Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

5 otázek pro...

Lenny

Co poslouchá...

Anna Polívková

Čerstvé (z)boží

Maella / Frequency / Plum Dumplings

Headliner 1/2

David Koller

Headliner 2/2

David Koller

Téma

Jednou a naposledy

Téma 1/4

Muzikanti

Téma 2/4

Muzikanti

Téma 3/4

Muzikanti

Téma 4/4

Muzikanti

Rozhovor

Jan Burian

Headliner 1/2

The Prodigy

Headliner 2/2

The Prodigy

Rozhovor

Xavier Baumaxa

Průvodce

Xavier Baumaxa

Fenomén

„Divné“ nosiče

Story

Tereza Černochová

Rozhovor

VR/Nodody

Festival

Mighty Sound

Rozhovor

Bastille

TOP

Sedm duetů, které nikdo nečekal

Rozhovor

Punkt meets Music Infinity

Rozhovor

Jiří Kučerovský

Enface

Zdeněk Bína

Rozhovor

Johny Machette

Insider

Lešek Wronka

Pohled

Walk Choc Ice by byli schopni života i dnes

Story

Mark Knopfler

Story

Giorgio Moroder

Rozhovor

Mydy Rabycad

On the Road

Mandrage

Story

Kelly Clarkson

Ženský element

Björk

Rozhovor

Record store day

V hlavě

Ema Brabcová-Dietrichová

Test

HD kvíz

Televize

Videorama

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika

Teď vážně

Klasika

Pavel Haas Quartet

Folk

Bez cancáku

Folk

Jakub Ondra

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Deska měsíce

The Prodigy

Recenze

16. 4. 2015

  •  
     

    rec

    Oval
     

    enze

    RectangleRectangleRectangleRectangleRectangleRectangleRectangleRectangle

    recenze

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    1

  • Oval

    zpet

    Polygon PolygonPolygon

    RON SEXSMITH

    CAROUSEL ONE

    GraphicLinePolygon

    Barevné nudění

    Jakmile zjistíte, co nového Ron Sexmith jako bluesrockový aranžér nachystal a přijmete to, asi jeho nové album vypnete.

    Jednapadesátiletý Kanaďan Ron Sexsmith je plodný autor. Carousel One je jeho čtrnácté studiové album, přičemž to první vydal v jednadevadesátém. Na každé nové nahrávce se stále více profiloval jako rockový písničkář, jenž skládá hořké balady o životě a pocitu z něho, a v té poloze se zjevně cítí spokojený. Nejinak je tomu v případě nového alba.

    Šestnáct skladeb je veskrze upřímných a sentimentálních. Sexsmith má ale jako autor empatii, kterou tentokrát přetavil v něco nepatrně nového. Za posledních dvacet let je to totiž jeho nejrozmanitější album. Patrné je to v hudební složce, nikoli v textech, v nichž zůstal nadále spokojeným pesimistou.

    Dílem je to tím, že jeho písně mají v mnoha ohledech větší razanci než skladby na starých albech, dílem proto, že mu ve studiu sekundovali zkušení muzikanti, pro které je bluesrockový drajv přirozeností. Baskytarista Bob Glaub hrál s Johnem Lennonem či Grahamem Nashem, kytarista Jon Graboff s Johnem Leem Hookerem či Dr. Johnem, bubeník Don Heffington zase s Bobem Dylanem nebo Emmylou Harris. Silná sestava, výtečně odehrané album.

    Potíž je, že šestnáct skladeb je moc na to, aby nebylo po určité době monotónní. Sexmisth totiž není až tak nápaditý autor, spíše skládá proto, že tím ventiluje svůj sentiment, a také není nijak výrazný či osobitý zpěvák. Tohle album je tedy zajímavé kvůli Sexmisthově ochotě být barevnější. Jakmile to ale odhalíte a zjistíte, že to až tak velká revoluce není, asi ho vypnete.

    Group

    1. Sure As The Sky

    2. Saint Bernard

    3. Loving You

    4. Before The Light Is Gone

    5. Lucky Penny

    6. Getaway Car

    7. Nothing Feels The Same Anymore

    8. Sun’s Coming Out

    9. Lord Knows

    10. All Our Tomorrows

    11. No One

    12. Can’t Get My Act Together

    13. Tumbling Sky

    14. Many Times

    15. The Other Side

    16. Is Anybody Going To San Antone

    GroupGroup
    GraphicLine

    JAROSLAV ŠPULÁK (PRÁVO)

    text

    Rectangle
     

    Sure As The Sky

    EPS
    PDF
    audio

    recenze

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    2

     
     
  • Oval

    zpet

    Polygon PolygonPolygon

    Ed Rome

    Snapshot: Dubs & Subs

    GraphicLinePolygon

    Album, které netřeba přehlížet

    Neodbytný reggae umělec s hlasem, který připomíná hřmot pobřežní bouře, přizval na svou vynikající loňskou desku legendy jamajských žánrů.

    Ed Rome se nevzdává. Když se před lety rozpadla jeho kapela The BiG, velká názvem i hudbou, vypadalo to, že s jeho nadpozemskými aranžemi, které pojí karibské žánry s pochmurností britského písničkářství, je konec. Naštěstí nebyl. Rome si během let doma vybudoval nahrávací studio a své náladou těžké a zasmušilé hudební nápady začal skládat do konkrétních alb. To poslední Snapshots vyšlo loni, bylo vynikající a nyní ho za pomoci legend jamajských žánrů přepracoval.

    Recyklace materiálu je v jamajské hudební kultuře běžná. Tzv. riddimy (rytmické podklady) se přezpívávají novými a novými vokály, což ulehčuje jejich míchání na mejdanech. Z toho vznikla i praxe dubových verzí, které na albu najdeme také. Jenže díky nezaměnitelnému hlasu Eda Roma mnohdy platí, že originál funguje lépe. Rhoda Dakkar ve Feeling Undone nepředvedla svůj nejlepší pěvecký part, jméno Freddie Notes (v roce 1970 proslavil jamajský megahit Montego Bay) nevyváží hloubku Edova hypnotického zpěvu v písni, která na originálních Snapshots patřila mezi nesilnější. Naopak funguje Final Bow, kde Dr. Ring Ding hraje na pozoun a Ed skladbu zpívá v duetu s přítelkyní Bellou Edmunds. Vrcholem alba je You’re The Only One In Pain, v níž naplno vynikne Edův hlas. Nikdo nezpívá jako on, málokdo má v hlase takovou sílu.

    Pokud jsou Dubs & Subs cestou, jak dostat své jméno mezi více lidí, má tahle kolekce velké opodstatnění. Jinak jsou ale silnějším odvarem vynikající desky.

    Group

    1. Tidy Up Version (feat. Dennis Alcapone)

    2. Don‘t Believe The Hype (feat. Freddie Notes)

    3. Storm Damage Dub

    4. Feeling Undone (feat. Rhoda Dakar)

    5. Feeling Dub (feat. Jim Allan)

    6. Final Bow (feat. Dr. Ring Ding)

    7. El Gringo (feat. Andy Casterton)

    8. Acceptance

    9. The Don (feat. Bella Edmunds)

    10. You’re The Only One In Pain (Alternative Version)

    11. Painkiller Dub

    12. Partners In Crime (feat. Neville Staple)

    13. Allnighter Blues (feat. Clair Witcher)

    14. Mother‘s Ruin

    GroupGroup
    GraphicLine

    Ondřej Horák

    text

    Rectangle
     

    You’re The Only One In Pain

    audio
    EPS
    PDF

    recenze

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    3

     
     
  • Oval

    zpet

    Polygon PolygonPolygon

    MYDY RABYCAD

    Glamtronic

    GraphicLinePolygon

    Roztančí, ale neohromí

    Swing zůstává na dvojce Mydy Rabycad přítomen, dominanci ovšem přebral glam.

    Druhé album kapely Mydy Rabycad, která hlásá odklon od elektroswingu, nepostrádá chytlavé melodie a schopnost posluchače roztančit. Stylová rozmanitost alba dává zpěvačce Žofii Dařbujánové možnost se naplno předvést. Její projev však bohužel nevyzní vždy tak osudově, jak by asi hudba potřebovala. Výsledkem je, že některé písně kvůli emocím, které do svého zpěvu vkládá, chvílemi působí jako epizody z muzikálu. Dobrého, z nějž do budoucna zbude několik hitů.

    Nekomplexnost výrazu totiž zpěvačka občas dohání teatrálností. Některým písním to sluší (Darling), jiným (Ready To Stay, Trance) zase tolik ne. Přitom hlasový potenciál Dařbujánové je nesporný, v některých polohách náladou připomíná projev Gwen Stefani.

    Album začíná vtipně: Don’t Play This Song. Tuhle písničku si nepouštějte, jinak vás pravděpodobně chytne. Následuje Good Times se zjevně hitovými ambicemi. Píseň, která si hraje s interními kapelními fórky, byla dobrou volbou pro singl. Dalším adeptem na party song je jednoznačně Until The Morning, kterou si s chutí pustíte v jednu dvacet sedm ráno.

    Písnička I Got A Man doslovně cituje elektroswingová klišé, zároveň je ale jednou z nejvýraznějších na albu. Belly Button Nation vznáší naléhavou otázku, co textem vlastně kapela mínila. Téma ocení ti, kteří nemají pupík, případně mají rovnou dva.

    Na to, že se albem kapela snaží vystoupit ze zavedených škatulek, obsahuje nová deska příliš momentů, které už jste někdy někde slyšeli. Ať už v disku osmdesátých let, elektroswingu, big bandech třicátých let, nebo třeba ve Fantomovi z Opery. To by bylo v pořádku, kdyby celek působil svébytně a nově. Glamtronic baví, řemeslně je kvalitní, energie a chuť hrát z alba prýští, ale… neohromí.

    Group

    1.Don’t Play This Song

    2.Good Times

    3.Darling

    4.Be True

    5.Ready To Stay

    6.I Got A Man

    7.Until The Morning

    8.Trance

    9.Belly Button Nation

    10.Dance Live Scream Shout

    11.Dreamland Of Mine

    GroupGroup
    GraphicLine

    Šárka Hellerová

    text

    Rectangle
     

    Good Times

    EPS
    PDF
    audio

    recenze

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    4

     
     
  • Oval

    zpet

    Polygon PolygonPolygon

    Tereza Černochová

    Škrábnutí

    GraphicLinePolygon

    V jiné dimenzi

    Druhá deska Terezy Černochové je ponořena v lehce halucinogenním oparu.

    Sedm let trvalo, než dozrál čas k tomu, aby zpěvačka vydala své druhé album, které je na rozdíl od debutu kompletně v češtině. Černochová nemá ambice oslovovat masy posluchačů. Deska není absolutně podlézavá ani prvoplánová a žádná skladba z ní pravděpodobně nebude atakovat první příčky rádiových hitparád.

    Je velmi niterná, nikoli však melancholická. Pomalá a střední tempa triphopově laděných písní jsou spíše eroticky spalující – místy působí možná až moc lacině. Prvoplánové nejsou ani texty. Posluchačům bude možná chvilku trvat, než proniknou skrze jejich zakouřený halucinogenní opar, který spolu s hudbou vytvářejí. Celá deska totiž bloumá v úplně jiné dimenzi a operuje na své vlastní úrovni.

    Tento pocit umocňuje pozoruhodný projev Černochové, která s neuvěřitelnou lehkostí vytváří symbiózu mezi hudbou, texty a nejednoznačnými éterickými melodiemi. Celé album se však natolik vzdálilo od reality či nějakého pevného bodu, že je dobře, že vydá jen na nějakou půl hodinku poslechu. Déle by to nejspíš už bylo neúnosné.

    Group

    1. Polibky snů

    2. Všeobjímák

    3. Podplouvám

    4. Půl

    5. Celá já

    6. Škrábnutí

    7. Vem si mě

    8. Až nastane zaří

    9. Andělé

    GroupGroup
    GraphicLine

    Michael Švarc

    text

    Rectangle
     

    Podplouvám

    EPS
    PDF
    audio

    recenze

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    5

     
     
  • Oval

    zpet

    Polygon PolygonPolygon

    Fences

    lesser oceans

    GraphicLinePolygonRectangle
     

    Arrows

    Deska mnoha barev

    Seattle žije hudbou i dnes. Fences jsou toho důkazem.

    Po pěti letech od debutu se čtveřice přihlásila opět o slovo. Přichází s různorodou deskou, která střídá polohy a nálady stejně intenzivně jako Forrest Gump odráží pingpongové míčky. Zároveň neopouští pole indie rocku, byť si štědře bere i z folku, popu a překvapivě dojde i na taneční prvky.

    I když, čtveřice... Fences vždycky byl hlavně Christopher Mansfield a pak ti ostatní. Proto lze Fences řadit mezi „písničkáře s kapelou“, jakou jsou například City & Colour nebo Bon Iver. Pokud podobné interprety máte rádi, v případě této desky nešlápnete vedle. Lesser Oceans je optimistická a hodně poetická, vyžaduje trpělivé soustředění na texty. Pozornému posluchači se ale odmění bohatě, jelikož před ním rozevře kouzelné hudební leporelo. I smutné texty jsou nakonec doprovázeny veselou hudbou a vznikají tak hořkosladké kousky, po kterých se nakonec stejně budete usmívat.

    Lesser Oceans překvapí vyrovnanou úrovní. Na první pohled se může zdát, že desku potáhne pilotní (a úspěšný) singl Arrows s hostujícími Macklemorem a Ryanem Lewisem, ale stačí jeden dva poslechy a rázem si na albu najdeme další favority. Sto lidí, sto chutí, říká se. Ale kdo má rád písničkařinu, která neláduje optimismus na první dobrou, a ocení zadumanou lyričnost textů, tomu bude nová deska chutnat stoprocentně. Na druhou stranu, pokud texty přestaneme sledovat, nabízí Fences „jen“ příjemnou muziku.

    GroupGraphicLine

    jarda konáš

    text

    1.Songs About Angels

    2.The Lake

    3.Dogs At The Table

    4.Arrows

    5.Running Off The Gods

    6.Sunburns

    7.Dusty Beds

    8.My Mountain Is Cold

    9.Lesser Oceans

    10.Temple Dreaming

    GroupGroup
    EPS
    PDF
    audio

    recenze

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    6

     
     
  • Oval

    zpet

    Polygon PolygonPolygon

    Only Real

    Jerk At The End Of The Line

    GraphicLinePolygon

    Další londýnský talent

    Zpěvák a rapper ze západního Londýna natočil debut, jehož bezstarostnost je zábavná, ale může se oposlouchat.

    Only Real, vlastním jménem Niall Galvin, je od začátku své kariéry srovnáván s Jamiem T. Vyhnout se tomu lze jen těžko, oba totiž používají podobné postupy. Rapují a zpívají do beatů, které jsou zčásti hrány na živé nástroje, zčásti tvořeny na počítači. Vše je přitom přiznané a funguje to. Přesto to srovnání úplně nesedí.

    Zatímco raná tvorba Jamieho byla manická, panická i štěkavá, Jerk At The End Of The Line je záměrně přihlouplá, zábavná a v první řadě bezstarostná deska plná dětinsky veselých melodií. Je jako chůze velkoměstem v květované košili, v jedné ruce držíte drink a před jarním sluncem vám chrání oči sluneční brýle. Je jako korzování kolem vodního kanálu, které nemá cíl. Only Real natočil oslavu mladického nicnedělání. Občas přijdou vážnější nálady (When This Begins), od tvorby King Kruela, který vypadá i zní jako zrzavý Tom Waits v patnácti letech, je to stále ale velmi daleko. Máme tu veselou desku s chytlavými melodiemi, které uvíznou v hlavě, a přitom to nebude vadit. A takové album se v nadcházejícím období určitě může hodit.

    1.Intro (Twist It Up)

    2.Jerk

    3.Yesterdays

    4.Break It Off

    5.Can’t Get Happy

    6.Blood Carpet

    7.Petals

    8.Cadillac Girl

    9.Daisychained

    10.Pass The Pain

    11.Backseat Kissers

    12.When This Begins

    GroupGroup
    GraphicLineGroup

    Ondřej Horák

    text

    Rectangle
     

    Can’t Get Happy

    EPS
    PDF
    audio

    recenze

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    7

     
     
  • Oval

    zpet

    Polygon PolygonPolygon

    Soko

    My Dreams Dictate My Reality

    GraphicLinePolygon

    V baru, kde se zastavil čas

    Francouzská zpěvačka vydala desku, která nadchne milovníky syrových retro kytar.

    Už ten obal a booklet evokují nostalgickou vlnu. Spousta barev se prolíná v anarchii, zmatek a nervózní, ale o to více dychtivý expresionismus, čehož se bohatě dočkáme i na desce. Soko trochu klame tělem, v křehce působící dívce se skrývá výrazný tvůrčí talent s jasnou vizí. To je třeba zdůraznit, protože takhle zvukově ucelená retro deska se slyší skutečně jen jednou za čas.

    Od první skladby cestujeme časem i prostorem. Ocitáme se v době, kdy punkové femmes fatales, tísnící se s kapelou v koutě zakouřeného baru, objevovaly kouzlo nové vlny a propojovaly ji s mainstreamem. Syrová, špinavá, hutná atmosféra je primárním znakem alba, druhým pak vynikající práce kapely. Je to zvláštní, ale stačí zavřít oči a Soko okolo nás okamžitě staví kulisy ze všeho možného, co ji inspirovalo. Slyšíme Joy Division, slyšíme berlínskou etapu Bowieho s Iggym Popem, v jemnějších polohách dojde na evokaci zaoceánského ženského indie rocku. To všechno v hlavě při poslechu naskakuje, ale zároveň nejde o žádné vykrádání či citaci pro efekt. Soko má vše v pevných rukách a vydala desku, která nadchne všechny milovníky výše řečeného.

    1. I Come In Peace

    2. Ocean Of Tears

    3 Who Wears The Pants??

    4. My Precious

    5. Bad Poetry

    6. Temporary Mood Swings

    7. My Dreams Dictate My Reality

    8. Monster Love

    9. Peter Pan Syndrome

    10. Lovetrap

    11. Visions

    12. Keaton‘s Song

    GroupGroup
    GroupGraphicLine

    Jarda Konáš

    text

    Rectangle
     

    Who Wears The Pants??

    EPS
    PDF
    audio

    recenze

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    8

     
     
  • Oval

    zpet

    Polygon PolygonPolygon

    ANTEMASQUE

    ANTEMASQUE

    GraphicLinePolygon

    Přátelství proměněné ve smršť

    Vypadalo to, že po nepříliš přátelském konci formace The Mars Volta se cesty zpěváka Cedrika Bixlera-Zavaly a kytaristy Omara Rodrigueze-Lopeze rozejdou. Naštěstí bez sebe ti dva nemohou být.

    Loni se v kapele Antemasque sešli s bubeníkem Davidem Elitchem (The Mars Volta, Daughters of Mara, Killer by Killed a další) a baskytaristou Red Hot Chili Peppers Fleou a nahráli album, které je jedním slovem skvělé. Navazuje totiž na to nejlepší, co spolu hlavní hrdinové kdy podnikli. Nadto mnohem víc než cokoli jiného z jejich dosavadní spolupráce evokuje tvorbu legendárních At The Drive-In, kteří výrazně promluvili do dění na alternativní rockové scéně devadesátých let a z jejichž středu Omar a Cedric vyšli.

    Naprosto odzbrojující jsou energie celé desky, interpretační naléhavost a tah. Rodriguez-Lopez se přestal vydávat do slepých uliček kytarových exhibicí a mluvu svého nástroje výrazně zestručnil, přitom mu zachoval charakteristické skřípání, které se stalo jeho poznávacím znakem. Bixler-Zavala zpívá jako za starých časů a jeho hlas má obrovský výrazový rozptyl i rozsah. Chvíli připomíná projev zpěváků z období glam rocku v sedmdesátých letech, chvíli je emo, umí být i tvrdě hardrockový či naléhavě hardcoreový.

    O rytmice také nelze pochybovat, přitom nutno konstatovat, že i Flea se jako fenomenální instrumentalista poklidně zasunul do zamýšleného projevu kapely a jde svědomitě na ruku celkovému vyznění.

    Na eponymním počinu je hned několik skladeb, které mají silnou melodii, energii, drajv a jsou funkčně zaranžované, pročež vykazují vlastnosti hitů. Aby to byly celosvětové hitparádové tutovky, na to jsou Antemasque v globálním měřítku příliš alternativní. Jistě by ale nebylo překvapením, kdyby se 4AM, I Got No Remorse, Memento Mori, Rome Armed To The Teeth či 50.000 Kilowatts staly nadčasovými evergreeny. Mají v sobě totiž vlivy hudby sedmdesátých až devadesátých let, čímž vznikl crossover, který je originální i výrazem kapely.

    Group

    1. 4AM

    2. I Got No Remorse

    3. Ride Like The Devil’s Son

    4. In The Lurch

    5. 50,000 Kilowatts

    6. Momento Mori

    7. Drown All Your Witches

    8. Providence

    9. People Forget

    10. Rome Armed To The Teeth

    GroupGroup
    GraphicLine

    JAROSLAV ŠPULÁK (PRÁVO)

    text

    Rectangle
     

    4AM

    audio
    EPS
    PDF

    recenze

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    9

     
     
 
×
Čtete:
2015/4
16. 4. 2015

Recenze

2. 4. 2015

SMS/REC

SMS Recenze

Duel

Xavier Baumaxa

Naživo

Burton Špindl Spring Sessions

Naživo

Kapitán Demo

Naživo

THE DANDY WARHOLS

Naživo

Xavier Baumaxa

Naživo

Dry The River

Naživo

Keep Prague Loud/Purist

Naživo

Manfred Mann‘s Earth Band

Naživo

Tomáš Klus

Naživo extra

První křížek na krku aneb 15 obrazů památného večera

Naživo

Prague Allnighters

Naživo

Archive

Naživo

Michal Hrůza

Naživo

Mydy Rabycad

Naživo

Visací zámek

Naživo

LUNO

Tipy

Kam vyrazit?

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.