Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

Headliner

Vojtěch Dyk

Rozhovor

Elis

Start

Čerstvé (z)boží

Portrét

Enter Shikari

Headliner

Eminem

Enface

Korben Dallas

Rozhovor

Živé kvety

Anketa

Nominace na čtenářskou desku roku 2014

Anketa

Nominace na čtenářskou desku roku 2014

Story

Mark Ronson

Vzpomínáme

Zůstala po nich muzika

Rozloučení

Joe Cocker

TOP

10 vět, které by muzikanti neměli říkat

Story

Scott Stapp

Story

Moby

Portrét

Charli XCX

Výročí

Tom Waits

Po stopách

Kdo je Mirek Tabák?

Odhalení

Petr Ostrouchov

Výročí

Tina Turner

Nominace

Cena Apollo

Rozhovor

Josef Sedloň

TOP 50

50 nejzásadnějších singlů roku 2014

TOP 50

50 nejzásadnějších singlů roku 2014

TOP 50

50 nejzásadnějších singlů roku 2014

TOP 50

50 nejzásadnějších singlů roku 2014

Objektivem

2014 Objektivem

Objektivem

Jan Nožička

Objektivem

Ivan Prokop

Objektivem

Martin Semenysin

Objektivem

Tomáš Třeštík

Objektivem

Andrea Sovová

Objektivem

Vojta Florian

Objektivem

Kryštof Kalina

Objektivem

Jakub Macháček

Insider

Michal Thomes

Test

HD kvíz

Ženský element

Macy Gray

Co poslouchá

Ondřej Kobza

Tip

Wounds

Televize

Videorama

Rozhovor

Voxel

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika

Teď vážně

Folk

Bez cancáku

Hard & Heavy

Ocelové srdce

Jazz Blues

Bluesbar

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Pohled

Slabý rok 2014

Deska měsíce

Vojtěch Dyk

Recenze

Recenze 15. ledna 2015

Recenze

Recenze 1. ledna 2015

SMS/REC

SMS/RECenze

Duel

Wu Tang Clan

  • RectangleRectangle

    duel

    Kay Buriánek a Ondřej Horák si vyměnili názory na novou desku nejslavnější hiphopové tlupy světa. Výsledek je skoro nerozhodný. Zdá se, že do slavného chrámu rapových mnichů po letech začalo tak trochu zatékat.

    Wu-Tang Clan

    A Better Tomorrow

    GraphicLineGraphicLine

    Jestli bylo cílem vydat desku, jejíž obsah bez skrupulí stojí a padá na tom, že ji natočila zásadní hiphopová crew, která svolila potkat se znovu v jednom studiu, pak mi to dává smysl. S respektem přijmu výsledek jako něco, co už se možná nikdy nebude opakovat. Jiné ambice ale A Better Tomorrow podle mého nemá. Wu-Tang Clan se nepodařilo překročit deset černých stínů k lepším zítřkům, ohlížejí se opatrně přes rameno k 36 Chambers, ale nejsou ani z poloviny tak ostří a progresivní už vůbec ne.

    Tohle nebude přelomová deska. Wu-Tang Clan jsou už za zenitem a členové klanu svou energii už směřují jinam. Přesto, setkání početné kapely může oslovit hip­hopové fanoušky, kteří jsou už unaveni prokouřeným trapem, eklektickým grimem a plastovými beaty obecně. Můžete to brát jako tvrdohlavost, ale Wu Tang Clan jdou (pravděpodobně záměrně) proti trendům současného hip hopu, a tedy svou vlastní cestou.

    PolygonPolygon

    Potenciál

    GraphicLineGraphicLinePolygonPolygon

    A Better Tomorrow nepůsobí jako regulérní comeback, ale spíš jako kompilace několika rapujících megahvězd. Je fajn sledovat, jak se mění nálada, témata i interpretace, když se po slokách střídají na majku. To byla asi vždycky jejich největší deviza. Co mně osobně moc nekonvenuje s klasickým Wu-Tang schématem, je produkce, která od až soundtrackových ploch velmi často sklouzává až ke karaoke kýči. Ambice lepit vše dohromady předlouhými intry, samply z filmů a špikovat odkazy na devadesátky moc nepomáhá. Deska nemá zrovna moc dynamický průběh a už v první půlce začne citelně nudit.

    Úvodní skladba Ruckus in B Minor začíná výstřelem z pistole, pak přichází popěvek „pořád číslo jedna“ a vše funguje. S další skladbou se ale deska jaksi rozplyne a je těžké udržet pozornost. Přesto si ji skladby jako 40th Street Black / We Will Fight zaslouží. Deska zní trochu jako soundtrack k filmu, který nebyl nikdy natočen. Chybí jí jednotící energie.

    Atmosféra

    GraphicLineGraphicLinePolygonPolygonPolygonPolygon

    Wu-Tang žijí? No, jestli se téhle hromadné resuscitaci dá říkat žití, tak potom ano. One more time only, zřejmě. Nahnat zpátky celý klan na jednu výroční desku, už jen to snad naplnilo alespoň nějaké očekávání. I když s tou slávou opatrně. Dvacet let výročí od vydání jedné ze zásadních hiphopových desek historie 36 Chambers uplynulo už loni, takže hoši jsou tu s dárečkem trochu jako s krucifixem po kremaci. Nicméně šestá studiová deska je tak nějak na světě.

    Od poslední řadové desky 8 Diagrams uplynulo sedm let, rapoví pionýři před rokem oslavili dvacáté narozeniny. Vlci z mladé generace rapperů se vyjádřili ve smyslu, že pro dřevní styl klanu dnes už na scéně není místo. Očekávání byla logicky velká a houstla i kvůli neustálému odkládání data vydání. Nahnat devítičlennou rodinu na jedno místo není lehký logistický úkol.

    Očekávání

    GraphicLineGraphicLinePolygonPolygonPolygonPolygonPolygonPolygonPolygonPolygon

    Still number one, teatrálně štěká Method Man v otvíracím tracku Ruckus In B Minor, který má navíc samplované intro Ol‘ Dirty Bastarda odněkud ze záhrobí. Až se vás na chvíli zmocní pocit, že všechno je, jak má být. Výstřely i masivní scratching, intermezzo jak z Návštěvníků. Ne náhodou je pod tím podepsaný jako koproducent slovutný podivín Rick Rubin. Strach z průseru lehce opadá, ale nadšení nevydrží, žel, moc dlouho. Flow je v pořádku, tihle chlápci moc dobře vědí, co dělat a hlavně jak to dělat. Otázkou je, jak konzistentní jsou jejich nesporné dovednosti s vizionářskou produkcí RZA.

    Vzhledem tomu, že mluvíme o albu, na kterém se sešli členové základní kapely žánru, není na místě čekat řemeslné neumětelství. Na druhou, nic než wu-standard také nečekejte.

    GraphicLine

    Flow

    GraphicLinePolygonPolygonPolygonPolygon

    Hned při prvním poslechu mi iTunes přehrávač zašmátral v playlistu a mezi aktuální Wu-Tang tracky náhodě šoupnul C.R.E.A.M právě ze zmiňovaného debutu. Tahle malá škodolibost pomůže dost neúprosně a realisticky determinovat, kam se Wu-Tang Clan za těch dvacet let dostali. Temná agrese, údernost odstrojených beatů, co šly pod kůži, na dřeň a pořád tak fungují i po dvou dekádách, vystřídala opulentní, až skoro filmová produkce. Postaral se o ni RZA, jehož skladatelský a producentský exhibicionismus zatáhl očividně lehce zmatenou, z konceptu místy vypadávající rapující partu na mělčinu, Raekwon totiž vyklidil pole. Což je na výsledku citelně znát.

    Ze spojení živých nástrojů a umělých beatů nevznikl bezpohlavní kozopes, ale solidní a elegantní hudební podklad. Kdo by však od kapely tohoto formátu čekal něco jiného? O produkci se postaral stále ambiciózní RZA, s úvodní skladbou mu pomohl producent a kouzelník Rick Rubin. A u té je to sakra slyšet.

    Beaty

    GraphicLineGraphicLine
     

    kay

    ondřej

    vs.

    Polygon
     
     
     

    2,5 inline Polygon

    verdikt

    :

    3 inline Polygon

    GraphicLinePolygon
     
     

    1

    1

    GraphicLineGroup
     

    Ruckus In B Minor

    wu-tang clan

    a better tomorrow

    EPS
    PDF
    audio
     
     
 
×
Čtete:
2015/1
Wu Tang Clan

Naživo

Lamb

Naživo

Taking Back Sunday

Naživo

Selah Sue

Naživo

Vypsaná fixa

Tipy

Kam vyrazit?

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.