Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

Ve studiu

5 otázek pro Prague Conspiracy

Můj soundtrack

Kristýna Kolocová

Čerstvé (z)boží

Nèro Scartch

Headliner 1/3

Coldplay

Headliner 2/3

Chris Martin

Headliner 3/3

Coldplay

Tipy

35 zaručených vánočních dárků

Rozhovor

Prostitutes

Star Wars

9 hudebníků, které provází Síla

Headliner

KLARA.

Rozhovor

Chris Corner

Art

7 nej uměleckých obalů

Jackie Crash

YellowCard

Téma

Poslední dny Johna Lennona

Story

Motley Crue

R.I.P.

Ice B byl bůh

Reportáž

Slza

TOP

9 největších vánočních hitů

Rozhovor

Struneři

Ženský element

Grimes Ještě divnější, než se zdá

Rozhovor

Anti-Flag

Televize

Videorama

TOP

11 pánů kteří znějí jako dámy

Vizuál

Warren FU

  • text Ondřej Čížek

    foto archiv partizan.com

    Warren Fu

    Návrat do budoucnosti

     

    6

     

    Vizuál

    1

  • Studoval ekonomii, aby nakonec designoval Star Wars a vzápětí se stal vrchním strůjcem image Juliana Casablancase a jeho kytarových poskoků The Strokes. Americký videoklipař a designér Warren Fu je dokonalým příkladem toho, že ze skalních fanoušků se nakonec mohou stát mocní tvůrci. Popkulturu nejprve obdivoval a kopíroval, teď s ní aktivně hýbe. Čtěte jeho životní příběh. V hlavních rolích infantilní zápal pro věc a láska k budoucnosti, co nikdy nepřišla.

     

    Warren Fu v mládí nepatří k těm nejprůbojnějším smrtelníkům. Máma ho pravidelně vodí do galerie a vůbec nenápadně šťouchá k výtvarnému umění. Sám Warren dokonce exceluje v tom, že si školní sešity plní detailně vybroušenými kresbami, které zachycují designový půvab všemožných dopravních prostředků z galaktických Star Wars. Odchod na výtvarně mířenou školu se přesto nekoná

    a ve finále střední se ve Warrenovi probouzí pragmatismus. Vede ho nakonec přímo do Berkeley, ke studiu tamější ekonomky.

    Na první dobrou to vypadá, že Warren nechce mít s uměleckou tvorbou nic společného. Školou proplouvá spíš jako poraněný žralok, samotná kalifornská vědecká mekka Berkeley pro něho ale znamená to pravé jádro zdroje inspirace. Motá se kolem graffiti,

     
     

    6

    Vizuál

    2

  •  

    WARREN FU

    Rodilý Američan s korejskými kořeny, původně filmový art director a grafik, aktuálně vyhledávaný videoklipový režisér a designér, jenž pravidelně točí pro Daft Punk nebo The Strokes. Studoval ekonomii na univerzitě v Berkeley, ještě během školy se coby stážista zaučoval ve společnosti ILM, kterou George Lucas založil pro výrobu filmových triků ve Star Wars. Stojí jak za designem generála Grievouse z Epizody III, tak za vizuálem humanoidních motorek v Terminator: Salvation, kostlivců v Pirátech z Karibiku nebo futuristické architektury ve Spielbergově sci-fi dramatu AI: Umělá inteligence.

    „Znělo to jako klasický přímý rock’n’roll, ale v moderním podání, naprosto mě to dostalo,“ prohlásil poté, co poprvé slyšel jednu ze svých nejoblíbenějších kapel, newyorské The Strokes. K singlu You Only Live Once spontánně natočil třicetivteřinové video a to vzápětí zaslal managementu kapely. Nápad a zpracování zasáhly Juliana Casablancase i jeho manželku a Fu krátce nato dostal nabídku natočit video vcelku. V té době také opouští místo v ILM a stává se hudebním videoklipařem a především dvorním strůjcem image The Strokes i Casablancasových sólových projektů. Mezi jeho osobní top patří Kubrickův klenot 2001: Vesmírná odysea nebo povznášející italská krása Cinema Paradiso.

    Skalní fanoušky Star Wars mám rozhodně radši než fanoušky McDonald‘s

     

    i celky novodobých epizod Star Wars, od rodinné Skryté hrozby přes válečné a melodramatické Klony útočí až po apokalyptickou Pomstu sithů. Warrenova strategie je od začátku jasná – jít do toho naplno. Přes den dělá kafe, čistí monitory, vyrábí zálohovací kopie, po nocích pak k životu přivádí vlastní ideje, které bezprostředně konfrontuje s ostřílenějšími kolegy. A výsledek? Pro Warrena vítězství na plné čáře. Ze studenta ekonomie se nakonec stává stálým zaměstnancem ILM. A během přípravných prací k natáčení Epizody III je mu nakonec svěřeno formování jednoho z výsadních záporáků filmu – robotického generála Grievouse.

    Volba padá na něho, jako jeden z mála se stává stážistou v prostředí, kde se na Lucasovu objednávku rodí hvězdné detaily

    svoboda vyjádření ve střetu s veřejnými zákony mu přijde jako ideální kombinace romantiky a rebelství. Paradoxně si ale vlastní graffiti identitu nebuduje, své nápady opět pravidelně střílí primárně do sešitů. Zlom je to pro něho, zejména protože poprvé ve svém životě nekreslí kopie zavedených sci-fi ikon, ale tvoří něco zcela vlastního a osobitého. Jeho skici nepostrádají vervu i smysl pro dynamiku a takových předností si všímá i Warrenova kamarádka z dětství. Právě ona ho nakonec dokopává k rozhodnutí, aby své portfolio s dosavadními nápady zaslal do konkurzu společnosti George Lucase, továrny na výrobu filmových efektů ILM (Industrial Light & Magic). Warren nevěří, črty odevzdává spíš se zoufalým výrazem ve tváři, zpětně ale musí přiznat, že kamarádce vděčí za všechno. Tahouni ILM se prodírají hromadou vesmírných napodobenin světů Star Wars, jako svěží energie pak působí právě Warrenovy živelné graffiti pokusy.

     
     

    6

    Vizuál

    3

  • STYL

    Retro-futurista

     

    Warren Fu neboli popkulturní antikvariát, který skladuje všemožné bizarnosti 80. let. Minulost pro něho není uzavřená kapitola, odmítá tvrzení, že daná epocha vždy patří dané generaci. Neustále se k ní vrací, manipuluje s ní a dotváří si ji k obrazu svému. Tematizuje způsob, jakým se v 80. letech nahlíželo na blízkou i vzdálenou budoucnost, a buduje tak zábavně temné neonové výjevy ze dnů, které nikdy nepřišly. Čerpá z dobového televizního zpravodajství, z estetiky VHS, z politických konfliktů, z filmů reflektujících vietnamskou válku i možné nukleární střety.

    To vše pak mixuje se sympaticky dětinskými, naprosto otevřenými poklonami kultovním filmům, komiksům, hudebníkům, videohrám i všem dalším provinilým slastem z jeho vlastního dětství a dospívání. V případě efektů mnohdy sází na DIY přístup. Nejde mu o digitální preciznost a plastičnost, ale o neustálé zcizování a přiznanou nedokonalost. Do jeho postmoderního starožitnictví musíte vstoupit s nadhledem a s vědomím, že všechny zásadní věci v umění se už dávno udály a nezbývá nic jiného než je nostalgicky bourat a zase znovu stavět.

     
     

    6

    Vizuál

    4

  • 3 FOTOGRAFICKÁ NEJ

    Obal pro čtvrtou desku Daft Punk – Random Access Memories

    Čistá minimalistická práce, která by mohla jít rovnou na vaši zeď. Fu pojí dvě lesknoucí se robo-helmy budoucnosti a přidává k nim romantický literární font jak z kroniky, která se nikdy neukončila. Tyhle vzpomínky jsou skutečně přístupné všem, není sebemenší potřeba cokoli přidávat nebo ubírat.

    Kronika všech

    Merch pro kapelu Julian Casablancas + The Voidz

    Fu si dle očekávání vzal do parády i kompletní vizualizaci první desky Casablancasova post-apokalyptického gangu The Voidz. Jedním ze zlatých hřebů jejich merchandisingové kolekce je tahle originální trilogie, kombinace zapalovače a flashky. Každý spřátelený pankáč si tak může stylově zapálit USB diskem, v němž je navíc uložena debutová deska formace s názvem Tyrrany.

    Dárek ke konci světa

    Design generála Grievouse z Epizody III

    Vedle celé řady skic nejrůznějších vozidel je tohle největší Warrenův přínos pro design světa Star Wars. Splněný sen, odkaz na literární mechanickou éru steampunku i jasná spojnice k designu masky Darth Vadera. Vizáž zmrzačeného čtyřrukého kyborga z Pomsty sithů ho přitom napadla ve chvíli, kdy se jednou při domácím úklidu zadíval na vršek lahve od čističe na sklo.

    Černé srdce v oceli

     
     

    6

    Vizuál

    5

  • 7 VIDEOKLIPOVÝCH NEJ

     

    Julian Casablancas + The Voidz

    Human Sadness

    Třináctiminutová audiovizuální koláž, která kombinuje živé vystoupení kapely s jejím politickým komentářem. Hrubá estetika VHS, surrealismus, mediální chaos, válka ve Vietnamu a síla obrazů zkázy. Warrenův dosud nejhutnější počin.

    Nero

    Must Be The Feeling

    Po designové stránce jedna z výkladních skříní Warrenova stylu. Taneční pop, stylové auto jako z nadčasového Návratu do budoucnosti, designově precizní motorky, neonová metropole zářící víc než některé čtvrti v Blade Runnerovi a nakonec i miniaturní příběh založený na principu počítačových her.

     

    The Strokes

    You Only Live Once

    Alternativní verze videa, s níž Fu prorazil do hudebního indie vesmíru. Pro jeho styl opět naprosto signifikantní věc, která tematizuje archivní pohledy do budoucnosti a vyzdvihuje Warrenův grafický a animační um převzatý z ILM. Zemi spaluje nukleární válka, do kosmu tak startuje raketa, v níž se ukrývají všechny informace o pozemšťanech. A ze zlaté desky hrají samozřejmě The Strokes.

     

    Daft Punk

    Derezzed

    Přesně ten moment, kdy se Fu při vymýšlení konceptu vykašlal na vypiplaný design remaku filmového Trona a (ve svém případě) se pochopitelně vrátil k estetice původní verze z počátku 80. let. Vítězí nostalgie i půvab (ne)dokonalého vizuálu dobových videoher. Ve spojení s Daft Punk logická a neodolatelná kombinace.

     

    Julian Casablancas

    11th Dimension

    Všech jedenáct dimenzí dua Fu/Casablancas. Kličkování mezi kultovním Útěkem z New Yorku a pestrobarevným céčkem Flash Gordon. Do toho samozřejmě vizuály z původního Trona nebo odkazy na němou kinematografii. Prapodivná VHS koláž, kterou uvádí designově prvotřídní ocelové logo. Sci-fi.

     

    The Killers

    Miss Atomic Bomb

    Kýč, ale se silným příběhem. Navíc znovu ohlížení po tom, co by mohlo být, kdyby. Klasicky animované postavy jsou ve svém vyobrazení ploché a nudné, zatímco dopravní prostředky tradičně vynikají v každé scéně. Na vizuálu motorky se Fu musel vyřádit. Ostatně stejně jako na podobě zmiňovaných robotických motorek ze čtvrtého Terminátora, které v paměti utkví víc než film sám.

     

    Weezer

    Back To The Shack

    Další nakládání se vzpomínkami na minulost, i když přímočařejším způsobem. Fu si tentokrát pohrává s přistáním na Měsíci a dost možná nevědomky reflektuje všechny bizarní konspirační teorie o tom, kterak bylo vše umělým studiovým výplodem.

     
     

    6

    Vizuál

    6

 
×
Čtete:
2015/12
Warren FU

Retro

Frank Sinatra

Rozhovor

Katarína Knechtová

Test

H-D Kvíz

Insider

Barry Dickin

Song Story

Chris Isaak

Enface

Wolf Alice

Story

Johny Depp

Kalendárium

Památné dny

Hip Hop 1/2

Elementy ulice

Hip Hop 2/2

Dian

Klasika

Teď vážně

Folk

Bez cancáku

Mluvené slovo

Vyprávěj

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary!

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Recenze měsíce

Adele

Recenze

Recenze 17. 12. 2015

Recenze

Recenze 3. 12. 2015

Duel

Mandrage

Recenze

SMS Recenze

Naživo

Kraftwerk

Naživo

Everything, Everything

Naživo

Editors

Naživo

Converse

Naživo

A Place to Bury Strangers

Naživo

Wombats

Naživo

Whitesnake

Naživo

Cassandra Wilson

Naživo

Slash

Naživo

Máchův Brooklyn

Naživo

IAMX

Naživo

Ben Cristovao

Naživo

ZAZ

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.