Brilantní balast
Psát popové sentimenty a jedním dechem proklamovat, že mezi popaře nepatříte, to vyžaduje buď notnou dávku drzosti, přezíravosti, smyslu pro sarkastický humor, nebo lehkou demenci.
Imagine Dragon moc dobře vědí, co dělají. Teď už bezesporu. Možná to nevěděli před debutovou deskou Night Visions, která je ve stylu pohádky od Walta Disneyho katapultovala z průměrných amerických klubů mezi poprockovou elitu. Smoke + Mirrors je schizofrenní album, které má na jedné straně fungovat jako jasný a silný postoj, kde se kapela na současné scéně nachází. Na té druhé se snaží mezi falzetové slaďáčky horečnatě implementovat trochu divnosti a nespoutanosti, podobně jako to kdysi dělali krajani The Killers.
Na dvou židlích se moc sedět nedá, pěkně z toho bolí prdel. Kdo chce s vlky... no, znáte to. Nedivím se, že Ještěrky svůj megahit Radioactive nemůžou ani cítit. Kdo by mohl? A tak se zdá, jako by na Smoke + Mirrors dělali vše pro to, aby nic podobného nenapsali. Ta soudržnější část nového alba je čistá poprocková práce, esence stovky demonahrávek, ze kterých s britským producentem Alexem da Kidem vybírali. Nic nevyčnívá, rádia se budou tetelit blahem. Procítěné fistule, čípácké ‚zapalovač nad hlavu‘ balady, prefabrikované emoce, odvážené s chirurgickou přesností.
Odkazy možná ještě jasněji vedou ke vtíravé coldplayovské nabubřelosti, za níž velký kus ve mně nemá rád Chrise Martina, jakkoli mi Coldplay vlastně asi nevadí. Je tohle to, co chceme obecně slyšet v rádiích? Možná. Moderní vypulírovaný pop rock je pro někoho brilantní skvost, pro jiného kalkul. Obojí je správně.
Vtipné jsou na desce odkazy na Paula Simona (Smoke and Mirrors, Hopeless Opus a pár dalších), Mumford and Sons (I Bet My Life) a jistou frenetičnost Arcade Fire, která je ale asi tak skutečná jako umělé sladidlo. Pak je tu pár divnějších věcí v čele s těžkou bluesovkou I’m Sorry, která v té vypjatější pasáži zní jako The White Stripes karaoke opus a v pianissimo intermezzu klouže někde mezi Beach Boys a soulovým Pharrellem Williamsem.
Nejdál jde v slepování skladba Friction, v níž se potkávají arabské vyhrávky kytar, nervní sloky, trochu Kasabian a hodně imbecilní metal. A hned po těžkém finále přijde terapie tropickým Simonem, skřivánci a tudu-tůdů, ou, ou. A tak to jde dál a dál.
Se zvyšujícím se číslem označujícím další track se dostavují zívání, nerozehnatelná nuda i protivný pocit, že se fórky a triky opakují, jen v jiném pořadí. Sólo v posledním rádoby epickém songu Warriors je tak hloupé, že to snad musí být vtip. Měli kluci udělat těch demáčů tak čtvrtinu a trochu míň zohledňovat tantiémy. Byla by to možná přinejmenším slušná deska. I když určitě ne pro mě.