Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

5 otázek pro...

Nano

Můj soundtrack

Veronika Arichteva

Čerstvé (z)boží

Saved by the Fortune

Headliner 1/4

David Bowie

Headliner 2/4

Tvůrčí vrchol ve stínu Berlínské zdi

Headliner 3/4

9+1 podoba ikonického Davida

Headliner 4/4

Plný šatník převleků

Headliner

Marpo

Art

7 nej politických obalů

Hlášky

Slipknot

Rozhovor

Bloc Party

Téma

Móda v hudbě

Ženský element

Sia

Rozhovor

Everything Everything

Rozhovor

Michal Pavlíček

Story

Imagine Dragons

TOP

10 nejmastnějších klipů

Téma 1/3

Best of 2015

Téma 2/3

Songy roku

Téma 3/3

Best of 2016

RIP

Vzpomínáme

RIP

Lemmy Kilmister

Obrazem 1/12

109 fotek roku

Obrazem 2/12

Jan Nožička

Obrazem 3/12

Petr Klapper

Obrazem 4/12

Adam Henze

Obrazem 5/12

Andrea Sovová (Andy Owl)

Obrazem 6/12

Jakub Macháček

Obrazem 7/12

Magdaléna Lindaurová

Obrazem 8/12

Michal Havlíček

Obrazem 9/12

Rusty Shepherd

Obrazem 10/11

Vojta Florian

Obrazem 11/11

Kryštof Kalina

Obrazem 12/12

Ivan Prokop

Rozhovor

Suede

Enface

Savages

Poradna

Jarda, sex a něžnosti

Insider

Rikk Scholvinck

Retro

Elton John

Televize

Videorama

Dialog

Jarda Svoboda vs. Nèro Scartch

Jackie Crash

Limp Bizkit

Songstory

Red Hot Chilli Peppers

Test

Headliner test

Kalendárium

Památné dny

Hip Hop 1/2

Elementy ulice

Hip Hop 2/2

DJ Friky

Heavy

Natvrdo

Folk

Bez cancáku

Mluvené slovo

Vyprávěj

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary!

Klasika

Teď vážně

Alternativa 1/2

Kroky podzem

Alternativa 2/2

Slnko Records - Máme jen naprosté nadšení

EDM

MDMA

Recenze měsíce

Bloc Party

Recenze měsíce

David Bowie

  • David Bowie

    Blackstar

    Honza Vedral

    text

     

    recenze měsíce

    recenze

     
     

    Plus/minus

     
     
     
     
     
     

    tracklist

    1. Blackstar

    2. 'Tis a Pity She Was a Whore

    3. Lazarus

    4. Sue (Or in a Season of Crime)

    5. Girl Loves Me

    6. Dollar Days

    7. I Can’t Give Everything Away

     
     
     
     
     
     

    Blackstar

    Lazarus

    I Can’t Give Everything Away

    Nejlepší skladby

     
     
     
     
     
     
     
     
     

    kde koupit

     
     
     

    Je to úchvatná nahrávka s pevnou vnitřní stavbou a soudržností

     
     
     
     

    Ona extrémní aranžérská svoboda a uvolněnost, na jejímž konci není hudební chaos, ale kompozice, které mají hlavu a patu, je pro Blackstar typická a i díky ní je to nakonec úchvatná nahrávka s pevnou vnitřní stavbou a soudržností. Když freneticky uječené a nervozitu vyvolávající finále druhého songu s všeříkajícím názvem ‚Tis a Pity She Was a Whore vystřídá uvolňující sound skladby Lazarus a Bowie začne do měkkého zvuku zpívat: „Koukni nahoru, jsem v nebi. Mám jizvy, které nejsou vidět,“ má to až očistný účinek. Motivy jednotlivých skladeb navíc dozrávají s každým dalším poslechem. A tak je Bowie i na desce, která se na první pohled tváří jako posluchačsky nepřístupná, záhadná a náročná, chytlavý a poutavý.

    David Bowie na Blackstar nenastavuje žádné trendy ani se jim nepodřizuje, ale gentlemansky ukazuje všem, kteří hledají recepty na instantní slávu, že základem hudebního úspěchu je samotná hudba, která dokáže vytrhnout, zaujmout a vyvolat v posluchači ryzí pocity nehledě na čas a místo. Protože to je pro černou hvězdu, která vyniká svou divností, větší hit než nějaká tříminutová odrhovačka.

    Deskou Blackstar si Bowie i rok před sedmdesátkou rozhodně a cíleně udržuje pověst muzikanta, který dokáže překvapit i ty fanoušky, kteří si z jeho katalogu ušili povlečení a den zahajují pozdravem Ziggymu Stardustovi. Když se před třemi lety na svoje narozeniny bez předchozího varování vrátil do nahrávacího procesu deskou The Next Day, zaujal na ní až rockovou přímočarostí, kterou umocňovala jeho hudební i pěvecká vyzrálost. Také na Blackstar zůstal přes pár elektronických rytmů povětšinou věrný tradiční instrumentaci a akustickým nástrojům, ale co se formy týče, pustil se na hranici avantgardy a nečekaných jazzových výpadů.

    Šel tak daleko, že se vlastně ani nedá říct, že by na desce byly nějaké „písničky“. Album Blackstar tvoří sedm skladeb nebo spíš kompozic s dlouhou stopáží a Bowie na něm hudební postupy používá především k vytváření nálad a atmosfér a hledání hranic, kam se ještě dá zajít, aby to celé dávalo smysl. Výmluvné je to v titulním, téměř desetiminutovém singlu Blackstar, který desku otevírá a Bowie v něm vystřídá několik hudebních témat, jež by si vystačila samostatně. Jeho opus je vlastně spojením všeho, co jej na hudební cestě potkalo, momenty, kdy přes syntezátory bublající nad živou rytmikou zní příčná flétna nebo saxofon, jsou přízračné, nepodbízivé a posluchačsky fascinující. Hned na úvod se tu projevuje saxofonový virtuos a nositel Grammy Donny McCaslin, jehož nástroj celé nahrávce dominuje, přestože na ní vlastně málokdy podléhá nějakým formám. Stejně jako kytary, které v sobě mají něžnost i jistou rockovou bezprostřednost (I Can’t Give Everything Away).

    Už podle titulního singlu bylo zřejmé, že na své pětadvacáté desce Bowie vyjde vstříc experimentům. Ale že bude až takový podivín, nikdo nečekal.

    Hold divnosti

     
     

    1

    1

 
×
Čtete:
2016/1
David Bowie

Recenze

Recenze 7. 1. 2016

Recenze

Recenze 21. 1. 2016

Duel

The Chancers

Recenze

SMS Recenze

Naživo

Jelen

Naživo

Kabát

Naživo

Vypsaná Fixa

Naživo

Michal Prokop & Framus Five

Naživo

Ennio Morricone

Naživo

Imagine Dragons

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.