Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

5 otázek pro...

Voxel

Co poslouchá...

Janek Rubeš

Čerstvé (z)boží

Junior Smile

Headliner 1/2

Monkey Business

Headliner 2/2

5x o Monkey Business

Konspirace 1/2

Paul McCartney

Konspirace 2/2

Paul McCartney

Téma 1/3

Grunge

Téma 2/3

12 zářezů na pažbě grunge

Téma 3/3

5 nadějí s grungem v těle

Rozhovor

L7

Headliner 1/5

Faith No More

Headliner 2/5

Mike Patton

Headliner 3/5

Faith No More

Headliner 4/5

Faith No More

Headliner 5/5

Velká recenze

Rozhovor

Apocalyptica

Fenomén 1/2

Scorpions

Fenomén 2/2

Best of Scorpions

Rozhovor

Jiří Marshal

Song Story

Blur

Rozhovor

Vladivojna La Chia

Abeceda

Erica Claptona

České Grammy 1/2

Andělská překvápka

České Grammy 2/2

Kde přistáli Andělé?

Insider

Zlata Holušová

Láska

Holky v českých textech

Rozhovor

Protoje

Story

Brian Wilson

Čerstvé (z)boží

Nano Illusions

Story

Mumford & Sons

Story

Beatsteaks

Rozhovor

Def Leppard

TOP

Roxette

Rozhovor

Rise Agains

Rozhovor

Róisín Murphy

  • RectangleGraphicLine

    text Lucie Drugdová

    foto Mystic Production

    GraphicLine

    Róisín Murphy

    Všechno se netočí jen kolem sexu

    Polygon
     

    7

    GraphicLine
     

    rozhovor

    1

  • Kdyby byl její hlas žena, nosil by podvazky, vysoké podpatky a na rtech rudou rtěnku. Řeč je o bývalé zpěvačce skupiny Moloko Róisín Murphy, která světu po osmi letech předhodila třetí sólové album Hairless Toys. „Jeho název vznikl jen díky nedorozumění,“ přiznala drobná Irka Headlineru spolu s tím, proč ve studiu pláče a není jako Brigitte Bardot.

    GraphicLineGraphicLine

    „Od momentu, co jsem se seznámila s Markem a vzniklo Moloko, už šlo jen o to, co jiného ještě dokážu. A já chtěla dokázat co nejvíc,“ vypráví jednačtyřicetiletá Róisín Murphy o začátcích kariéry ve známém elektropopovém duu. Dnes už ale jede tahle blonďatá zpěvačka skoro deset let sólo. Po osmi letech od minulé desky a dvou dětech vydává třetí album, které je říznuté jazzem, housem i gospelem.


    Hairless Toys je prvním albem, které vydáváte jako matka. Byly dvě děti hlavním důvodem, proč deska přišla na svět až po osmi letech?

    Ve skutečnosti jsem celé album napsala, když byly děti loni na dovolené s prarodiči.

    Strávily skoro pět týdnů na Bahamách a já se tak mohla vrátit ke svému starému já. Prostě jako kdybych se ve vteřině přesunula zpátky do bezstarostných prázdninových dní, jen abych zase mohla vytvořit desku. No a s producentem Eddiem Stevensem se nám podařilo ještě víc, než jsme očekávali. Napsali jsme totiž v krátké době asi pětatřicet písniček.


    Nakonec jich ale vyšlo jen osm. Plánujete ostatní někdy vydat, nebo jsou nepoužitelné?

    Když jsme dávali dohromady desku, počítali jsme, že na ní bude devět deset skladeb, možná i jedenáct. Jenže já se pak zaposlouchala a ucítila jsem, že správně je osm. Neumím vysvětlit proč, ale vím, že to tak má

    Polygon
     
     

    7

    GraphicLine

    rozhovor

    2

  •  
    Group

    Gone Fishing

    Skladba Gone Fishing z nového alba Hairless Toys je inspirovaná dokumentárním filmem Paris Is Burning.

     
    GraphicLineGraphicLine

    být. Z těch ostatních asi udělám ještě jedno album. Tentokrát jsme dokončili čtrnáct písní a zbyla tedy víc než polovina, na kterou se v budoucnu můžeme zaměřit.


    Četla jsem, že vaše texty jsou teď mnohem realističtější a hlubší než dřív.

    Ani bych neřekla, že mé písně mají větší hloubku. Ale osm let jsem byla mimo šoubyznys, nejezdila jsem na turné ani nepsala alba. Žila jsem skutečný život. Když o tom přemýšlím, tak možná mé skladby jen přestaly být emočně univerzální. Například ve srovnání s deskou Overpowered, na níž šlo víc o průmyslové psaní, aby se lidem zalíbila. Tehdy jsem nezbytně nemusela cítit přesně to, o čem jsem psala.


    Ke vzniku skladby Gone Fishing vás inspiroval dokumentární film Paris Is Burning, který je o afroamerické gay komunitě v New Yorku a fenoménu pořádání bálů v osmdesátých letech. Jaká scéna vás dostala natolik, že jste se rozhodla námět použít?

    Poprvé jsem film viděla minulý rok a tehdy mě naprosto uchvátil i dojal. Dívat se na něj pro mě bylo jako jíst čokoládu. Užívala jsem si každý maličký kousíček z něj, a proto asi nedokážu říct, která scéna mě inspirovala. Ohromil mě spíš celek. Je to film o kráse, okázalosti, extravaganci a lidech, kteří nikdy nebudou zapadat do většinové společnosti. Jestli mám být upřímná, tak se mě velké množství těch věcí týká také. Myslím, že

    Název alba a písničky Hairless Toys mi připadá trošku jako dvojsmysl. Má pro vás nějaký konkrétní význam?

    Abych byla upřímná, tak pro mě nemá vůbec žádný. Celý název je jedno velké nedorozumění, proto mě tak přitahuje. Odešla jsem totiž z nahrávacího studia, aniž bych skladbu pojmenovala, a tak jí musel dát nějaký název producent Eddie. Jenže při poslechu místo Careless Talk (bezstarostné tlachání) rozuměl Hairless Toys (holé hračky), a tak to napsal. A proto pro mě nic neznamená. Nevymyslela jsem ho, neřekla jsem ho, nenapsala jsem ho. Ale líbí se mi myšlenka, že nikdo jiný by svou desku takhle nepojmenoval.

    jsem byla vždy velmi extravagantní umělkyní, která toho ve svých vystoupeních chce říct strašně moc. A proto jsem ve filmu cítila určité podobenství.

    Polygon
     
     

    7

    GraphicLine

    rozhovor

    3

  • RectangleGraphicLineGraphicLine

    Posledních osm let jsem žila skutečný život

    Jen já. Navíc si lidé pod tím názvem mohou představit cokoli a interpretovat si ho podle sebe.


    Na mě působí trošičku eroticky. Stejně jako váš hlas. Víte, že pro spoustu mužů je ohromně sexy?

    Vážně? To mi snad ještě nikdo neřekl. Ale nevnímám se jako Brigitte Bardot v Je t´aime. Víte jako Je t´aime (vzdychá a směje se, pozn. aut.). U mě se totiž asi netočí všechno

    jen kolem sexu jako u ní. Vlastně si ani nemyslím, že bych byla nějaká sexy ikona.


    Nikdy jste nechtěla přijmout ani roli normální pop star. Doslova jste prohlásila, že nestojíte o to mít před barákem zaparkovaný vrtulník a žít jako P. Diddy. Jak tedy vypadá život nenormální pop star?

    Nejsem žádná prvotřídní superstar, která se obklopuje přežitky. Patřím někam doprostřed toho všeho, a tak mi to vyhovuje.

    Polygon
     
     

    7

    GraphicLine

    rozhovor

    4

  • GraphicLineGraphicLine

    Nepotřebuju mít vztah, abych byla úspěšná

     
    GraphicLineGroup

    Největší hit

    Nejznámější skladba skupiny Moloko se jmenuje Sing It Back.

    GraphicLine TextFrame

    Jedna věc vás ale od dob Moloka stále provází, a to je producent Eddie Stevens. Tentokrát jste spolu dokonce poprvé psali i texty. V čem je pro vás spolupráce s ním jedinečná?

    Já a Eddie se známe dvacet let a skrze hudbu jsme toho strašně moc zažili. Jsme jako bratr a sestra, kteří si toho nemusí příliš vysvětlovat, protože si rozumí i beze slov. Naše spolupráce je naprosto přirozená. Společná tvorba desky tak byla tím posledním krokem v rozvoji našeho pracovního vztahu. Eddie byl v Moloko klíčová osoba k tomu, abych mohla dělat dobré živé show. Mark byl totiž sice brilantní producent, ale také stydlivý člověk.

    fungovat samostatně a být za sebe odpovědná. Byl to pro mě důkaz správné volby v kariéře. Toho, že nepotřebuju mít vztah, abych byla úspěšná. Což jsem si předtím nemyslela.

    Nezbylo z těch dob přece jen alespoň něco, po čem se vám občas zasteskne?

    Vlastně ne. Hraní v Moloko jsem si tehdy opravdu užívala. Ohromovalo mě, že se mi podařilo vybudovat hudební kariéru, i když jsem o ni nikdy neusilovala. Chtěla jsem být vizuální umělkyní. Já a Mark jsme byli mnoho let velmi zamilovaní, cestovali jsme spolu, vytvářeli, objevovali úžasné věci. Jenže stejně tak úžasné bylo i vydat své první sólové album. Uvědomila jsem si totiž, že dokážu

    Žiju hezký život, mám nádherný dům, krásné auto, jezdím na dokonalé dovolené. Asi si teď říkáte, že je to nuda, viďte? Ale já svůj život miluju. Není totiž moc lidí, kteří by měli to, co já.


    Tohle všechno máte ale také díky kapele Moloko, v níž jste nastartovala kariéru. Stýkáte se s bývalým kolegou a partnerem Markem Brydonem, nebo máte stále špatný vztah?

    Neskončilo to vůbec dobře, takže už nemáme žádný druh vztahu.


    To už se spolu ani nebavíte?

    Ne, ne. Už spolu vůbec nemluvíme.

    Polygon
     
     

    7

    GraphicLine

    rozhovor

    5

  • RectangleGraphicLineGraphicLine

    Vždy jsem hudbu dělala celým svým srdcem

    Polygon
     
     

    7

    GraphicLine

    rozhovor

    6

  • GraphicLineGraphicLine

    Pokaždé se snažím vytvořit mistrovské dílo

     
    GraphicLineGraphicLine

    Róisín Murphy

    Róisín Marie Murphy je zpěvačka a textařka, která se narodila 5. července 1973 v Irsku. Přestože je dnes pro mnoho mužů ztělesněním sexu, jako malá se věčně potulovala po ulicích s kluky, v devíti letech si oholila hlavu dohola, v patnácti strávila tři dny ve vazbě za krádež oblečení a v šestnácti se odstěhovala od rodičů. V roce 1994 potkala v jednom z britských barů producenta Marka Brydona a zeptala se ho, jak se mu líbí její upnutý svetr. To byl začátek kapely Moloko i jejich milostného vztahu. Dvojice vydala celkem čtyři alba v duchu elektropopu a jejím nejznámějším hitem byla pecka Sing It Back z roku 1999. I po jejich rozchodu v roce 2001 kapela dál fungovala ještě tři roky. Poté se Róisín Murphy vydala na sólovou dráhu. Spolupracovala například s Fatboyem Slimem nebo Davidem Byrnem a loni vydala EP Mi Senti s coververzemi italských písní, kam přidala i svůj vlastní kousek. Její hudba je směsicí diska, jazzu, elektropopu a house. Na kontě má zatím tři studiová alba – Ruby Blue (2005), Overpowered (2007) a Hairless Toys (2015).

    a hlavně mohu udělat celé album. Byla to předehra mé nové desky, takže nebýt italského projektu, dnes bych tady neseděla a nepovídala bych si s vámi o Hairless Toys.


    Při práci na posledním albu jste zmínila, že chcete vytvořit veledílo. Myslíte, že se vám to s Hairless Toys povedlo?

    Snažila jsem se. Ale jde hlavně o radost z experimentování a posouvání hranic, které dokážete překročit. Upřímně, já se pokaždé snažím vytvořit mistrovské dílo. A dál budu. Hlavně si ani nemyslím, že bych někdy udělala jediný tón cynické hudby. Vždy jsem ji totiž dělala celým svým srdcem.

    Eddie Stevens s vámi v loňském roce spolupracoval také na EP Mi Senti s coververzemi italských písniček. Tohle nahrávání bylo pro vás asi hodně emotivní. Prý jste se ve studiu dokonce rozbrečela…

    Ano, rozplakala jsem se. Najednou jsem totiž nemohla dál zpívat, byla jsem frustrovaná vlastním hlasem. Když si píšete skladby sama, máte tendenci držet se svého rozsahu. U coververzí jsem se musela opravdu snažit, abych ho alespoň o něco rozšířila. Víte, Mina, jejíž skladbu jsem přezpívávala, je totiž úplně jiný typ zpěvačky, takže pojmout dílo, jakým je Ancora Ancora Ancora, pro mě byl skoro nadlidský výkon. Přirovnala bych nahrávání k posilování v tělocvičně. Kdybych se ale držela celý život jen svého rozsahu, nikdy bych ho nemohla zvětšit.


    Existuje nějaké pojítko mezi Mi Senti a novým albem Hairless Toys? Četla jsem, že vás italský kousek velmi ovlivnil….

    Hlavním pojítkem je Eddie. Až na Mi Senti jsem si totiž uvědomila, že s ním chci

    Nebyl ten typ, který by přemýšlel o šoubyznysu a velkolepých představeních. Takže byla spousta chvil, kdy jsem Eddieho rady a pomoc vážně potřebovala. Proto je obrovskou součástí toho, kdo dnes jako umělec jsem.

    Polygon
     
     

    7

    GraphicLine

    rozhovor

    7

    Polygon
 
×
Čtete:
2015/5
Róisín Murphy

Příběh

Hudba ve filmu

Ženský element

Florence Welch

TOP

7 českých hitů v reklamách

Televize

Videorama

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika 1/2

Teď vážně

Klasika 2/2

Jiří Korynta

Folk

Bez cancáku

Mluvené slovo

Nechte si vyprávět

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Deska měsíce

Blur

Recenze

21. 5. 2015

Recenze 1/2

7. 5. 2015

Recenze 2/2

7. 5. 2015

Duel

Monkey Business - Sex and sport? Never!

Naživo

NILS FRAHM

Naživo

MUDHONEY

Naživo

Vladimir 518 & The Rocket Dogz

Naživo

WHILE SHE SLEEPS

Naživo

Against Me! Noc v punkrockovém transu

Naživo

Converse Workshop s Bastl Instruments

Naživo

Hudba Hollywoodu

Naživo

10. narozeniny Bandzone.cz

Naživo

Keep Prague Loud / DIV I DED

Tipy

Kam vyrazit?

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.