Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Editorial

Editorial

Novinky

Novinky

Zaostřeno

Lenka Dusilová

Mám zaseto na novou desku

Obrazem

Očičkem Nožičky

Zaostřeno

Cenová smršť

Zaostřeno

Cena Apollo

Jak se lovil Kapr

Zaostřeno

Ceny Anděl

Kryštof, kam se podíváš

Headparáda

Redakční tipy

Zaostřeno

Festival Metronome

Potká se Iggy s Ivanem Kralem?

Ve studiu

5 otázek pro … Michal Ambrož

Zaostřeno

Sdílení fanoušků

Můj soundtrack

Lukáš Pavlásek

Jak jsem textoval pro Stouny

Čerstvé (z)boží

The Atavists

Zlé časy přicházejí

Headliner 1/4

Vinylmánie

Headliner 2/4

Velký příběh jednoho labelu

Headliner 3/4

James Jagger

Poprvé jsem seděl s tátou u piana

Headliner 4/4

První dojmy

Smršť vyjetá jak Kolumbie

Téma 1/4

56 debutů tisíciletí

Téma 2/4

56 debutů tisíciletí

Téma 3/4

56 debutů tisíciletí

Téma 4/4

56 debutů tisíciletí

Headliner

Adrian T. Bell

Nenapadlo mě, že budu muzikant

Rozhovor

Mike Trafik

Proč se tu drží huba

TOP

9 ranařů

Muzikanti, kteří zmlátili své fanoušky

Enface

Sarah Hartman

Mám motýly v břiše

Intro

Iggy Pop

Ikona

Portrét

Iggy Pop

Poezie šílenství

Diskografie

Od punku k šansonům a zpět

Recenze

Iggy Pop

Post Pop Depression

Hlášky

Dívala se na mě penetračně

Anketa

Obdiv, nezájem a společný sex

Rozhovor

Václav Havelka

Zásadní je dávat maximum

Reportáž

Prague Conspiracy

Kážeme víno a pijeme víno

TOP

10 klipů, které pobouřily

Jackie Crash

Twenty One Pilots

Všechny ručníky jsou po nás špinavý

Dotazník

The Bloody Beetroots

V taneční hudbě je příliš spekulací

česká stopa

Underworld

Na zasněženém poli

Story

Primal Scream

Spolek nezničitelných

Průvodce

Hard Rock Cafe

Jak to bylo s podprsenkou Blondie

Rozhovor

Simple Plan

Kritici nás nemají rádi

TOP

Muzikant + muzikant = VSL

Retro

Charles Aznavour

Když Básník zpívá

Rozhovor

Vladimír Merta

I starý křápy se dneska sbíraj

Insider

Jimmy Jam

Narodil jsem se, abych pomáhal hvězdám

Televize

Videorama

Enface

Aurora

Alenka z říše severu

Songstory

Gorillaz

Clint Eastwood

Vzpomínky

Wohnout

Sladkých dvacet

Moje deska

Elton John

Chtěl jsem nahrát radost

Ženský element

Birdy

Ptáčátko, kterému přejí hvězdy

Kvíz

Headliner test

Heavy

Natvrdo

Hip Hop

Elementy ulice

Folk

Bez cancáku

Klasika

Teď vážně

Indie

Ty kytary!

Jazz a blues

Bluesbar

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Mluvené slovo

Vyprávěj

Recenze měsíce

Adrian T. Bell

Night and Day

  • Adrian T. Bell

    Night and Day

    Kay Buriánek

    text

     

    recenze měsíce

    recenze

     
     

    Plus/minus

     
     
     
     
     

    tracklist

    1. Blood on My Hands

    2. Three Coffees

    3. I Cannot Hide

    4. Night & Day

    5. On My Own

    6. Roads

    7. Don’t Tell a Soul

    8. Nothing Left To Say

    9. Wish You Were Here

    10. Nobody Wants To Know

    11. Big Italian Wedding

     
     
     
     
     
     

    Blood on My Hands

    Nobody Wants To Know

    Big Italian Wedding

    Nejlepší skladby

     
     
     
     
     
     
     
     
     

    Nejenom že vás teleportuje zpátky v čase, ale budete si broukat a luskat prsty ještě druhý den

     
     

    Titulní Night and Day je retro jako blázen. Mám chuť si pustit nějaký hodně starý film, ne kvůli ději, ale kvůli té neopakovatelné vůni dávno uplynulé doby, která se otiskla do pásu. Je to sentimentální stejně jako Bellova dikce. Druhý singl On My Own má stejnou cinematickou náladu, navíc ale disponuje nakažlivým tempem i nápěvem. Nejenom že vás teleportuje zpátky v čase, ale budete si ho broukat a luskat prsty ještě druhý den. Roads jsou někde mezi The Prostitutes a Crime and the City Solution, hodně devadesátkový blend s výborným refrénem. Don’t Tell a Soul je opět výborně vystavěná věc, která odkazuje do dob, kdy hudba opravdu měla duši. Nothing Left To Say je taková námořnická odrhovačka jako mejdan na zbloudilé lodi, kde se po palubě potácí poloprůhlední duchové Michaela Stipea a zbytku R.E.M. Je to strašidelně staromilské, ale velmi dobře to funguje na sentimentální receptory. Wish You Were Here ve mně vzbuzuje podezření, že tady proběhlo léčení podle The Cure, i když kytara v refrénu jede spíš funk. Nobody Wants To Know je jasná inspirace Motownem, jako když znuděné art-punkové kapely hledaly na konci devadesátých let novou šťávu, objevily tenhle fenomén a začaly ho implementovat do svých primárně punkem, funkem a dubem načichlých songů (The Make-Up, Narcotic Dub System, Jon Spencer Blues Explosion a další). Big Italian Wedding, to jsou zažloutlé dobové fotky na ledničce, kolem kterých chodíte léta. Ráno pro mlíko, v noci pro panáka slivovice, nebo když se vrátíte z tahu a jde na vás opilecká žravá. Až jednou se při otvírání dvířek na mikrosekundu zarazíte, podíváte se na ně, hlavou vám proletí kus života tak rychle jako kulka hrudním košem a do očí se vám natlačí slzy. Občas prostě všichni potřebujeme svého Adriana, aby nám došlo, jak je život fajn. A taková to původně asi měla být temná deska!

    Pojďme si to shrnout. Adrian T. Bell je Brit. Žije ale už víc než dvacet let v Praze, takže je dost pravděpodobně i plnohodnotný Pražák. Přesto, když byl loni nominován na cenu hudebních kritiků Apollo se svým prvním albem Different World, leckdo mrmlal, že to není fér, protože není Čech. Je to tristní a veskrze lehce retardovaný argument, který celkem trefně karikuje klasickou malo-českou mentalitu, strach, aby nám náhodou někdo neožužlával tu
    ušmudlanou skývu chleba, a proč by měl navíc nějaký přivandrovalec (který tu ale platí daně, vydělává i utrácí peníze atd.) mít možnost účastnit se hudebních cen pro domácí. Navíc, když pomalu ani neumí česky (umí), no to je vrchol! Nakonec ceny Apollo vyhrál a já dodnes nad tou argumentací o nečešství pobaveně kroutím hlavou.

    Naštěstí se začíná trochu rozpínat nové náboženství multi-kulti a lahváčové vlastenectví tak jednoho dne přestane mít takovou váhu, jakou má dnes. Země je domov, ne státy a uměle vytvořená území, geopolitický fašismus, kam kdo patří a měl se tam taky v prach obrátit, je totiž tak „so not cool oldschool“. Ale vraťme se zpátky k muzice, Adrianovi T. Bellovi a jeho nové desce Night and Day a pojďme si to… ehm, shrnout. Adrian je členem indierockového, punkem a mods ošlehlého komanda The Prostitutes. Jeho „nefrontmanování“ ho paradoxně dostalo až k tomu, že si postavil svoji vlastní kapelu a kromě silné inklinace k jednoduchému písničkářství začal pracovat s více vrstvenou formou. Někdy ta rozpolcenost v kontextu s jistou rozpoznatelností sváděla k dojmu, že jeho druhá kapela jsou The Prostitutes, pouze v jiné personální alternaci. Dokonce i na letos vydaném, velmi nekonvenčně pojatém albu The Prostitutes Zum Passer je pár věcí, které by klidně mohly mít v playlistu obě kapely, a není to jen barvou Adrianova hlasu. Prostě touha dělat si věci absolutně po svém konvenuje i tomu, jaký Adrian v podstatě je. Samorost, trochu flegmatik, trochu dobrodruh. A zdálo se, že ho role nastrčeného zpěváka v jeho domovské kapele začala trochu unavovat.

    Byť byl spoluautorem, není to totéž jako být kapelník, napsat si sám repertoár, poskládat muzikanty, chvíli je drezúrovat a pak kaučovat tak, aby všechno fungovalo od zkoušek až po studiové sekvence a živé koncerty. Ta dynamika i chemie je jiná než zpívat v podstatě čistě rockové kapele. Viděno tou­hle optikou beru první sólovku Different World za takové rozkoukávání se a oťukávání omítky obvodových zdí, mezi kterými se Adrian najednou ocitl. Bylo jasné, že se mu nová role zalíbila a provokuje ho k další akci. Na můj vkus byly věci na Different World tak trochu nemastné neslané. Pravda, většinou neposlouchám písničkáře a skoro všechny formy country music mě ničí a nemám k nim žádný vztah. Tady ale bylo spíš znatelné opatrné odpoutávání od mateřské lodi, chyběla mi nějaká drzost, nonšalance a sex appeal. A ač je Adrian bývalý námořník, jako by měl většinu času žaludek na vodě.

    To Night and Day je jiná ranní káva. Voní, je silná a evokuje. Evokuje leccos. Hned první song Blood on My Hands je caveovský derivát, který má filmovou atmosféru a je k němu dost povedený klip, jímž se podařilo náladu ještě víc podtrhnout. To už není ten nemotorný Adrian, který za mikrofonem The Prostitutes trochu připomíná Mr. Beana v nezvyklé roli. Najednou to má dramatické vsuvky, tah, urgenci, emoce a sebevědomou interpretaci. Three Coffees
    odhalují popový potenciál, i když na Evropě 2 ji s největší pravděpodobností neuslyšíte, a kdyby ano, působilo by to dost nepatřičně. I Cannot Hide se nebojí velké orchestrace a klasických postupů, čímž působí dost uvěřitelně, že tady si nikdo na nic nehraje a všem jde jenom o to vysmahnout co nejlepší písničky a nepředstírat emoce, které v nich nejsou.

    Frontman The Prostitutes se na druhé sólové desce oddává dobrým písničkám a opravdovým emocím. Občas všichni potřebujeme svého Adriana.

    Polaroidové hudební vzpomínky

     
     
     
     
     

    1

    1

 
×
Čtete:
2016/3
Adrian T. Bell: Night and Day: Polaroidové hudební vzpomínky

Recenze

17. března 2016

Recenze

3. února 2016

Duel

Ektor

Recenze

SMS

Naživo

Tricky

Naživo

Marina & Diamonds

Naživo

The Libertines

Naživo

Bára Poláková

Naživo

Simple Plan

Naživo

The Neighboorhood

Naživo

Brian May

Naživo

Headliner narozeniny

Naživo

Years & Years

Naživo

SBCR

Naživo

Michal Pavlíček

Rychlá sóla a zaprášená saka

Naživo

Greg Dulli

Pohoda se zpěvem a přáteli

Naživo

Kodaline

Naživo, ale srdcervoucí

Naživo

Hurts

Méně romance, více diskotéky

Naživo

Scorpions

Stále plni síly

Obrazem

Hory, hudba, mejdany

Kalendárium

Památné dny

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.