-
text JAROSLAV ŠPULÁK (PRÁVO)
foto archiv red bull media
Red Bull Tour Bus
Seagal si ho pochvaloval
5
fenomén
1
-
Red Bull Tour Busů je na světě několik. Základem jejich existence je, aby v dané zemi byl „vyroben“ ze starého modelu, který je pro kraj typický. Když tedy tento projekt přišel k nám, rozhodli se jeho strůjci využít starý autobus Karosa Škoda ŠL 11 z roku 1977. Existuje u nás jeden, takže zejména přes letní sezónu je neustále na cestách. Oblibu si získal záhy a značnou.
„První autobus vymyslel a postavil před deseti lety můj kolega v Německu,“ říká Honza „Jedi“ Vondráček, který má v Red Bullu na starost kulturní marketing. „Od té doby brázdí autobusy takřka celý svět a ten náš je desátý na světě. Než vznikl, půjčovali jsme si autobusy z Polska a pobaltských zemí. Dělali jsme pouze jednorázové akce a zkoušeli, jak projekt funguje, jak ho dát dohromady a jak na něj reagují návštěvníci akcí.“
Český Red Bull Tour Bus vyjel poprvé loni v dubnu na Majáles do Hradce Králové. „Když jsme po čtyřech měsících stavění vyrazili z garáže, zjistili jsme, že člověk, který nám zařizoval přestavbu autobusu na speciální vozidlo a měl dovézt kompletní
technickou dokumentaci a povolení, to nezvládl zařídit. Že prý to neudělal jeho kolega a bude to až příští týden v pondělí. Nemohli jsme bez toho odjet, ale před námi byl Majáles, byla hotová propagace akce, postavený program a vládla určitá nedočkavost. Díky nadšení lidí, kteří na projektu spolupracovali, se vše na poslední chvíli podařilo dotáhnout a nakonec jsme se vším potřebným odjeli,“ vzpomíná Vondráček.
Má i výtah
„V létě jezdíme na festivaly a organizujeme vlastní hudební akce, kde pódium na střeše Tour Busu funguje jako hudební scéna
5
fenomén
2
-
Ládis
a vnitřek a zázemí vozu jako backstage pro kapely,“ vysvětluje řidič a jeden z organizátorů projektu Ládis. „Na podzim podporujeme turné kapel například tak, že je vozíme na jejich koncerty. Využívají autobus jako dopravní prostředek i jako backstage.“
Techniku, tedy zvukovou aparaturu a světla, autobus neveze. Dopravovány jsou separátně. Skládací pódium si však vozí na střeše. „Postavíme ho ve třech lidech zhruba za dvě a půl hodiny, složení trvá podobně,“ vysvětluje Ládis a pak ukazuje na dvě vychytávky. První je žebřík, po kterém lezou muzikanti nahoru na pódium, aby tam vše vyzkoušeli a koncertovali. Druhou je výtah, který slouží k přepravě aparatury a nástrojů na scénu.
„Nejslavnější člověk, který na Red Bull Tour Busu hrál, byl zatím Steven Seagal,“ říká Ládis. „Bylo to loni na Rock for People v Hradci Králové a vlastně to byla náhoda.
Měl původně vystupovat na hlavním pódiu, ale zpozdil se mu let, přijel pozdě a večer už pro jeho koncert nebylo v programu místo jinde než u nás. Ve finále to byla velká show. Steven Seagal seděl před koncertem uvnitř autobusu a tvářil se spokojeně.“
Uvnitř totiž vyhlíží Tour Bus velmi reprezentativně. Sedět lze na pohodlných pohovkách, k dispozici je lednice, spousta nápojů Red Bull, televize i technika potřebná k přehrávání videí či filmů.
Rozhovory s Lucií
Na festivalech je kolem autobusu takzvaná chillout zóna. Je v ní klid, k dispozici je pití a v podstatě slouží jako místo k setkávání muzikantů. Není neobvyklé, že se v ní zdržují i ti, kteří na jeho střeše nehrají. Následující mejdany i večírky patří k tomu
5
fenomén
3
-
nejpamátnějšímu, co se v autobusu a kolem něho děje.
V letošním roce pořádá Red Bull takzvané Warm-up Tours. „Hradec Králové, Olomouc, České Budějovice, Písek, Košice, Žilina, Trenčín – tam všude jsme byli na hlavním náměstí několik dní před zahájením festivalu a pořádali jsme koncerty, na nichž vystupovaly i hvězdy festivalu. Je to taková pozvánka na akci,“ říká Ládis.
Slávu prožil Tour Bus i v minulém roce, kdy putoval jako supportní autobus na turné Lucie. „Kapela sice jezdila po vlastní ose, ale náš vůz využívala na rozhovory a jiná setkávání. Autobus pak stál před halou, v níž Lucie hrála, a než začal koncert, na našem pódiu vystupovala kapela Doctor Victor, která vlastně byla předkapelou. Jeli jsme i turné s Borisem Carloffem či Portless a Mandrage. Ti naše zařízení využívali jako klasický tour bus,“ konstatuje Ládis.
Vzpomínky na školu
„Myslím si, že všichni byli s autobusem spokojení. Jezdí docela rychle a je to takové příjemné a milé retro. Někteří muzikanti si například vzpomněli na to, jak s Karosou v dětství cestovali do školy. A mnozí z nich si nemysleli, že by se v ní ještě někdy mohli svézt,“ usmívá se Ládis.
„Pokud chceme, aby účinkující vydali velkou energii na scéně, my jim ji musíme vracet v backstagi. Mají v ní tedy bar, kvalitní pití, příjemnou obsluhu, prostě
5
fenomén
-
Honza Vondráček
se o ně staráme jako o vlastní,“ souhlasí s ním Honza Vondráček. „Podstatné pro nás je, že tenhle projekt muzikanty baví. Naše pódium má devětkrát čtyři metry, takže nabízí dostatek prostoru i velkým kapelám. S některými kapelami a muzikanty pracujeme dlouhodobě. Je to součástí naší strategie a podpory hudební scény. Například v loňském roce jsme jako Red Bull zajišťovali na tři sta bookingů, a to nejenom na střeše autobusu.“
kryštof michal
uchlácholil policisty
Tour Bus musí samozřejmě dodržovat pravidla silničního provozu, žádnou výjimku nemá. Protože jde o starý vůz, stane se, že si na něj tu a tam posvítí policisté.
„Vzpomínám si, jak nás zastavili v Ostravě. Vezli jsme zrovna Portless. Policajti si nás chtěli dát, ale když z vozu vystoupil zpěvák Kryštof Michal, úplně otočili. Ve finále se s ním fotili a z kontroly, kterou chtěli na autobusu udělat, úplně sešlo,“ vypráví Ládis.
Dodává, že autobus je přes svou letitost po kompletní rekonstrukci v dobrém technickém stavu a letní zátěž zvládá. Musí se ale samozřejmě trochu šetřit. „Defekty jsme měli, ale byly menší. Máme novější motor, takže kamiony na dálnici předjíždíme,“ směje se.
„Hlavní náplní Red Bull Tour Busu je přivážet lidem kvalitní muziku do jejich měst, na festivaly a jiná místa, kam se díky mobilitě můžeme dostat. Klíčové pro nás je dělat vlastní projekty v úzké spolupráci s muzikanty,“ uzavírá Honza Vondráček.
5
fenomén
5
Předchozí článek:
Rock for People Europe
Další článek:
Guano Apes