Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Headparáda

Headparáda

Co poslouchá...

Lenka Klicperová

Headliner 1/2

Pipes and Pints

Headliner 2/2

Kapely s dudama

Čerstvé (z)boží

Ponk

TOP

Chemical Brothers

Jídlo

Festivalové bašty

Publicistika

Zneužil mě manažer

Pozvánka

Desperados High Jump 2015

Rozhovor

Tomáš Klus

Kariéra

BÁJEČNÁ LÉTA S KLUSEM

Rozhovor

Julian Casablancas

Hlášky

Blackmore‘s Night

Headliner 1/3

Patti Smith

Headliner 2/3

Patti Smith

Headliner 3/3

Patti Smith

Rozhovor

Lindemann

Songstory

Do They Know It’s Christmas / We Are The World

Dialog

Primavera Sound 2015

TOP

Village People

Story 1/2

Frank Zappa

Story 2/2

Frank Zappa

Čerstvé (z)boží

Mayen

TOP

Knih’o’moll

Stop

Zákaz vjezdu

Anketa

Stalo se

Insider

Mel Bush

Story

Natalie Imbruglia

En Face

Noisy Pots

Rozhovor

Sifon

Reportáž

Rock For People

Téma 1/2

Sběratel

Téma 2/2

Sběratel

Pohled

Taylor Swift vs. Apple

Ženský element

Ella Eyre

Test

H-D kvíz

Televize

Videorama

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika

Teď vážně

Folk

Bez cancáku

Mluvené slovo

Vyprávěj

Hard & Heavy

Ocelové srdce

Jazz & Blues

Bluesbar

  •  
    RectangleRectangle
     
    RectangleRectangle

    text Ondřej Bezr (iDNES.cz)

    O jazzu a blues s nadhledem z barové stoličky

    | Silvia Josifoska | Willie Dixon |
    | Sonny Landreth | Gary Clark Jr. |

    Bluesbar

    Polygon
     
     

    5

    GraphicLine

    Jazz & blues

    1

  •  
     

    Silvia Josifoska je bezesporu nejznámější slovenskou bluesovou zpěvačkou. Je známá tím, že se snaží ve svém žánru neustále hledat. I proto některé její projekty, případně vokální spolupráce, daleko přesahují striktní pravidla žánru.


    Silvia právě stojí na prahu nového tvůrčho období. Postavila totiž novou kapelu, kterou tvoří slovenské instrumentální hvězdy, jež hrají blues, ale každá z nich se věnuje i mnoha jiným žánrům. Na kytary hrají Ivan Tomovič a Stefan Pišta Lengyel a na foukací harmoniku Erich Boboš Procházka. Zpěvačka říká, že jde o „netradiční a pro bluesové puristy možná avantgardní pojetí bluesové klasiky, inspirované například Cassandrou Wilson“.

    TextFrame
     

    | 3 otázy pro… Silvii Josifoskou |

    PolygonPolygonPolygonPolygon
    Polygon
    Rectangle

    foto: bluesalive.cz

     
     
    PolygonPolygonPolygonPolygon
    Polygon

    jsme se všichni setkali a zafungovalo to velice silně. Pár měsíců předtím jsem zažila silné hraní s africkými muzikanty, se kterými jsem si zazpívala afro blues. Tehdy jsem pocítila, že se potvrzuje moje inklinace k černému blues. A s těmito pány, kteří se mnou teď hrají, zažívám něco velmi podobného, i když pocházejí ze starého kontinentu. Myslím, že ty věci se přitáhly vzájemně a staly se asi ve správnou chvíli, i když byly v mysli usazené už delší dobu.

    Vždycky jste se věnovala více projektům najednou. Jak je to v současné době?

    Ano, mám zároveň i jiné projekty, ty ale zasahují víc do jazzu, funku a soulu.

    Jakou má váš nový projekt základní myšlenku?

    Je to setkání bluesových muzikantů, se kterými dlouho spolupracuji a jsou mi svým cítěním velice blízcí. Jde o spojení klasického blues s prvky jiných žánrů. Právě v tomto projektu pociťuji velkou svobodu, prostor. Jde hlavně o rozličné barvy a velké experimentování. To mě v hudbě nejvíc fascinuje a inspiruje.

    Jeho obsazení tvoří vlastně all stars slovenské scény. Vzešel nový projekt ve vaší hlavě a pak jste k němu dosadila muzikanty, nebo ten současný styl nastartovala tato konkrétní sestava?

    Tento projekt v podstatě iniciovala jedna nabídka hraní na festivalu, kde

    Polygon
     
     

    5

    GraphicLine

    Jazz & blues

    2

  •  
     

    Možná, že kdyby býval manažer jakéhosi turnaje tohohle slibného chicagského boxera nepodvedl s penězi, slavili by jeho sté narozeniny ve sportovní rubrice a v Bluesbaru by po něm nevzdechl pes. Možná by ostatně ani žádný Bluesbar nebyl.

    Ještěže Willieho Dixona
    podvedli
    (nar. 1. července 1915)

     
    TextFrame
     

    | Výročí měsíce |

    PolygonPolygonPolygonPolygon
    Polygon
    Rectangle

    foto: talkinabouttheblues.com

     
     
    PolygonPolygonPolygonPolygon
    Polygon

    populární hudba neexistovala. Nebo vypadala úplně jinak.

    Je to samozřejmě trošku přitažené za vlasy. Chceme jen zdůraznit, že Willie Dixon byl v Chicagu, hlavním městě blues 50. a 60. let, skutečně asi nejvlivnější osobností a stál u všeho, co přetrvalo jako kvalitní do dnešních časů. A až se jednou budou dělat součty, které z bluesových písniček jsou nejhranější, je takřka stoprocentně jisté, že Willie Dixon obsadí zlatou pozici. Svými songy zásoboval největší hvězdy chicagského blues a tituly jako Back Door Man, Evil, Help Me, Hoochie Coochie Man, I Ain‘t Superstitious, I Can‘t Quit You Baby, I Just Want to Make Love to You, I‘m Ready, Little Red Rooster, My Babe, Pretty Thing, Spoonful, Wang Dang Doodle nebo You Shook Me prostě musí „povinně“ znát každý bluesman. Muzikant i pouhý posluchač.

    Je někdy zábavné se zamyslet, „co by – kdyby“. Kdyby se z Willieho Dixona – boxera nestal Willie Dixon – skladatel, producent a hledač talentů, v podstatě naprosto zásadní a klíčová postava chicagského blues, třeba by Muddy Waters, Howlin´ Wolf, Little Walter, Bo Diddley, Chuck Berry, Koko Taylor, Buddy Guy a spousty dalších es nenatočili svoje nejslavnější věci, ba co víc, někteří by se k nahrávání třeba ani nedostali. Dixonova pozice ve vydavatelství Chess, jež sehrálo zcela zásadní roli v přerodu venkovského – a tedy akustického – blues z povodí Mississippi ve velkoměstskou elektrifikovanou variantu z Chicaga (a pak přímou linkou během několika let k rock‘n‘rollu ergo celé moderní pop music), byla nepominutelná. A kdybychom chtěli celé tohle sci-fi uvažování dotáhnout do konce, možná, že by za předpokladu čestného jednání onoho boxerského čičmundy žádná moderní

    Polygon
     
     

    5

    GraphicLine

    Jazz & blues

    3

  •  
     

    Sonny Landreth je jeden z typických „tajných svatých“ – na jeho slidekytaru přísahají zástupy muzikantů i posluchačů-specialistů, s obdivem o něm hovoří i takové šajby jako Eric Clapton, ale do širší veřejnosti jeho jméno, natožpak hra a desky, nikdy nepronikly. Letošní čtyřiašedesátník, rodák z Mississippi a následně celoživotní obyvatel Louisiany, prošel kapelami krále stylu zydeco Cliftona Cheniera (jako jediný běloch), folkrockera Johna Hiatta či Mayallovými Bluesbreakers. Vlastně nikdy nebyl ortodoxním bluesmanem, o čemž dostatečně svědčí fakt, že nové album Bound by the Blues je v tomto smyslu jeho prvním čistě žánrovým zásahem po bezmála třinácti letech.

    Konečně bluesová deska
    Sonnyho Landretha

     
    TextFrame
     

    | Album měsíce |

    PolygonPolygonPolygonPolygon
    Polygon
    Rectangle

    foto: Sherry Speer (mississippibluesclub.com)

     
     

    harmonické hraní, které jakoby prořezávají skluzy slidu. Je celkem logické, že si vybral do repertoáru i tak notoricky provařená slidekytaristická čísla, jako je It Hurts Me Too a Dust My Broom, dodává jim ale nový důvod k životu. A ve skladbě Firebird Blues na dálku mává loni zemřelému Johnnymu Winterovi, svému slidekytarovému vzoru, příteli i konkurentovi.

    Pro ctitele osobitosti v blues a kytaristů, hrajících s rozumem v hrsti, nikoli cvičených opiček, je tohle album opravdovou lahůdkou.

    Ortodoxní je toto album především výběrem skladeb, mezi nimiž najdeme čísla, která patří k nejhranějším standardům, někdo by dokonce neuctivě, ale vlastně pravdivě, řekl bluesovým odrhovačkám. Jenže už od prvního Walkin´ Blues Roberta Johnsona je nad slunce jasnější, že Landreth uchopuje známý materiál důsledně po svém. Nejen v úpravách stavebných a rytmických, ale především stylem své hry, která je prostě unikátní. Jeho kytara je většinou hodně zkreslená, nahalená, zní jako by byla pod jakýmsi příkrovem, který tvoří husté

    PolygonPolygonPolygonPolygon
    Polygon
    Polygon
     
     

    5

    GraphicLine

    Jazz & blues

    4

  •  
     

    Předně je třeba kvitovat, že už několik let se Správa Pražského hradu snaží dělat – bez ohledu na výměny a vkus momentálních „panovníků“ – na Hradě dobré koncerty. Dramaturgie je skutečně doslova vybraná, vlastně za každého z dosud vystupujících by bylo lze dát ruku do ohně. Problém ovšem často bývá s konkrétní, necitlivě vybranou lokací. Nejinak je tomu i u prvního z letošních dvou hradních koncertů.

    Snad se na Garym Clarkovi
    Jr. stane zázrak

     
    TextFrame
     

    | Koncert měsíce |

    PolygonPolygonPolygonPolygon
    Polygon
    Rectangle

    foto: Henry Strauss (garyclarkjr.com)

     
     
    PolygonPolygonPolygonPolygon
    Polygon

    slibný koncert se odehraje (pokud někdo vlivný nedostane na poslední chvíli rozum a dějiště nezmění) ve Španělském sále. Tedy v místě, kam se Gary Clark Jr. nehodí nejen stylově a jaksi „ideově“, ale především zvukem a jeho intenzitou. Je to stejné, jako kdyby na témže místě, na němž se korunovali čeští králové, chtěli nazvučit třeba Jimiho Hendrixe. I přes obavy ze zvukové koule ale určitě stojí za to na koncert zajít. Clark je skutečná hvězda v rozletu, bůhví, kdy zase přijede, a nakonec – zázrak lze vlastně očekávat kdykoli.

    Je více než chvályhodné, že „někdo“ přiváží Garyho Clarka Jr., fenomenálního jedenatřicetiletého kytaristu, kterému dveře do světa otevřel v roce 2010 Eric Clapton pozváním na svůj ostře sledovaný kytarový summit Crossroads Festival. Clarke pak v dalších letech stvrzoval jeho správnou volbu nejen pohostinským koncertováním s kdekým od Rolling Stones přes Aliciu Keys až po Foo Fighters, ale také studiovým debutem Blak and Blu, stylově rozčepýřeným, ale v zásadě blues­rockovým a do jisté míry inovativním albem. Potíž je v tom, že tenhle

    Polygon
     
     

    5

    GraphicLine

    Jazz & blues

    5

 
×
Čtete:
2015/7
Bluesbar

Indie

Ty kytary

Alternativa

Kroky pod zem

EDM

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Festival

Okoř PR článek

Recenze měsíce

Refused

Recenze

Recenze 23. 7. 2015

Recenze 1/2

Recenze 2. 7. 2015 1/2

Recenze 2/2

Recenze 2. 7. 2015 2/2

Duel

Tomáš Klus

SMS/REC

SMS/RECenze

Naživo

Lindsey Stirling

Naživo

Blackmore‘s Night

Naživo

Prague Proms

Naživo

The Gaslight Anthem

Naživo

Alt-j

Naživo

Body Count feat. Ice T

Naživo

United Islands

Naživo

Blur

Naživo

BiggBoss All Stars Team

Naživo

Tomáš Klus

Naživo

Dream Theater

Naživo

Eagles of death metal

Tipy

Kam vyrazit?

Festivalový speciál 1/3

FESTIVALY 2015

Festivalový speciál 2/3

FESTIVALY 2015 - červenec

Festivalový speciál 3/3

FESTIVALY 2015 - srpen/září

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.