Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Editorial

Editorial

Novinky

Novinky

Headparáda

Headparáda

Zaostřeno

Gaia Messiah

tvrdý holky jsou znovu spolu

Ve studiu

November 2nd

Zdrželi nás Reef

Zaostřeno

Street Food Rocks

Rock for People chce nabídnout nejlepší…

Pohled

Plastic People

aneb jak roztrhnout žížalu

Zaostřeno

Čistý festival

Můj soundtrack

Charlotte (Subways)

A6 umřu, všichni budou Kylie

Čerstvé (z)boží

Blacksheepboy

Dělat si svoje (v rouše beránčím)

Zaostřeno

Aerodrome

Metalová i punková vichřice pod střechou

Headliner 1/2

Midi Lidi

Přiznat vlastní slabost není slabost

Headliner 2/2

Give Masterpiece a Chance! Midi lidi píseň po písni

Headliner 1/3

Black Sabbath

A tak vznikl metal

Headliner 2/3

Black Sabbath

6,66 zásadních desek

Headliner 3/3

Ozzy Osbourne

48 památných výroků metalové legendy

Dotazník

Walk of The Earth

Spadlo mi na hlavu ukulele

TOP

Ty jsi zvíře (nebo kytka?)

Rozhovor

Eliza and the Bear

Nic úplně ujetého

Rozhovor

Oceán

Když chlapi brečí

Reportáž

Red Bull Flying Bach

Lidi na nás koukali skrz prsty

Insider

Gerry Leonard

Bowie mě hecoval

Téma

Radiohead

Po stopách mystéria

Rozhovor

Saul Williams

Rock for People hrozí hackerský útok

Rozhovor

Garbage

Zajímavé jsou chyby

Průvodce

Hard Rock Cafe

Madonna proti církvi i Hitlerovi

Televize

Videorama

Enface

Sun Kil Moon

Namyšlený sprosťák?

Rozhovor

Kovadlina

žádná debilní hierarchie part

Jackie Crash

Zebrahead

Nein! Scheisse! Nech ten autobus!

Art

7 nej pop punkových obalů

Příběh

Rodriguez

záhadná ikona revolty

Songstory

Ego

Žijeme len raz

Rozhovor

Suzanne Vega

Věřím na osudové okamžiky

  • text Veronika Ondečková

    foto Live nation

    Suzanne Vega

    VĚŘÍM NA OSUDOVÉ OKAMŽIKY

     

    6

     

    Rozhovor

    1

  • Kariéra slavné zpěvačky, jejíž hit Luka je notoricky známý po celém světě, je v posledních letech čím dál více spojena s divadelními prkny. Stane se z ní autorka divadelních her na plný úvazek? I na to přišla řeč.

    Suzanne Vega se k nám totiž chystá na dva koncerty v netradičních prostorách. Zahraje 4. 6. v Porter Areně v Pardubicích a o den později ve zlínském Kongresovém centru.


    Při domlouvávání tohoto rozhovoru padla zmínka, že Suzanne Vega je velmi nezávislá osobnost s nabitým kalendářem. Co je na tom pravdy?

    Opravdu? Nenapadlo by mě vyzdvihovat zrovna tyhle vlastnosti, ale něco pravdy na tom asi je. Řekla bych, že jsem poměrně nezávislý člověk a nemám ve zvyku zahálet.


    Jakou roli ve vaší kariéře hraje nezávislost umělecká?

    Naprosto zásadní. A musím říct, že v tomhle směru jsem vždy měla velké štěstí. Už jako

    mladá, když jsem začínala. Můj manažer byl v jednání se zástupci vydavatelství velice neústupný, což se mi mnohokrát vrátilo, tím spíš, že jsem patřila k umělcům, kteří vydávali u major labelu. Možnost ponechat si kreativní kontrolu jsem měla uvedenou přímo ve smlouvě a nebýt toho, žádný kontrakt bych nepodepsala. V porovnání s dneškem jsem tehdy měla nesrovnatelně větší rozpočet, který jsem mohla investovat do nahrávání. Na druhou stranu jsem ale byla vázána mnohem přísnějšími termíny a jinými závazky. Navíc, spolupracujete-li s velkým vydavatelstvím, vždycky je tady ten háček, že pokud se vaše alba neprodávají tak dobře, jak se očekává, nebo je pro něj vaše tvorba až příliš umělecká, dřív nebo později se vás zbaví. Tím jsem si v minulosti také prošla. Už sedm let ale vedu svůj vlastní label, který

     
     

    6

    Rozhovor

    2

  • Být svým vlastním pánem je k nezaplacení

    naštěstí prosperuje dost na to, abych byla svým vlastním investorem a nemusela se z ničeho stresovat. Být svým vlastním pánem je k nezaplacení.


    V poslední době prý trávíte hodně času ve studiu, znamená to, že pracujete na novém materiálu?

    Ano, to je pravda. S nahráváním jsme zrovna nedávno skončili.


    Vaše poslední album vznikalo na různých místech světa. Jak tomu bylo tentokrát?

    Jde o diametrálně odlišný projekt, než jakým byla moje minulá deska. Jedná se

    o hudbu ke hře, která se objeví na prknech letos na podzim, a nahrávání probíhalo v domácím studiu Duncana Sheika, kolegy, který mi s psaním materiálu pomáhal. Vzhledem k tomu, že jsme se drželi jednoduchosti, všechno probíhalo velice rychle. Za týden jsme měli hotovo.


    Jste pověstná svojí pečlivostí a zaměřením na detail. Jak dlouho vám trvalo dát dohromady hudbu pro divadlo?

    S psaním písniček jsem začala v roce 2010 a v hlavě jsem je nosila ještě dřív, protože hra Lover Beloved: An Evening with Carson McCullers, o které mluvíme, mě zaměstnávala už dlouhá léta předtím. Teprve když

     
     

    6

    Rozhovor

    3

  • Věřím, že všechno má své načasování

    objevila podobnost se sebou samotnou. Myslíte, že to byl osudový okamžik?

    Rozhodně ano. Věřím na osudové okamžiky a na to, že všechno má své načasování. Příběh Carson McCullersové je nesmrtelný, v současnosti ale stále nabývá na významu díky tomu, že se veřejně diskutují práva homosexuálů na uzavírání manželství a svobodné projevování lásky, nebo přetrvávající boj černošského obyvatelstva za rovnoprávnost. Těší mě vědomí, že jméno Carson McCullersové může přispět k prosazování hodnot, jaké vyznávala, i léta po její smrti. Vím, že by to pro ni hodně znamenalo. A pro mě je to jedinečný způsob, jak můžu promlouvat s duší tak významné osobnosti.


    Jaký ohlas jste zatím na hru získali?

    Setkáváme se se samými pozitivními reakcemi a snažíme se, aby se hra dostala do širšího povědomí. Zhruba před měsícem jsme uspořádali několik workshopů a dostali jsme nabídky od dvou losangeleských divadel, abychom představení zařadili na jejich program, takže jsme spokojení.


    Uvažujete o tom, že byste se ve své kariéře soustředila pouze na divadlo?

    Ne, to si vůbec nedokážu představit. Hudba je můj život už od dětství. Ale uvidíme, jak se věci vyvinou. Koneckonců nic nebrání tomu, abych se mohla věnovat oběma oblastem. A vidina toho, že se ze mě stane postarší autorka divadelních her, která cestuje po světě a sbírá příběhy, vlastně vůbec není

    Jakou zkušenost jste si odnesla z práce na divadle?

    Psaní divadelní hry a její realizace pro mě byla v mnoha ohledech novou zkušeností. Jde o velice kolaborativní a specifický způsob práce. Ve hře vystupují dvě postavy: první, která spisovatelku Carson McCullersovou ztvárňuje v jejím mládí, a druhá v pozdějším období jejího života. Mým úkolem byl i dohled nad jejich nastudováním. Díky tomu jsem se ocitla v roli pozorovatele, což jako muzikant obvykle nezažíváte. A to je jenom jeden příklad za všechny. Divadlo a muzika jsou zkrátka dva odlišné světy. Oba ale miluji a doufám, že až diváci hru uvidí, budou z ní nadšení stejně jako já.


    Zaujalo mě, jak jste se s osobností Carson McCullersové setkala poprvé: v knihovně při pohledu na její portrét, ve kterém jste

    jsem dokončila její finální verzi, mohla jsem se plně soustředit na hudbu. A jelikož představení bude uvedeno letos, spolu s ním se dočkají vydání i písničky. Ve výsledku to tedy bylo šest let, které jsem práci na hudbě věnovala, což je poměrně dlouhá doba, ale byl to pro mě velice příjemně strávený čas.

     
     

    6

    Rozhovor

    4

  • Smrt i pohřeb Václava Havla mě velice zasáhly

     

    Suzanne Vega

    Zpěvačka, skladatelka a uznávaná textařka se začala věnovat muzice naplno už v šestnácti letech. Žije a tvoří v New Yorku, kde se jí po několika neúspěšných pokusech ujal major label A&M Records. Její debutové album v čele se skladbami Luka a Tom’s Diner změnilo tvář tehdejší pop music a na výsluní pomohlo dalším folkem ovlivněným písničkářkám. Hudbě se za svou třicetiletou profesionální kariéru nepřestala věnovat nikdy, ale poté co s ní její dlouholeté vydavatelství A&M rozvázalo kontrakt, vydává nová alba s delšími rozestupy, vede vlastní label a soustředí se na další projekty. Její láskou se stalo divadlo. V roce 2011 měla premiéru její hra o životě nekonformní spisovatelky Carson McCullersové a v letošním roce Suzanne Vega představí její novou verzi s hudebním doprovodem.

     
     

    zaujímá důležité místo. Jeho smrt a pohřeb mě velice zasáhly. Během let ale přišla další milá setkání nejen s českými muzikanty, takže těch vzpomínek je opravdu nepřeberně.


    Před sebou máte koncert v Pardubicích a další ve Zlíně. Jde o záměr, že hrajete mimo metropoli?

    Ne, nevybíráme si. Hrajeme tam, kam nás pozvou. Vždy je ale příjemné poznat nová místa.


    Chystáte se věnovat setlist těchto koncertů vaší aktuální desce nebo půjde spíš o průřez diskografií?

    Půjde o mix starého s novějším. Nepatřím k umělcům, kteří by se vyhýbali svým raným písničkám, a při výběru jsem poměrně spontánní. Zařazuji to, na co mám zrovna náladu.

    I když se věnujete divadlu, čile koncertujete a na svých turné zpravidla nevynecháváte Českou republiku, ke které máte řadu vazeb. Jaká je vaše nejsilnější vzpomínka na Česko?

    To vám řeknu zcela přesně, můj největší zážitek pochází z roku 1991. Bylo to krátce po revoluci a v Praze jsem hrála úplně poprvé. Vystupovala jsem tenkrát v sále s kapacitou dvou tisíc míst k sezení, vstupenek se ale prodalo dvakrát tolik. Bylo to šílené, ale úžasné zároveň. Pozorovala jsem ten nekončící dav, jak proudí dovnitř, a měla obavy, jak se tolik lidí vejde do tak malého prostoru. Nakonec se tam ale všichni nějakým zázrakem poskládali a celý koncert vydržela naprosto soustředěná atmosféra, i když to vypadalo jako někde na party. Nic takového jsem nikdy předtím nezažila. Později jsem měla tu čest navázat přátelství s prezidentem Václavem Havlem, které v mém životě

    špatná. Vždycky mě bavil proces toho, jak postava ožívá na listu papíru, a věnovat se něčemu takovému naplno můžete v kterémkoli věku. Muzice také, pořád ale jde o odlišný způsob umělecké realizace, a takové zpestření je pro mě vítané.

     
     

    6

    Rozhovor

    5

  • Píseň Luka ze Suzanne Vega udělala mezinárodní hvězdu. A Prince si ji zamiloval tak, že neváhal zpěvačce poslat
    obdivný dopis.

    Suzanne Vega – Luka

     
     

    Píseň Tom’s Diner, kterou v originále Suzanne zpívá a cappella, posloužila jako materiál pro notoricky známý taneční remix od projektu DNA.

    Suzanne Vega – Tom’s Diner

     
     

    V devadesátých letech Suzanne Vega na chvíli koketovala s elektronikou.

    Suzanne Vega – Blood Makes Noise

     
     
     
     
     
     

    6

    Rozhovor

    6

 
×
Čtete:
2016/6
Suzanne Vega: Věřím na osudové okamžiky

Portrét

Paul McCartney

5 neznámých tváří Brouka

TOP

Druhé housle

10 zpěváků, kteří začínali jako křoví

Rozhovor

Kodaline

Zajímají nás skuteční lidé

Story

Roxette

Konec popové legendy

Insider

Vojtěch Lindaur

Lucie je pro holčičky!

Rozhovor

Protomartyr

Moc chlastám, kouřím a jsem tlustej parchant

Ženský element

Meghan Trainor

Úspěch skrze boky

Kvíz

Headliner test

Heavy

Natvrdo

Hip Hop

Elementy ulice

Folk

Bez cancáku

Klasika

Teď vážně

Indie

Ty kytary!

Jazz a blues

Bluesbar

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Mluvené slovo

Vyprávěj

Recenze měsíce

ANOHNI – Hopelessness

Transgenderová vize beznadějného světa

Recenze

Recenze 2. 6. 2016

Duel

Eddie Stoilow

Jupiter

SMS REC

SMS Recenze

Naživo

Mumford&Sons

Euforie napříč arénou

Naživo

AC/DC

Axl to ustál

Naživo

Mika

Duhový kabaret radosti

Naživo

Noc lovců

hon na jedinečnost

Kalendárium

Památné dny

Tipy

Kam vyrazit?

Festivaly 2016

Festivaly 2016

Festivaly 2016

Červen

Festivaly 2016

Červenec

Festivaly 2016

Srpen – Září

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.