-
Portrét 2/2
1
Sister Sledge
We Are Family (1979)
Velký hit vznikl netradičně, bez jakéhokoli předchozího kontaktu. Skupina Sister Sledge a Nile Rodgers se neznali, poprvé se setkali až ve studiu. „Tady to je a mělo by to znít takhle,“ seznámil je producent s hudbou jako s hotovou věcí. „Tenhle přístup byl evidentně úplně jiný, než jaký si holky představovaly, ale my takovým způsobem zkrátka pracovali. Nechtěli jsme být autoritativní nebo tyranové, prostě jsme neuměli věci dělat jinak,“ vzpomínal Rodgers. Kdyby jen tušil, že za dvacet let půjde v hudebním průmyslu o běžnou praxi...
2
Let’s Dance
David Bowie (1983)
„Nile Rodgers je jediný člověk, který mě přesvědčil, abych píseň začínal refrénem,“ prohlásil kdysi David Bowie o jejich spolupráci. Ještě že to Rodgers dokázal, deska Let’s Dance byla přelomová. Prodalo se jí osm miliónů kopií, vyšvihla se na špici žebříčku v USA i Británii a následující Bowieho turné bylo největší v jeho kariéře. Rodgersovi spolupráce definitivně otevřela brány do světa hudebního průmyslu, časopis Billboard jej vyhlásil nejlepším singlovým producentem roku a on sám v pamětech dodává jasně: „Opět jsem byl v kurzu.“
3
Original Sin
INXS (1984)
Rodgersova producentská trefa do černého na australském kontinentě. Nahrávka se vyšplhala na první místo v tamním žebříčku a v dalších měsících bodovala celosvětově. Zajímavé je, že v refrénu hostuje Daryl Hall, zpěvák tehdy velmi populárních Hall & Oates. Klávesák INXS na ten moment vzpomínal v rozhovoru pro web Faster and Louder následovně: „Nile Rodgers během nahrávání řekl, že potřebuje v refrénu vyšší hlasy. A tak někam zavolal a najednou do studia přišel Daryl Hall. Ptám se: „To je Daryl Hall?“ a Nile odpověděl jenom: „No jasně!“ Wow, a pak už jenom nahrával a já se nervózně vrtěl, protože americká rocková hvězda hostovala v naší směšné písničce.“
4
Like a Virgin
Madonna (1984)
„Hej, Nile, proč se se mnou nechceš vyspat?“ zeptala se jednou Madonna.
„Protože jsem tvůj producent.“
„Tahle pozice nikoho předtím zrovna nezastavila...“
Výmluvná situace vystihující Rodgersův přístup k věci. Práce jej vždy vybičovala k disciplíně a profesionalitě. Ve svých pamětech ještě vzpomíná, jak Madonnin odmítavý přístup k alkoholu a drogám naboural jeho bohémský režim, často prý musel být dlouho střízlivý a teprve poté, co zpěvačku dovezl autem do jejího bytu, šel se konečně opít do nějakého ranního baru. Nahrávka Like a Virgin je bezesporu největším Rodgersovým zářezem v kariéře producenta, dvacet pět miliónů prodaných nosičů hovoří samo za sebe. A to se do budoucna prodej zdaleka nezastavil.
5
The Reflex
Duran Duran (1984)
Nutno přiznat, že tato skladba neměla snadný začátek.
„Nile, máme problém,“ řekl tehdy klávesák Duran Duran Nick Rhodes.
„Co se děje?“
„Vydavatelství Capitol tu skladbu nenávidí.“
„A co vy, kluci, jak se vám líbí?“
„My jsme z ní nadšení, ale... prostě... vydavatelství to nevydá, protože to prý má moc černý zvuk.“
„Černý zvuk?“ rozčílil se Rodgers, protože šlo o první nepokrytý rasismus v nejvyšších patrech hudebního průmyslu, na jaký tehdy narazil. „Víte co? Nasrat. Jestli se vám ta píseň líbí, řekněte Capitolu, ať vám políbí prdele a normálně to vydají.“
Capitol nakonec skladbu vydal s podmínkou, že v případě neúspěchu jim Duran Duran ustoupí v několika smluvních závazcích kvůli pokrytí ztrát. Nemuseli, The Reflex byl okamžitě hitem a dodnes jde o nejprodávanější singl kapely.
6
B-52‘s
Cosmic Thing (1989)
Další výrazný úspěch, na skladbu Love Shack se po celém světě trsá dodnes. Nutno přiznat, že krátce po vydání hrála velkou roli i MTV, která právě nasazením barevného a lehce střeleného videa Love Shack zařadila u prodejnosti desky vyšší rychlost. Pro B-52‘s to byl comeback, jelikož po smrti jejich kytaristy Ricky Wilsona v roce 1985 přestali na dlouhou dobu hrát a angažovali se jen v charitativní oblasti.
1
1
7
Get Lucky
Daft Punk (2013)
Písnička předloňského roku naopak znamenala velký comeback pro Nilea Rodgerse, který byl po celou dobu stále aktivní producent v pozadí, ale až teď se dočkal Hitu s velkým H a hned několika ocenění Grammy najednou. Pro časopis The Guardian spolupráci s Daft Punk popsal následovně: „Byla to láska na první pohled! Byli jako Bowie, prostě mě nechali dělat, co chci. Líbilo se jim to, říkali: „Jen tak dál, Nile, dělej si do toho to své brnkání!“ Když jsme pak konečně našli ten groove, připadal jsem si jako Indiana Jones. Fakt, jako kdybych objevil Archu úmluvy!“
Je to nadsázka, samozřejmě, ale na co Nile Rodgers v rámci producentské práce sáhl, často proměnil ve zlato. Doslova, protože zlatých desek mu doma visí hezká řádka. Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější věci, které by bez Rodgerse buď neexistovaly, nebo by zněly rozhodně jinak.
text Jarda Konáš
foto warner music
Nile Rodgers
Popový
král Midas
Předchozí článek:
Nile Rodgers
Další článek:
Coachella