Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Editorial

Editorial

Novinky

Novinky

Headparáda

Headparáda

Zaostřeno

Prokopat se ven

Pražské devadesátky ožijí ve filmu

Ve studiu

5 otázek pro… Oceán

Zaostřeno

Abendband

Tak trochu na severozápad

Festival

Metronome Festival

Zahájení bude ve velkém stylu

Obrazem

Mačkátkem Macháčka

Pohled

Nejúspěšnější hudební pořad

Zaostřeno

Čistý festival

Na Rec. Stage bude recyklovaná show i striptýz

Můj soundtrack

Petr Kopfstein

Na U2 se nedá zapomenout

Čerstvé (z)boží

Ivana Mer

Mezi námi vílami

Zaostřeno

Festival Respect

Co se hraje ve světě

Headliner

James Cole

Sestup do hlubin

Téma

Hudba vs. Politika

Mohou zpěváci mluvit?

TOP

Dobrý den, kozy ven

12 klipů nevhodných k práci

Rozhovor

Muse

Jsme jako loutky na šňůrkách

  • text Honza Vedral

    foto Danny Clinch

    Muse

    Jsme jako loutky na šňůrkách

     

    8

     

    Headliner

    1

  • Všechno, co se téhle kapely týká, působí jako z jiného světa. Alba Muse mají velký příběh, myšlenky i politický přesah. Jejich fascinující koncerty jsou megalomanskou přehlídkou technologií. A přesto, když si frontman Matt Bellamy vzpomene na afterparty po posledním pražském vystoupení, rozesměje se jako malý kluk.

    O aktuálním albu Drones, se kterým k nám Muse přijedou 4. června, si mnozí fanoušci nejdřív nemysleli nic pěkného. Striktní návrat k syrovějšímu zvuku spojený s antiválečným tématem o vraždících strojích nedává dohromady zrovna skousnutelný koncept. Jenže když ho Muse na koncertech propojili s vizuální show, kde lidem nad hlavami létají drony a padají technologické mantinely, vnímání desky to u mnohých hodně změnilo. Konečně totiž pochopili, že jde o show s razancí a ambicemi, jaké kdysi mívali Pink Floyd. S jedním z nejlepších současných kytaristů a frontmanů Mattem Bellamym jsme ale nemluvili zdaleka jen o tom, jak to přišlo, že v případě jeho kapely do sebe vždycky všechno tak nějak zapadne.

    Vracíte se k nám potřetí. Co si vybavíte, když se řekne koncert v České republice?

    Docela dost vzpomínek. Ať už to byly procházky městem a obdivování starého města...


    To je klasika. Ale já když se řekne Muse v Praze, vybavím si afterparty po vašem minulém koncertě, na které jako atrakce vystupovali lidi, kteří z mýdla foukali velké bubliny a říkali si Bubble People.

    Panebože!!!


    Předtím jsem vás viděl v Mnichově a tam jste zase měli po show v baru burleskní tanečnice. To si koncertování něčím takovým zpestřujete pokaždé?

     
     

    8

    Headliner

    2

  • Ne, jenom občas. Teď, když jste mi připomněl ty osoby s bublinami, musím se smát. Oni měli opravdu obří bubliny, do kterých jste mohli vlézt, respektive je kolem vás obtočili. Ale v tom baru byl hrozně suchý vzduch, takže jim to pořád praskalo. No to mi řekněte, co to bylo? Ale abych odpověděl na vaši otázku. Někdy si prostě chceme udělat malou afterparty a poprosíme někoho místního, aby nám zajistil pokud možno originální zábavu.


    Musím se zeptat, co nejdivnějšího jste takhle viděli?

    Vlastně nic moc zvláštního. Zažili jsme nějaké kouzelníky, pouliční muzikanty,

    Když jste mi připomněl ty osoby s bublinami, musím se smát

     
     

    Muse na turné

    O tom, jak vypadá současné turné Muse, leccos vypovídá trailer, který k němu kapela natočila. Fanoušky čeká 360° pódium uprostřed haly, nad hlavou jim budou létat drony, dotažená světla i projekce, které jsou v přímé interakci s kapelou. A k tomu samozřejmě perfekcionistický přístup k muzice, který je pro Muse typický.

    MUSE – Drones World Tour 2015/16

     
     

    8

    Headliner

    3

  • Daří se nám přetransformovat technologii, aby nebyla jen technická, ale také kreativní

    iluzionisty, burlesku a různá pohybová představení. Když o tom tak přemýšlím, tak slovem nejdivnější by měli být rozhodně označeni právě tihle bubble people... protože to by mě fakt nikdy nenapadlo.


    Pro mě zase bylo nejzajímavější vidět vás s celou kapelou jako partu normálních lidí. Po tom neuvěřitelném megaspektáklu, který jste předvedli v O areně, to bylo až nečekané. Kde se ve vás bere ta touha dělat všechno tak ohromné?

    Přišla postupně s tím, jak jsme hráli ve stále větších a větších sálech. Najednou jsme se ocitli v arénách, které jsou obří a svým způsobem chladné a všechny stejné. A abyste je zútulnili, potřebujete, jak sám říkáte, nějaký spektákl. Něco, co ten obří prostor vyplní. To je jeden z důvodů, proč tuhle velkou teatrální produkci používáme. Ale není jediný, může za to samozřejmě i charakter muziky, kterou hrajeme. Některé písničky si o to přímo říkají, fungují mnohem víc konceptuálně a doplnit je o video nebo další efekty je přirozené. Můžeme tak lépe artikulovat některé věci, které jsme naznačili na našich albech, odvyprávět příběhy i jinak než hudbou.


    Jak moc jste jako kapela navlečeni do samotné produkce? Obzvlášť teď s albem Drones je vaše show s tématy desky hodně propojená.

    Absolutně. Jsou kapely, které vymýšlejí podobu turné následně poté, co natočí desku. Ale my dáváme vizuální ztvárnění desky

    Vy ale na desce Drones technologii kritizujete. Konkrétně tedy technologii, určenou k zabíjení bez dalšího zásahu člověka. Jak to jde dohromady?

    Jde o určité poselství. Snažím se zkoumat povahu doby, ve které žijeme. Neřekl bych, že kritizuji jeden konkrétní aspekt technologie. Mám jen jisté pochybnosti a možná také předsudky ke sbližování člověka a technologie,

    dohromady už přímo, když ji píšeme. Už v té chvíli hledáme nové technologie a způsoby, jak je použít v náš prospěch. Když jsme natáčeli poslední desku, udělali jsme si přehled o alternativních dronech, které jsou schopné létat lidem nad hlavami, automatickými světly, které reagují na muziku a její vibe nebo na videoprojekce, které doprovázejí show tak, že se pohybují zároveň s námi. Díky tomu, že o těchhle věcech přemýšlíme rovnou, se nám daleko lépe daří přetransformovat technologii, aby nebyla jen technická, ale také kreativní. A právě to skvěle doplňuje a vyjadřuje samotný koncept alba.

     
     

    8

    Headliner

    4

  • mluvím teď o způsobu, jak se k sobě navzájem chováme. Technologie má samozřejmě dobrou a stinnou stránku a právě to ukazujeme i během naší koncertní show.


    Můžete být konkrétnější?

    V jeden moment se na videoprojekci objeví postava, která ztělesňuje umělou inteligenci, jež začne ovládat kapelu. My jsme přitom jako loutky na šňůrkách. A tím jasně mluvíme o nenápadné změně, která se děje i v normálních životech. Kdy technologie

     

    Muse naživo

    Úspěch Muse tkví nejen v jejich megalomanství a schopnosti kombinovat tvrdou rockovou hudbu se silnými melodiemi a novátorstvím. Energii, kterou v sobě formace stále skrývá, dobře odhaluje poslední vydaný živák z Cologne, jenž vznikl ke skladbě Reapers.

     

    Muse – Reapers (live)

     
     

    8

    Headliner

    5

  • Jsme jako loutky na šňůrkách. A tím jasně mluvíme o nenápadné změně, která se děje i v normálních životech

    Drony jsou stroje na zabíjení, kterým odněkud z Bílého domu zavelí, aby připravily lidi o život

    Jak říkám, to není zrovna téma do rádia.

    Už když jsme tu desku natočili, věděli jsme, že na ní není žádný rádiový hit. Ty jsme ale vlastně nedělali nikdy. I zvukově jsme se schválně vrátili ke kořenům. Já jsem svým způsobem rád, že se nemusíme spoléhat na tradiční metody oslovování publika. Že můžeme hrát v arénách a lidi chodí a našim deskám se daří i bez toho. Když se do toho světa hlavního proudu necháte příliš zatáhnout, ztratíte nutně nezávislost. A musíte začít hrát určité hry a začít se strachovat, jestli už náhodou nejste moc komerční.


    Za desku jste dostali Grammy, ale reakce nejprve nebyly jen příznivé. Jak jste je vnímali?

    Už když jsme desku vydávali, věděli jsme, že bude ještě daleko víc propojená s živou show, než tomu u nás bylo v minulosti.

    z Bílého domu zavelí, aby připravily lidi o život. Je to vlastně taková ekonomie smrti. A to téma mě chytlo. Zvlášť když jsem zjistil, jak masivně se dnes drony k zabíjení na dálku používají.

    Vy jste se s deskou Drones pustili do poměrně odvážné věci. Je to album koncepční, navíc politické, to jsou věci, které se v současné éře bezstarostných singlů moc nenosí. Proč?

    Děláme hudbu a to je jedno z odvětví, ve kterém na vlastní kůži zažíváme, jak se proměnila technologie a s ní i celá branže. Jiné je všechno od kreativního procesu až po to, jak hudbu posloucháme. Kdybych měl ale mluvit o jedné konkrétní věci, která mě k desce Drones inspirovala, bude to knížka Predators: The CIA‘s Drone War on al Qaeda od profesora Briana Glyn Williamse. Až v ní jsem se dozvěděl, co jsou to drony a jak fungují ve válečné zóně. Že jsou to stroje na zabíjení, kterým odněkud

    začíná ovládat lidské bytosti a už to není naopak. A přitom se lidé pořád vymykají tím, že jsou to oni, kdo má kreativní sílu. Je to paradox. Nikdy bychom záměrně nevytvořili něco, co nás bude ovládat, ale umělá inteligence to už svým způsobem dělá.

     
     

    8

    Headliner

    6

  • Už když jsme tu desku natočili, věděli jsme, že na ní není žádný rádiový hit

    Myslím, že spoustě lidí všechny ty příběhy a koncept došly, až když nás viděli naživo. Ale tak jsme to nejspíš taky zamýšleli.


    Což může souviset i s tím, že alba jako celek jsou dnes v éře singlů na iTunes takřka přežitý koncept.

    Pokud se na libovolnou současnou desku budete dívat jako na kompilaci singlů, skutečně to nedává smysl. Ale když má koncept, příběh nebo jiný důvod, proč je kompaktní, má právě proto vydávání alb mnohem větší smysl než v minulosti. Myslím, že Drones jsou ostatně docela dobrý příklad.

     
     

    8

    Headliner

    7

  • Dead Inside

    Mercy

    Psycho

    První singl, který zároveň album Drones otvírá. Bellamy v něm představuje hlavního protagonistu desky, jak ztrácí všechny naděje i vášně a stává se zevnitř mrtvým materiálem, který se dá tvarovat. Synthrockovou skladbu doplnil i působivý klip.

    Vyprávění příběhu o ztrátě lidskosti i naděje pokračuje i v druhém singlu Mercy, který je paralelou člověka, jenž se stává lidským dronem, ale stále touží po odpuštění. Matt Bellamy chtěl podle svých slov ve skladbě zachytit, jak ztrácíme sami sebe. A uvědomujeme si, že nás postupně ovládly zlé síly. Jak ukazuje následující singl Psycho.

    Skladba, která má tak ostrý text, že ji odmítla některá rádia, v sobě skrývá riff, který kapela na koncertech zkoušela asi šestnáct let. Nakonec se jej povedlo přetransformovat do jedné z nejtvrdších písní na albu, jejíž koncentrovanou zlost a agresi dost jasně artikuluje také klip.

     
     
     
     
     
     
     
     

    8

    Headliner

    8

 
×
Čtete:
2016/5
Muse: Jsme jako loutky na šňůrkách

TOP

20 songů na zlomené srdce

aneb jak zvládnout rozchod

Albumstory

Prince

Purple Rain

Rozhovor

Royal Republic

My hrajeme Chuck Norris rock

Story

Skyline

Pořád stejně jako v osmnácti

Hlášky

Rob Zombie

Nejlepší věci přijdou, když máte hlad

Rozhovor

Hooverphonic

Žádný stres, jenom spousta zábavy

TOP

Bob Dylan

Jako solnej sloup aneb 10 Bobů po Česku

Ženský element

Rihanna

Ženu ani květinou neuhodíš

Příběh

Dj Derek

Záhadná smrt nejstaršího dýdžeje světa

Dotazník

Atmo Music

Nikdy jsme nekalkulovali

Rozhovor

Slowdive

Líbánky po dvaceti letech

Rozhovor

Caro Emerald

Jsem jen holandská holka

TOP

Hvězdy z ulice

aneb 9 bezdomovců mezi hudebníky

Story

Mumford & Sons

Jak se zrodil fenomén

Téma

Slavní a neznámí

Enface

Catfish and the Bottlemen

Chceme naplnit stadiony

Průvodce

Hard Rock Cafe

Jak prase obletělo Londýn

Retro

AC/DC

Drolící se monument

Televize

Videorama

Rozhovor

Of Monster And Men

Island nás vytvaroval

Rozhovor

Nano

Nové začátky i naděje

Jackie Crash

Angels & Airwaves

Po stopách Blink-182

Story

Richard Ashcroft

Mainstream sežral naši kulturu

Trip

At The Drive-In

Bolest, slast a husí kůže

Rozhovor

Gage

Bavte se. Beng!

Fakta

Eric Clapton

Jak se sklář stal kytaristou

Rozhovor

The Neighboorhood

Image je stejně důležitá jako hudba

Story

PJ Harvey

Koho bolí realita

Kvíz

Headliner test

Heavy

Natvrdo

Hip Hop

Elementy ulice

Folk 1/2

Bez cancáku

Folk 2/2

Martina Trchová

Bráním se označení písničkářka

Klasika

Teď vážně

Indie

Ty kytary!

Jazz a blues

Bluesbar

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Mluvené slovo

Vyprávěj

Recenze měsíce

Radiohead

A Moon Shaped Pool

Recenze měsíce

Beyoncé

Lemonade

Recenze

19. 5. 2016

Recenze

5. 5. 2016

Duel

Atmo Music

Sen

SMS REC

SMS Recenze

Naživo

Headliner Ponton

Ponurý nářez

Naživo

Hans Zimmer

Surové pohlazení geniálního šílence

Naživo

CocoRosie

Přehlídka individuality

Naživo

Marpo

Největší show českého rapu

Naživo

Motown muzikál

Příběh soulu stojí za vidění

Naživo

KLARA.

Divoký křest podomácku

Naživo

Prague Conspiracy

Falešná hra na rock'n'roll

Naživo

Protomartyr

Spalující emoce

Památné dny

Stalo se...

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.