-
text Ondřej Bezr (iDNES.cz)
foto Sony Music
Patti Smith
Punková evoluce
5
headliner 1/3
1
-
Ta deska posbírala spoustu vavřínů. Ale rozhodně se z ní nestal muzeální exponát, který se hodí leda tak k oprašování. Debutové album Patti Smith Horses letos slaví čtyřicáté narozeniny. Headliner proto přináší příběh nahrávky, která platí za jeden z nejvíce ohromujících debutů vůbec.
Album Horses, které zahájilo dodnes nekončící spanilou jízdu jedné z nejvýznamnějších zpěvaček (a autorek) amerického rocku, je z dnešního pohledu nejen jedním z nejvíce ohromujících debutů, doslova vražením silné a „hotové“ (tedy už nikoli tápající) osobnosti do zabedněných dveří. Ale také poslouží jako docela zajímavý důkaz vývoje americké scény, na které nic nechodí stejně jako v Anglii či zbytku světa.
To album vyšlo 13. prosince 1975. A zpěvačka se svou kapelou momentálně objíždí svět s jeho živou verzí. Funguje to naprosto spolehlivě na posluchače všech možných žánrových vyznání i generací. Přesvědčíme se o tom i u nás, 5. srpna v pražském Divadle Archa.
Horses jsou deskou, která dokládá vlastně docela hladký přechod z 60. do 70. let. Přestože se v souvislosti s touhle deskou
5
headliner 1/3
2
-
Horses funguje na posluchače všech generací
a s Patti Smith obecně mluví o revoluci, ve skutečnosti není lepšího příkladu, že v americké hudbě jde (skoro) všechno cestou její pomalejší, ale trvalejší sestry: evoluce. A že američtí hudebníci, na rozdíl od britských skutečných revolucionářů anebo některých (zejména českých, mám ten dojem) rádoby obrazoborců, ve skutečnosti však nedouků, jsou si většinou vědomi, že jejich hudba nevzešla z ničeho, ba jsou dokonce pyšni na to, že znají své kořeny.
Nejsnazší důkaz těchto tvrzení najdeme na samém počátku alba Horses. Jeho první (a z alba bezesporu nejznámější) písničkou je Gloria, kterou Patti Smith převzala (a, pravda, textově i hudebně výrazně upravila) z repertoáru kapely Them irského zpěváka a autora Vana Morrisona. Originál původně vyšel v roce 1964, tedy jedenáct let před vydáním Pattiiny verze. To byla
v době rock‘n‘rollové tsunami, kdy každý rok vznikal nový styl a mnohé nejslavnější kapely točily i dvě „revoluční“ alba ročně, vzdálenost světelného roku. Paradoxem je, že Glorii zařadili Them jako B-stranu singlu. Na první byl bluesový standard Baby, Please Don‘t Go. A teď se podržte: historie téhle písničky je dohledatelná nejhlouběji do roku 1935 k bluesmanovi z Delty Mississippi, který si říkal Big Joe Williams, hudební historikové ale hovoří o tom, že zárodky písničky spadají až do 19. století. Them ji proslavili v rámci vlny britského rhythm‘n‘blues, jež kulminovala právě v polovině 60. let, a není příliš divu, že vlastní song Gloria vlastně natočili na singl zprvu jen do počtu. Byla to právě Patti Smith, která z něj udělala světový hit a Van Morrison, respektive jeho bankéř, jí za to je nepochybně dodnes vděčný.
5
headliner 1/3
3
-
Když si dnes poslechnete album Horses, připomene spíš The Doors než punkery
Ale aby to nebylo tak jednoduché. Je dost možné, ne-li pravděpodobné, že Patti Smith původně Glorii vůbec z onoho singlu Them neznala. Ve druhé polovině 60. let, jak víme z mnoha jejích vyjádření, byla obdivovatelkou dvou velkých rockových osobností: Jimiho Hendrixe a Jima Morrisona. A oba, snad ne „čirou náhodou“, jak se říká, spíš proto, že měli cit pro opravdu dobré písničky, měli Glorii v repertoáru, byť ji nikdy studiově nenahráli – víme to z posmrtně vydaných kompilací a živáků.
Docházíme tak k jen zdánlivému paradoxu, že americký punk, za jehož zakladatelku a „kněžku“ je Patti Smith (jistěže právem) považována, nebyl žádnou opozicí vůči předchozímu dění na tamní hudební scéně, jako tomu bylo v Anglii, kdy punkeři s číry smetli nenáviděné art a hard rockery. Ve Spojených státech naopak tamní „intelektuální punk“ z půdy, nakypřené revolucí (skutečnou revolucí!) druhé poloviny šedesátých let, vyrostl jako další výhonek. Ostatně, když si dnes poslechnete album Horses a zeptám se vás na analogii, vsadím se, že nejvíc z vás napadnou The Doors. Ti sice z určitého úhlu pohledu byli možná také „punkeři“, z jiného ale třeba bluesmani, a ještě z jiného artrockeři – pro všechny tyhle šuplíky u nich hravě najdete argumenty.
To, v čem je dodnes album Horses významné, nadčasové a především působivé, je jeho přímý emoční atak. Pokud nemáte všechny smysly úplně ohlazené, musíte z něj cítit, že je myšleno vážně, že tady o něco jde. Že onen verš „Jesus died for somebody‘s sins
Zpěvaččiny sáhodlouhé básnické litanie. Improvizace i úderné riffy kapely, která tehdy sice teprve hledala svou tvář, ale bylo evidentní, že je personálně skvěle vyladěna, za což do značné míry jistě „mohl“ i producent desky John Cale, vlastně svým způsobem další šlahoun k 60. létům. A jiskření, které podle dobového svědectví posilovalo vědomí výjimečnosti prostoru, v němž se natáčelo, newyorského studia Electric Lady, jímž tehdy, v roce 1975, ještě asi docela zřetelně poletoval duch právě jednoho z Pattiiných hrdinů Jimiho Hendrixe.
Celé to místy připomíná spíš než rockové písničky autorskou recitaci veršů do hudby, jak je praktikovali beatničtí básníci, další zpěvaččina láska. V tomto ohledu Patti Smith Group svůj rukopis na dalších albech jednoznačně vycizelovala. Ale ten náboj neokoukanosti a novosti, který nevylučuje, ba potvrzuje tolik povědomého kdesi v skrytu, ten už žádné jejich další album nemá.
but not mine“, první z těch, které si připsala Patti Smith do Glorie a začíná jím celá deska, není jen libozvučně znějící slogan, nýbrž skutečná proklamace. Nejen tohoto alba, ale možná celé americko-punkové (r)evoluce.
5
headliner 1/3
4
-
Patti Smith (*1946)
5
headliner 1/3
5

Předchozí článek:
Blackmore‘s Night

Další článek:
Patti Smith