Recenze 7. 1. 2016

• zpet

The Vamps

Wake Up

Wake Up

Nový plast

Vždycky, když si myslíme, že boybandy už bohudík odpočívají na smetišti dějin, vždycky se objeví nějaká nová zrůdnost, která nás vyvede z omylu.

Jako by nestačil nepochopitelný úspěch infantilní umělotiny One Direction, Británie se prostě musela vytasit s další „senzací“. Kluci z The Vamps jsou o rok dva mladší než jejich zkušenější kolegové, a navíc se vehementně brání právě přirovnání k One Direction. Kapela poukazuje zejména na to, že na rozdíl od 1D její členové hrají na nástroje. No dobrá. I v případě, že tomu uvěříme, ten fakt, že to na kvalitě nikterak nepřidává, mluví za ledacos.

Nemůžu se zbavit dojmu, že boybandy první generace měly mezi vší tou debilitou sem tam i co hudebně nabídnout. Respektive jejich producentům se podařilo jednou za čas přijít s opravdu šikovně napsaným chytlavým hitem, který alespoň svým popovým potenciálem stál svébytně v popové historii. To se prostě jejich moderním verzím nedaří. Samozřejmě že statistiky asi mluví jinak. Byla by ale chyba se co do posouzení kvality songů omezit jenom na počet přehrání na YouTube. Na druhé desce Wake Up britských The Vamps prostě nenajdeme silný moment, který by nevyzněl jako otravná melodie z internetové pop up reklamy na iTunes nebo rovnou jako relaxační hudba do výtahu.

Týmu producentů se nedá upřít snaha, celá produkce vyznívá velice moderně a vysoce profesionálně, v zapadnutí do davu barevných žvýkačkových průměrností posledních trendů odvádí opravdu skvělou práci. Nicméně to bohužel nestačí na to, aby kapelu The Vamps i s jejich počinem Wake Up někdo bral vážněji než jenom jako bravíčkový přelet nad hnízdem dívek školou povinných, jehož logo bude pravděpodobně zdobit nejeden penál. Asi tak rok nebo dva než ho nahradí něco jiného a skoro bych se i odvážil doufat, že sofistikovanějšího. Koneckonců, teď když skončil i zmiňovaný kultovní časopis Bravo, možná se začíná i u pubescentů blýskat na lepší časy.

Vojta Libich

1. Wake Up

2. Rest Your Love

3. Volcano

4. Million Words

5. Windmills

6. Stolen Moments

7. I Found A Girl

8. Be With You

9. Burn

10. Cheater

11. Boy Without A Car

12. Held By Me

13. Half Way There

14. Worry

15. Runaway

16. Coming Home

17. Peace Of Mind

18. Written Off

9

2

• zpet

Mylène Farmer

Interstellaires

Stolen Car

Francouzské vzdychání

Červená hudební knihovna jak vyšitá. Ale silně nepřitažlivá.

Francouzsky se musí umět zpívat s grácií nebo s patřičnou energií, v opačném případě se totiž ze zvukově krásného jazyka stává jen ukňouraná a uvzdychaná parodie na už tak špatnou hudbu z filmu pro dospělé. A přesně tak to dopadá v případě kanadské zpěvačky Mylène Farmer. Pomineme-li pár dobrých melodií, které se na Interstel­laires nachází, zbyde jen laciné aranžmá, které se snaží být sexy, ale je spíš lascivní než eroticky přitažlivé, a pak samé vzdychání.

Je až s podivem, jak je vůbec někdo schopen napsat v roce 2015 zvukově tak strašně plochou, nudnou a zastaralou nahrávku. Absolutně bez šmrncu a gradace. Mylène Farmer se zasekla v začátcích své hudební dráhy, jelikož se od té doby vůbec nikam neposunula. Tehdy ale ještě mohla působit jako rozpustilá lolitka, takže její projev a sound mohly být určitým záměrem. Ve čtyřiapadesáti se o něčem takovém už však nedá mluvit.

Michael Švarc

1. Interstellaires

2. Stolen Car feat. Sting

3. À Rebours

4. C’est Pas Moi

5. Insondables

6. Love Song

7. Pas d’access

8. I Want You To Want Me

9. Voie Lactée

10. City of Love

11. Un Jour Ou L’autre

9

3

• zpet

Troye Sivan

Blue Neighbourhood

Wild

Polštář plný emocí

Debut teenagerského idolu, který byl v určitých kruzích slavnou hvězdou už před jeho vydáním, naplňuje veškerá očekávání.

Při zjištění, že Troye je dvacetiletý australský herec jihoafrického původu s albem, které má mohutnou podporu majors, se objevuje podezření, že bude mít cosi společného s některou z mnoha reality show předstírajících lov talentů a ohánějících se slovy „super“ a „star“. Nicméně s jejich účastníkem nazpíval jen duet. Jeho první album ve skutečnosti následovalo po třech EP, několika rolích, coming-outu a nadšení jeho obdivovatelů z úspěšného videoblogu.

I ten určitě bude důvodem k tomu, že video k první skladbě vidělo na YouTube za první tři měsíce deset milionů zvědavců. Což ovšem ani v nejmenším nic neříká o obsahu alba. Ten je měkoučký jak polštář s povlakem, u něhož se při praní nešetřilo s aviváží, a hladí sametově po srsti. Patos i medové melodie z něj přetékají jak z rendlíku, jehož majitel pravil „hrnečku vař“ a pak zapomněl zaklínadlo k ukončení výrobního procesu.

Mohli bychom tomu říkat „soul pro dospívající“. Na hudební produkci se zjevně nešetřilo, řemeslně lze sotva cokoli vytknout a na kteroukoli ze skladeb sedí perfektně přívlastek „dokonalý produkt“. Přičemž slovo „kteroukoli“ není nepodstatné, protože jejich zaměnitelnost těžko hledá konkurenci.

Fanoušci Sama Smithe nebo Taylor Swift, pro které jsou přítulné melodie důležitější než trapné pokusy o sdělení, nebo probůh dokonce snaha o něco hudebně nového, zřejmě budou naprosto spokojeni a popový svět tak získal nový idol. Přátelštější než hanbatá Miley Cyrus a pozitivitou i laskavým humorem oplývající víc než s oblibou zneužívané citace pana Wericha.

Každá doba má navíc svoje. I frajer Mitch Buchannon nebo správňáci Brandon a Kelly z čísla 90210 si zaslouží mít svoje současné nástupce. A proč by jím nemohl být Troye? Navíc i mezi staršími se určitě najdou ti, kteří závidí teenagerům bezstarostnost, rádi tráví volný čas v supermarketech a v noci se jim zdá o hrudníku Hany Mašlíkové. A právě ti by tuhle desku plnou něžných písní s názvy jako „Nebe“, „Mládí“ nebo mnohovýznamové „Cool“ rozhodně neměli přeslechnout. O co, že se jim bude líbit?

Antonín Kocábek

1. Wild

2. Fools

3. Ease

4. Talk Me Down

5. Cool

6. Heaven

7. Youth

8. Lost Boy

9. For Him

10. Suburbia

9

4

• zpet

The Corrs

White Light

Bring On the Night

Kulhavé držení kroku

Občas je fajn, když starší interpreti inovují zvuk, aby se přiblížili novým posluchačům, občas rozhodně ne.

Kdyby se radši irské sourozenecké kvarteto drželo svého kopyta a nesnažilo se zavděčit nové generaci za každou cenu, světu by bylo líp. A pamětníkům obzvlášť. Vlastně možná by mělo daleko větší potenciál zalíbit se právě i oné nové generaci. Jednoduchá a přímočará popová melodika devadesátkových kapel, jako jsou právě The Corrs, totiž působí jako naprostý generační most.

Bohužel se ale Irové rozhodli, že pro svůj letošní comeback po desetileté pauze zvolí spíš nový produkční kabát, který se sice na první poslech tváří hezky, ale zblízka album White Light smrdí nedostatkem inspirace a postrádá cokoli od nápadů až po silné melodie. S tradičnějším „živým“ popovým soundem se vlastně setkáme až někdy ve druhé půlce desky ve skladbě Strange Romance, kterou se The Corrs asi nejvíc přiblíží svojí starší a silnější tvorbě. Celkem sympaticky pak působí i sebevíc kýčovité přiznání irské melodiky ve folkovém songu Ellis Island nebo v překvapivé instrumentální dupačce jak z taneční scény v Titanicu jménem Gerry’s Reel.

Bohužel tyto světlé momenty jsou jedinými majáky, které nový počin The Corrs zachraňují před ztroskotáním před ledovci. Zbytek desky působí nezajímavě, až plytce a částečně vinou jednotvárné produkce, částečně díky slabě napsaným písním vyznívá prázdně. Možná by si tahle znovuobnovená devadesátková senzace měla vzít příklad třeba z Roxette. To se dá ostatně doporučit komukoli.

Vojtěch Libich

1. I Do What I Like

2. Bring On The Night

3. White Light

4. Kiss Of Life

5. Unconditional

6. Strange Romance

7. Ellis Island

8. Gerry‘s Reel (instrumental)

9. Stay

10. Catch Me When I Fall

11. Harmony

12. With Me Stay

9

5

• zpet

PLACEBO

MTV Unplugged

The Bitter End

Promarněná příležitost

Výročí dvaceti let Placebo oslavili snůškou vypočítavého patosu.

Britští znovuobjevitelé glamrockové dekadence svého času zaznamenali fenomenální start. Rychle se vyšvihli do společnosti ikon jako R.E.M. nebo David Bowie a fanoušci je začali stavět na roveň kultu kvůli odvážné lyrické stránce plné sexu a drog i chytlavým kytarovým formám. Aniž by Placebo objevovali Ameriku, v době svého největšího boomu dokázali přijít s vypalovačkami jako blázen stejně jako s baladami, za jejichž zvuku měli slabší jedinci chuť skočit pod vlak. A navzdory silně popovému potenciálu to byl především zhýralý rock’n‘rollový lifestyle, který z nich stříkal do všech světových stran a dodával jim lehce pikantní rozměr. Trojice vedená Brianem Molkem zkrátka měla být pro co adorována i nenáviděna. S příchodem čtvrté řadovky Sleeping With Ghosts ale jako by zakrslého androgyna a jeho partu postihla předčasná krize středního věku a všechno, co následovalo po ní, dopadlo v nejlepším případě jako slušně zprodukovaná vata.

V MTV živáku skupina, která jím oslavila letošní dvacáté narozeniny, měla šanci se konečně muzikantsky i lidsky trochu obnažit. A skladba setlistu tomu poměrně nahrávala. Placebo se ale bohužel vydali přesně opačnou cestou. Podstatná část tracků se opatrnicky drží původní verze a díky nástrojovému obsazení se zbytečným důrazem na bicí soustavu vlastně ani nepůsobí klasickým unplugged dojmem. Ještě početnější kategorií jsou řemeslně precizně, leč zcela účelově vystavěné smyčcové mutace originálů, které nemohou vytvářet rozporuplnější pozadí litaniím bývalého krále zvrhlíků. A síň hanby pomyslně uzavírají amorfně přetvořené šlágry jako Every You Every Me nebo singl Loud Like Love. U srdce tak zahřeje snad jenom song pro pamětníky 36 Degrees, naživo prvně hraná věc Bosco nebo tradičně zařazený cover Where Is My Mind od Pixies.

Koncertní platforma nejslavnějšího hudebního kanálu možná netáhne tolik co v devadesátkách, i tak ale zamrzí, že si z ní kapela s tak svébytnou historickou stopou jako Placebo nedokázala odvézt sebevědomější suvenýr.

Veronika Ondečková

1. Jackie

2. For What It‘s Worth

3. 36 Degrees

4. Because I Want You

5. Every You Every Me (feat. Majke Voss Romme Aka Broken Twin)

6. Song To Say Goodbye

7. Meds

8. Protect Me From What I Want (feat. Joan As Police Woman)

9. Loud Like Love

10. Too Many Friends

11. Post Blue

12. Slave To The Wage

13. Without You I‘m Nothing

14. Hold On To Me

15. Bosco

16. Where Is My Mind?

17. The Bitter End

9

6

• zpet

Zrní

Čtyři Honzové a jeden Ondřej...

Jabloně

Letní odbočení

Stále populárnější Zrní zachytilo jednu ze svých mnoha tváří a mimoděk tím potvrdilo, jak se stále jeho hudba i přístup proměňuje.

Na konci roku vydaná a před vyprodaným Lucerna Music Barem pokřtěná letní nahrávka dostala název delší než je pás země, na kterém vznikla. Kapela ji totiž poněkud poťouchle opatřila výmluvným titulem „Čtyři Honzové a jeden Ondřej v severní části Střeleckého ostrova. Zrní živě akusticky.“

Unplugged verze není v případě kladenské formace od běžné podoby, která vedle rockových nástrojů využívá i elektroniku, příliš vzdálená. Ale přesto se potvrzuje, že jde o polohu, která je pro kapelu nejpřirozenější a projevují se v ní nejvíce její silné stránky: tedy invenční přístup k instrumentální zručnosti, schopnost rozvést silný písničkový nápad a vystavět osobitou náladu.

To, že kapele na koncertním záznamu nechybí nic z toho, co nabízí na studiových albech, zní natolik samozřejmě, že si to lze uvědomit až s opakovaným poslechem. Přesto se ani na okamžik neobjevuje akademický chlad, ale naopak je tu patrná hravost, s jakou kapela nabízí místy až vlastní coververze i radost, se kterou jimi baví sebe a tím i nadšeně aplaudující publikum.

Desítka někde až razantně jinak, ale přesto citlivě aranžovaných skladeb je průřezem všemi čtyřmi alby a představuje kapelu jako folkrockovou, ovšem bez potřeby žánrových dogmat. Akustické verze nejsou obvyklým zjednodušením, ale dopřávají (si) zvukové i hudební pestrosti, a to s až odzbrojující lehkostí. A ačkoli prý v den letního koncertu udeřilo mimořádně nepříznivé počasí, ze záznamu to není ani na okamžik znát.

Zrní zkrátka se svou nejnovější nahrávkou nenabídlo jen dárek věrným a obyčejný živák. V konfrontaci se staršími deskami je tu zjevný posun směrem k vyzrálosti, otevřenosti všemu novému i progresi bez nutnosti vylupování zahraničních vzorů. Zároveň ukazuje to, co pořád u mnoha domácích kapel není úplně běžné: že se není ochotné spokojit s dosaženým, zůstávat na místě a dokola obehrávat osvědčené hity tak, jak zafungovaly. Že ho baví zkoušet nové úhly pohledu a má potřebu se vyvíjet. Pokud jeho členy tento přístup ani v budoucnu neopustí, je více než pravděpodobné, že má kapela to nejlepší stále ještě před sebou.

Antonín Kocábek

1. Následuj kojota

2. Hýkal

3. Pozitivní

4. Tmou

5. Já jsem tvůj pes

6. Pastorale

7. Jabloně

8. Rychta

9. Ptačí, jelení, lidský zpěv

10. Stůj

9

7

• zpet

Smack

Sick

Immortal

Český grime uzrál

Smack je na novém albu sice konzistentní s minulostí, přesto udělal velký krok vpřed.

Málokdy píšu recenze tuzemských alb. Dost možná proto, že si o valné části české produkce (bez rozdílu žánru) nemyslím nic dobrého a nechci být za každou cenu negativní. Asi bych si spíš přál, aby bylo o čem psát fajn věci, i mít radost z toho, že poslouchat místní umělce je povznášející a nakopávající. Pořád čekám…

Kubu Janečka alias Smacka znám de facto tak trochu od mala. Už proto, že jsem se kámošil s jeho tátou, nedovolil bych si být v jeho případě nenáročný a nadržovat mu. Ani omylem. Janečkové mají houževnatost i drzost v genech, ale na druhou stranu je třeba říct, že jsou pracovití, až běda, čehož je i Smack perfektním důkazem. Ušel úctyhodný kus cesty a rozhodně nedošel na konec, to nejlepší jeho i nás teprve čeká.

Smackovi už není patnáct, a to je klíč k Sick (Moh bych). Hladově chce posouvat sám sebe, svoje hranice, hranice stylu, hranice komunity, ve které se pohybuje. Je to mechanika odvislá od zrání, nabývání zkušeností a lze ji považovat za leitmotiv celé desky. Nebojí se do toho jít s punkovým drivem (a to přitom nejvíc miluje Kiss!) a seká hlavy bez mrknutí oka ve „slow motion“. Má dril jako málokdo, ví o tom, občas je až příliš sebestředný, ale to do hry patří (Nejlepší MC v Čechách). Rozhodně to je uvěřitelnější než u nějakého tučného lachtana, kterého kočičí zlato na krku svírá a dře tak, že ani nestíhá svoje laciné rhymes pokládat na beat. Smackova flow a kadence je hodně daleko, nemá tu konkurenci, a i kdyby měl, tak nemá, protože přes jeho sebevědomí nejede vlak. To je taky jedna ze zásadních věcí, která bude průměrné bolet a pálit jako chcanky v očích. Ke kreativitě sebevědomí patří jako siamské dvojče. Nedá se odoperovat bez hrozby tvůrčího kolapsu a následného exitu. Tady jde ruku v ruce s Kubovou rtuťovitostí, je jako adrenalinem našlehnutý dostihový kůň a plive kolem sebe vize okolního světa nemilosrdně s přesností milimetrů. Ano, místy je to nabubřelé, jindy trochu naivní a v podstatě říká věci, které ti vnímavější ví a vidí, ale je to pořád mnohem dál, než když někdo, komu je třicet pět, rapuje pořád o tom, o čem rapoval v patnácti. Což se žel dost často na té naší malé scéně děje. Nebojí se nácků (adresná Kdo neskáče, neni Čech), nebojí se glosovat pokryteckost Babiše na fesťáku, pana prezidenta Prase, politické blitky, masomlýnek systému. Z hodně hesel mrazí (například „samí učitelé, žádní mistři“ v Továrně na lidi). Občas se mu pochopitelně nepovede obejít klišé a prokličkovat mezi výplňovými frázemi, ale je to jen velmi zřídka a vlastně i svou připomínkou nedokonalosti milé. Někdy se opakuje (téma vlastního bytu versus drahé auto na splátky a bydlení u mámy), ale to je veskrze marginální záležitost a každý, kdo by měl tendenci ho kvůli tomu tahat za pinďoura, je jenom závistivý kokot.

Prostě mě baví sledovat jeho myšlenkové pochody, je mu perfektně rozumět, i když je místy kurevsky rychlý, a poprvé po dlouhé době mě tuzemská rapová deska obsahově baví, protože to není jenom bezduchý popis tisíckrát omletého dogma „báva, kundy, škvára, drogy, jsem král, vy jste hovna atd.“ Hudebně je fajn, že na albu participovala celá řada beatmakerů a producentů, takže je v rámci možností plastické. Žánrová formule je sice striktně vytyčená UK grime a UK garage, ale nemá občas problém ani s kytarou (Immortal).

Zcela subjektivně beru Smackovo nové album za sice s minulostí konzistentní, přesto velký krok vpřed. Je syrové, křičí do ksichtu otázky, na které se těžko hledají odpovědi, nastavuje zrcadlo generaci ztracenců a mezi občasným balastem prosakuje znepokojivá vize současnosti v zemi, kde je všechno naopak. Špatně naopak.

1. Továrna na lidi ft. Tchagun

2. Kdo neskáče, neni Čech

3. Strach

4. Rave revoluce

5. Vodka s vodou

6. Sick

7. Immortal

8. Motivační píseň
    ft. Sergei Barracuda

9. Badboys ve tvym městě ft. Milli Major, Flirta D, Scrufizzer

10. Moh bych

11. Potřeba myslet

12. Pochopili ste to celý špatně
    ft. Jammz

13. Nejlepší MC v Čechách

14. Pressure ft. Perfect Hand Crew

15. Bring It Back ft. P Money

9

8

• zpet

Danzig

Skeletons

Rough Boy

Kořeny čiré temnoty

Král temnot Glenn Danzig se vrací po pěti letech se sbírkou coverů, které jdou přes mrtvoly.

Je to tak, ztělesněné zlo v bluesmetalové tvorbě Danzig ještě pořád nevyhaslo. A to ani v tak odlehčené formě, jakou je právě album coververzí. Někdejší frontman legendárních Misfits si většinu desky nahrál sám a moc se s tím nepáře po instrumentální ani po zvukové stránce. Právě to ale dělá ze Skeletons syrovou a přiznaně kýčovitou zábavnou jízdu, což je něco, čím se mnoho rockových desek posledních let chlubit nemůže. Celkový sound tak trochu odkazuje právě na starou tvorbu Misfits nebo Samhain, což ale rozhodně není na škodu.

Už od prvních tónů Devil’s Angels nás praští do hlavy hrubý a až odporně zastřený zvuk, který dodává nahrávce potřebný vintage feeling a určitou patinu punkové špíny. Po prvotním šoku a zkoumání, zda nedošlo k omylu a neposloucháme nějakou hrubou nesmíchanou verzi, s hrůzou zjistíme, že to vlastně neuvěřitelně funguje a necháme Danzigův elvisovsko-morrisonovský baryton, aby nás provedl celou řadou svých hudebních inspirací. Samotný výběr songů je taky proveden na výbornou. Kromě obskurních surfrockových a rokenrolových songů ze soundtracků k motorkářským filmům ze šedesátých let tu najdeme zejména pecky od Black Sabbath, Aerosmith, ZZ Top nebo právě od Elvise, všechny samozřejmě v osobitém temném podání ve stylu Danzig, které zní, jako kdyby se John Lee Hooker opil s Panterou, vzývali u toho satana a nahráli to na magneťák.

Není moc co dodávat. V době, kdy jsou Misfits už třicet let parodií sebe sama a většina metalových kapel se krčí po kastraci někde v dětském koutku s korektně vyhlazeným zvukem, přichází Danzig, aby všem nakopal zadek. Nutno říct, že úspěšně.

Vojta Libich

1. Devil‘s Angels

2. Satan