Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

5 otázek pro...

Tata Bojs

Co poslouchá...

TOMÁŠ HANÁK

Čerstvé (z)boží

Dalekko

Headliner 1/2

Muse

  • Rectangle

    text šárka hellerová

    foto Warner Music

    GraphicLineGraphicLine

    muse

    Rectangle

    Drones berou fanoušky do války

    Polygon
     

    6

    GraphicLine
     

    headliner 1/2

    1

  • Bezpilotní letouny ve válce s terorismem zabíjejí více lidí, než si dovedeme představit. Kdo ale rozhoduje o tom, kdy má být zmáčknuta spoušť? ‚Lidské drony‘? Jak tenká je hranice mezi umělou inteligencí a člověkem, který nechá zemřít část svého já a nechá se manipulovat. O tom pojednává sedmé album Muse, jedné z nejzajímavějších rockových kapel současnosti. Dostalo název Drones.

    GraphicLineGraphicLine
     

    Když střílíte, chcete zabít

    Posadíte-li vedle sebe Matta Bellamyho, frontmana světoznámé rockové kapely Muse, a bývalého ministra zahraničí spojených států Colina Powella, o čem si budou povídat?

    „Zeptal jsem se ho na tříštivé střely. Vnitřní bezpečnost jich nakoupila miliony. Když vás zasáhnou, explodují. Myslím, že jsou zakázané Ženevskou konvencí. Bylo o tom hodně psáno v konspiračním tisku a otázka byla, proč je kupují,“ vzpomíná Bellamy pro magazín NME na konverzaci při výroční večeři korespondentů v Bílém domě, kam se dostal díky známostem své bývalé partnerky Kate Hudson.

    „Někoho sleduji a on netuší, co se děje. Nikdo nás nechytí. Dostáváme rozkazy, abychom tyto lidi připravili o život,“ přibližuje v dokumentárním snímku Dron operátor amerického bezpilotního letadla svou práci. Jeho cílem jsou islámští teroristé daleko v Afghánistánu, Pákistánu nebo třeba v Sýrii. Sedí v pohodlném křesle ve Virginii a místo videoher na příkaz zabíjí lidi. Mimochodem, stát Virginie má zákon, který zakazuje užívání dronů, včetně těch ‚hobby‘, pomocí kterých si telefonem vyfotíte svou zahrádku. Kolega našeho operátora doplňuje: „Nikdy nevíte, koho zabíjíte, protože nikdy nevidíte obličej, jenom siluetu. Ti, co rozhodují, nestřílí, nenesou to břemeno, to nesu já.“

    Polygon
     
     

    6

    GraphicLine

    headliner 1/2

    2

  • GroupGroup

    V moderní společnosti, obzvlášť na Západě nebo v Americe, lidé, kteří odstřihnou emoce, vyhrávají

    Když akceptujete, že by rozhodnutí o zabíjení dělal počítač, dostanete se do Terminátora 2

    „Pro mě je tohle konečný bod. Když akceptujete, že by rozhodnutí o zabíjení dělal počítač, dostanete se do Terminátora 2. Celá ta věc je docela děsivá a myslím, že lidé nevědí tolik, kolik by měli o tom, kam to směřuje a co to znamená,“ říká Bellamy, který vidí souvislost mezi současnou posedlostí efektivitou a tím, že se v moderní společnosti nejlépe daří lidem, jimž chybí empatie.

    Revolution změnila jeho pohled na amerického prezidenta, kterého do té doby považoval za sympatického chlapíka.


    Lidské drony

    Večeře korespondentů v Bílém domě, na níž byl frontman Muse hostem, se odehrála před třemi lety. Tak dlouho Bellamy s kapelou pracoval na nové desce, která je inspirována touto mrazivou mašinérií smrti.

    Dnes drony pořád ještě ovládají lidé, ale co když je v budoucnu nahradí počítače? Mohou cíl určit podle podobných měřítek, jako je tomu dnes. Oblečení, zbraň, místo, odkud cíl pochází.

    „Je tam mocenská struktura a je opojné být její součástí. Myslím si, že lidé, kteří dostanou možnost se do ní dostat, jsou ochotni obětovat část své morálky. Je to tlak skupiny. Takové to ‚Takhle to tady děláme, to jste nevěděl?‘ A než si všimnete, děláte před snídaní smrtící rozhodnutí,“ přemýšlí Bellamy o tom, jak je něco takového možné.

    „Je to šílené, naprosto šílené, kolik lidí je zabito drony. Obama zjevně ráno vstane, oholí se, jde na snídani, dá si čaj a ještě předtím, než začne jeho den, se posadí do war roomu a učiní ta smrtící rozhodnutí. Tenhle ano. Ne tenhle. Zabít. Nezabíjet. Potom pokračuje ve svém dni, dá pusu dcerám,“ popisuje Bellamy NME, jak kniha Predator: The Secret Origins of the Drone

    „Vypadalo to, jako že se připravují na nějaké masivní nepokoje. Řekl – byl to neuvěřitelný úlet a také mrazivý vhled do vojenské mysli: ‚Když jste venku v poli a chcete střílet, tak chcete zabít. Rychle a čistě. A to bylo celé. Dáme si dezert?‘ “ děsí se zpěvák chladnokrevné logiky, jež se zdá být ve Washingtonu normální.

    Polygon
     
     

    6

    GraphicLine

    headliner 1/2

    3

  • RectangleGraphicLineGraphicLine

    Podle našich měřítek

    je deska návratem

    ke kořenům

    kterého přímo řídí ruka někoho dalšího. Možná člověka, možná jiného lidského dronu, který poslouchá příkazy shůry. Mahurin takové lidské drony přirovnává k manipulovaným Borgům ze Star Treku a připomíná, že to nemusí být jen vojáci, ale kdokoli, kdo se nechá ovládat.


    Zpět do sklepa

    Zatímco příběh alba Drones zavede fanoušky britské formace na horkou půdu, hudebně se kapela dle svých slov vrací ke kořenům. „Podle našich měřítek je to návrat ke kořenům. Ano, je to vrstevnaté a bombastické, ale začátek toho procesu byl úplně jiný než obvykle.

    „V moderní společnosti, obzvlášť na Západě nebo v Americe, lidé, kteří odstřihnou emoce, vyhrávají. Empatie je brána jako slabost. Tvoříme podmínky, ve kterých ji lidé musí potlačit, aby uspěli. Jestli má mít tento svět nějakou naději, musíme na empatii znovu nahlížet jako na sílu,“ myslí si frontman. Zároveň tvrdí, že nové album jeho kapely není klasickou politickou deskou.

    Začalo to fascinací bezpilotní zabijáckou letkou. Pro příběh alba je ovšem stejně zásadní tenká linie mezi technikou a oním bezcitným způsobem uvažování, které Bellamymu tak názorně předvedl generál Powell. Ilustruje to ostatně i obal alba, jenž vytvořil kalifornský fotograf a ilustrátor Matt Mahurin: dron ovládaný ‚lidským‘ dronem,

    Polygon
     
     

    6

    GraphicLine

    headliner 1/2

    4

  • gurua,“ vyprávěl Bellamy redaktorovi amerického Rolling Stonu.


    Drony všude, i na pódiu

    „Čekal jsem, že Mutt Lange bude víc zaměřený na to, co bude singl, co bude tím velkým hitem. On takový ale vůbec nebyl. Naprosto ho chytl náš koncept. Je to ten typ člověka, který se dostane umělci do hlavy a pochopí ho,“ pochvaloval si zpěvák spolupráci. Pro Bellamyho, který si zakládá na své tvůrčí svobodě, byla Langeova schopnost vcítit se do jeho záměru zásadní. „Jsem tak nějak rád, že nemusím spoléhat na mainstreamové postupy, abych se dostal k lidem. Myslím, že když se na ně příliš upnete, ztratíte část své nezávislosti. Musíte začít hrát určité hry a starat se o takové věci, jako je komerce,“ dodal.

    Nahrávalo se ve Warehouse Studios ve Vancouveru a kapele to vyhovovalo. „Byla to neutrální půda. Jeli jsme tam a nemuseli jsme dělat nic jiného než žít a dýchat pro album,“ popisuje Bellamy.

    Přes deklarace o návratu ke kořenům na albu kromě baskytary Chrise Wolstenholma, bicích Dominica Howarda a kytary a vokálů Matta Bellamyho uslyšíme i syntezátory a piano, v některých momentech dokonce v mnoha vrstvách. Zatímco v případě desky Muse trvají na tom, že se tentokrát drželi zpátky, slibují koncerty, které posunou jejich dosavadní pódiové pojetí. Bude-li to technicky možné, chtějí do scény zapojit i… drony.

    Ještě někoho to děsí?

    Zase jsme byli tři v jednom pokoji a koukali jsme na sebe. Myslím, že při předchozí desce The 2nd Law jsme strávili tolik času u mixáku, že jsme se jako kapela ztratili z dohledu,“ obhajuje se Dominic Howard před námitkou NME, že album nezní jako jejich o něco méně pompézní začátky na Showbiz (1999).

    Trojici muzikantů se zkrátka přestalo zamlouvat, že na jejich posledních deskách je méně a méně písní, které by si mohli zahrát jen tak spolu naživo. A to se neslo ruku v ruce s rostoucím podílem doby, které při nahrávání alb trávili produkcí namísto hraní.

    Při práci na Drones proto uplatnili dva postupy. Zaprvé začali tvořit u Bellamyho ve sklepě (oproti albu Showbiz prý nyní nebyl sklep oblepen kartony od vajíček a nevyskytovali se v něm pavouci). Zadruhé najali producenta. Angažovali Roberta ‚Mutta‘ Langa, který má za sebou zajímavou hudební historii. Produkoval například slavná alba Back In Black od AC/DC a Hysteria od Def Leppard. Ale také nahrávky „měkčích“ hudebníků od Bryana Adamse přes Nickelback po Shaniu Twain.

    Než Bellamy Langa poznal, nebyl si volbou jistý. Bál se, že se jako producent bude nejvíc zajímat o to, co bude největší hit. Nepřál si proměnit se „v kapelu z Top 40“. Obavy se rozplynuly poté, co producenta navštívili ve Švýcarsku. „Je to velmi výstřední člověk, velmi uvolněný. Působí jako někdo, kdo už hodně dlouho nežije pod tlakem normální společnosti nebo života. Cítíte se s ním jako v přítomnosti nějakého

    Polygon
     
     

    6

    GraphicLine

    headliner 1/2

    5

  • Rectangle
     
    GraphicLineGraphicLine

    Všichni mrtví. Amen

     
    GraphicLineGraphicLine

    Muse: Dead Inside

    Group
     

    O co vlastně Muse na nové desce jde? V singlu Dead Inside nechává ústřední postava alba Drones zemřít své emoce, v Psycho si nechá vymýt mozek utlačovateli, v The Handler vyřizuje jejich záležitosti. Na desce je i proslov Johna F. Kennedyho o vzestupu moci Sovětského svazu: „Oslovuje americký tisk s tím, jak se má vypořádávat s vzestupem komunismu. Zajímavé je, že nikde nezmíní Sovětský svaz a neřekne slovo komunismus. Mluví obecně o systémech útlaku a o tom, že existují lidé, kteří se chtějí infiltrovat a skrytě nás ovládat nebo nám dominovat a vytvořit komplexní byrokratický systém, aby nějakým způsobem zotročili lidstvo,“ vysvětluje zpěvák. V písni Aftermath protagonista vidí, co se mezitím, kdy nebyl psychicky přítomen, stalo. Album vrcholí a capella skladbou The Globalist, jež je nejextrémnějším možným opakem happy-endu. ‚Má matka, můj otec, moje sestra, můj bratr, můj syn, moje dcera… zabiti drony. Cítíš něco? Jsi uvnitř mrtvý? Nyní můžete prostřednictvím dronů zabíjet z bezpečí domova. Amen.‘

    GroupPolygon
     
     
     

    6

    GraphicLine

    headliner 1/2

    6

 
×
Čtete:
2015/6
Muse

Headliner 2/2

Muse

Téma

Alkohol ne, raději knihu

Rozhovor

Ivo Pospíšil

Legenda

B. B. King

Headliner 1/2

Kryštof

Headliner 2/2

Kryštof

Enface

Thom Artway

Rozhovor

Radůza

Fenomén

Jiří Černý

Rozhovor

Sick of it All

Rozhovor

Refew

Průvodce

Píseň po písni

Pohled

KURTOVA NESNESITELNÁ TÍHA BYTÍ

Retro

Ian Curtis

TOP

10 kapel, které se vrátily k hard rocku

Festival

Barbora Šubrtová

Enface

Peter Pan Complex

Rozhovor

Lukáš Krol

Čerstvé (z)boží

Electric Lady

Legenda

Keith Morris

Rozhovor

Fanánek

TOP

Kolik máš jmen, tolikrát jsi Snoop Doggem

Song Story

Mötorhead

Festival

20 let Brutal Assault

Rozhovor

Holywood Undead

Fakta

Muzika a věda

Čerstvé (z)boží

Artvox

Story

Caro Emerald

TOP

5 hvězd YouTube

Insider

Michal Šamánek

Story

Neil Young

Reportáž

Tomáš Klus

Rozhovor

Lake Malawi

TOP

Lake Malawi

Story

Tori Kelly

Story 1/2

Nile Rodgers

Story 2/2

Nile Rodgers

Reportáž

Coachella

Festival

Okoř článek

Story

Blur

Peníze

Kiss

Ženský element

Joss Stone

Test

H-D kvíz

Televize

Videorama

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika 1/2

Teď vážně

Klasika 2/2

James Horner

Folk 1/2

Bez cancáku

Folk 2/2

Justin Lavash

Mluvené slovo

Nechte si vyprávět

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz & Blues 1/2

Bluesbar

Jazz & Blues 2/2

Petr Ostrouchov

Indie

Ty kytary!

Alternativa 1/2

Kroky podzem

Alternativa 2/2

Květy

EMD

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Recenze měsíce

Kryštof

Recenze

Recenze 18. 6. 2015

Recenze

Recenze 4. 6. 2015

Duel

Kabát

SMS/REC

SMS/RECenze

Naživo

David Koller

Naživo

Trail of Dead

Naživo

Bobby McFerrin

Naživo

David Guetta

Naživo

Kiss

Naživo

Rise Against

Naživo

Karin Park

Naživo

Our Last Night

Naživo

Stick To Your Guns, Deez Nuts, Trash Talk, Being As An Ocean

Naživo

Roxette

Naživo

Monkey Business

Naživo

Def Leppard

Naživo

Kabát

Naživo

Budějovický Majáles

Naživo

Converse WorKshop

Naživo

Beatsteaks

Tipy

Kam vyrazit?

Festivalový speciál 1/4

FESTIVALY 2015

Festivalový speciál 2/4

FESTIVALY 2015 - červen

Festivalový speciál 3/4

FESTIVALY 2015 - červenec

Festivalový speciál 4/4

FESTIVALY 2015 - srpen/září

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.