Je proto nasnadě, že alespoň jeden musí mít na kontě experimentátorka s technologiemi Björk. Aktuální album Vulnicura doprovodil vizuál, který nabízí třistašedesátistupňový úhel pohledu na démonickou zpěvačku v kontrastním oděvu uprostřed pustého islandského pobřeží. Videoklip doslova dýchá mystickou atmosférou mimozemského rázu severské krajiny. Stačí posunout myší a máte Björk tam, kde ji chcete mít.
4
Radiohead
Bloom
Jde to i v aplikaci
Po boku interaktivních videí stojí jejich o trochu méně často vyhledávaní příbuzní, interaktivní aplikace pro iPhony a Androidy, které se zalíbily například Radiohead. Ti se při tvorbě svého dítěte údajně nechali inspirovat prvotní myšlenkou na vytvoření umělé inteligence a otevírají fanouškům brány do abstraktní krajiny, která se před očima proměňuje dotykem. Podobný formát vizuálu si kromě Radiohead v minulosti vyzkoušel i rapper Tinie Tempah nebo Lady Gaga.
5
Red Hot Chili Peppers
Look Around
Připrav se, hrajem!
Speciální verzi videoklipu v podobě interaktivní hry před třemi lety nabídli Red Hot Chili Peppers. Základem se stala flashová animace, v níž každý ze členů kapely vystupuje ve vlastním pokoji. „Hráč“ má přitom možnost přibližovat, vzdalovat a zachycovat obraz spolu s dalšími ovládacími prvky.
6
Azealia Banks
Wallace
Zrcadlo, kdo je tu nejkrásnější?
Nepřátelé interaktivních videí často namítají, že jde jenom o způsob, jak zamaskovat nedostatky odfláknuté hudby, nebo naopak zbytečně odvádět pozornost od té, která se povedla. Zastánci naopak oceňují, že prostřednictvím nich získávají pocit úzkého kontaktu s oblíbeným interpretem. Jako například s Azaleiou Banks, jejíž virtuální tvář můžete na svém monitoru vidět jako v zrcadle a hrát si s ním pomocí vlastních pohybů. Potřebovat k tomu budete webkameru.
7
Pharrell Williams
Happy
24 hodin v LA
O kontakt s fanoušky jde i popové megastar Pharrelu Williamsovi, který své ovečky zavádí do víru Los Angeles a nechává je strávit ve své společnosti celých 24 hodin, během kterých čtyřminutový track běží neustále dokola jako smyčka. Video pochopitelně není nutné dát na jeden zátah. Lze ho libovolně přetáčet dopředu nebo zase zpátky a oblíbené momenty sdílet na Facebooku nebo Twitteru. Celkově jde o fanouškovsky velmi vděčnou záležitost.
8
Iggy Azalea
I Think She Ready
Hudba jako e-shop
Pro odpůrce konzumní společnosti noční můra, pro fanoušky rapperky Iggy Azaley, najdou-li se mezi nimi shopaholici, však splněný sen. To je „klikací“ videoklip k singlu I Think She Ready. Co kliknutí na označené políčko, to odkaz na e-shop, kde je možné zakoupit příslušný outfit protagonistů videoklipu. A to komplet od mikiny přes kšiltovku až po jiné doplňky. Dříve nebo později možná budeme všichni nakupovat interaktivním způsobem, je ale nutné útočit na peněženky už i prostřednictvím hudby? V oblasti hiphopové produkce evidentně svítí zelená.
9
Bob Dylan
Like a Rolling Stone
Přepínám, přepínáš, přepínáme
Videoklipy, jejichž obsah dotváří diváci, nejsou pouze výsadou mladé generace. K technologickým vymoženostem projevil kladný vztah i Bob Dylan, který jednu ze svých nejslavnějších skladeb doprovodil videem, v němž přepínáním mezi šestnácti falešnými kanály vyslechnete plejádu interpretů zpívajících text pět dekád starého hitu. Klip byl nominován na prestižní cenu Webby Awards hned ve třech kategoriích: Nejlepší hudební video, Nejlepší použití interaktivního videa a Nejlepší editace.
text veronika ondečková
foto shutterstock
zapojte se
Královstvím videoklipů už dávno není jenom MTV, ale především internet, který vybízí fanoušky ke spoluutváření obsahu pohyblivých vizuálů. Headliner vám představuje nejlepší klipy, jejichž děj můžete sami ovlivnit.
9
průkopníků
interaktivních
Předchozí článek:
Pár jsou dva
Další článek:
Sto zvířat