Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

5 otázek pro...

Tata Bojs

Co poslouchá...

TOMÁŠ HANÁK

Čerstvé (z)boží

Dalekko

Headliner 1/2

Muse

Headliner 2/2

Muse

Téma

Alkohol ne, raději knihu

Rozhovor

Ivo Pospíšil

Legenda

B. B. King

Headliner 1/2

Kryštof

Headliner 2/2

Kryštof

Enface

Thom Artway

Rozhovor

Radůza

Fenomén

Jiří Černý

Rozhovor

Sick of it All

Rozhovor

Refew

Průvodce

Píseň po písni

Pohled

KURTOVA NESNESITELNÁ TÍHA BYTÍ

Retro

Ian Curtis

TOP

10 kapel, které se vrátily k hard rocku

Festival

Barbora Šubrtová

Enface

Peter Pan Complex

Rozhovor

Lukáš Krol

Čerstvé (z)boží

Electric Lady

Legenda

Keith Morris

Rozhovor

Fanánek

TOP

Kolik máš jmen, tolikrát jsi Snoop Doggem

Song Story

Mötorhead

Festival

20 let Brutal Assault

Rozhovor

Holywood Undead

Fakta

Muzika a věda

Čerstvé (z)boží

Artvox

Story

Caro Emerald

TOP

5 hvězd YouTube

Insider

Michal Šamánek

Story

Neil Young

Reportáž

Tomáš Klus

Rozhovor

Lake Malawi

TOP

Lake Malawi

Story

Tori Kelly

Story 1/2

Nile Rodgers

Story 2/2

Nile Rodgers

  • Rectangle
     
    TextFrame
     
     
     
     
    TextFrame

    Portrét 2/2

    Group
     
     

    1

    Sister Sledge

    We Are Family (1979)

    Velký hit vznikl netradičně, bez jakéhokoli předchozího kontaktu. Skupina Sister Sledge a Nile Rodgers se neznali, poprvé se setkali až ve studiu. „Tady to je a mělo by to znít takhle,“ seznámil je producent s hudbou jako s hotovou věcí. „Tenhle přístup byl evidentně úplně jiný, než jaký si holky představovaly, ale my takovým způsobem zkrátka pracovali. Nechtěli jsme být autoritativní nebo tyranové, prostě jsme neuměli věci dělat jinak,“ vzpomínal Rodgers. Kdyby jen tušil, že za dvacet let půjde v hudebním průmyslu o běžnou praxi...

    GraphicLineGroup
     

    2

    Let’s Dance

    David Bowie (1983)

    „Nile Rodgers je jediný člověk, který mě přesvědčil, abych píseň začínal refrénem,“ prohlásil kdysi David Bowie o jejich spolupráci. Ještě že to Rodgers dokázal, deska Let’s Dance byla přelomová. Prodalo se jí osm miliónů kopií, vyšvihla se na špici žebříčku v USA i Británii a následující Bowieho turné bylo největší v jeho kariéře. Rodgersovi spolupráce definitivně otevřela brány do světa hudebního průmyslu, časopis Billboard jej vyhlásil nejlepším singlovým producentem roku a on sám v pamětech dodává jasně: „Opět jsem byl v kurzu.“

    GraphicLine
     

    3

    Original Sin

    INXS (1984)

    Rodgersova producentská trefa do černého na australském kontinentě. Nahrávka se vyšplhala na první místo v tamním žebříčku a v dalších měsících bodovala celosvětově. Zajímavé je, že v refrénu hostuje Daryl Hall, zpěvák tehdy velmi populárních Hall & Oates. Klávesák INXS na ten moment vzpomínal v rozhovoru pro web Faster and Louder následovně: „Nile Rodgers během nahrávání řekl, že potřebuje v refrénu vyšší hlasy. A tak někam zavolal a najednou do studia přišel Daryl Hall. Ptám se: „To je Daryl Hall?“ a Nile odpověděl jenom: „No jasně!“ Wow, a pak už jenom nahrával a já se nervózně vrtěl, protože americká rocková hvězda hostovala v naší směšné písničce.“

    GraphicLine
     

    4

    Like a Virgin

    Madonna (1984)

    „Hej, Nile, proč se se mnou nechceš vyspat?“ zeptala se jednou Madonna.

    „Protože jsem tvůj producent.“

    „Tahle pozice nikoho předtím zrovna nezastavila...“

    Výmluvná situace vystihující Rodgersův přístup k věci. Práce jej vždy vybičovala k disciplíně a profesionalitě. Ve svých pamětech ještě vzpomíná, jak Madonnin odmítavý přístup k alkoholu a drogám naboural jeho bohémský režim, často prý musel být dlouho střízlivý a teprve poté, co zpěvačku dovezl autem do jejího bytu, šel se konečně opít do nějakého ranního baru. Nahrávka Like a Virgin je bezesporu největším Rodgersovým zářezem v kariéře producenta, dvacet pět miliónů prodaných nosičů hovoří samo za sebe. A to se do budoucna prodej zdaleka nezastavil.

    GraphicLineGroupGroupGroup
     

    5

    The Reflex

    Duran Duran (1984)

    Nutno přiznat, že tato skladba neměla snadný začátek.

    „Nile, máme problém,“ řekl tehdy klávesák Duran Duran Nick Rhodes.

    „Co se děje?“

    „Vydavatelství Capitol tu skladbu nenávidí.“

    „A co vy, kluci, jak se vám líbí?“

    „My jsme z ní nadšení, ale... prostě... vydavatelství to nevydá, protože to prý má moc černý zvuk.“

    „Černý zvuk?“ rozčílil se Rodgers, protože šlo o první nepokrytý rasismus v nejvyšších patrech hudebního průmyslu, na jaký tehdy narazil. „Víte co? Nasrat. Jestli se vám ta píseň líbí, řekněte Capitolu, ať vám políbí prdele a normálně to vydají.“

    Capitol nakonec skladbu vydal s podmínkou, že v případě neúspěchu jim Duran Duran ustoupí v několika smluvních závazcích kvůli pokrytí ztrát. Nemuseli, The Reflex byl okamžitě hitem a dodnes jde o nejprodávanější singl kapely.

    GraphicLineGroupGroupGroup
     

    6

    B-52‘s

    Cosmic Thing (1989)

    Další výrazný úspěch, na skladbu Love Shack se po celém světě trsá dodnes. Nutno přiznat, že krátce po vydání hrála velkou roli i MTV, která právě nasazením barevného a lehce střeleného videa Love Shack zařadila u prodejnosti desky vyšší rychlost. Pro B-52‘s to byl comeback, jelikož po smrti jejich kytaristy Ricky Wilsona v roce 1985 přestali na dlouhou dobu hrát a angažovali se jen v charitativní oblasti.

    GraphicLine
     
    Polygon
     

    1

    1

    GraphicLine
     

    7

    Get Lucky

    Daft Punk (2013)

    Písnička předloňského roku naopak znamenala velký comeback pro Nilea Rodgerse, který byl po celou dobu stále aktivní producent v pozadí, ale až teď se dočkal Hitu s velkým H a hned několika ocenění Grammy najednou. Pro časopis The Guardian spolupráci s Daft Punk popsal následovně: „Byla to láska na první pohled! Byli jako Bowie, prostě mě nechali dělat, co chci. Líbilo se jim to, říkali: „Jen tak dál, Nile, dělej si do toho to své brnkání!“ Když jsme pak konečně našli ten groove, připadal jsem si jako Indiana Jones. Fakt, jako kdybych objevil Archu úmluvy!“

    GraphicLine

    Je to nadsázka, samozřejmě, ale na co Nile Rodgers v rámci producentské práce sáhl, často proměnil ve zlato. Doslova, protože zlatých desek mu doma visí hezká řádka. Vybrali jsme pro vás ty nejzajímavější věci, které by bez Rodgerse buď neexistovaly, nebo by zněly rozhodně jinak.

    GraphicLineGraphicLineGraphicLineGraphicLineGraphicLineGraphicLineGraphicLine

    text Jarda Konáš

    foto warner music

    GraphicLine

    Nile Rodgers

    Popový

    král Midas

     
     
     
     
     
     
     
 
×
Čtete:
2015/6
Nile Rodgers

Reportáž

Coachella

Festival

Okoř článek

Story

Blur

Peníze

Kiss

Ženský element

Joss Stone

Test

H-D kvíz

Televize

Videorama

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika 1/2

Teď vážně

Klasika 2/2

James Horner

Folk 1/2

Bez cancáku

Folk 2/2

Justin Lavash

Mluvené slovo

Nechte si vyprávět

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz & Blues 1/2

Bluesbar

Jazz & Blues 2/2

Petr Ostrouchov

Indie

Ty kytary!

Alternativa 1/2

Kroky podzem

Alternativa 2/2

Květy

EMD

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Recenze měsíce

Kryštof

Recenze

Recenze 18. 6. 2015

Recenze

Recenze 4. 6. 2015

Duel

Kabát

SMS/REC

SMS/RECenze

Naživo

David Koller

Naživo

Trail of Dead

Naživo

Bobby McFerrin

Naživo

David Guetta

Naživo

Kiss

Naživo

Rise Against

Naživo

Karin Park

Naživo

Our Last Night

Naživo

Stick To Your Guns, Deez Nuts, Trash Talk, Being As An Ocean

Naživo

Roxette

Naživo

Monkey Business

Naživo

Def Leppard

Naživo

Kabát

Naživo

Budějovický Majáles

Naživo

Converse WorKshop

Naživo

Beatsteaks

Tipy

Kam vyrazit?

Festivalový speciál 1/4

FESTIVALY 2015

Festivalový speciál 2/4

FESTIVALY 2015 - červen

Festivalový speciál 3/4

FESTIVALY 2015 - červenec

Festivalový speciál 4/4

FESTIVALY 2015 - srpen/září

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.