-
text Veronika Ondečková
foto touch and go records
CocoRosie
Nikdy nezestárneme
5
Enface
1
-
Geny se nezapřou, říká se. A málokdy je na tom tolik pravdy jako v případě sester Bianky a Sierry Casadyových, jejichž projekt CocoRosie od samého počátku rozděluje hudební kritiky i posluchače. Jak to bude s novou deskou?
Déle než deset let se hudební svět pokouší sesterské duo CocoRosie popsat nejrůznějšími definicemi, přívlastky nebo přirovnáními. Nejvíce z nich se zažila zjednodušující nálepka freak-folk, kterou v první pětiletce milénia vyfasoval například i Devendra Banhart nebo Antony Hegarty. Mnohem výstižnější slova však nepochybně použil režisér Jim Jarmusch, když sestry Casadyovy přirovnal ke dvěma malým Billie Holidayovým, každé o oktávu jinde a na tripu v Tokiu roku 1926.
Yin a yang
Bezbřehá fantazie Bianku a Sierru doslova předurčuje k tomu, aby se vzpíraly veškerým konvencím a věnovaly se umělecké dráze.
To, že se nejvýrazněji prosadily zrovna na té hudební, je ale pouze dílem náhody. Blízko mají k filmu, divadlu i literatuře. „Doma nás k hudbě nikdy nevedli a ani dnes ji příliš neposloucháme. Inklinujeme k ní často z ryze nehudebních popudů. Například u naší první nahrávky tím impulsem byla fotografie polozbořené budovy. Milujeme pohled z jednoho otevřeného pokoje do druhého – ten úhel, díky kterému je možné vidět různé tapety a barvy,“ říká starší Sierra.
Čím vzdálenější může být způsob kreativního uvažování obou sester běžným smrtelníkům, tím lépe rozumí jedna druhé. „Neexistuje žádný vzorec, podle kterého pracujeme. Vše je velice osobní a spontánní, a ne každý nás chápe. I to je důvod, proč se spíše zřídka obklopujeme
5
Enface
2
-
CocoRosie – Lemonade
Máme pocit, jako by nám bylo deset a každým dnem jsme byly ještě mladší
že se v dětství naše cesty rozešly, ale prostě jsme si to tak zvolily. Když jsme konečně obnovily vazby a pustily se do muziky, naprosto nás to pohltilo. Nyní jsme prakticky nerozlučné, až z toho někdy blázníme. Tu energii ale vkládáme do tvorby,“ komentují dlouholeté odloučení dcery vášnivého spiritualisty a umělkyně s indiánskými předky.
Trnem v oku
V CocoRosie do sebe dokonale zapadly dva kusy jedné skládanky. Zatímco vklad Sierry, coby vystudované operní pěvkyně, je především muzikální, Bianca má zase slabost pro psaní a dodává výsledné hudbě na poetičnosti. Oběma je však vlastní až chorobná dětská hravost a elán. „Každou chvíli jsme někým jiným. Máme pocit, jako by nám bylo deset a každým dnem jsme byly ještě mladší. Stárnutí je v našem případě snad vyloučené,“ říkají.
Těžko říct, zda by bylo tak silné, nebýt pokrevní přízně. Sierra i Bianca se sice narodily ve Státech, léta je však od sebe dělila půlka zeměkoule. „Párkrát jsme se viděly, ale jinak jsme spolu nemluvily. Nebylo to ani tak tím,
producenty nebo jinými spolupracovníky,“ připouští Sierra. A i když se najdou výjimky z tohoto pravidla, vzájemné pouto nepřestává být rozhodující.
5
Enface
3
-
Když někdo používá slova jako divné, šokující nebo experimentální, netuším, co tím má na mysli
CocoRosie – Gallows
„Nesnažíme se být podivíny. Když někdo používá slova jako divné, šokující nebo experimentální, osobně ani netuším, co tím má na mysli,“ svěřuje se Sierra.
Co je pro jednoho za hranicí vkusu, jiný může vynášet na piedestal, a CocoRosie to respektují. Nůžky, které se kolem nich rozevírají, podle jejich názoru ostatně naznačují, že si počínají správně. Nechtějí lidem dávat jenom to, co chtějí slyšet.
Oprašování hraček
Zatímco texty tandemu se postupem času stávají přímočařejší, jeho hudební výraz v principu zůstává neměnný, když stále připomíná hlavní chod složený ze zdánlivě neslučitelných chutí. Sladké tóny Biančina infantilního zpěvu rezonují s vyzrálým projevem Sierry, akustické nástroje se mísí s elektronikou, přičemž místo je zde i pro hip hop nebo etnické prvky. Vše zásadně v lo-fi provedení.
Šestá nahrávka CocoRosie, která vyjde v září, by podle jejich slov měla vést hlouběji
Jistá aura kontroverze kolem sester Casadyových panuje i díky výstřední image. Sestry si libují ve stírání rozdílů mezi pohlavími a v provokativních doprovodných vizuálech. Přebal alba Noha’s Ark, který znázorňuje tři kopulující jednorožce, z nichž jeden zvrací, byl dokonce několika periodiky označen za nejodpudivější obal historie. Dvojice však odmítá nařčení z účelovosti.
Právě z dětského naturelu protagonistek také vychází typický zvuk CocoRosie, který například server Pitchfork označil za nejotravnější, jaký si člověk dokáže vybavit. Nosí v sobě ozvuky školního hřiště, pouti nebo táboráků – zkrátka všeho, jenom ne dospělého světa, a to i tehdy, pokud zpívají o vážných tématech současnosti, kterými rozněcují americkou veřejnost a média. „Myslím, že problematické přijetí CocoRosie v USA odráží snahu popírat důležitost feminismu, ekologie a duchovních hodnot. Pokud tomu nedokážeme čelit, naše rozpolcenost v těchto oblastech bude i nadále základem opovrhování americkými revolucionáři v umění,“ řekl na obhajobu jejich předposledního alba Grey Oceans spolupracovník Antony Hegarty.
5
Enface
4
-
ke kořenům projektu. „Omezily jsme se na esenciální, akustické nástroje, s minimem perkusí, a doplnily je o hračky z našich starých kufrů, které jsme používaly ještě v dobách debutu. Na rozdíl od psychedelických výprav našich předchozích dvou desek mají nové skladby prašný jižanský feeling a poetiku starých časů. Nahrávání jsme zakončily v Buenos Aires, které dodalo celé věci tu správnou nostalgickou náladu,“ uvedla dvojice.
Ať už kontroverzní, nebo ne, Bianca a Sierra nepolevují ve svých aktivitách. Vystavují umělecké předměty, editují kulturní magazíny a v neposlední řadě píšou hudbu a otevřeně hovoří o nepříjemných společenských tématech. Je to pro ně přirozené, ale především životně nutné. A i když se nemusíte s jejich estetikou či názory ztotožnit, je těžké nezávidět jim nakažlivé nadšení, s jakým se vrhají do všeho, na co sáhnou.
KOUZELNÉ SLUCHÁTKO
5
Enface
5
Předchozí článek:
Hacienda
Další článek:
7 nejlepších komiksových obalu