Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Editorial

Editorial

Novinky

Novinky

Ve studiu

5 otázek pro… J.A.R.

Pohled

Smích skrz slzy

Zaostřeno

čistý festival

Zaostřeno

Johnny The Horse

KŘIVÁK JE MÁ DRUHÁ KŮŽE

Zaostřeno

Lenny

Ukázat démonům fakáče

Zaostřeno

Lucie

Lucie v kinech

Obrazem

Očičkem Nožičky

Headparáda

Headparáda

Můj soundtrack

Daniela Drtinová

Z chlapů mě nejvíc přitahuje Gilmour

Čerstvé (z)boží

Places

S hlavou v oblacích a nohama na zemi

Rozhovor

Heymoonshaker

CÍTÍME SE SEXY

Headliner

Red Hot Chili Peppers

Všechno je jinak

TOP

Nej klipy Red Hot Chili Peppers

Velký progres, stejná divočina

Hlášky

Red Hot Chili Peppers

Holky nám skákaly do postele!

TOP

Robert Plant

Vnímavý šlechtic

Téma

10 bizarních skandálů z hudebního světa

Insider

Vojta Lindaur

První počítač mi koupil Phil Collins

Enface

Bat For Lashes

Pozvánka na pochmurné líbánky

Rozhovor

Jack Garrat

CHCI ŠÍŘIT KREATIVITU

Reportáž

Primavera

Koupím lístek! Zn. Zoufale prosím!

Rozhovor

Aurora

Domov je zásadní

TOP

8 knih pro dovolenou plnou muziky

Televize

Videorama

Story

The Strokes

Revolucionáři z New Yorku

Indsider

Vojtěch Woody Troják

Drsný holky, inkoust a rokenrol

TOP

Červencoví headlineři. Aneb 9 + 1 festivalových ozdob

Rozhovor

The Vaccines

Psát songy je věda

Enface

Metronomy

Čas na manikúru

Rozhovor

Monika Načeva

Album jsem dostala jako dárek

Vizuál

Stanley Donwood

Podivín mezi duhami

  •  

    text Ondřej Čížek

    foto profimedia

    Stanley Donwood

    Podivín mezi duhami

     

    Vlastním jménem Dan Rickwood. Sedmačtyřicetiletý Brit, který nenávidí, když ho považujete za regulérního sedmého člena Radiohead. S citlivými vizionáři přitom vytrvale spolupracuje 21 let. Od jejich emoční laviny The Bends z poloviny 90. let až po současnou vyrovnanou křehkost A Moon Shaped Pool. Umělec, jehož výtvory s přehledem obstojí i bez jejich hudebního kontextu. Tohle je jeho příběh. Začíná u resuscitační figuríny a (prozatím) končí u abstraktní šmouhy někde na Měsíci.

     
     

    11

     

    vizuál

    1

  •  

    Kamerou natáčí záběry zdravotnické figuríny, následně je pouštějí na videu, fotí obrazovku televize a nově vzniklé, už tak pochroumané kousky detailně upravují ve photoshopu

    S Thomem Yorkem se životními přáteli stávají během studií na umělecké škole při University of Exeter. Spíš než o pilném studiu je to ale od samotného počátku spíš o přirozených uměleckých instinktech, spontaneitě a experimentování. Tím se také dostáváme

    Plešatý rebel s náušnicemi v uších a ostrými žraločími rysy vyrůstá v blyštivých 80s, v době, kdy vaše matka musí být zapálená feministka, kdy u postele máte děsivou plynovou masku, protože každou vteřinou má startovat globální jaderná válka. Stavíte se samozřejmě proti hnusu komercionalizace, zároveň ale všudypřítomnou reklamu dokážete pobírat stejně seriózně jak seriózní umění. Ať je Donwood v téhle době introvertní pankáč, anebo rozjívený bohém, jisté je, že všechny zmiňované věci výrazně poznamenají jeho samotného a především pak jeho vlastní výtvory pro jednu z nejvlivnějších kapel 21. století.

     

    11

     

    vizuál

    2

  •  

    Spolupráce s Radiohead v jedné místnosti nepřipomíná nedobytnou tvrz, ale spíš klášter, v němž se koncentruje tvůrčí a inspirativní energie

    Kdyby šla každá deska
    vydat na jediném nosiči s obalem jako hotovým a jedinečným obrazem, Donwood by u toho nechyběl

    Na světě je tak najednou (dodnes) znepokojivá, emočně bohatá záležitost a především také počátek jedné z vůbec nejzajímavějších a nejpřínosnějších kolaborací na poli moderní hudby a moderního umění. Lepší počátek neexistuje, ty největší klenoty mají ale teprve vzniknout.

    i obsahová změna může stát na úplném konci.Výjev s resuscitační figurínou z obalu pro The Bends všechny „ohyby“ přitom vstřebává a nadechuje se k novému žití. Najednou jako by to nebyla pomůcka k výuce první pomoci, ale přinejmenším ctižádostivý android, který si právě začal naplno uvědomovat vlastní Já. Donwood poprvé nějaký motiv vytrhává z původního kontextu, nevybíravě ho zasazuje do kontextu nového a pod rukama se mu rodí další pozoruhodné nebo přímo divné významy.

    postup čím dál sehranějšího tandemu spočívá v tom, že si kamerou natáčí záběry zdravotnické figuríny, následně je pouštějí na videu, fotí obrazovku televize a nově vzniklé, už tak pochroumané kousky detailně upravují ve zmiňovaném photoshopu. Testují, co všechno vybrané médium vydrží, kolika procesy zvládne projít a jak moc velká, formální

    k historicky prvnímu napojení na Radiohead, které nepřichází s (vizuálně příšerným) debutem Pablo Honey, ale až s EP My Iron Lung a zejména pak s druhou nahrávkou The Bends. Donwood s Yorkem přesně v té době, když se ostře láme rok 1994 s 1995, pokoušejí možnosti videorekordéru v těsné návaznosti na photoshop. Neortodoxní

     

    11

     

    vizuál

    3

  •  

    STYL

    Depresivní optimista

    V rozhovoru pro Pitchfork se Donwood vyznává, že spolupráce s Radiohead v jedné místnosti nepřipomíná nedobytnou tvrz, ale spíš klášter, v němž se koncentruje tvůrčí a inspirativní energie. Donwood je navíc v procesu tvorby vždy hned od úplně první čárky, prvního tónu, momentu. Nechává se pohlcovat atmosférou nahrávání, geniem loci daného prostředí, experimentováním s novými technologiemi, zkrátka vším. Vyrůstání v UK v hávu pochmurného počasí vás sice může doživotně „poškodit“ sarkasmem, věčně vám to ale nevydrží. I Donwood se po boku Radiohead přesunul od syrové a potemnělé epochy k víceméně optimistickým vizím, v nichž chirurgický chlad nahrazuje tajemno, ale stejně tak barvitost a organičnost. Není to kvůli tomu, že by kapela ze dne na den začala tvořit díla prodchnutá štěstím a radostí ze života, ale spíš tím, že Yorke, Donwood a spol. definitivně přijali vlastní minulost, smířili se s ní a veškeré těžkotonážní deprese se rozhodli obměkčit v tom nejlepším slova smyslu.

    Hudba i Donwoodovo vizuální zpracování jako by najednou začalo více dýchat, nabralo na vzdušnosti, a přitom neztratilo pranic ze své znepokojivosti a intenzity sobě vlastní. Všechno to jen potvrzuje jeho slova, že práci u počítače sice podstupovat musí, ale doživotní přítel s ní není. Už jen z toho důvodu – jak trefně poznamenává – že k autentickému kontaktu s cizelovaným kusem vám pořád brání neprůstupná obrazovka. Jasně že Donwood naprosto chápe potřebu reprodukce (sám vlastní tiskařskou manufakturu), zároveň ale už neumí, nechce a ani nemůže ustoupit od zdůrazňování použitého materiálu – prostě faktu, že sledujete věc, kterou skutečně někdo vytvořil vlastníma holýma rukama. Photoshop a počítačové experimenty už příliš nevzývá, spíš od něho očekávejte přirozeně hybnou sérii hutných olejomaleb. Kdyby šla každá deska vydat na jediném nosiči s obalem jako hotovým a jedinečným obrazem, Donwood by u toho nechyběl.

     
     

    11

    vizuál

    4

  •  

    Radiohead

    In Rainbows (2007)

    V první fázi nahrávání je Donwood upřímně fascinován softwarem dotvářejícím technické nákresy obřích nákupních center a parkovišť. Vše oplývá technicismem a řezavou atmosférou, jíž oplývá vizuální identita kolosu OK Computer. Donwood naštěstí velmi brzy chápe, že opus In Rainbows může být vším, jen ne chladnou výpovědí o chladném konstruktu Země – proto raději páchá grandiózní smyk, vstává od počítače a vrací se zpět k poctivé ruční práci. Na jejím konci pozorujete zvětšené barvité střelivo z injekčních stříkaček, paintballové pušky a rozlitého inkoustu smíchaného s tekutým voskem. Spontánní nahodilá koláž, jejíž smysl a konzistence zesiluje při poslechu desky samotné. Jako exprese emocí, nálad a atmosféry obsažených v každé z písní. Čistá práce s toxickým nádechem a doba, kdy se Donwood nechával rád unášet inspirací fascinujícími fotografiemi z archivu NASA, na nichž se rozprostírá obdobně barvitá krása kosmických galaxií.

     
     

    11

     

    vizuál

    5

  •  

    Radiohead

    Kid A (2000)

    Další emoce vycházející přímo z hudby i z procesu vzniku jedné z mnoha přelomových desek Radiohead. Donwood bere nože, hůlky a jehly a kreslí zmrzlou a mrazivou hornatou krajinu, kterou následně fotí a ve finále dopracovává znovu ve photoshopu. Jako by si kapela postavila ledovcovou pevnost osamění, kam se prostě na čas musela uzavřít, obzvlášť po vyčerpávajícím boomu okolo OK Computer. Dost možná sledujete hory znázorňující nabytou energii anebo majestátní výplody pozoruhodných sonických vln, které Radiohead právě s touto deskou začali produkovat. Velký kus drásavého umění a obal, s nímž vážně zajímavě komunikuje cover debutové desky českého zázraku Aid Kida.

     
     

    11

     

    vizuál

    6

  •  

    Radiohead

    Hail to the Thief (2003)

    Nejpolitičtější album kapely, jehož textový obsah jednoduše vyžadoval politicky laděný vizuál. Během chvil, kdy Donwood křižuje Los Angeles, si zjitřeně všímá stovek a tisíců reklamních sloganů i nejrůznějších hesel spjatých s tehdejším volebním děním po celých USA. Vše bedlivě pozoruje a zapisuje si, později vše přenáší na plátno. Aplikuje harmonii barev reklam, které přesně vychází z naftařského a olejářského průmyslu a vzápětí tak rozehrává přesně tu disharmonii nepříjemných pocitů a vjemů, jaké v něm klamavé reklamní výkřiky vyvolávají. O pár let později sám obal k Hail to the Thief trefně přirovnává k dojmům z pohledu na San Francisco ponořené do husté mlhy. Slavná metropole totiž v tu chvíli působí zlověstně a nadkrásně zároveň.

     
     

    11

     

    vizuál

    7

  •  

    Radiohead

    OK Computer (1997)

    Donwood má v době formování jedné z klíčových desek konce 90. let opět maximálně volnou ruku a hlavně přístup k dennodennímu natáčení s kapelou. Vytváří si tak neortodoxní deníkové záznamy, z nichž ve finále vychází ústřední šedobílá koláž. Donwood díky svému malířskému a grafickému umu podtrhuje dopad moderních technologií na chod mezilidských vztahů v moderní odcizené společnosti. Stejně tak se nechává ovlivňovat prostředím, obklopujícím nahrávací studio, které mu chtě nechtě připomíná pustou post-apokalyptickou krajinu, skrz naskrz protnutou vyprázdněnými silnicemi. Bílá je pro něho barvou smrti a popela, barvou kostí. Tikající Yorke v jedné z nejsilnějších písní alba zpívá „For a minute there, I lost myself“ a Donwoodův mrtvolně bledý počin celou tuhle ztrátu sebe sama v jádru světa na přelomu milénia dokonale vizualizuje.

     
     

    11

     

    vizuál

    8

  •  

    Thom Yorke

    Eraser

    Donwood se vrací k prastarým černobílým rytinám a na rozsáhlém papírovém coveru rozehrává další apokalyptický příběh, tentokrát i s vlastním názvem London Views. Jako by se v historickém archivu našlo vyobrazení viktoriánského Londýna podléhajícímu gigantické povodni, které ale ve skutečnosti nepochází z 19. století, ale ze žhavé současnosti. Dost možná to jsou také sonické vlny, jež dokáže zkrotit jedině ústřední hudební čaroděj, dost možná „pouze“ záplava kruciálních politických rozhodnutí a kroků. V každém případě se Donwood pouští do účinného minimalismu, jenž ctí kreativce minulosti a který navíc lze i nadále smysluplně rozvíjet – důkazem je vizualizace obalu Yorkova bočního projektu AMOK, jejíž součástí jsou pro změnu katastrofické, přitom stejně romantizované vize ze současného Hollywoodu.

     
     

    11

     

    vizuál

    9

  •  

    Radiohead

    A Moon Shaped Pool

    Makrodetail inkoustové skvrny pod mikroskopem, obří zamrzlá plocha na povrchu Měsíce, abstraktní portrét mladého chlapce anebo jednoduše doslovné vyobrazení názvu alba samého (pokud tedy název desky nekopíruje název vybraného obrazu). Anebo samozřejmě cokoli jiného, co může evokovat daný výjev či sound či texty devátého alba Radiohead. Donwood se nevědomky sbližuje s obdobně organickými kusy Leifa Podhajského, zachovává si ovšem hrubost, chlad a ponurost sobě vlastní, Podhajský oproti němu sází více na ladné symfonie barev. Ústřední vizuál nového alba je navíc pevnou součástí Donwoodovy malířské kolekce Dead Air Space, kterou kapela postupně zveřejňuje na svých sociálních sítích a která figuruje jako booklet chystané speciální vinylové edice.

     
     

    11

     

    vizuál

    10

  •  

    RadioheaD

    King of Limbs

    Donwood tentokrát dává průchod skoro až pohádkové/hororové fantazii. Znovu se obrací ke stylu a nadčasovému kouzlu starých rytin a pojímá prostředí lesů a hvozdů jako magické, tajemné, zlověstné, přesto v každém případě esteticky dokonalé prostředí, které dokáže vtáhnout kohokoli a cokoli. Donwoodovy vizuály v téhle éře (stejně jako v případě Yorkova Erasera) působí jako nostalgické romantické ilustrace ze starých knih, jež přitom neztrácí nic ze své imaginativní síly. Jakmile se vám duchařský King of Limbs dostane fyzicky do ruky, je to jako byste stáli v antikvariátu se zaprášenou kronikou o mýtech, zvucích a (vykulených) bytostech starých britských lesů. Mimochodem, Donwood měl dle svých slov původně v plánu namalovat portrét jednotlivých členů kapely, výsledek ale nakonec sám ohodnotil jako naprosto tristní. Raději ho tak zlikvidoval a vrátil se zpět do lesa.

     
     
     
     

    11

    vizuál

    11

 
×
Čtete:
2016/7
Stanley Donwood: Podivín mezi duhami

Retro

Neil Young

Turné, které změnilo rock'n'roll

Kvíz

Headliner test

Reportáž

Prago Union

Síla otcovství, prospěšnost drog a kult krále…

Track by Track

Prago Union

píseň po písni

Rozhovor

Ho99o9

Nehádáme se, nejsme pár

Rozhovor

Biffy Clyro

Žádné kompromisy, žádné vy*ebávání!

Průvodce

Hard Rock Cafe

Ten, kterému složil hit Lennon

Rozhovor

Yaksha

Mít dobrý vliv

Reportáž

Sweden Rock Festival

Čtyři dny v rockovém ráji

Ženský element

Låpsley

Nikoliv zpěvačka, ale elektronická umělkyně

TOP

Republic of Two

Klenoty vylovené z jezera

Heavy

Natvrdo

Hip Hop

Elementy ulice

Folk

Bez cancáku

Klasika

Teď vážně

Indie

Ty kytary!

Jazz a blues

Bluesbar

Alternativa 1/2

Kroky podzem

Alternativa 2/2

Veena

EDM

MDMA

Mluvené slovo

Vyprávěj

Recenze měsíce

Red Hot Chili Peppers – The Getaway

Recenze

Recenze

Duel

James Cole – Orfeus

SMS REC

SMS recenze

Naživo

Muse

Čistá dokonalost

Naživo

Biffy Clyro

Nejlepší koncertní kapela planety?

Naživo

Role, Dalekko

Czeching na Vltavě

Naživo

Boy

Královsky sametové stopy

Naživo

Pentatonix

Jen hlasy stačí

Naživo

Aerodrome Festival

Zachraňte svět!

Naživo

Paul McCartney

Esence kvalitních písní

Naživo

Moderat

Fenomenální završení trilogie

Naživo

Lucie

Stejně jako zamlada

Naživo

Kovadlina

Paluba zůstala mastná

Naživo

Destroyer

Zábava s dlouhotrvajícím účinkem

Naživo

United Islands

Stále je kam růst 

Naživo

Metronome

9 největších momentů prvního ročníku

Kalendárium

Památné dny

Tipy

Kam vyrazit?

Festivaly

Festivaly 2016 úvod

Festivaly

Festivaly 2016

Festivaly

Festivaly 2016

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.