-
Ojay Morgan, excentrický rapper z newyorského Brooklynu, není českým hipsterům neznámý. Jeho letošní zastávka v industriálních prostorách smíchovské MeetFactory byla už druhým seznámením s Jeho Veličenstvem, a tak většina publika věděla, že ji nečeká nic obyčejného.
text Kay Buriánek
foto Lusiet
Pražané Zebře rozumějí
Zebra Katz
4
naživo
1
-
Minulý koncert se nesl víc v party modu, ten letošní měl blíž k one man show s velmi teatrálními prvky. Dílem proto, že letos Zebra Katz nepřivezl ani svého dýdžeje, který loni obstarával krátké intro, a koncertní set se díky němu ke konci organicky prolnul do tanečního mejdanu, když Ojay odešel s posledním přídavkem z pódia. Letošní krátké evropské turné, jehož byla Praha první zastávkou, zjevně pojal úsporně. Leckdo by mohl remcat, že takhle „odstrojený“ set-up je vlastně trochu podfuk, ale s prvními minutami bylo jasné, že tenhle argument by neobstál. Zebra Katz je totiž cirkus postavený především na pódiové prezentaci sebe sama a je úplně jedno, že tentokrát neběžely ani projekce, světla byla téměř divadelní a Ojay si sám chodil za dýdžejský pult pouštět jednotlivé tracky.
Po krátkém gospelovém intru, které působilo v kontextu s tím, jak je všechno kolem Zebry
Katze prosáklé sexem, velmi sarkasticky, Ojay Morgan odhodil bílý hábit a okamžitě rozjel svoji striptýzovou show. Zvýšený catwalk vedoucí z pódia se okamžitě ukázal být nejdůležitějším komponentem celého jeho vystoupení. Na něm se totiž odehrávalo vše důležité. Obdivuhodná rajcovní gymnastika, rap, seznamování s publikem, anatomické seznamování publika s Ojayovým tělem, proslovy, ejakulování šampaňského, napájení publika alkoholem z láhve i hecování.
Nutno podotknout, že vše jmenované Zebra Katz zvládá a nepůsobí to trapně ani podbízivě. Pokud člověk přistoupí na tuhle hru a nechá se vtáhnout, po celou dobu vystoupení si ani na vteřinu nevzpomene na absenci výše zmiňovaných věcí. Zebra Katz umí svoje vystoupení brilantně gradovat, naprosto přirozeně přechází z role do role, zcela bez skrupulí obnažuje svoji homosexualitu, ale přitom je sexuálním magnetem převážně
naživo
4
2
-
MeetFactory, Praha, 10. 9. 2015
pro dámské osazenstvo klubu. To se ho rádo dotýká, vyhecováno exhibuje a ty smělejší kousky se nechávají vytáhnout na pódium, aby tam zůstaly, dokud je samotný Ojay nepošle citlivě zpět dolů. Tohle se odehrávalo loni a nenuceně i letos.
Otázkou ovšem zůstává, jestli při náhodném výběru nakonec neskončí na pódiu někdo, komu to moc nejde, a vy na něj chtě nechtě musíte koukat, jak se trápí. Ale co, i tohle riziko k podobně koncipované show patří. Vzhledem k faktu, že koncert Zebry Katze je do jisté míry pro poučené publikum, které má blízko k módě a stylu, dalo se očekávat, že v převaze budou hezcí lidé, což se taky beze zbytku naplnilo.
Pomineme-li na chvíli show jako takovou, hudebně byly protežovány celkem pochopitelně věci z posledního EP Nu Renegade. Absence vokalistky Leily nebyla znát, protože všechny její důležité party šly z podkresu,
a nikterak to nevadilo. I protože je poslední vydaný materiál opravdu hodně na hraně klubové snesitelnosti, logicky došlo i na etablované party hity jako Tear The House Up, úplně pozměněnou verzi 1 Bad Bitch, hned úvodní Sex Sellz i masivní minimalistický bouncer Ima Read, jehož části nechával zjevně potěšený Ojay zpívat a deklamovat nadšené osazenstvo klubu.
Ukázalo se, že hipsteři prostě svojí zebře rozumí, což je v podstatě velmi pozitivní fakt. Kromě hudebního kontentu je to i projev kulturnosti ve smyslu nulových předsudků vůči barvě kůže a sexuální orientaci. Obzvlášť v době, kdy velká část průměrného Česka adoruje lidi jako je Daniel Landa a je schopna v řádech desetitisíců podporovat otevřenou rasovou nesnášenlivost, xenofobii a militantní nacionalismus ve spojení s jalovou pivní hudbou.
naživo
4
3
-
naživo
4
4
Předchozí článek:
Jim Adkins
Další článek:
Eurotrialog