Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

Ve studiu

5 otázek pro... KLARA

Co poslouchá...

Erik Tabery

Čerstvé (z)boží

Mirka Miškechová

Headliner 1/3

Meky Žbirka

Headliner 2/3

Procházka Abbey Road

Headliner 3/3

Pete Brown

Fenomén 1/4

Pár jsou dva

Fenomén 2/4

Pár jsou dva

Fenomén 3/4

Pár jsou dva

Fenomén 4/4

Pár jsou dva

TOP

Zapojte se

Rozhovor

Sto zvířat

Fenomén

Hacienda

Enface

CocoRosie

TOP

7 nejlepších komiksových obalu

Téma

Vypsaná FiXa vs. Wohnout II

Rozhovor

Eagles of Death Metal

Story

Duran Duran

TOP

Genius loci

Headliner

Foals

Rozhovor

Patrik Rytmus Vrbovský

Pohled

Ako sa žije sídliskový sen

  • TextFrameRectangle

    POHLED

     

    Natočit dokument s leitmotivem „Toto není film. Toto je život“ je dost na hraně a vyžaduje velké sebevědomí, filmařskou rutinu, silný příběh a značnou hbitost při kličkování mezi klišé a nášlapnými trapnostmi.

    Ako sa žije sídliskový sen

    GraphicLineGraphicLine

    text Kay Buriánek

    foto falcon

    Polygon
     

    1

    1

    GraphicLine
     
    Group
     
     
     

    Je to hodina a půl vesměs smutného koukání

    GraphicLineGraphicLineGroupGraphicLine

    Jeho matka a otčím, který ho vychovával a se kterým neměl rozhodně dobrý vztah, jsou jedni z důležitých aktérů dokumentu. Mihne se v něm i Patrikův biologický otec, jehož existenci i svůj vlastní etnický původ Patrik rozkryl až ve svých osmnácti letech. Takže místo bezstarostnosti, blahobytu a pozlátka, které by mohlo kolorovat současný Rytmusův život, z dokumentu Sídliskový sen všemi směry trčí zmatek, dezorientace, sídlištní bída, sociální témata, rodinné neporozumění, frustrace, vztek, hledání a nenalézání. Je to hodina a půl vesměs smutného koukání.

    Až na pár jímavých míst. Jedno z nich je paradoxně sekvence soukromí s Rytmusovou současnou partnerkou Darou Rollins. Tam, kde by člověk čekal spíš hranou pohodu, najednou probleskuje nekašírované štěstí, humor a civilní harmonie. Možná to je částečně dáno i kontrastem, protože většina filmu je spíš bezútěšná. Při několika scénách si člověk říká, že vlastně vůbec nechápe, jak mohly projít Rytmusovým schválením.

    Zajímavé je i to, že zhruba v polovině natáčení, při jedné ze zápletek s Patrikem samotným, došlo k názorové kolizi, která vedla k tomu, že na rezolutní Rytmusův popud byla práce na dokumentu na rok zastavena s tím, že nařídil všem natočený materiál smazat a zničit. Nakonec došlo ke smíření a následnému pokračování.

    Ne, není to žádný vrchol slovenské dokumentární kinematografie. Ale je to velmi slušně natočený, dobře odprezentovaný vhled do jedné průměrné domácnosti s jejími všedními strastmi a starostmi. Je plný kontroverzí a jeho středobodem je velmi populární hudební osobnost, byť v něm figuruje jeho současné alter ego tak nějak jaksi mimochodem.

    Patrik Vrbovský, české a slovenské populaci známější spíše jako Rytmus, je fenomén. Nejenom že leckomu hýbe žlučí svým typickým vystavováním všech hmotných výdobytků na veřejný odiv, ale produkuje ve velkém také závist nadpoloviční většiny normálních lidí i kolegů z hudební branže. Těžko říct, jestli je jeho záliba ve všem, co je drahé a hodně se blýská, dána tím, že hip hop to vyžaduje, nebo protože Patrik je původem cikán. Na tomto úvahovém rozcestí je třeba se vydat správným směrem.

    Leckdo by možná čekal, že devadesátiminutový dokument o Rytmusovi bude hodina a půl demonstrace luxusu, moci, převahy, pohrdání malostí od maloměšťáka, který dílem osudem a dílem tvrdou prací zazdil do kobky svůj původ zlatými cihlami. Aby už o něm nikdy nic neslyšel, nemusel se konfrontovat s malostí, bídou a špínou piešťanského sídliště. Druhá cesta je správně. I když všechny výše popsané aspekty film Sídliskový sen má, je jich velmi poskrovnu a akcent je někde jinde.

    V první řadě je třeba říct, že film vznikal přes sedm let a po celou dobu nebyl Rytmus jeho součástí, dokonce ani neměl do doby těsně před dokončením možnost supervize nad vznikajícím projektem. Jak se páteř původního scénáře měnila, lze říct jen velmi těžko, nicméně z výpovědí režiséra Mira Drobného, který napsal námět i scénář, pomocného režiséra a co-producenta Michala „Romea“ Dvořáka i Rytmuse samotného je jasné, že se v průběhu natáčení zmíněná vize stáčela víc a víc k rodině Miezgových, ve které malý Patrik trávil dětství a dospíval.

 
×
Čtete:
2015/9
Ako sa žije sídliskový sen

Story

Please the Trees

Hlášky

Keith Richards

Rozhovor

War on Drugs

Song Story

Kate Bush

Vzpomínka

Romek Hanzlík

Anketa

Stalo se 3

Rozhovor

Joe Bonamassa

Story

Twisted Sister

Enface

Mucha

Čerstvé (z)boží

Inheritance

Insider

Veronika Douglas

Story

Kurt Cobain

Rozhovor

Lavagance

Enface

Shinedown

Test

H-D Kvíz

Rozhovor

Derrick Morgan

Story

David Gilmour

Ženský element

Lauren Mayberry

Televize

Videorama

Výročí

Kalendárium

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika 1/2

Teď vážně

Klasika 2/2

Jarmila Novotná

Folk

Bez cancáku

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary!

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Mluvené slovo

Nechte si vyprávět

Odjinud

Mimochodem

Recenze

Recenze měsíce

Recenze

Recenze 17. 9. 2015

Recenze

Recenze 3. 9. 2015

Duel

Voxel

Naživo

Maella, eFeM, Kuba Alexa

Naživo

Jim Adkins

Naživo

Zebra Katz

Naživo

Eurotrialog

Naživo

Brutal Assault Festival

Naživo

INTERPOL

Naživo

Kings of Leon

Naživo

HALESTORM

Naživo

Grape festival 2015

Naživo

Cocotte Minute

Naživo

Trutnoff 2015

Naživo

Okoř 2015

Naživo

Adrian T. Bell, Tony Key, Ira Mimosa, Dead Sailor

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.