Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

Ve studiu

5 otázek pro... KLARA

Co poslouchá...

Erik Tabery

Čerstvé (z)boží

Mirka Miškechová

Headliner 1/3

Meky Žbirka

Headliner 2/3

Procházka Abbey Road

Headliner 3/3

Pete Brown

Fenomén 1/4

Pár jsou dva

Fenomén 2/4

Pár jsou dva

Fenomén 3/4

Pár jsou dva

Fenomén 4/4

Pár jsou dva

TOP

Zapojte se

Rozhovor

Sto zvířat

Fenomén

Hacienda

Enface

CocoRosie

TOP

7 nejlepších komiksových obalu

Téma

Vypsaná FiXa vs. Wohnout II

Rozhovor

Eagles of Death Metal

Story

Duran Duran

TOP

Genius loci

Headliner

Foals

  •  
    RectangleGraphicLine

    text Ondřej Čížek

    foto Warner Music

    GraphicLine

    Foals

    Architektura budoucnosti

    Polygon
     

    9

    GraphicLine
     

    Headliner

    1

  • Z oxfordské kytarové matematiky přes filmovou melancholii, burácivé taneční rytmy až ke znovunalezení pohanské energie. To je příběh jedné z posledních velkých kytarovek, která okouzlila na letošním festivalu Grape a na nové desce What Went Down vystoupila z vlastního stínu a rozhodla se spálit nostalgii.

    GraphicLineGraphicLine
     

    Neklanět se minulosti. Příliš ji nevelebit. Spíše se k ní stavět čelem, vyzývat ji. Dost možná se ji pokusit zničit. Na první pohled by se mohlo zdát, že podobné rady z úst frontmana Yannise Philippakise jasně prokazují, že jeho Foals jsou jen jednou z dalších z početného zástupu vrcholně arogantních britských kapel.

    Ono by to všechno vážně tak dokonale sedělo. V čerstvém profilu kapely v Guardianu se publicista Rhik Samadder o Philippakisovi zmiňuje jako o člověku s pověstí impulzivního nevraživce, jemuž je těžké dostat se pod kůži, natož s ním pořídit vhodné doprovodné fotografie. K ucelení takového dojmu by někomu mohla stačit i zpěvákova citovaná radost ze zatčení španělskou policií po dohraném koncertě.

    Skutečnost je ovšem s největší pravděpodobností jinde. Focení nemá rád kdekdo

    a ona historka o želízkách na rukou je o to sympatičtější, jakmile se čtenář dozví, že se tak stalo poté, co Foals v téměř plné sestavě zaútočili na pár rasistických přátel Johna „ex-Sex Pistol“ Lydona, kteří slovně napadali černošského zpěváka Keleho Okerekeho z Bloc Party. Přesně opačný obraz o údajně agresivní hudební tlupě se pak plně dotváří na základě rozhovoru pro server The 405, bezpochyby jednoho z vůbec nejotevřenějších, jaké kdy Philippakis poskytl a z něhož pocházejí i ona úvodní slova.


    (Un)cool Britannia

    Devětadvacetiletý textař, zpěvák a kytarista s řeckým původem ty věty mířil na mladé začínající kapely, které se pokoušejí prorazit na britském, potažmo celoevropském trhu.

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    Headliner

    2

  • Rectangle

    Nenuceně je nabádá k maximální upřímnosti a soustředění se na přítomnost, nikdy ne na to, co bylo. Celkem trefně se přitom dotýká širšího tématu, než by možná sám zamýšlel. Konkrétně britské kytarové muziky obecně a jejího mediálního obrazu, který je do ztracených epoch nostalgicky zamilovaný až po uši a intenzita téhle lásky už řadu let neslábne ani trochu.

    Stačí si ostatně jenom pročítat jeden z nejstarších hudebních magazínů v Británii, milovaný i prudce nenáviděný NME (New Musical Express), jenž s ocelovou pravidelností ještě donedávna nejvíce prodával přesně ta čísla, která na své obálce nesla věčně zkřivenou tvář Noela Gallaghera. Není se čemu divit, že ortodoxní fanoušci NME Foals

    zrovna moc nemusí, zatímco ti, co věčně opěvovaným britpopem pohrdají, je zbožňují právě proto, že se nebojí být arogantní vůči aroganci. Termín Cool Britan­nia, který do popkultury zavedla agenda Tonyho Blaira, považují za vyprázdněný a raději vybízí k formování nových fází.


    Oxford – Göteborg – Londýn

    Verva a chuť k progresu ostatně členům Foals nechyběla nikdy. Během studií v Oxfordu nejprve část z nich vystupovala v rámci rozverné studentské formace The Edmund Fitzgerald, kterou proslavila zejména divoká bytová tour, aby už jako Foals svůj mix punkové neurvalosti, vtipné

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    Headliner

    3

  • GraphicLineGraphicLine

    Texty po vzoru svého oblíbence Nicka Cavea ťukal písmeno po písmenu do starého psacího stroje

     

    prodejů, silnější renomé a příslib věcí budoucích. První grandiózní smyk je na řadě tři roky na to. Na Holy Fire Foals s přehledem stvrzují legendy o autentické formaci s emotivním repertoárem, zároveň ale razantně přidávají na hlasitosti (Inhaler) a hitovosti (My Number). Album se honosí spalující hybnou silou a polohami, v nichž je kapela schopna kombinovat svou oxfordskou bouřlivost se senzitivním budováním atmosféry. Pakliže byly Antidotes tezí a Total Life Forever antitezí, je Holy Fire jasnou syntézou nabitých zkušeností, zvratů a postupů.


    Když desku určí barva

    Druhá (a opět neproměněná) nominace na Mercury Prize je povinností, pro čím dál sebejistější kapelu ovšem třetí studiovka znamená dva mnohem klíčovější zářezy. Tím prvním je dotvoření vlastní muzikantské a vizuální identity a tím druhým citelný progres v živém hraní.

    Philippakis se k nahrávání alba vrací jako k události rámované specificky zbarveným schématem. Na mysli má kombinaci chladné modré a zelené z fotografie na přední straně obalu desky. Vše je žádaným výsledkem spolupráce s Leifem Podhajským, grafikem českého původu a jedním z nejžádanějších vizuálních umělců současnosti. Směřování image Foals není dočasnou záležitostí, ale vyvíjejícím se procesem, který přitom staví na pevných základech. Každý ze singlů má vlastní škálu barev a s Podhajského pojetím vizuálů přirozeně komunikují jak rozostřené

    V případě Foals ovšem zdání neučesanosti klame. Philippakis ve zmiňovaném hovoru pro The 405 mluví o koncepčně propojovaných textech, nadsazeném perfekcionismu i o nečekané kolizi s renomovaným producentem Davidem Sitkem (Yeah Yeah Yeahs, TV On The Radio), s nímž se kapela rozešla po poslechu jeho finálního mixu debutu.

    Větší ponor do písní i větší vášeň pro celkovou architekturu desky Foals předvádí o dva roky později s albem natočeným ve švédském Göteborgu. Pod jednou střechou se v případě Total Life Forever potkává hráčský maximalismus s rozvinutým smyslem pro melancholii, napětím a z něho pramenící gradací. S deskou přichází první nominace na Mercury Prize a s ní logicky nárůst

    hravosti a zároveň matematické přesnosti výrazně otiskli do stavby debutu Antidotes z roku 2008. V té době může být zatím řeč „pouze“ o osvěžujícím univerzitním rocku, který těží ze stále ještě čerstvě rozjeté krasojízdy syrovějších kytarovek v čele s půvabně přímočarými The Strokes, pábitelskými The Libertines a tehdy ještě neodolatelně zuřícími Arctic Monkeys.

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    Headliner

    4

  • GraphicLineGraphicLine

    Deska? Přijít k čistému bílému plátnu, následně na něj chrstnout mix nejrůznějších barev a pronést: „Tak, a to je ono.“

    Rectangle

    promofotky kapely, tak oblečení, v němž jednotliví členové vystupují.

    S faktem, že Foals jsou v období komerčního boomu Holy Fire považováni za jednu z nejlepších živých kapel v celé Anglii, má zase co dočinění i aktuální, čtvrtá nahrávka s pochmurným titulem What Went Down. Během toho, co ji kapela dva měsíce pilovala v jižní Francii, pozvolna přes své sociální sítě pouštěla ven historky o nadměrném množství vypitého červeného vína, o snových, a přitom razantních textech, které frontman po vzoru svého oblíbence Nicka Cavea ťukal písmeno po písmenu do starého psacího stroje, anebo o duchařské fotografii Japonce jménem Daisuke Yokota, která albu dodala ten správný punc zlověstnosti.

    Dle Philippakise navíc Foals svou dosud nejagresivnější desku nahráli beze špetky kalkulu, s patřičným důrazem na dostupnou spontaneitu a intuici. Vizuálně pak proces

    Vyberte si sami, zda jsou to všechno jen vyprázdněné proklamace, nebo spíš důvtipná práce v prezentaci své hudební tvorby ve smyslu uceleného audiovizuálního balíku. Jisté je pouze to, že v případě Foals je správně možnost B.

    samotného vzniku připodobňuje situaci, kdy přijde k čistému bílému plátnu, následně na něj chrstne mix nejrůznějších barev a pronese: „Tak, a to je ono.“

    Polygon
     
     

    9

    GraphicLine

    Headliner

    5

  • Rectangle

    Nejlepším důkazem, že za úspěchem Foals je i jejich promakaná vizuální prezentace, jsou jejich klipy. Posuďte sami.

    Foals

     

    Toto je nejkrutější video Foals. Surová poezie v podání mistrného budovatele atmosféry, režiséra NABILA.

    GraphicLineGraphicLine

    Late Night

    Group
     
    Polygon
     

    9

    GraphicLine
     

    Headliner

    6

     
  • Rectangle
     

    Inhaler je čistě módní záležitost a dokonalá ukázka toho, jakým způsobem Foals operují s image.

    GraphicLineGraphicLine

    Inhaler

    Group
     
    Polygon
     

    9

    GraphicLine
     

    Headliner

    7

     
  • Rectangle
     

    Pronásledování, neutěšené scenérie z Ukrajiny a odpoutaná animální energie. Režíroval vynikající irský fotograf Niall O‘Brien.

    GraphicLineGraphicLine

    What Went Down

    GroupPolygon
     

    9

    GraphicLine
     

    Headliner

    8

     
  • Rectangle
     

    Živočišnost, genius loci nádherné haly, londýnské Kmeny, rozjímání o hudbě a metropoli i módní přehlídka v jednom. Režie: Dave Ma.

    GraphicLineGraphicLine

    Providence (Live at the Royal Albert Hall)

    Group
     
     
    Polygon
     
     
     

    9

    GraphicLine

    Headliner

    9

     
 
×
Čtete:
2015/9
Foals

Rozhovor

Patrik Rytmus Vrbovský

Pohled

Ako sa žije sídliskový sen

Story

Please the Trees

Hlášky

Keith Richards

Rozhovor

War on Drugs

Song Story

Kate Bush

Vzpomínka

Romek Hanzlík

Anketa

Stalo se 3

Rozhovor

Joe Bonamassa

Story

Twisted Sister

Enface

Mucha

Čerstvé (z)boží

Inheritance

Insider

Veronika Douglas

Story

Kurt Cobain

Rozhovor

Lavagance

Enface

Shinedown

Test

H-D Kvíz

Rozhovor

Derrick Morgan

Story

David Gilmour

Ženský element

Lauren Mayberry

Televize

Videorama

Výročí

Kalendárium

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika 1/2

Teď vážně

Klasika 2/2

Jarmila Novotná

Folk

Bez cancáku

Hard & heavy

Ocelové srdce

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary!

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Mluvené slovo

Nechte si vyprávět

Odjinud

Mimochodem

Recenze

Recenze měsíce

Recenze

Recenze 17. 9. 2015

Recenze

Recenze 3. 9. 2015

Duel

Voxel

Naživo

Maella, eFeM, Kuba Alexa

Naživo

Jim Adkins

Naživo

Zebra Katz

Naživo

Eurotrialog

Naživo

Brutal Assault Festival

Naživo

INTERPOL

Naživo

Kings of Leon

Naživo

HALESTORM

Naživo

Grape festival 2015

Naživo

Cocotte Minute

Naživo

Trutnoff 2015

Naživo

Okoř 2015

Naživo

Adrian T. Bell, Tony Key, Ira Mimosa, Dead Sailor

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.