Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

5 otázek pro...

Tata Bojs

Co poslouchá...

TOMÁŠ HANÁK

Čerstvé (z)boží

Dalekko

Headliner 1/2

Muse

Headliner 2/2

Muse

Téma

Alkohol ne, raději knihu

Rozhovor

Ivo Pospíšil

Legenda

B. B. King

Headliner 1/2

Kryštof

Headliner 2/2

Kryštof

Enface

Thom Artway

Rozhovor

Radůza

Fenomén

Jiří Černý

Rozhovor

Sick of it All

Rozhovor

Refew

  • GroupGraphicLineGraphicLine

    text ondřej horák

    foto Dereck Hard

    GraphicLine

    refew

    Libeň je můj Brooklyn

    Polygon
     

    11

    GraphicLine
     

    rozhovor

    1

  • Talentovaný libeňský rapper Refew právě vydává debutové album Na kredit a do žil respektovaného labelu Bigg Boss žene čerstvou krev. V otevřeném rozhoru vykládá jednu děsivou historku za druhou.

    GraphicLineGraphicLine
     

    hodně spojeno s drogami. Když ti někdo dá na kredit, dá ti určitě zboží do zástavy. Půjčí ti ho a ty mu musíš hodnotu drog vrátit v penězích nebo jinak. Chvíli jsem se tím trochu živil, ale samozřejmě úplně v minimálním množství. Nebylo to nic zásadního, taková ta obyčejná brigádka, co si tu jede každý druhý. A vždycky jsem jel na kredit. Vždycky jsem si nabral, visel jsem to a postupně jsem to vracel.


    Takže je deska o drogách?

    Ne, je to přenesený význam. Všechno kolem mého života bylo spojeno se slovním spojením na kredit. Když se bavíme o rapu, je to deal od labelu Bigg Boss. Kluci do mě vložili nějakou energii a chtěli, abych jim ji otočil.

    Potkali jsme se pod pražským parkem Parukářka, pár metrů od studia Star Works, které před šesti lety na Žižkov přestěhoval producent Mike Trafik. Vzniká v něm to nejlepší z českého hip hopu a vznikla tam i deska Na kredit. Ta je debutem jedenadvacetiletého rappera a zpěváka, který si říká Refew a své texty plní autentickými zážitky z pražské Libně. Loni ho mezi sebe i díky nim vzala vybíravá pražská smečka z labelu Bigg Boss. Co je na tomhle klukovi tak výjimečného?


    Proč se tvůj debut jmenuje Na kredit? Kredit už snad dnes na mobilu skoro nikdo nepoužívá.

    V Libni, ze které pocházím a kde jsem dvacet let bydlel, je slovní spojení na kredit

    Polygon
     
     

    11

    GraphicLine

    rozhovor

    2

  • GroupGraphicLineGraphicLine

    Ze všech těch existencí, které mě v Libni obklopovaly, jsem si vždycky dělal tak trochu srandu. Většinou to byli extrémní feťáci

     

    První singl z debutového alba

    Na kredit.

    GraphicLineGraphicLine

    Refew – Pryč

    Group
     

    Nebo třeba loni jsem se živil prodejem chřestu. Opravdu jsem prodával chřest a fungovalo to podobně. Někdo do tebe investuje energii, peníze, čas nebo drogy a ty se mu to snažíš vrátit. Hodně lidí do mě investovalo a mělo očekávání. A ta se teď snažím maximálně naplnit.


    Tvé úplně první EP se jmenovalo Pohroma od Roma. O čem bylo?

    Tehdy mi bylo patnáct nebo šestnáct let. Byl jsem úplný youngster, absolutní no name,

    Polygon
     
     

    11

    GraphicLine

    rozhovor

    3

  • GroupGraphicLineGraphicLine

    U nás ve čtvrti jsi buď ztracená existence, nebo máš šanci se neztratit

    Proč jsi EP pojmenoval Pohroma od Roma?

    Spousta lidí ze mě dělala toho zlého. Já jsem přitom takový hodný kluk. Na nové desce v jednom tracku rapuju „nosim pět let teleskop bez jediný vraždy“. Vždycky jsem měl smysl pro sebeobranu. Nikdy jsem se nenechal okrádat, mlátit ani šikanovat. Naučil jsem se bránit, ale zásadně neútočím. Nejsem ten, kdo vyhledává konflikty. A když konflikt vidím, nehrnu se do něj. Lidi ze mě přitom dělali hrozného agresora a podvodníka, přitom vůbec neměli proč. Navíc to byli většinou lidé, kteří strašně jeli piko, okrádali a nevydrželi v klidu, ani když viděli peněženku svojí mámy. Tak jsem EP

    a hudbu jsem dělal pro sebe a deset lidí, kteří mě znali ze čtvrti. Dával jsem to hodně v osobním stylu, byla tam specifická sranda. U nás ve čtvrti jsi buď ztracená existence, nebo máš šanci se neztratit. A já doufám, že patřím mezi ty, kteří se neztratili. Ze všech těch existencí, které mě v Libni obklopovaly, jsem si vždycky dělal tak trochu srandu. Většinou to byli extrémní feťáci. Lidé, kteří měli na studium vysoké školy, mohli mít tituly, ale nakonec se z nich staly největší socky. Některý z nich dělali mega byznys. Třeba vykradli hotel Olympik a vzali tam miliony v akciích. Takové nesmysly se v naší čtvrti děly.

    Polygon
     
     

    11

    GraphicLine

    rozhovor

    4

  • GroupGraphicLineGraphicLine

    Každé patnáctileté dítě jede rap a jednou těm dětem bude třicet nebo padesát

    natruc a trochu z legrace pojmenoval Pohroma od Roma. Ve skutečnosti jsem totiž milý chlapík, který si žije svůj svět a snaží se žít tak, aby neubližoval jiným.


    Pamatuješ si konkrétní tracky?

    Teď si ani moc nevzpomenu. Ale byl tam třeba track Fízl, vždycky mě totiž štvala jedna věc. Ze všech cikánů z Libně jsem vypadal skoro nejlépe. Mluvím tu o lidech, o kterých bys ani neřekl, že jsou to lidi. Vypadali spíš jako zombies. A když těch zombies bylo pět, šli po ulici a jen podle pohledu bylo jasné, že se vracejí z nějakého hrozného byznysu, koho myslíš, že fízlové zastavili? Samozřejmě že mě, slušně oblečeného kluka.


    Zkoušel jsem to EP na internetu najít a nepodařilo se.

    Nikde to naštěstí není. Ale svým způsobem bych si to dnes i rád poslechl. Ven už bych to nedal, ale na těch patnáct let, nebo kolik mi tehdy bylo, to bylo super. Bylo to trochu nadčasové, vlastně new school, trochu jako bass line, bylo to taneční. Nebyla to diskotéka, mělo to atmosféru a hloubku.


    Na novém albu je skladba Requiem pro Libeň. Z té čtvrti tedy čerpáš dodnes?

    Z Libně čerpám od narození. Pamatuji si odtamtud strašně moc věcí. Tam doslova umírali lidé. Ne že by se tam střílelo a konaly se crackové války, ale stávaly se tam dost hnusné případy. Pamatuju si třeba zabití malé holčičky, fakt nechutnosti. U nás za

    Polygon
     
     

    11

    GraphicLine

    rozhovor

    5

  •  
    GraphicLineGraphicLine

    Kmeny – Rap (televizní dokument)

    RectangleGroup
     

    barákem sedávalo osm chlapů kolem čtyřiceti let a v rukou měli zabodnuté jehly. Tohle tam bylo naprosto normální. Když mi bylo šest sedm, moje máma, která je normální ženská, chodila řvát před barák na extrémní feťáky, ať toho prostě nechají. Řvala na ně, ať před jejíma očima nevykrádají auta a tak. Vždycky se tam děly divné věci, je to takový můj Brooklyn.


    Dokážeš si představit, že se z Libně odstěhuješ? O čem budeš rapovat?

    Až na delší dobu vypadnu z lokality Žižkov, Libeň, Karlín a budu žít někde v klidu, asi budu psát o jiných věcech. Ale ta Libeň v textech ještě pár let zůstane. To je nekonečný příběh. Asi se něco podobného děje v každé čtvrti, v každém městě všude na světě. Ale tam to bylo tak specificky krásné, že to člověk do tracků prostě musí dostat.


    Jsi jednou z hlavních postav dokumentu Kmeny o rapu, který se setkal s rozpačitým přijetím. Jaký z toho máš pocit?

    Nedávno jsem si to pouštěl znovu a s odstupem času mi tam něco chybí. Chápu ty, kterým tam něco nesedlo, ale jsem polovina toho příběhu a strašně špatně se mi to posuzuje. Když jsi toho součástí, nějaká scéna tě hned nadchne, jen protože víš, co se za ní skrývá. Možná, že za rok budu moudřejší, ale teď si od toho neumím držet odstup. Pořád ale tvrdím, že chápu, proč to tak bylo natočené. Není tam celá scéna, jsem tam já, Orion a párkrát Vláďa (Vladimir 518, pozn. autor).

    K labelu Bigg Boss jsi se dostal na doporučení DJe Doemixxe. Jak to vlastně probíhalo? To ti tehdy někdo zavolal, jestli nechceš do Bigg Boss rodiny?

    Tehdy jsem ještě hulil a s kámošem jsme byli u mě doma. Vždycky, když jsme odpálili brko, dělali jsme si srandu úplně ze všeho, z úplných blbostí. On seděl u mého počítače a říká mi: „Hele, píše ti Orion.“ Já mu tehdy samozřejmě nevěřil. Jenže Orion mi opravdu psal, že by se mnou chtěl udělat nějaký refrén. Potom mi psal Doemixx, že by měli zájem o víc věcí a nakonec jsem se s Orionem sešel osobně. Řekl mi, že posílal moje věci Vláďovi a že se mu to líbilo, tak jsem se nakonec sešel i s ním. Tehdy se mě Vláďa zeptal, jestli chci jít k nim do labelu. A taková nabídka se neodmítá.

    Ale myslím, že za pár let budou lidi rádi, že někdo něco takového natočil. Může se cenit třeba jen stylistika toho natáčení.

    Polygon
     
     

    11

    GraphicLine

    rozhovor

    6

  •  
     
    GraphicLineGraphicLine

    Refew – Nechci jinou

    Group
     
     
    GraphicLineGraphicLine

    Refew feat. Vladimir 518 Nechci jinou

    Group
     

    Má label Bigg Boss nějaký iniciační rituál?

    (Refew se začne až podezřele moc smát). Nemá, nemá. Nebo takhle, proběhly nějaké kalby, kterých se zúčastnit musíš. Určitě není dobré přijít do Bigg Bossu, říct, že s nimi děláš a už se nikdy nevidět. Občas jdu s klukama na nějakou party. Ale žádné rituály tam naštěstí nejsou. Já jsem člověk, který party moc nemusí. Dá se říct, že bez koncertu bych ani nebyl v klubu, nemám to prostředí moc rád. Pro mě subjektivně je iniciační rituál to, že na ten večírek vůbec jdu. Ale jinak šlo především o to, abychom si navzájem sedli osobně i hudebně, aby spolupráce fungovala ve studiu i na koncertech.


    Před vstupem do labelu jsi moc nekoncertoval. Jak jsi vnímal tu změnu?

    Těch koncertů na mě bylo ze začátku dost. Dřív jsem vystupoval na základních školách, teď hraji třeba šedesátkrát do roka. Ale co si budeme povídat, jsou lidi, kteří mají dvě stě koncertů za rok.


    Co ti vstup do Bigg Boss dal?

    Pomohlo mi to pochopit spoustu věcí, taková ta pravidla, která platí v životě ohledně kamarádství, vztahů nebo rodiny. Byl jsem naivní asi jako každý. Asi bych na to postupem času přišel i bez Bigg Bossu. Člověk žije, chybuje a z toho se učí. Ale určitě mi to dalo nějaké know how.


    V čem se na tobě kontakt s lidmi z Bigg Boss podepsal?

    Z ničeho nic se bavím s lidmi, kteří dělají

    Jsi první nový člen labelu Bigg Boss od jeho založení v roce 2006. Řekl ti Vladimír, proč si vybrali zrovna tebe?

    To je trochu paradox, protože je zaujala zpívaná věc Nechci jinou. Byla to jejich nejoblíbenější skladba, kterou jsem udělal. Přitom co jsem v labelu, moc nezpívám a spíš rapuju. Myslím, že je zaujala hlavně kombinace zpěvu a rapu. Taky jim přišlo, že to má nějaký balls. Je to rap. Není to diskotéka, není to nic trendového, a naopak je to hudba, která jde mimo proud času. Hudba, která bude, a zároveň nikdy nebude moderní. Krom toho jsou v ní pořád aktuální témata, protože mají sociální kontext.

    Polygon
     
     

    11

    GraphicLine

    rozhovor

    7

  • RectangleGraphicLineGraphicLine

    Jakmile si uletíš a zapomeneš na práci, automaticky přicházíš o vydřené bonusy

    Fungoval pro tebe vstup do Bigg Boss jako motivace?

    Jo, ranec. Člověk vidí, co všechno se děje kolem. Vidí, jak jsou všichni aktivní, a kolik práce za vším stojí. Uvědomil jsem si, že jsem v podstatě nic nedělal a že teď chci makat. Nechci se vrátit ke studiu nebo jít pracovat. Ne že bych pohrdal prací, to vůbec. Makal jsem už od dvanácti let, ale hudba mě baví, naplňuje a zároveň vidím, že ty projekty můžu dělat. Přestože to není jednoduché. Česko není Amerika. Tam je sice mnohem

    velké věci a přemýšlejí úplně jinak než přemýšleli lidi kolem mě. Věnují se umění a co se týče kultury, jsou úplně jinde než já. V Libni bylo normální, že sis maximálně pustil film, který zrovna běžel v kinech. Nechci tím říct, že bych byl úplný idiot, ale skrz kulturu se dozvídám spoustu věcí. Jen v obraze můžeš vidět, co se člověku zrovna honilo hlavou, sleduješ jeho myšlenkové pochody. To platí i pro knihy a hudbu. Poznal jsem zkušenosti jiných lidí a snažím se z toho něco vzít.

    Polygon
     
     

    11

    GraphicLine

    rozhovor

    8

  • GraphicLineGraphicLine

    Vnímám každou slabiku, styl, vnímám intonace, dynamiku, zvuk, aranže, prostě všechno

     

    Rituál byl hlavním tématem písně Slap, společného singlu Bigg Boss Family. Refew ale tvrdí, že žádný iniciační rituál podstupovat nemusel.

    GraphicLineGraphicLine

    Bigg Boss Family – SLAP!

    Group
     

    Jak na sobě konkrétně pracuješ? Mimo jiné tě živí psaní textů, co děláš pro inspiraci nebo rozšiřování slovní zásoby?

    Napadá mě úryvek textu mého oblíbeného rappera Resta, který říká: Zdokonalovat se neznamená začít s blokem spát. A je to tak. Prostě posloucháš, co se děje kolem. Řekl bych, že hudbu dost vnímám, alespoň na poměry tuzemských rapperů. Ti většinou něco slyší, pak to zkopírují a berou to jako vývoj. Vnímám každou slabiku jinak, vnímám styl podání těch slabik, vnímám intonace,

    větší konkurence, ale když se ti za oceánem něco povede, povede se to extrémně. Tady i přes úspěch musíš hrozně makat, udržovat si ho a hlavně neuletět. Jakmile si uletíš a zapomeneš na práci, automaticky přicházíš o vydřené bonusy.

    o radostech i o problémech kolem nás. Těch totiž bylo, je a bude vždycky dost. Je dobré, když rap popisuje realitu a on jako rapper z Comptonu, kde se toho děje víc než ve čtyřiceti Libních najednou, má rozhodně co říct.

    dynamiku, zvuk, aranže, prostě všechno. Vnímám texty a styl, jakým jsou psané. Na hudbu se už dlouho koukám jako na vědu. A díky spolupráci s dalšími rappery, zpěváky a beat makery jsem se to naučil ještě víc.


    Tvým velkým vzorem je Kendrick Lamar, v rozhovorech vyzdvihuješ především jeho lyriku. Ta ale není vůbec jednoduchá. Studuješ jeho texty?

    Nejsem úplný překladatel, občas si přeložím větu nebo frázi. Jde ale hlavně o to, jak hudbu cítíš. Kolikrát stačí vědět význam jediného slova a celé si to poskládáš. Hodně sleduju i jeho živé koncerty, jeho práci se snažím vnímat jako celek. Jako rapper mě zabíjí. Věci nedělá kvůli trendům, přitom dokáže udělat kvalitní aktuální věc a pak zase napíše song absolutně mimo čas. Rapuje o důležitých věcech a neopakuje se. Dělá to, co by správně rapper dělat měl. Rapovat

    Polygon
     
     

    11

    GraphicLine

    rozhovor

    9

  • album Na kredit vznikalo.

    Mike Trafik: Jdu jenom na oběd, akorát jsem to teď celý dodělal.

    Refew: Hezky!

    Mike Trafik: Takže máš desku hotovou.

    Refew: Super, děkuju. A zní to?

    Mike Trafik: Je to dobrý. Na to jakej seš čurák, je to dobrý. Není to špatná deska.

    Refew se směje.

    Mike Trafik: Já si to chci ještě teď vypálit na CD a poslechnu si to v kuse v sobotu cestou do Bratislavy. To bys měl udělat taky.

    Refew: Cestou do Blavy?

    Mike Trafik: No, v sobotu tam hrajete s Young Gunz a my přijedeme taky.

    Refew: No tak super!

    Mike T si objednal špenátovou polévku a my pokračujeme v rozhovoru.

    Refew: Kde jsme to skončili?


    Ptal jsem se, jestli ti přijde v pořádku, že pětileté dítě poslouchá texty o kurvách?

    Určitě ne. Jsem ročník 93, takže si pamatuji ještě tu poslední vlnu cenzury. Pro mě byl největší hard core, když jsem v americkém rapu slyšel mothafucka. Teď je normální, že si pětileté dítě klikne na YouTube, kde jsou neuvěřitelně kontroverzní věci. Nejen sprostá slova, ale klidně si může vygooglovat i porno. Toho jsem byl i svědkem. Přišel jsem do pokoje a vidím, jak tam sedí pětileté děti na pornu. Svým způsobem to spěje trochu do hajzlu. Je to takový moderní středověk.

    Takže je pro tebe sociálně-politický obsah textů důležitý?

    Myslím si, že by to tak mělo být. Ale vím, že jsou tu lidi, kteří to tak nedělají, a rozhodně je za to neodsuzuji. Pro mě je rap posvátný právě proto, že můžeš lidem něco předat nebo na něco upozornit. Ale jak říkám, rozhodně to není povinnost.


    Kendrick Lamar byl minulý měsíc americkým senátem oficiálně jmenován generační ikonou, Kanye West převzal od The Art Institute of Chicago čestný titul Ph.D. Myslíš si, že je tuzemský hip hop brán vážně?

    Pomalu to tak začíná být, ale bude to trvat ještě hodně dlouho. Češi jsou konzervativní a trvá, než něco přijmou. Ale že bych si sám sebe dokázal představit na konzervatoři u nějakého profesora, jak mi vypráví o důležitosti PSH? To asi ne. Ale věřím, že to jednou přijde. Rap se tady rozmohl a jedou ho hlavně děti. Každé patnáctileté dítě jede rap a jednou těm dětem bude třicet nebo padesát. Mám kamaráda, který má doma malé prcky a pouštějí si Ektora, který rapuje o drogách a kurvách. Pětiletý kluk slyší texty o kurvách, šlapkách a děvkách, takže jsou s tím tak sžití.


    Přijde ti v pořádku, že pětileté dítě poslouchá texty o kurvách?

    Samozřejmě že ne. To je prostě šílenost... nazdar T!

    Na zahrádku restaurace přichází Mike Trafik, který má za rohem studio Star Works, kde

    Polygon
     
     

    11

    GraphicLine

    rozhovor

    10

  • Rectangle
     
    GraphicLineGraphicLine

    Refew

    Jedenadvacetiletý pražský rapper původem z Libně, vlastním jménem Erik Gábor, vydal své první EP Pohroma od Roma v roce 2012. To ale nikdy regulérně nevyšlo a první položkou v jeho diskografii je EP Blackcock z roku 2013, které natočil s producentem Peacockem. Od minulého roku je novou akvizicí zavedeného multimediálního labelu Bigg Boss, na kterém na jaře 2014 vydal oficiální mixtape Z místa. Hostoval na všech důležitých deskách, které od jeho příchodu do labelu vznikly. Refew právě vydává svou debutovou desku Na kredit, o jejíž produkci se postarali Mike Trafik a Vladimir 518.

    Polygon
     
     
     

    11

    GraphicLine

    rozhovor

    11

 
×
Čtete:
2015/6
Refew

Průvodce

Píseň po písni

Pohled

KURTOVA NESNESITELNÁ TÍHA BYTÍ

Retro

Ian Curtis

TOP

10 kapel, které se vrátily k hard rocku

Festival

Barbora Šubrtová

Enface

Peter Pan Complex

Rozhovor

Lukáš Krol

Čerstvé (z)boží

Electric Lady

Legenda

Keith Morris

Rozhovor

Fanánek

TOP

Kolik máš jmen, tolikrát jsi Snoop Doggem

Song Story

Mötorhead

Festival

20 let Brutal Assault

Rozhovor

Holywood Undead

Fakta

Muzika a věda

Čerstvé (z)boží

Artvox

Story

Caro Emerald

TOP

5 hvězd YouTube

Insider

Michal Šamánek

Story

Neil Young

Reportáž

Tomáš Klus

Rozhovor

Lake Malawi

TOP

Lake Malawi

Story

Tori Kelly

Story 1/2

Nile Rodgers

Story 2/2

Nile Rodgers

Reportáž

Coachella

Festival

Okoř článek

Story

Blur

Peníze

Kiss

Ženský element

Joss Stone

Test

H-D kvíz

Televize

Videorama

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika 1/2

Teď vážně

Klasika 2/2

James Horner

Folk 1/2

Bez cancáku

Folk 2/2

Justin Lavash

Mluvené slovo

Nechte si vyprávět

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz & Blues 1/2

Bluesbar

Jazz & Blues 2/2

Petr Ostrouchov

Indie

Ty kytary!

Alternativa 1/2

Kroky podzem

Alternativa 2/2

Květy

EMD

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Recenze měsíce

Kryštof

Recenze

Recenze 18. 6. 2015

Recenze

Recenze 4. 6. 2015

Duel

Kabát

SMS/REC

SMS/RECenze

Naživo

David Koller

Naživo

Trail of Dead

Naživo

Bobby McFerrin

Naživo

David Guetta

Naživo

Kiss

Naživo

Rise Against

Naživo

Karin Park

Naživo

Our Last Night

Naživo

Stick To Your Guns, Deez Nuts, Trash Talk, Being As An Ocean

Naživo

Roxette

Naživo

Monkey Business

Naživo

Def Leppard

Naživo

Kabát

Naživo

Budějovický Majáles

Naživo

Converse WorKshop

Naživo

Beatsteaks

Tipy

Kam vyrazit?

Festivalový speciál 1/4

FESTIVALY 2015

Festivalový speciál 2/4

FESTIVALY 2015 - červen

Festivalový speciál 3/4

FESTIVALY 2015 - červenec

Festivalový speciál 4/4

FESTIVALY 2015 - srpen/září

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.