Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

Ve studiu

5 otázek pro... KLARA

Co poslouchá...

Erik Tabery

Čerstvé (z)boží

Mirka Miškechová

Headliner 1/3

Meky Žbirka

Headliner 2/3

Procházka Abbey Road

Headliner 3/3

Pete Brown

Fenomén 1/4

Pár jsou dva

Fenomén 2/4

Pár jsou dva

Fenomén 3/4

Pár jsou dva

Fenomén 4/4

Pár jsou dva

TOP

Zapojte se

Rozhovor

Sto zvířat

Fenomén

Hacienda

Enface

CocoRosie

TOP

7 nejlepších komiksových obalu

Téma

Vypsaná FiXa vs. Wohnout II

Rozhovor

Eagles of Death Metal

Story

Duran Duran

  • RectangleGraphicLine

    text Jarda Konáš

    foto archiv kapely, profmedia

    GraphicLine

    Duran Duran

    PolygonPolygonPolygon
     
     

    7

    GraphicLine

    Story

    1

  • Nová deska synthpopových veteránů je za dveřmi. Bude se jmenovat Paper Gods a datum vydání (11. září) se kvapem blíží. Pro mnohé dnes Duran Duran představují echt retro, jedno se však kapele upřít nedá. Možná dnes těží z odlesku zašlé slávy, ale v osmdesátých letech šlo o superhvězdy posouvající hudební trendy.

    GraphicLineGraphicLine
     

    Tehdy ještě nic nenasvědčovalo tomu, že parta kluků z Birminghamu roztančí celý svět. Duran Duran byla obyčejná barová kapela v klubu Rum Runner, jejíž členové v podniku pracovali i mimo vystoupení (majitelé klubu zároveň až do poloviny 80. let dělali kapele manažery). Někdo u vstupu trhal lístky, další svážel s dodávkou techniku a personál, téměř všichni se během večerů protočili jako dýdžejové, k čemuž se později vrátíme. Z koncertů bylo poznat, že skupina umí složit silné skladby, chyběl jí ale dostatečně charismatický zpěvák. Tehdejší barmanka Fiona jim proto dala tip na Simona Le Bona.

    „Simon přišel na zkoušku oblečený v růžových kalhotách s leopardím vzorem, špičatých botách a hnědé kožené bundě,“ vzpomínal klávesák Nick Rhodes v rozhovoru pro

    Telegraph. „Každý, kdo vypadá takhle debilně, je stoprocentně ten pravý.“

    Pak už to šlo rychle. Na začátku roku 1980 se Duran Duran motali v klubech okolo Birminghamu a Londýna a natočili dva demáče, o pár měsíců později už projeli celou Anglii jako předkapela tehdejší zazářivší hvězdy Hazel O‘Connorové a čekala je smlouva s EMI.

    Debutová deska obsahovala několik singlů, které pronikly do hitparád, ale třetí z nich, Girls On Film, proslavil kapelu na obou stranách Atlantiku. Klip k němu totiž vyšel pouhé dva týdny po spuštění MTV a vzbudil značnou kontroverzi. Obsahoval sexuálně motivované scény i záběry na polonahé ženy, tehdejší puritáni označovali video rovnou za soft porno. MTV klip zakázala, stejně tak zmizel ze všech televizních hitparád.

    Polygon
     
     

    7

    GraphicLine

    Story

    2

  • GraphicLineGraphicLine

    Každý, kdo vypadá takhle debilně, je stoprocentně ten pravý

     

    Dnes už by klip k písni Girls On Film takové pozdvižení nevyvolal.

    Group
     

    Od začátku pevně v rukách

    Duran Duran totiž už od první skladby, od první promo fotky jasně věděli, s čím a jak chtějí předstoupit před publikum. Dýdžejské zkušenosti jednotlivých členů jim umožnily být krok před dalšími kapelami. Zatímco jiní hudebníci na začátku osmdesátých let teprve pokukovali po synťácích, Duran Duran už si vydávali vlastní remixy skladeb, pracovali s multistopými nahrávkami a správně vycítili, že nejde jen o klipy, koncerty a desky, ale že vyhráno budou mít teprve ve chvíli, kdy na jejich skladby budou chtít v klubech tančit celou noc. To hrálo roli při jejich průniku

    „Britský tisk nás proklel,“ vzpomínali Le Bon s Rhodesem v jednom rozhovoru, „takže jsme měli nejlepší mediální pokrytí v naší historii. Mnohem víc lidí o klipu slyšelo, než kolik jich mělo reálnou šanci jej vidět.“ A režisér klipu Kevin Godley dodal: „Management Duran Duran nám jasně zadal, že chce senzační erotický kousek určený pro kluby, kde se bude promítat necenzurovaný, aby si jej lidé všimli a začali o něm mluvit.“ V této větě je i velká část tajemství, která stojí za celkovým úspěchem kapely.

    Vizionářství Duran Duran se projevilo ještě v několika směrech. Svědomitě si hlídali image, o kterou se jim starala Vivienne Westwood i Armani. Profilovali se jako jasně vizuální kapela, své klipy dávali MTV v exkluzivní premiéře několik dní před rádii, což

    do USA s druhou studiovkou Rio, které se tehdy moc nedařilo.

    Duran Duran byli řazeni k vlně novoromantických kapel, což byl za oceánem téměř neznámý žánr, a americká pobočka EMI tehdy nevěděla, jak druhou desku na tamním trhu propagovat. Ke slovu opět přišli dýdžejové, kteří od Duran Duran dostali zremixované verze skladeb a po nocích tak britské pětici vyšlapávali na diskotékových parketech cestu do amerických hitparád. Následná svižnější reedice alba Rio měla úspěch, během amerického turné s Blondie byli už Duran Duran bráni jako taneční hudba, MTV je hrála do zblbnutí a Rio se udrželo v americkém žebříčku nejprodávanějších desek úctyhodných 129 týdnů.

    Polygon
     
     

    7

    GraphicLine

    Story

    3

  • The singer, bass player, and keyboard player for the new wave band Duran Duran pose for a picture together., Image: 2732024, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Corbis

    v době, kdy MTV nikdo nechápal a byl jí předpovídán brzký konec nebo alespoň paběrkování za rozhlasem, bylo vyloženě plavání proti proudu. Stejně tak experimentovali se živými projekcemi a patřili mezi první kapely na světě, které na koncertech promítaly na velká plátna.


    Vrchol i ústup

    Rok 1984 zastihl Duran Duran na špici slávy. Přezdívalo se jim The Fab Five po vzoru Beatles. Jeli celosvětové turné, ze kterého natočili dva dokumenty a živou desku, získali dvě sošky Grammy v nově založených kategoriích dlouhého a krátkého hudebního videa, zúčastnili se nahrávání slavné písně Do They Know It‘s Christmas? pro Band Aid, fanynky z nich šílely a tehdejší hudební časopisy pro teenagery velmi vzácně vydaly číslo, v němž

     
     
    GraphicLineGraphicLine

    Druhá britská invaze

    Americký hudební trh se na začátku osmdesátých let zásadně měnil nejen díky spuštění MTV, ale především vzestupem syntezátorů. Žánry new wave, synthpop a new romantic však byly výsadou britské hudební scény, takže když americká rádia a především MTV chtěly nasytit posluchače a diváky hladovějící po elektronickém popu, musely hrát ostrovní kapely jako Human League, Spandau Ballet, Duran Duran nebo ABC. Ostatně, první videoklip kdy hraný na MTV, Video Killed The Radio Star, je od britské new wave kapely The Buggles. Tato éra je nazývána Druhou britskou invazí (ta první přišla s Beatles) a trvala až do poloviny osmdesátých let, kdy americký pop našel svou taneční polohu skrze Madonnu, Michaela Jacksona nebo Prince.

    Polygon
     
     

    7

    GraphicLine

    Story

    4

  •  

    Historicky první Grammy v kategorii nejlepší videoklip získali Duran Duran za video k písni Hungry Like A Wolf.

    Group
     
     
    GraphicLineGraphicLine

    Vůbec jsme se nezastavili, samé ježdění, koncertování, skládání, nahrávání. Někde uprostřed toho mě to semlelo

    Kytarista a basák Taylorové (shoda jmen, pozn. aut.) tíhli spíš k rockovější poloze a založili superkapelu The Power Station, v níž se sešel ještě bubeník funkových Chic Tony Thompson a zpěvák Robert Palmer. Rhodes a Le Bon založili projekt Arcadia, ve kterém naopak pokračovali v odkazu Duran Duran a experimentovali více s elektronikou.

    Původní sestava se naposledy sešla v polovině osmdesátých let, kdy nahrála stejnojmennou skladbu k bondovce A View To A Kill. Na následujících koncertech Duran Duran avizovali, že si dají na jeden rok pauzu, ale s jejím postupem bylo jasnější, že se stará pětka už nedá dohromady. Během pěti let vydala tři dlouhohrající desky a jeden živák, měli za sebou velká turné po sportovních halách, nespočet televizních vystoupení, autogramiád, rozhovorů, focení.

    by nebyl plakát Duran Duran. Přesto si od sebe hudebníci potřebovali trochu oddechnout, což později označili za moment, od kterého už kapela nikdy nebyla jako dřív.

    Krátce poté odešel i kytarista Andy Taylor, který během kapelní pauzy podepsal v USA smlouvu na sólovou tvorbu. I když se snažil zvládat oboje, nešlo být jednou nohou v Birminghamu a druhou v Los Angeles. Původní členové Duran Duran tak zůstali tři a roztočenou desku s nimi dokončili kytaristé Nile Rodgers (zároveň producent alba) a Warren Cuccurullo, který tehdy hrál se Zappou. Novinka Notorious si nevedla po komerční stránce špatně a rádia točila několik singlů, přesto kapela postupně ztrácela energii a ustupovala do pozadí. Původní popový zvuk vystřídaly ambice zalíbit se kritikům a vymotat se z bludného kruhu

    Jako první odmítl pokračovat bubeník Roger Taylor. Své vyčerpání vysvětlil po letech pro deník Live Daily následovně: „Byl jsem vyždímaný. Myslím tím úplně vyčerpaný. Bylo to intenzivních pět let. Vůbec jsme se nezastavili, samé ježdění, koncertování, skládání, nahrávání. Podařilo se nám prorazit po celém světě, což si žádalo nonstop zápřah. Někde uprostřed toho mě to semlelo.“

    Polygon
     
     

    7

    GraphicLine

    Story

    5

  • Rectangle

    I po letech chtějí Duran Duran překvapit. Pomoc jim mají mladší hudebníci.

    teenagerských idolů, což vedlo jen k propadu prodejnosti dalších nahrávek. Duran Duran přišli o původní management a krátce poté o ně přestalo mít zájem i vydavatelství. Situace se zdála být, mírně řečeno, smutná.


    Překvapivý comeback

    V následující dekádě Duran Duran marně bojovali s faktem, že zlatá éra synthpopu je pryč. Nutno přiznat, že kapela měla tou dobou dva veliké hity, Come Undone a Ordinary World. Oba vyšly na eponymním (podle obalu nazývaném „Svatebním“) albu v roce 1993 a úspěch zaskočil muzikanty i nový management natolik, že se rozhodli do toho ještě pořádně šlápnout a zorganizovat největší turné v historii. Během pěti měsíců projeli celý svět, ale situace byla neudržitelná. Svět zajímala jiná hudba, diváci MTV chtěli špinavé kytary a hip hop, ne vystajlovanou partu z osmdesátek. V roce 1997 opustil kapelu i Andy Taylor, takže Duran Duran táhli už jen

    dva původní členové. Zůstalo jim něco z mazaného vizionářství, skladba Electric Barbarella je první nahrávka na světě, která se prodávala online, ale jinak, se vší úctou, není na této éře nic zajímavého.

    Věci se daly do pohybu až v roce 2003, kdy Duran Duran slavili čtvrt století existence. Odehráli při té příležitosti několik koncertů, během kterých se na pódiu objevili původní členové i známé osobnosti, aby vzdaly kapele hold. Ačkoli málokdo mohl tušit, že vlna zdvořilého zájmu právě startuje jejich comeback, Duran Duran chytili příležitost za pačesy a zavřeli se ještě jednou ve studiu. Z něj pak pustili do světa singl (Reach Up for The) Sunrise, který okamžitě šplhal evropskými i americkými hitparádami a byl nejúspěšnějším kapely od téměř dvacet let staré bondovky A View To Kill. Bylo jasné, že se musí jet dál. Následující studiovka Astronaut byla comebackové album se vším všudy a kapela definitivně nahodila spadlý řetěz. Byla zase všude. V rádiu, v hitparádách, v televizi, na plakátech i na velkých pódiích.

    Polygon
     
     

    7

    GraphicLine

    Story

    6

  •  
     
     

    Pilotním singlem z nové desky je skladba Pressure Off.

    Group
     
     
     
     
    GraphicLineGraphicLine

    Filmový omyl

    Ne vše, na co Duran Duran v osmdesátkách sáhli, se povedlo. V březnu 1985 vydali VHS s filmem Arena (An Absurd Notion), který kombinuje koncertní záznam s hraným filmem. Vypráví příběh profesora Duranda Duranda (hraje jej Milo O’Shea z filmu Barbarella), jenž havaruje se svým raketoplánem na Zemi a je překvapený, že lidé skandují jeho jméno. Když zjistí, že dav ve skutečnosti aplauduje kapele, a ne jemu, rozhodne se sabotovat koncert Duran Duran, ale je ve svých pokusech tak marný, že si jeho snahy nikdo nevšimne a hudebníci nerušeně pokračují až do posledního přídavku. Tušíte správně, sledování filmu je ještě méně záživné než popis jeho zápletky.

    Přesto ale nelze přivřít oči nad faktem, že Duran Duran spíš těžili z nostalgie a nová tvorba nikoho moc nezajímala. Následující desky Red Carpet Massacre a All You Need Is Now byly prakticky propadák, proto chystanou novinku čeká nelehká práce.


    Opět v plné síle?

    Paper Gods tak trochu připomíná vabank, kdy kapela dala všechno do hry. Desku nahrávala téměř kompletní původní sestava, chyběl jen Andy Taylor. Zároveň se k producentské práci vrátil Nile Rodgers a přibyl Mark Ronson, jeden z nejpopulárnějších producentů současnosti. Navíc přizvali několik hostů, kteří mají přitáhnout pozornost nejen kritiků, ale také z Duran Duran už poněkud unavených médií. Jak jinak si vysvětlit angažování Lindsay Lohan? Největším tahákem však bezpochyby bude přizvání fenomenálního kytaristy Johna Fruscianteho, který hostuje ve dvou skladbách.

    Jak uvedla kapela na své oficiální stránce, Frusciante pracoval ze svého domácího studia a navzájem si posílali rozpracované věci

    přes web. „Jsme velcí Johnovi fanoušci a je pro nás čest, že svým kouzlem přispěje i na naši nahrávku. Zatím se nerýsují žádné společné koncerty, ale na nahrávkách zní jeho kytara neuvěřitelně,“ napsali Duran Duran o bývalém kytaristovi Red Hot Chili Peppers.

    Dalšími hosty budou například aktuální hvězda tanečního popu Kiesza nebo Jonas Bjerre, frontman dánské indierockové kapely Mew. Potenciál rozhodně deska má, jak dopadne, se dozvíme už během tohoto měsíce.

    Polygon
     
     

    7

    GraphicLine

    Story

    7

 
×
Čtete:
2015/9
Duran Duran

TOP

Genius loci

Headliner

Foals

Rozhovor

Patrik Rytmus Vrbovský

Pohled

Ako sa žije sídliskový sen

Story

Please the Trees

Hlášky

Keith Richards

Rozhovor

War on Drugs

Song Story

Kate Bush

Vzpomínka

Romek Hanzlík

Anketa

Stalo se 3

Rozhovor

Joe Bonamassa

Story

Twisted Sister

Enface

Mucha

Čerstvé (z)boží

Inheritance

Insider

Veronika Douglas

Story

Kurt Cobain

Rozhovor

Lavagance

Enface

Shinedown

Test

H-D Kvíz

Rozhovor

Derrick Morgan

Story

David Gilmour

Ženský element

Lauren Mayberry

Televize

Videorama

Výročí

Kalendárium

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika 1/2

Teď vážně

Klasika 2/2

Jarmila Novotná

Folk

Bez cancáku

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary!

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Mluvené slovo

Nechte si vyprávět

Odjinud

Mimochodem

Recenze

Recenze měsíce

Recenze

Recenze 17. 9. 2015

Recenze

Recenze 3. 9. 2015

Duel

Voxel

Naživo

Maella, eFeM, Kuba Alexa

Naživo

Jim Adkins

Naživo

Zebra Katz

Naživo

Eurotrialog

Naživo

Brutal Assault Festival

Naživo

INTERPOL

Naživo

Kings of Leon

Naživo

HALESTORM

Naživo

Grape festival 2015

Naživo

Cocotte Minute

Naživo

Trutnoff 2015

Naživo

Okoř 2015

Naživo

Adrian T. Bell, Tony Key, Ira Mimosa, Dead Sailor

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.