Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Redakční tipy

Headparáda

5 otázek pro...

Nano

Můj soundtrack

Veronika Arichteva

Čerstvé (z)boží

Saved by the Fortune

Headliner 1/4

David Bowie

  • text Vojta Libich

    foto Sony Music

    David Bowie

    Vysvitla černá hvězda

    Není pochyb o tom, že leden v hudbě bude, stejně jako titulní strana Headlineru, patřit Davidu Bowiemu. Svou pětadvacátou desku Blackstar vydává symbolicky na devětašedesáté narozeniny. V následujícím speciálu připomínáme, proč je podle nás Bowie génius. Nejdřív si ale pojďme shrnout, co zatím o chystané novince víme.

    Blackstar se bude očividně pouštět spíš do vod experimentátorství

    Ani deset infarktů Bowieho nedonutí, aby poslušně držel hubu a krok

    Nového turné Davida Bowieho se sice s největší pravděpodobností ze zdravotních (nebo jakýchkoli jiných) důvodů nedočkáme. Ale vypadá to, že ani deset infarktů nedonutí tohle věčné enfant terrible světového popu, aby poslušně drželo hubu a krok.

    Když se od něj čekal nostalgický hippie-pop pozdních šedesátých let, dal tvář a celkovou podobu extravagantnímu glam rocku, když se od něj čekal hard rock, vytvořil novou etapu soulu, když se od něj čekalo, že umře na předávkování kokainem, začal flirtovat s elektrem a vymyslel půlku sólové kariéry Iggyho Popa. Ve svých padesáti letech se začal zajímat o jungle a drum’n‘bass. Co by se slušelo teď? Bowie má ve svých osmašedesáti letech za sebou padesát tři let hudební kariéry a čtyřiadvacet alb.

    Pravděpodobně by bylo vhodné natočit třeba introspektivní lo-fi akustickou desku s přemýšlivými a smířlivými nostalgickými texty o vyrůstání v londýnském Brixtonu. To by ale nesměla být řeč o Davidu Bowiem. Ignorace jakéhokoli hudebního trendu a okázalé přehlížení líbivosti jsou z nadcházejícího počinu patrné na první poslech už teď. Přesto však z výsledku jasně bliká nápis POP, kterému musíme chtě nechtě dát za pravdu. A to velkými neonovými písmeny. Nebo vlastně možná černými. Na pozadí černé hvězdy.

    Na rozdíl od poslední desky The Next Day z roku 2013, na níž se Bowie s lehkostí a skoro až výsměšně držel jednoduchých forem a poměrně tradiční rockové instrumentace (i přes nebezpečně moderní zvuk celé nahrávky), se Blackstar bude očividně pouštět spíš do vod experimentátorství, ve kterých je chameleónský zpěvák jako doma. Odkazy na svoji vlastní berlínskou albovou trilogii ze sedmdesátých let a na inspiraci elektronickými vlivy německého krautrocku se to v prohlášeních kolem alba jen hemží. Koneckonců důkazem je už první singl, titulní píseň desky, ve které se z hypnotického drum’n‘bassového patternu jazzového bubeníka Marka Guiliany, frenetického saxofonu Donnyho McCaslina a dvoutónové melodie připomínající gregoriánský chorál dostáváme do skoro až tradičně bluesové „bowieovské“ střední části, aby se potom na konci téměř desetiminutového monumentálního tracku obě témata spojila v patetické finále.

    Temná cesta do neznáma, kterou se David Bowie vydává, je více než patrná i z videoklipu režiséra Johana Rencka. Sledujeme v něm ženu s ocasem (podle Bowieho komentáře je prostě žena s ocasem „víc sexuální“), která v podivném mimozemském městě najde mrtvolu kosmonauta. Narážka na Majora Toma, hrdinu songu Space Oddity, se přímo nabízí. S jeho lebkou pak ve společnosti dalších žen provádí jakýsi rituál. Celým příběhem nás provází Bowie v trojroli kněze s „biblí“ černé hvězdy, pokřiveného slepce a třetí extravagantní postavy připomínající nejvíc jeho vlastní alter-ega. Do toho všeho se ve finále prolíná temná scenérie tří zmučených a ukřižovaných strašáků v poli. Jak je vidět, stejně jako v případě klipů k The Next Day, Bowie i u Blackstar k vizuálu přistupoval jako ke krátkému filmu, a to ve velice avantgardním hávu. Zpěvák se sice tentokrát nerozhodl provokovat krvavou náboženskou satirou jako v případě předešlé desky (představitelé katolické církve se tenkrát vyjádřili, že „ten bisexuální důchodce už je zase zpátky“, což patrně není nic, s čím by sám Bowie nesouhlasil), je ale vidět, že se ani tentokrát nejedná o nijak odlehčenou záležitost. Zpěvák i režisér se sice vyjádřili v tom smyslu, že rádi nechají smysl klipu otevřený interpretaci, poměrně jednoznačné jsou však narážky na mysticismus, kabalu nebo učení Aleistera Crowleyho. Především z posledního jmenovaného musí srdce nejednoho nostalgického rockového fanouška zaplesat.

    Nemusí se nám líbit některé fáze tvorby Davida Bowieho, další nemusíme chápat, některé můžeme považovat za výstřelky dekadence nebo drog, jedna věc se ale britskému mágovi nedá upřít, mantinely pro něj neexistují.

    O natáčení legendární desky Station To Station z roku 1976, k jejíž inovativní šílenosti je právě nadcházející album Blackstar nejčastěji přirovnáváno, Bowie prohlásil, že si prakticky vůbec nevzpomíná na nic z toho, co se dělo. Na rozdíl od tunami koksu poznamenané produkce tohoto historického klenotu bude ale Blackstar pravděpodobně dokonale promyšleným a racionálním počinem. Jako by se prorocky naplnila slova samotného autora právě z titulní písně Station To Station: „Nejsou to vedlejší účinky kokainu, myslím, že to musí být láska.“

     

    Headliner 1/4

 
×
Čtete:
2016/1
David Bowie

Headliner 2/4

Tvůrčí vrchol ve stínu Berlínské zdi

Headliner 3/4

9+1 podoba ikonického Davida

Headliner 4/4

Plný šatník převleků

Headliner

Marpo

Art

7 nej politických obalů

Hlášky

Slipknot

Rozhovor

Bloc Party

Téma

Móda v hudbě

Ženský element

Sia

Rozhovor

Everything Everything

Rozhovor

Michal Pavlíček

Story

Imagine Dragons

TOP

10 nejmastnějších klipů

Téma 1/3

Best of 2015

Téma 2/3

Songy roku

Téma 3/3

Best of 2016

RIP

Vzpomínáme

RIP

Lemmy Kilmister

Obrazem 1/12

109 fotek roku

Obrazem 2/12

Jan Nožička

Obrazem 3/12

Petr Klapper

Obrazem 4/12

Adam Henze

Obrazem 5/12

Andrea Sovová (Andy Owl)

Obrazem 6/12

Jakub Macháček

Obrazem 7/12

Magdaléna Lindaurová

Obrazem 8/12

Michal Havlíček

Obrazem 9/12

Rusty Shepherd

Obrazem 10/11

Vojta Florian

Obrazem 11/11

Kryštof Kalina

Obrazem 12/12

Ivan Prokop

Rozhovor

Suede

Enface

Savages

Poradna

Jarda, sex a něžnosti

Insider

Rikk Scholvinck

Retro

Elton John

Televize

Videorama

Dialog

Jarda Svoboda vs. Nèro Scartch

Jackie Crash

Limp Bizkit

Songstory

Red Hot Chilli Peppers

Test

Headliner test

Kalendárium

Památné dny

Hip Hop 1/2

Elementy ulice

Hip Hop 2/2

DJ Friky

Heavy

Natvrdo

Folk

Bez cancáku

Mluvené slovo

Vyprávěj

Jazz a blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary!

Klasika

Teď vážně

Alternativa 1/2

Kroky podzem

Alternativa 2/2

Slnko Records - Máme jen naprosté nadšení

EDM

MDMA

Recenze měsíce

Bloc Party

Recenze měsíce

David Bowie

Recenze

Recenze 7. 1. 2016

Recenze

Recenze 21. 1. 2016

Duel

The Chancers

Recenze

SMS Recenze

Naživo

Jelen

Naživo

Kabát

Naživo

Vypsaná Fixa

Naživo

Michal Prokop & Framus Five

Naživo

Ennio Morricone

Naživo

Imagine Dragons

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.