Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

Co poslouchá

Kamu ra

Čerstvé (z)boží

Matt, John Wolfhooker, Fanfan

Headliner

Ed Sheeran

Anketa

Album roku

Téma

Bootlegáři

Promo

Skutečně nebeská hudba

5 otázek

Kabát & Yarda Helešic

Rozhovor

Smrtislav

Téma

Indies

TOP

Goran Bregovič

Enface

Katarzia

Insider

Nick Hobs

Headliner 1/3

Jiří Burian

Headliner 2/3

10 tváří Jiřího Buriana

Headliner 3/3

Kapitán Demo

Fenomén

Večírky na úrovni

TOP

11 Nejlepších oscarových hitů

Story 1/2

Queen

Story 2/2

Queen & Adam Lambert

Rozhovor

Cirkopolis

Rozhovor

DJ Tráva

Rozhovor

LA4

Rozhovor

Dorian Concept

Story

The Subways

Rozhovor

Enter Shikari

  • GroupGraphicLine

    text kay buriánek

    foto jan nožička

    GraphicLine

    ENTER SHIKARI

    Netaktizujeme

    Polygon

    5

    GraphicLine

    rozhovor

    1

  • Nedlouho po vydání skvělé desky The Mindsweep jsou Enter Shikari na turné a jednou z prvních zastávek byla i Praha, respektive Lucerna Music Bar, ve kterém u nás kdysi debutovali. „Totální mayhem,“ vzpomínají na to v rozhovoru pro Headliner.

    GraphicLineGraphicLine

    Dostal jsem od pořádajícího Roberta Vlčka možnost výběru, takže jsem si pochopitelně „vytáhl“ frontmana Roughtona „Rou“ Reynoldse a kytaristu Liama „Rory“ Clewlowa. Odpovídali na střídačku.


    Je zjevné, že máte Českou republiku v oblibě. Pamatujete si, kolikrát jste v ní už hráli?

    Rou: Pamatujeme si hlavně tenhle klub asi tak pět let zpátky. Určitě jsme u vás hráli víckrát, jeden festival, Rock for People a další. Akorát už si nemůžeme vzpomenout...


    Takže ptát se, který z těch koncertů byl nejlepší, asi nemá moc cenu, co?

    Rou: Ale jo! Ten první tady v Lucerna Music Baru byl skvělý. Strašně jsme si to užili. Totální mayhem. Nebyly ještě žádné bariéry,

    takže probíhal mocný stagediving. Mě někdo trefil dortem přímo do obličeje, protože jsem zrovna slavil narozeniny, prostě jízda. V porovnání s tím festivalem, který, pokud si dobře pamatuju, nebyl vůbec tak zábavný, to bylo geniální.


    Co se tam stalo?

    Rou: Měli jsme problémy s ochrankou pod pódiem. Bylo to divoké, ty děti tam se prostě chtěly jenom dobře bavit, crowdsurfovaly, a vždycky, když někdo doplaval až k bariérám pod pódiem, ochranka ho dost neomaleně a agresivně strhávala přes, za hlavu, za cokoli. Museli jsme koncert v jednu chvíli zastavit a napomenout ji. Jenže naše promluva šla do prázdna, protože lidi z ochranky pravděpodobně neuměli anglicky. Když se ani potom na jejich chování nic nezměnilo,

    Polygon

    5

    GraphicLine

    rozhovor

    2

  • OLYMPUS DIGITAL CAMERA

    museli jsme říct lidem, že už žádný crowdsurfing. Pro jejich dobro. Takové věci jsou otravné a kazí prožitek nám a pochopitelně i fanouškům.


    To je hloupé. Změním téma – měli jste tentokrát čas podívat se po Praze?

    Rory: Ano, včera. Měli jsme den volno a strávili ho procházením po městě. Měli jsme takové náhodné průvodce. Narazili jsme na partu, která nás poznala. Ukázala nám pár věcí v centru, Karlův most a tak. Bylo to zábavné.

    Před vydáním nové desky se lidé obávali, abyste moc nevyměkli a nešli víc naproti mainstreamu. Můj názor je, že jste naopak přitvrdili. Baví vás pořád ještě hrát ostře a tvrdě?

    Rory: Přísahám, že tahle situace se opakuje pokaždé, když máme vydat novou desku. Na každé z těch čtyř máme mainstreamové songy a singly, jako je třeba hodně radio friendly Jonny Sniper z Take To The Skies. Moc nad tím nepřemýšlíme a netaktizujeme. Prostě když jdeme do studia, chceme dělat věci, které nás oslovují a inspirují, ale po svém. Když jsme v procesu skládání, nic není před

    Polygon

    5

    GraphicLine

    rozhovor

    3

  • Hudba je poslední možný způsob komunikace, který bez diskriminace spojuje lidi dohromady

    GraphicLineGraphicLine

    Rou: Na téhle první části turné máme s sebou jenom asi polovinu věcí, které hodláme používat později. Chceme zakomponovat víc živých nástrojů, třeba xylofon nebo indický buben dhol, Chris bude kromě basy hrát víc kláves naživo, já také. Je dost komplikované to všechno rozběhat a pak uhlídat, ale naštěstí s sebou máme úžasnou partu techniků.


    V rámci turné budete na začátku února hrát v Paříži. Nemůžu se nezeptat, jak se vás dotkly události ze začátku ledna letošního roku?

    Rou: Pochopitelně, je to hrozné. Zároveň je to zajímavý fenomén se spoustou protichůdných názorů. Snažím se hodně číst, různé blogy a všechno napříč spektrem, abych se k tomu mohl vnitřně postavit co nejsprávnějším způsobem. Zrovna jsem četl dost ostrou polemiku o bití se v prsa za svobodu slova, která popisuje takový experiment: představ si, že uprostřed toho emocionálně vypjatého smutečního průvodu Paříží by byl najednou jeden člověk s transparentem, na kterém by byla karikatura mrtvého žurnalisty. Dav kolem by tím byl dost pravděpodobně znechucen a dotyčného by s jistotou začal napadat. Je to drsné, ale k zamyšlení. Svoboda slova nemůže přece být pouze jednosměrná. Já nevím... Západ posledních pár dekád opakovaně a dost nešťastně intervenoval do míst, na kterých nemá co dělat. Do Iráku, Afghánistánu a dalších. Jsou to zjevně aktivity, které pochopitelně vyostřují problém s terorismem, de facto produkují terorismus.

    The Mindsweep, i přes svou tvrdost, má ve strukturách skladeb strašně moc vrstev. Je těžké hrát je naživo tak, aby byly s deskou co nejvíc identické?

    Rory: Jo, to je pravda. Při kreativním procesu ve studiu nad tím nikdy moc nepřemýšlíme. Pochopitelně pak vzniká otázka, jak to všechno přenést na pódium. Hodně z toho se snažíme hrát živě, ale nedá se úplně vyhnout odbavování většiny samplů a kláves z počítače. Dokonce i některé basové a kytarové komponenty jsou v MIDI.

    připravené. Rádi mícháme styly i nálady tak, jak přicházejí.


    A baví vás ještě pořád implementovat do skladeb prvky taneční hudby, jako je dubstep nebo drum’n’bass?

    Rory: Na nové desce jsme používali elektronické vsuvky spíš obecně než s akcentem na nějaký konkrétní styl, ze kterého bychom stavěli sloky, refrény nebo dropy. Takže se může zdát, že jsme od toho mírně poodstoupili. Soustředili jsme se hlavně na zvuk, energii a elementy, podle kterých jsme rozpoznatelní.

    Polygon

    5

    GraphicLine

    rozhovor

    4

  • OLYMPUS DIGITAL CAMERA

    Je podle tebe potřeba skrze hudbu promlouvat k lidem o politických a společenských problémech, postojích... Je to vhodná platforma?

    Rou: Absolutně. Hudba je poslední možný způsob komunikace, který bez diskriminace spojuje lidi. Pokud vytváříš společenské rozhraní tím, že ji děláš, logicky máš možnost, a vlastně i povinnost, vyjadřovat se k sociálním věcem. Jako kapela to tak velmi přirozeně cítíme, chceme zaujímat postoje a mluvit o nich nahlas.


    V létě budete zpátky jako jeden z headlinerů festivalu Mighty Sounds, který má velmi dobrý status i atmosféru. Těšíte se?

    Rory: Těšíme se moc!


    Máte rádi festivaly, nebo preferujete spíš kluby?

    Rory: Posledních deset let jsem se snažil vyřešit si dilema, jestli festivaly, nebo kluby. Je

    to ale vlastně úplně jedno. Je to jen otázka vnitřního nastavení, nějaké chemie v kapele a mezi kapelou a publikem. Buď to funguje a je to skvělé, nebo ne a je to horší. Ani moc nezáleží na tom, jestli je to venku, nebo uvnitř. Festivaly mají jednu nespornou výhodu v tom, že všechno bývá nové, jiné, kompletně jinak nastavené, jiní lidé, je to vzrušující, co přijde a tak. Klub je víc předvídatelný.


    Máte vůbec čas dívat se kolem na nové kapely, lokální scénu?

    Rou: Když se dělá deska, je to těžké, protože veškerá koncentrace jde tím směrem. Měli jsme pro sebe trochu času v listopadu a prosinci. Takže jsem viděl třeba Fatherson, což je taková vlastně typicky rocková melodická kapela ze Skotska pokračující v tradici skotských kapel jako Biffy Clyro nebo Twin Atlantic. Skvělý zpěv, brilantní skladatelský talent. A pak je tu punková scéna v Anglii, kapely Gnarwolves, Baby Godzilla nebo Wounds a spousta dalších. To nás taky baví.

    Polygon

    5

    GraphicLine

    rozhovor

    5

 
×
Čtete:
2015/2
Enter Shikari

Story

Jelen

Ženský element

Katy Perry

Portrét

Kid Rock

Pohled

Madonna

Pohled

Protesty do větru

Enface

Modest Mouse

V hlavě

Honzy Kaliny – Sto zvířat

Televize

Videorama

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika

Teď vážně

Folk

Bez cancáku

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary!

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Test

H-D Kvíz

Deska měsíce

Mark Ronson

Recenze

Recenze 19. února 2015

Recenze

Recenze 5. února 2015

SMS/REC

SMS Recenze

Duel

Marilyn Manson

Naživo

Kiesza

Naživo

Goran Bregović

Naživo

Ed Sheeran

Naživo

The Afghan Whigs

Naživo

25 let Indies

Naživo

Enter Shikari

Naživo

Royal Blood

Naživo

Zoot Woman

Naživo

Battlelines

Naživo

Undercover Games

Tipy

Kam vyrazit?

Demence

Nickelback

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.