Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Editorial

Editorial

Novinky

Novinky

Zaostřeno

Lenka Dusilová

Mám zaseto na novou desku

Obrazem

Očičkem Nožičky

Zaostřeno

Cenová smršť

Zaostřeno

Cena Apollo

Jak se lovil Kapr

Zaostřeno

Ceny Anděl

Kryštof, kam se podíváš

Headparáda

Redakční tipy

Zaostřeno

Festival Metronome

Potká se Iggy s Ivanem Kralem?

Ve studiu

5 otázek pro … Michal Ambrož

Zaostřeno

Sdílení fanoušků

Můj soundtrack

Lukáš Pavlásek

Jak jsem textoval pro Stouny

Čerstvé (z)boží

The Atavists

Zlé časy přicházejí

Headliner 1/4

Vinylmánie

Headliner 2/4

Velký příběh jednoho labelu

Headliner 3/4

James Jagger

Poprvé jsem seděl s tátou u piana

Headliner 4/4

První dojmy

Smršť vyjetá jak Kolumbie

Téma 1/4

56 debutů tisíciletí

Téma 2/4

56 debutů tisíciletí

Téma 3/4

56 debutů tisíciletí

Téma 4/4

56 debutů tisíciletí

Headliner

Adrian T. Bell

Nenapadlo mě, že budu muzikant

Rozhovor

Mike Trafik

Proč se tu drží huba

TOP

9 ranařů

Muzikanti, kteří zmlátili své fanoušky

Enface

Sarah Hartman

Mám motýly v břiše

Intro

Iggy Pop

Ikona

Portrét

Iggy Pop

Poezie šílenství

Diskografie

Od punku k šansonům a zpět

Recenze

Iggy Pop

Post Pop Depression

Hlášky

Dívala se na mě penetračně

Anketa

Obdiv, nezájem a společný sex

Rozhovor

Václav Havelka

Zásadní je dávat maximum

Reportáž

Prague Conspiracy

Kážeme víno a pijeme víno

TOP

10 klipů, které pobouřily

Jackie Crash

Twenty One Pilots

Všechny ručníky jsou po nás špinavý

Dotazník

The Bloody Beetroots

V taneční hudbě je příliš spekulací

česká stopa

Underworld

Na zasněženém poli

  •  

    Britské legendy taneční hudby v těchto dnech vydávají devátou studiovou desku s podivuhodným názvem Barbara, Barbara, We Face a Shining Future a v létě zamíří na festival Colours of Ostrava. My jsme se s pamětníky Josefem Sedloněm a Davidem Urbanem podívali na to, když u nás hráli poprvé. A mimo jiné se vybourali v poli.

     

    text Jana Kománková (Protišedi.cz)

    foto Ondřej Krynek/Prague Design Week

    Underworld

    Nejdříve bude řeč o Darrenu Emersonovi, DJ a producentovi, který je zodpovědný za přerod Underworld z lehce jalového synthpopového projektu do mezinárodních hvězd taneční hudby. „Když přišel do kapely, byl to benjamínek, o skoro patnáct let mladší než Karl Hyde a Rick Smith. Je skvělé, že jeho vliv vstřebali a že si ty atributy ponechali, i když pak odešel,“ říká Josef Sedloň. Josef míval agenturu Lighthouse, která pořádala koncerty a dýdžejské akce, a právě on k nám pozval Emersona na vystoupení jako první. „Já tehdy Underworld miloval, ale na jejich koncert jsme neměli peníze,“ vzpomíná. „Darren ale prostě zahrát musel.“

    Byl 15. únor 1997. Večer, tma, mráz, na silnici led, kolem sníh. Darren Emerson a jeho tehdejší holka sedí vzadu v Sedloňově autě, já sedím vepředu. Jedeme z Prahy do Pardubic, protože když už tu Emerson je, zahraje si během toho večera také v tamějším L-Klubu. Josef má mobil jako, myslím, jediný z nás. Telefon zazvoní, volá Ivo Zázvorka, chce vědět, jestli už se blížíme. Telefonovat za jízdy je však nemoudré, obzvlášť když je námraza. Auto dostane smyk a ztratí správný směr, o obrubník si poničí disk kola a nakonec hupne do pole, kde se zastaví.

    Nastane udivené ticho. Nikdo naštěstí není zraněn a auto má poškozené jen to jedno kolo, tak se ho rozhodneme vyměnit za rezervu.

    Nikomu nám to moc nejde, máme zmrzlé ruce, Darren vypadá otřeseně, slečna mudruje „všichni Evropani jezděj moc rychle“ (nedivím se, jestli je z nějaké anglické vesnice, kde všichni jezdí zhruba čtyřicítkou). Já, která v životě nezažila ani minibouračku, vysvětluju Josefovi, jak má řídit, telefonovat, dýchat atd. Nakonec na několikátý pokus kolo vyměníme a do Pardubic dojedeme.

    Jak si pamatuješ atmosféru Pardubic a následně Prahy?

    Bylo to super. Aleš Bleha, který pořádal akci v L-Klubu, uměl tyhle věci vždycky vyhajpovat, udělat z těch dýdžejů modly, takže se tam sešla spousta lidí a byl to bezva mejdan. Co se dělo pak na Brumlovce, jsem nikdy nezažil. Dva tisíce lidí. Narváno. Zamlžíno. Neskutečná atmosféra, lidi tam lezli přes střechu, bylo to hodně nahlas, tak přijeli fízlové. Měl jsem smíšené pocity, na jednu stranu to bylo super, ale měl jsem fakt strach, aby se někomu něco nestalo. Darren byl jako rocková hvězda, lidi chtěli podpisy, skvělé. Byla to výborná akce, Darren si mimochodem dodnes pamatuje i to pole, kdykoli se potkáme, tak na to s úsměvem vzpomíná.


    Jaký byl pro tebe tehdy a jaký teď?

    V tom roce 1997 to byl mlaďoch plný entuziasmu. Teď je pořád milý, ale už takový uzavřenější, míň veselý.


    Proč v roce 2000 Darren odešel od Underworld?

    Měl hodně hraní jako DJ a zajímal ho trošku jiný zvuk. Když jsem se ho na to ptal, řekl mi, že ho to už nenaplňovalo a chtěl dělat svoje věci, jezdit po světě jako DJ a věnovat se také svému labelu Underwater.


    Které věci od Underworld máš nejradši?

    Rozhodně Dubnobasswitmyheadman. Ale i Born Slippy v Nuxx remixu je pořád pecka.

    Kapela Underworld u nás hrála několikrát. S promotérem Davidem Urbanem z agentury
    D Smack U jsme si povídali o tom, jaké to bylo, když dorazili v roce 2005 do podivného
    areálu Kolbenova v pražských Vysočanech.


    „Bylo to 13. července. Měli jsme je dělat už dřív, byli potvrzení do Sportovní haly, ale pak mi zavolal jejich agent, že mají festival Creamfields, což bylo velké jméno. Takže si se mnou vytřeli…,“ vzpomíná Urban, že dostat v době jejich největší slávy Underworld nebylo jen tak.


    Ten koncert si pamatuju. Průmyslový areál „Kolbenova Park“ pod širým nebem a strašná spousta štěrku, pivní stany.

    Ano, my jsme ale nebyli první, kdo tam dělal akce, předtím tam byly stometrové louže, než se navezl štěrk. Hrál tam třeba i McCartney, Lenny Kravitz… Nechtěli jsme platit nájem haly a věřili jsme, že může přijít šest až sedm tisíc lidí, přišly asi čtyři.


    Jaké byly vůbec okolnosti celé akce?

    Standardní koncert, nic výjimečného. Před nimi hráli Skyline a DJ Darren Price. Oni jsou myslím trošku introverti, velmi civilní. Příjemní a fajn lidi, nepřišli mi jako kaliči.


    Bylo to poté, co Karl Hyde začal abstinovat?

    To nevím, ale jejich rider nebyl nijak šílený.


    Takže žádné velké kalby.

    Já jsem sociálně plachý, s kapelami se nedružím, tehdy jsem pařil jen s jejich agentem.
    Teď už bývalým.


    Co se stalo, proč se od nich odloupl?

    Spíš oni od něj…


    Co máš na téhle kapele rád? Pouštíš si ji?

    Jsem staromilec, takže si pouštím starší desky, Dubnobasswithmyheadman ke klidnější práci, a když mám trochu odpíchlejší náladu, pustím si Second Toughest in the Infants nebo Beaucoup Fish.


    A co aktuální dění?

    Myslím, že je to v Čechách trochu zabitá kapela. Na Creamfields měli slabý zvuk, 200 metrů od pódia jsem neslyšel pódium, ale stan. Když jsme pořádali druhý koncert, museli jsme vysvětlovat, že tam fakt bude dobrý zvuk. A poslední koncert v SaSaZu byl polibek smrti, nebylo to vyprodané, takže bude těžké je sem dovézt – mají určité finanční nároky vzhledem k tomu, jakou mají historii. Ta čísla prostě nevycházejí, jedině na nějakém festivalu nebo „filler“. To je, když kapela má den volna mezi koncerty třeba v Berlíně a Vídni a přemýšlí o tom, že ho chce vyplnit. Pak se to udělat dá, protože kapela je schopna slevit ze svých nároků.

    Josef Sedloň

    David
    Urban

    Podívejte se na dokument o vzniku Dubnobasswitmyheadman.

    Celé album Beaucoup Fish je k poslechu
    na YouTube.

    Na zasněženém poli

     
     

    Česká stopa

     
     

    1

    1

 
×
Čtete:
2016/3
Underworld: Na zasněženém poli

Story

Primal Scream

Spolek nezničitelných

Průvodce

Hard Rock Cafe

Jak to bylo s podprsenkou Blondie

Rozhovor

Simple Plan

Kritici nás nemají rádi

TOP

Muzikant + muzikant = VSL

Retro

Charles Aznavour

Když Básník zpívá

Rozhovor

Vladimír Merta

I starý křápy se dneska sbíraj

Insider

Jimmy Jam

Narodil jsem se, abych pomáhal hvězdám

Televize

Videorama

Enface

Aurora

Alenka z říše severu

Songstory

Gorillaz

Clint Eastwood

Vzpomínky

Wohnout

Sladkých dvacet

Moje deska

Elton John

Chtěl jsem nahrát radost

Ženský element

Birdy

Ptáčátko, kterému přejí hvězdy

Kvíz

Headliner test

Heavy

Natvrdo

Hip Hop

Elementy ulice

Folk

Bez cancáku

Klasika

Teď vážně

Indie

Ty kytary!

Jazz a blues

Bluesbar

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Mluvené slovo

Vyprávěj

Recenze měsíce

Adrian T. Bell

Night and Day

Recenze

17. března 2016

Recenze

3. února 2016

Duel

Ektor

Recenze

SMS

Naživo

Tricky

Naživo

Marina & Diamonds

Naživo

The Libertines

Naživo

Bára Poláková

Naživo

Simple Plan

Naživo

The Neighboorhood

Naživo

Brian May

Naživo

Headliner narozeniny

Naživo

Years & Years

Naživo

SBCR

Naživo

Michal Pavlíček

Rychlá sóla a zaprášená saka

Naživo

Greg Dulli

Pohoda se zpěvem a přáteli

Naživo

Kodaline

Naživo, ale srdcervoucí

Naživo

Hurts

Méně romance, více diskotéky

Naživo

Scorpions

Stále plni síly

Obrazem

Hory, hudba, mejdany

Kalendárium

Památné dny

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.