Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

5 otázek pro...

Lenny

Co poslouchá...

Anna Polívková

Čerstvé (z)boží

Maella / Frequency / Plum Dumplings

Headliner 1/2

David Koller

Headliner 2/2

David Koller

Téma

Jednou a naposledy

Téma 1/4

Muzikanti

Téma 2/4

Muzikanti

Téma 3/4

Muzikanti

Téma 4/4

Muzikanti

Rozhovor

Jan Burian

Headliner 1/2

The Prodigy

Headliner 2/2

The Prodigy

Rozhovor

Xavier Baumaxa

Průvodce

Xavier Baumaxa

Fenomén

„Divné“ nosiče

Story

Tereza Černochová

Rozhovor

VR/Nodody

Festival

Mighty Sound

Rozhovor

Bastille

TOP

Sedm duetů, které nikdo nečekal

Rozhovor

Punkt meets Music Infinity

Rozhovor

Jiří Kučerovský

Enface

Zdeněk Bína

Rozhovor

Johny Machette

Insider

Lešek Wronka

Pohled

Walk Choc Ice by byli schopni života i dnes

Story

Mark Knopfler

Story

Giorgio Moroder

  • RectangleGraphicLine

    text jarda konáš

    foto archiv GM

    GraphicLine

    Giorgio Moroder

    Praotec diskoték

    Polygon
     

    9

    GraphicLine
     

    retro

    1

  • Sedmdesát pět let. Přesně tolik se tento měsíc dožije Giorgio Moroder, skladatel, producent, průkopník syntezátoru a dýdžej, který nejen dokázal formovat a posouvat podobu taneční hudby, ale dalekosáhle inspiroval mnoho interpretů napříč žánry. A daří se mu to i dnes.

    GraphicLineGraphicLine

    Je to jako to vyprávění z Cimrmanů, kde ve třídě na zdi léta visí portrét císaře pána, zatímco pod ním se ve školních škamnách střídají žáci, pak jejich děti, vnoučata, pravnoučata... Na hudbu Giorgio Morodera už trsá třetí generace posluchačů. Je to zatraceně úctyhodný výkon, když si vezmete, že pole tanečního popu je pomíjivé, až nemilosrdné, překypující interprety jednoho hitu ještě intenzivněji, než je tomu v jiných žánrech.


    Od tancovačky k Led Zeppelin

    Začátky nebyly zrovna lehké. Rodným jménem Hansjörg Moroder pochází z jižních Tyrol a do světa hudebního průmyslu vyrazil oklikou. Nějakou dobu vystupoval v Cáchách a Berlíně, kde se věnoval spíše tradiční

    kapelní zábavové hudbě. To jej jakž takž uživilo, ale o to více otravovalo. Na skládání se vrhnul koncem šedesátých let, kdy přijal umělecké jméno Giorgio a debutoval se singlem Looky Looky. Pozdějšího průkopníka synťáků bychom v něm asi dnes poznali těžko, šlo o popík natolik roztomilý a učesaný, že jej dokonce povolili i soudruzi v tehdejším Československu – skladbu pod názvem Léta letí přetextoval Vladimír Poštulka pro zpěvačku Valérii Čižmárovou.

    Ale zpátky k Giorgiovi. Looky Looky byl debut více než úspěšný – autorovi do roka získal zlatou desku. Moroder dostal první pracovní nabídky a v Mnichově otevřel studio Musicland, kde pracoval na albu Son of my Father. To vyšlo v roce 1972 a pro svůj nevídaný elektronický zvuk definitivně Morodera v hudebním průmyslu proslavilo. Díky němu

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    retro

    2

  • GraphicLineGraphicLine

    Získat ze synťáku dobrý zvuk je desetkrát těžší než z klasického nástroje

    napříč žánry, což mělo dopad i na Moroderovu práci. Začali jej vyhledávat interpreti, kteří nad diskotékou dříve ohrnovali nos, experimentátoři i ti, kteří se, navzdory výše vyřčenému, snažili o umění.

    S nadsázkou by se dalo říci, že Moroder se vezl a ze zlaté éry diskotéky proplul do zlaté éry syntezátorů. Osmdesátá léta pro něj byla vrcholem, nahrával s proslulými hudebníky, komponoval pro Hollywood. Složil hudbu kultovního filmu Scarface, za skladby Flashdance... What A Feeling! a Take My Breath Away získal další dva Oscary. Za hudbu k filmu Flashdance dostal i dvě Grammy a stal se tak členem úzkého klubu držitelů obou nejprestižnějších cen v hudební a filmové branži. Dokonce si našel cestu i k dětským uším. Tu líbivou melodii z filmu Nekonečný příběh, která vám možná právě teď začala hrát v hlavě, složil právě on.


    Zpátky do sedla

    Jenže pak přišly devadesátky. Synťáky používal kdekdo, disko muselo ustoupit vlně otravného eurodance, který byl příliš i na Morodera. V roce 1993 ještě získal třetí sošku Grammy za skladbu Carry On pro Donnu Summer, ale pak nastalo dlouhé období útlumu. Jeho hudební studio muselo ustoupit stavbě podzemní dráhy, z Hollywoodu přestaly přicházet nabídky, o nějaké autorské tvorbě nemůže být řeč. Moroder se soustředil na roli dýdžeje, recykloval staré hity v nových mixech a kompilacích, sem tam složil nějakou zahajovací hymnu pro sportovní turnaj, která se hrála po dobu konání a pak

    noci, Moroder na desce posunul diskotékový zvuk dál od zpěvných Bee Gees směrem k ryze elektronické poloze. „Získat ze synťáku dobrý zvuk je desetkrát těžší než z klasického nástroje,“ prohlásil kdysi, ale zároveň tvrdil: „Nemyslím si, že to, co dělám, v sobě má nějakou velkou porci umění. Víte, musíte si uvědomit, že disko prostě umění není.“


    Melodie, které znáte

    Přesto se Moroder koncem sedmdesátých let dočkal i ryze uměleckého ocenění, když za soundtrack ke snímku Půlnoční expres získal Oscara. Stejnou dobou se naplno rozeběhla jeho producentská kariéra. Zásadní byla především spolupráce s diskotékovou divou Donnou Summer, pro kterou Moroder složil nebo produkoval několik hitů včetně Hot Stuff či Bad Girls. Na druhou stranu nezůstalo jen u diskotéky. S následujícími roky zažily synťáky raketový vzestup popularity

    v jeho studiu po následující dvě dekády nahrávaly desítky interpretů od Eltona Johna po Led Zeppelin. To se ale stále bavíme spíše o technické stránce Moroderovy práce, protože tvůrčí průlom přišel až s deskou From Here To Eternity. Psal se rok 1977, a zatímco taneční parkety hořely Horečkou sobotní

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    retro

    3

  • RectangleGraphicLineGraphicLine

    V taneční hudbě je jedno, kde žijete. Je v ní jedno, jaké máte přátele nebo kolik vyděláváte peněz

    se na ni zapomnělo. Zdálo se, jako by jeho kariéra spěla k muzikantskému důchodu.

    Jenže to by nesměl mít následníky. Uběhla léta a francouzská dvojice Daft Punk náhle přizvala Morodera k nahrávání veleúspěšné desky Random Acces Memories, díky níž na stará kolena a po dlouhém období útlumu získal za svůj podíl čtvrtou sošku Grammy. Moroder ve skladbě Giorgio by Moroder vypráví svůj životní příběh, čímž mu Daft Punk vytesali pomník uprostřed obrovského davu svých fanoušků. A on opět začal tvořit. Časopisu Time na otázku, kde vznikl nápad po třiceti letech točit desku, odpověděl s upřímností sobě vlastní: „To je prosté, vydavatelství za mnou přišlo s nabídkou a já nemohl odmítnout. Když si vezmete, jaký ohlas měla skladba s Daft Punk, šlo o logický krok. Navíc, když jste v mém věku a někdo nabídne desku, tak prostě musíte kývnout. To nejde odmítnout!“

    Čtyřiasedmdesátiletého Giorgia, který poslední studiovku vydal v roce 1985, ta nabídka naplnila čerstvou energií. „V taneční hudbě je jedno, kde žijete. Je v ní jedno, jaké máte přátele nebo kolik vyděláváte peněz. Je jedno, jestli je vám čtyřiasedmdesát nebo čtyřiadvacet, protože… čtyřiasedmdesátka je druhá čtyřiadvacítka!“ vysvětloval doslovně název připravované desky 74 Is The New 24!. Ta vyjde v následujících týdnech a představí, jak už je u Moroderovy tvorby zvykem, spoustu hostů. Jména hvězd jako Kylie Minogue, Britney Spears, Sia, Charli XCX a další naznačují, že Giorgio Moroder je zpátky v sedle. A jede dál, už připravuje soundtrack k počítačové hře Tron. Věřte tomu nebo ne, bude ho dělat se Skrillexem. Jo, a dodejme, že si ho k práci na nové desce přizvala i Lady Gaga. Šťastný konec? Možná spíš teprve začátek.

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    retro

    4

  • Rectangle

    Moroder a hosté

    aneb jedno jméno za druhým

    GraphicLineGraphicLineGraphicLine

    Donna Summer – Hot Stuff


    V roce 1979 jednoznačně hymna tanečních parketů, dnes pánských striptýzových souborů. Na následujícím videu se to sešlo hezky dohromady.

    Group
     

    David Bowie – Cat People


    Kdo by to byl řekl, že Bowie bude spolupracovat s kmotrem diska? A přece se stalo. Moroder už měl hudební doprovod pro film Cat People téměř hotový, když se tvůrci rozhodli přizvat ke spoluautorství titulní písně právě Bowieho.

    Group
     
    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    retro

    5

  • Sigue Sigue Sputnik – Flaunt It


    Moroder dokonce produkoval celou desku Sigue Sigue Sputnik, kteří pod jeho taktovkou velmi dobře debutovali. Zní to zvláštně, ale disko producent spojil novou vlnu s punkem.

    Group
     
    GraphicLineGraphicLine

    Philip Oakey – Together in Electric Dream


    Další spolupráce na základě filmu, tentokrát ke snímku Electric Dreams. Philip Oakey si odskočil ze skupiny The Human League na chvíli k filmu a vida, on to byl větší hit, než se čekalo.

    GraphicLineGroup
     
    RectanglePolygon
     
     

    9

    GraphicLine

    retro

    6

  • GraphicLine

    Berlin – Take My Breath Away


    Americká kapela Berlin vydala už sedm desek, přesto od nich většina lidí zná jen singl, který nazpívali pro film Top Gun. A navíc ho nesložili oni, ale Giorgio Moroder. To naštve.

    Blondie – Call Me


    Ústřední melodie filmu Americký Gigolo. Blondie na něm pracovali tak trochu náhodou, Moroder se původně obrátil s nabídkou spolupráce na Stevie Nicks z kapely Fleetwood Mac.

    GraphicLineGraphicLineGroup
     
    GroupRectangle
     
    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    retro

    7

  • Daft Punk – Giorgio by Moroder


    Návrat ve velkém stylu. Daft Punk se přihlásili ke svému učiteli a vybojovali společně čtvrtou Giorgiovu Grammy.

    GraphicLineGroup
     
    Rectangle

    Freddie Mercury – Love Kills


    První singl, který Freddie Mercury vydal sólově. Zajímavostí je, že jej později použili jako součást soundtracku k němému filmu Metropolis. Schválně si ho zkuste pustit, je to bizarní podívaná po právu nominovaná na Zlatou malinu.

    GraphicLineGraphicLineGroup
     
    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    retro

    8

  • Bonnie Tyler – Here She Comes


    Shodou okolností u nás bude den před Moroderovým jubileem vystupovat Bonnie Tyler. Upekli spolu kdysi věc, která nyní bezpochyby zazní i živě.

    Giorgio Moroder – Right Here, Right Now ft. Kylie Minogue


    Nový singl napovídající, jak bude znít chystaná Moroderova deska. Tohle bude velké!

    GraphicLineGraphicLineGraphicLineGroup
     
    Group
     
    RectanglePolygon
     
     

    9

    GraphicLine

    retro

    9

 
×
Čtete:
2015/4
Giorgio Moroder

Rozhovor

Mydy Rabycad

On the Road

Mandrage

Story

Kelly Clarkson

Ženský element

Björk

Rozhovor

Record store day

V hlavě

Ema Brabcová-Dietrichová

Test

HD kvíz

Televize

Videorama

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika

Teď vážně

Klasika

Pavel Haas Quartet

Folk

Bez cancáku

Folk

Jakub Ondra

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Deska měsíce

The Prodigy

Recenze

16. 4. 2015

Recenze

2. 4. 2015

SMS/REC

SMS Recenze

Duel

Xavier Baumaxa

Naživo

Burton Špindl Spring Sessions

Naživo

Kapitán Demo

Naživo

THE DANDY WARHOLS

Naživo

Xavier Baumaxa

Naživo

Dry The River

Naživo

Keep Prague Loud/Purist

Naživo

Manfred Mann‘s Earth Band

Naživo

Tomáš Klus

Naživo extra

První křížek na krku aneb 15 obrazů památného večera

Naživo

Prague Allnighters

Naživo

Archive

Naživo

Michal Hrůza

Naživo

Mydy Rabycad

Naživo

Visací zámek

Naživo

LUNO

Tipy

Kam vyrazit?

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.