Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

5 otázek pro...

Tata Bojs

Co poslouchá...

TOMÁŠ HANÁK

Čerstvé (z)boží

Dalekko

Headliner 1/2

Muse

Headliner 2/2

Muse

Téma

Alkohol ne, raději knihu

Rozhovor

Ivo Pospíšil

Legenda

B. B. King

Headliner 1/2

Kryštof

Headliner 2/2

Kryštof

Enface

Thom Artway

Rozhovor

Radůza

Fenomén

Jiří Černý

Rozhovor

Sick of it All

Rozhovor

Refew

Průvodce

Píseň po písni

Pohled

KURTOVA NESNESITELNÁ TÍHA BYTÍ

Retro

Ian Curtis

TOP

10 kapel, které se vrátily k hard rocku

Festival

Barbora Šubrtová

Enface

Peter Pan Complex

Rozhovor

Lukáš Krol

Čerstvé (z)boží

Electric Lady

Legenda

Keith Morris

Rozhovor

Fanánek

TOP

Kolik máš jmen, tolikrát jsi Snoop Doggem

Song Story

Mötorhead

Festival

20 let Brutal Assault

Rozhovor

Holywood Undead

Fakta

Muzika a věda

  • Rectangle

    text JAROSLAV ŠPULÁK (PRÁVO)

    Foto shutterstock

    GraphicLine

    Muzika a věda

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    Fakta

    Group
     
     

    1

    Největší revoluci

    přinesl rap

    Vědci z Queen Mary University of London a Imperial Col­lege London zkoumali revoluce. Do studie, jejíž výsledky publikovali letos v dubnu v magazínu Royal Society Open Science, zařadili více než 17 tisíc skladeb, které se v letech 1960 až 2010 umístily v singlovém žebříčku Billboard Hot 100. Ve sledovaném období se podle jejich kvalitativní analýzy uskutečnily tři hudební revoluce.

    Na počátku 60. let minulého století se z populární hudby začal vytrácet takzvaný dominantní septakord typický pro jazz nebo blues. Rok 1964 navíc výrazně poznamenala invaze rockového zvuku anglických kapel jako Beatles či Rol­ling Stones, a tak to období vědci označili za první revoluci.

    Druhá byla ve znamení elektronické muziky a přišla po necelých dvaceti letech, kdy scéně začaly dominovat nové technologie, syntezátory, samplery a bubenické automaty. Třetí revoluci způsobila popularita rapu a hip hopu. „Tato revoluce byla největší,“ vysvětluje Matthias Mauch z Queen Mary University of London. „V naší analýze jsme totiž sledovali harmonii, a rap ani hip hop s ní nepracují. Důraz je kladen na hlas a rytmus. To byla skutečná revoluce. Najednou bylo možné mít popovou skladbu bez harmonie.“

    GraphicLineGroup
     

    2

    Hudba

    není horší

    Zjištění stejného týmu vyvrací časté tvrzení, že současná populární hudba zní ve srovnání s minulostí příliš podobně. „Je fascinující vidět, jak se měnila hudební pestrost. Umíme totiž určit, jestli se prodejní žebříčky staly jednotvárnými,“ uvedl Mauch. „Mnoho lidí říká, že hudba je stále horší, ale my jsme nic takového nezjistili. V současnosti totiž neexistuje trend, který by znamenal směřování k jednotvárnosti.“

    GraphicLine
     

    3

    Dnes

    to víc řve

    V roce 2012 byly ale závěry vědců jiné. Počítačová analýza milionu písniček, kterou provedli odborníci ze Španělského národního výzkumného ústavu, ukázala, že od 60. let je scéna stále jednotvárnější. Podle ní dnes skladatelé využívají méně melodií i akordů a dohánějí to vyšší hlasitostí. „Našli jsme důkaz progresivní homogenizace hudebního diskurzu,“ shrnul výzkum Joan Serra, odborník na umělou inteligenci ze Španělského národního výzkumného ústavu. „Především jsme našli řadu numerických indikátorů potvrzujících, že pestrost hudby, měřená použitými akordy a melodiemi, se posledních padesát let vytrvale snižuje.“

    GraphicLine
     

    4

    Nejchytlavější

    britskou písní je...

    Skladba Wannabe v podání dívčí skupiny Spice Girls je nejchytlavější ve Velké Británii. Vyplynulo to z loňského experimentu nazvaného Hooked on Music, jehož autorkou je muzikoložka Ashley Burgoyne z univerzity v Amsterdamu. Do internetového projektu zapojila dvanáct tisíc lidí a jejich úkolem bylo prostřednictvím interaktivní hry určit, jestli znají některou z náhodně vybraných skladeb. Hra obsahovala tisíc hitů z období od 40. let 20. století až po současnost. Výsledky ukázaly, že nejzapamatovatelnější písní je právě Wannabe.

    Žebříček sestavili vědci podle toho, jaký čas lidé v průměru potřebovali k tomu, aby dokázali určit, o jakou skladbu jde. Wannabe identifikovali v průměru po 2,29 sekundy, při jiných hitech byl průměr asi pět sekund.

    GraphicLineGroupTextFrame

    5

    Historicky

    nejchytlavější je...

    Nebylo to poprvé, kdy jeden vědecký tým vyvracel závěry jiného. V roce 2011 byly totiž zveřejněny výsledky průzkumu, podle něhož je nejchytlavější písničkou historie We Are The Champions od britské skupiny Queen. Vyplynulo to z práce vědců z londýnské Goldsmiths University.

    Sledovali tisíce dobrovolníků, kteří měli za úkol zpívat určité písně. Díky tomu dospěli k závěru, že skladby, které si zpívali a tím pádem předtím zapamatovali, se vyznačují čtyřmi důležitými vlastnostmi: dlouhými a podrobnými hudebními frázemi, několika změnami ve výši tónů v hlavním motivu, přítomností mužských hlasů a výší hlasů, které vynakládají ve zpěvu největší úsilí. Na základě těchto bodů se We Are The Champions stala nejchytlavější. Na druhém místě skončila skladba Y.M.C.A. od Village People, na třetím Fat Lip od Sum 41, na čtvrtém The Final Countdown od Europe a na pátém Monster od The Automatic.

    GraphicLineGroupTextFrame

    6

    Rockeři

    umírají mladší

    Vědci z Centra veřejného zdraví na liverpoolské Univerzitě Johna Moorese v roce 2007 zjistili, že u rockových hvězd existuje dvoj až trojnásobně vyšší pravděpodobnost předčasné smrti než u zbytku populace. Studie vedená výzkumným pracovníkem Markem Bellisem sestávala z pozorování 1064 hudebníků za posledních padesát let. Zjistila, že sto z nich zemřelo v mladém věku a že ve většině případů je nejnebezpečnějších prvních pět let poté, kdy se rocker stane slavným. Neplatí to jen pro britské muzikanty, kteří jsou v ohrožení až 25 let po dosažení úspěchu. „Studie popisuje populaci rockových a popových hvězd, která je vzhledem ke zbytku populace vystavena neúměrnému riziku smrti spojené s alkoholem a drogami,“ uvedl Bellis.

    GraphicLine
     
     
     
     
    Polygon
     

    1

    1

    GraphicLine
     

    7

    8

    9

    10

    Hudba je hlasitější,

    dynamika dobrá

    Ozzy Osbourne

    je mutant

    Smutná hudba

    rozveselí

    Dobrá hudba může

    nahradit sex či drogy

    Portál Sound on Sound publikoval v roce 2011 článek zvukového inženýra a skladatele Emmanuela Derutyho, v němž tvrdí, že hudba je dnes sice objektivně hlasitější, než byla v minulosti, ale její dynamika na tom není špatně. Přitom už pojem dynamický rozsah je podle Derutyho velmi problematický a vysoká hlasitost je často legitimním vyjadřovacím prostředkem, nikoli zlozvykem nebo projevem vidiny snadnějšího komerčního úspěchu. Hudba se podle něho dnes komponuje jinak než v minulosti a k novému způsobu patří i větší hlasitost. Dodal, že pokud je album vydané souběžně na CD a na vinylové desce, je na tom deska se zvukem zpravidla lépe.

    Ozzy Osbourne si v roce 2010 nechal zmapovat genom. Provedli to vědci z americké biotechnologické společnosti Knome, kteří zkoumali i genomy několika univerzitních profesorů a vědců. Závěry byly překvapivé. Podle nich obsahuje Osbourneova DNA několik set tisíc genových mutací, které vědci dosud neznali. „Bude nám nějaký čas trvat, než je prozkoumáme, ale mnohé z nich se týkají procesů zpracování dopaminu v mozku,“ uvedl šéf týmu Nathaniel Pearson. Dodal, že u Osbourna je vyšší pravděpodobnost než u průměrného člověka, že po užití marihuany bude mít halucinace. A prý mu hrozí i vyšší riziko vzniku závislosti na alkoholu a kokainu. Vědci ve zpěvákově genomu objevili i stopy DNA člověka neandrtálského. „Dlouho jsme si mysleli, že neandrtálci už nemají v současnosti žádné potomky, ale nedávno se ukázalo, že obyvatelé Evropy a Asie mají v svém genomu stopy DNA neandrtálců. V Ozzyho genomu jsme objevili malý segment na chromozomu 10, který s největší pravděpodobností pochází od neandrtálců,“ sdělil Pearson.

    Vědci z berlínské Svobodné univerzity loni uvedli, že smutná hudba nepůsobí na posluchače smutně, ba naopak. Dokládají to studií, v níž konstatují, že hudbu lze oceňovat nejen po stránce estetické, ale také jako činitele, který člověku v těžkých chvílích přináší útěchu a usměrňuje jeho negativní emoce. Výzkum, ze kterého vyšli, se zakládal na testování vzorku 722 lidí z celého světa. Sledovali, jak na ně působí melancholické melodie, a zjistili, že kladně. Smutná hudba měla – nezávisle na národní příslušnosti – na posluchače vždy spíše blahodárné účinky.

    Lidé mají rádi hudbu ze stejného důvodu jako jídlo, drogy nebo sex. Oblíbené melodie totiž mozek podněcují k vyplavování dopaminu, chemické látky vyvolávající dobrou náladu. Před čtyřmi lety to konstatovali vědci Robert Zatorre a Valorie Salimpoor z Gillovy univerzity v Montrealu. Dopamin se podílí na schopnosti mozku těšit se na vzrušující hudební momenty a pak se jimi opájet. Je odpovědný za to, že z nich člověk pociťuje euforii. Výzkum, při němž vědci skenovali mozky lidí poslouchajících hudbu, ukázal, že se do mozku puzen hudbou vyplavuje dodatečný dopamin stejně jako při sexu, jídle nebo požívání drog. Vědci osobám při výzkumu pouštěli výhradně instrumentální muziku, neboť chtěli ukázat, že zpěv není pro vytvoření dopaminové reakce nezbytný.

    GraphicLineGraphicLineGraphicLineGraphicLineGroup

    Hudba je fenomén a není divu, že se jí věnují i četné vědecké týmy. Díky jejich práci nyní víme, že největší hudební revoluci přinesl rap, že se snad za dnešní populární muziku nemusíme stydět, že si lidé nejlépe pamatují píseň We Are The Champions nebo že rockeři umírají mladší. Co ještě vědci zjistili?

    GraphicLineGraphicLineGraphicLineGraphicLineGraphicLineGraphicLineGraphicLineGraphicLineGraphicLine
     
     
     
     
     
     
 
×
Čtete:
2015/6
Muzika a věda

Čerstvé (z)boží

Artvox

Story

Caro Emerald

TOP

5 hvězd YouTube

Insider

Michal Šamánek

Story

Neil Young

Reportáž

Tomáš Klus

Rozhovor

Lake Malawi

TOP

Lake Malawi

Story

Tori Kelly

Story 1/2

Nile Rodgers

Story 2/2

Nile Rodgers

Reportáž

Coachella

Festival

Okoř článek

Story

Blur

Peníze

Kiss

Ženský element

Joss Stone

Test

H-D kvíz

Televize

Videorama

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika 1/2

Teď vážně

Klasika 2/2

James Horner

Folk 1/2

Bez cancáku

Folk 2/2

Justin Lavash

Mluvené slovo

Nechte si vyprávět

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz & Blues 1/2

Bluesbar

Jazz & Blues 2/2

Petr Ostrouchov

Indie

Ty kytary!

Alternativa 1/2

Kroky podzem

Alternativa 2/2

Květy

EMD

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Recenze měsíce

Kryštof

Recenze

Recenze 18. 6. 2015

Recenze

Recenze 4. 6. 2015

Duel

Kabát

SMS/REC

SMS/RECenze

Naživo

David Koller

Naživo

Trail of Dead

Naživo

Bobby McFerrin

Naživo

David Guetta

Naživo

Kiss

Naživo

Rise Against

Naživo

Karin Park

Naživo

Our Last Night

Naživo

Stick To Your Guns, Deez Nuts, Trash Talk, Being As An Ocean

Naživo

Roxette

Naživo

Monkey Business

Naživo

Def Leppard

Naživo

Kabát

Naživo

Budějovický Majáles

Naživo

Converse WorKshop

Naživo

Beatsteaks

Tipy

Kam vyrazit?

Festivalový speciál 1/4

FESTIVALY 2015

Festivalový speciál 2/4

FESTIVALY 2015 - červen

Festivalový speciál 3/4

FESTIVALY 2015 - červenec

Festivalový speciál 4/4

FESTIVALY 2015 - srpen/září

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.