-
text veronika kratochvílová
Pravidelně ze světa vážné hudby v podobě honosné i obyčejné
Pavel Šporcl | Vítězslava Kaprálová | Quentin Sirjacq Beata Hlavenková | PKF | Tiburtina
Teď vážně
klasika
5
1
-
Ačkoli hlavní parketou jednoho z nejznámějších českých houslových sólistů je samozřejmě vážná hudba, jeho slabostí jsou úskoky k jiným žánrům. Ze všech forem je jeho největší srdcovkou cikánská hudba, a proto loni neodolal a postavil se do čela vlastní cimbálovky, se kterou absolvoval turné napříč Českou republikou. Šňůru ke stejnojmenné desce Gipsy Fire, která vyšla loni v září, zakončil v Teplicích. „Stát se primášem cikánské kapely byl můj dávný sen. Už v rámci staršího projektu Gipsy Way jsem byl jakýmsi kapelníkem, tedy primášem. Ale teď je to oficiální post,“ usmívá se houslista, který se na novém projektu podílel také autorsky. „Možná to byla určitá troufalost postavit se vedle takových jmen jako jsou Jerry Bock, Astor Piazzolly nebo Johannes Brahms, ale jsem v období, kdy si zkrátka plním své sny. Na desce Gipsy Fire se podílelo devět autorů včetně mě,“ říká hlavní protagonista úspěšné nahrávky, která má tu zvláštnost, že se ve studiu nahrávala živě před publikem. „Cikánská hudba musí být živelná, a proto jsem chtěl, aby taková byla i nahrávka. I když byly některé skladby velice náročné pro mě i kapelu a museli jsme hodně zkoušet, myslím, že se to povedlo,“ dodává Šporcl, který je přesvědčený, že některé skladby by si svou náročností nezadaly se skladbami Paganiniho. Po cimbálové nahrávce se chce Pavel Šporcl znovu vrátit do vod vážné hudby, a příští deska by tudíž měla být opět klasická.
Populární houslista si splnil sen a stal se primášem cikánské cimbálovky. Pavel Šporcl absolvoval s kapelou Gipsy Way Ensamble úspěšnou šňůru napříč republikou.
Osobnost měsíce
Pavel Šporcl
klasika
5
2
-
Vítězslava Kaprálová
V říši bájí se skvělou skladatelkou a dirigentkou.
Výročí měsíce
V lednu uplyne sto let od narození vynikající české skladatelky a dirigentky Vítězslavy Kaprálové, jejíž talent byl patrný již v útlém dětství. Svou první skladbu V říši bájí zkomponovala v devíti letech a roku 1935, kdy absolvovala brněnskou konzervatoř, na sebe strhla nebývalou pozornost tím, že si svou skladbu na absolventském koncertě také sama dirigovala. Na mistrovské škole pražské konzervatoře pokračovala pod vedením profesorů Vítězslava Nováka a Václava Talicha a graduovala svou nejznámější orchestrální skladbou Vojenská symfonieta, kterou osobně provedla s Českou filharmonií. Díky francouzskému státnímu stipendiu odjela studovat v roce 1937 na Ecole Normale de Musique do Paříže, kde se zapsala do třídy dirigenta Charlese Muncha.
Do Česka se poté vrátila jen na dva roky, protože se musela vrátit de exilu v Paříži, kde v pouhých pětadvaceti letech zemřela na tuberkulózu. V roce 1946 udělila Česká akademie věd Kaprálové členství in memoriam. V té době se členstvím této instituce mohlo vykázat pouhých deset žen z celkových 648 členů Akademie. I přesto, jak krátký čas byl této geniální hudebnici na tomto světě vymezen, stačila složit desítky mimořádně hodnotných skladeb a dodnes patří k našim nejhranějším skladatelkám.
Ve středu 21. ledna se v pražském Rudolfinu uskuteční koncert ke 100. výročí narození skladatelky.
Vystoupí Irena Herajnová – housle, Roman Janál – baryton a Markéta Janáčková – klavír
klasika
5
3
-
Festival Spectaculare 2015 ozdobí Quentin Sirjacq a Beata Hlavenková
23. 1. 2015
Události měsíce
Unikátní prostory evangelického chrámu U Salvátora na pražském Starém Městě rozezní v rámci Festivalu Spectaculare tvorba pařížského skladatele Quentina Sirjacqa. Jeho delikátní klavírní improvizace spojují komorní hudbu a avantgardu s náladovým ambientem či postupy filmové hudby. Pařížan, který se hudbě věnuje od útlého mládí, si kromě klasických skladatelů jako jsou Satie či Ravel zamiloval i hudbu jazzových velikánů Johna Coltranea nebo Charlese Minguse, kteří ho ze svých nahrávek naučili, že vrcholem tvorby je ve skutečnosti improvizace. Domácím zástupcem večera bude cenami ověnčená jazzová pianistka a skladatelka Beata Hlavenková, známá například z projektu Eternal Seekers.
klasika
5
4
-
Krása dneška – Cyklus moderní a soudobé hudby přiblíží americkou avantgardu
Nádech gotiky v podání
ženského vokálního souboru
20. 1. 2015
20. 1. 2015
Experimentální prostor NoD v Praze bude hostit unikátní cyklus koncertů PKF – Prague Philharmonia! Tak jako v minulých sezonách bude v rámci těchto koncertů kladen důraz především na jejich monotematičnost a výběr zajímavých hostů napříč jednotlivými tématy. Lednový večer se bude držet ve stylu americké meziválečné avantgardy, která v některých případech stále zůstává mimo pozornost světové hudební veřejnosti, ač jde o hudbu vysoce svéráznou, jejíž ráz vetkla do amerického hudebního prostředí zejména osobnost Charlese Ivese.
Kostel svatého Šimona a Judy v Praze se stane časovou smyčkou v návratu do románských a gotických chrámů 10.–12. století, do kterého posluchače přenese ženský vokální soubor Tiburtina.
Sbor, který byl založen v roce 2008 z bývalých členek souboru Schola Benedicta, navazuje na jeho tradici a dále se věnuje interpretaci gregoriánského chorálu, středověkého vícehlasu a soudobé hudby. Uměleckou vedoucí souboru je Barbora Sojková a jeho hlavním interpretačním zájmem je správná deklamace jazyka ve spojení s hudební složkou a vokální technikou, na základě znalosti dobové hudební praxe a teorie. V programu mapujícím vznik vícehlasu, jak se odráží ve významných evropských pramenech, lze zažít vymanění liturgické hudby z nadvlády gregoriánského chorálu a fascinaci tehdejších tvůrců souzvukem. Provedení vyžaduje stylově čistý chrámový prostor, kterým koncertní síň kostela sv. Šimona a Judy bezesporu je.
5
klasika
5
Předchozí článek:
Elementy ulice
Další článek:
Bez cancáku