-
text Šárka Hellerová
foto sony music
sia
Diamanty pro Rihannu
6
ženský element
1
-
Sia tvrdí, že jako autorce jí jde o to, aby písně, které napíše, slyšelo co nejvíc lidí. Své výtvory proto přednostně nabízí těm zpěvačkám, u kterých tuší největší potenciál dostat hit k publiku. Podle této logiky si ovšem v budoucnu možná bude to nejlepší ze své tvorby rovnou nechávat.
Ani Rihanně, pro kterou složila hit Diamonds, za jejíž úspěch si jistě mohly obě dvě nějaké ty diamanty pro radost pořídit, se zatím nepodařilo to, co v listopadu dokázala s písní Chandelier samotná Sia. Pokořit hranici miliardy zhlédnutí na YouTube.
Hvězdy popového nebe, pro které píše texty a vymýšlí chytlavé melodie, by tak v budoucnu mohly mít smůlu. Zatím se rodilá Australanka většinou spokojuje s tím, co její kolegyně odmítnou. Z takových nechtěných dětí se bude skládat její sedmé album This Is Acting, které vychází v lednu. Sia Furler si ovšem po zkušenosti s Chandelier začíná uvědomovat, že se jí vyplatí si nejpovedenější písně nazpívat sama.
„Zdá se, že široká veřejnost dobře reaguje na písně o spáse, překonání něčeho, nebo
o tom, že všechno bude v pohodě, případně na legrační věci,“ řekla na konci loňského roku časopisu Rolling Stone v obsáhlém interview o albu i o skládání pro jiné hudebníky.
„Nejlépe fungují písně, které mají všeobecný text a silný metaforický koncept,“ vysvětlovala Sia magazínu Billboard. „Musíte tu metaforu zazpívat mnohokrát a různými způsoby.“ Dalším pravidlem, které platí, podle ní je, že smutné písně bez povznášejícího refrénu nikdo moc nechce.
Házení špaget na zeď
„V zásadě házíte špagety na zeď a doufáte, že se chytnou,“ vysvětlovala Sia Rolling Stonu, jak udává své výtvory. Písně často
6
ženský element
2
-
Stále věřím, že překračuji hranici mezi uměním a komercí
vznikají pro konkrétní zpěvačku nebo zpěváka, ne všichni je ovšem přijmou. Poté je nabízí dalším umělcům, nebo je Sia nazpívá sama. Tím se fanouškům otvírá cesta k zábavné tipovací hře, kdo že měl být původně hvězdou které písně. Furler ji často podporuje prohlášeními podobným tomuto: „Myslím, že jsem Chandelier původně nabídla Rihanně, ale už si přesně nevzpomínám.“
Podle Sii je v práci pro jiné důležité ponechat stranou své ego a mít neustále na vědomí, že umělcem je v dané chvíli někdo jiný. Ne vždy se to podaří. Australanka zkoušela vytvořit také písně pro Adele. Sešla se s ní, aby společně vytvořily texty pro nové album, nicméně se jim nepodařilo naladit na stejnou
vlnu. Sia tvrdí, že v případě Adele se jí nepodařilo oprostit od vlastního ega přesto, že je velkou fanynkou britské zpěvačky. I když nakonec není jednou z autorek rekordního alba 25, může mít radost z něčeho jiného. Ze setkání vzešla píseň Alive, a naopak je to nakonec Sia, kdo bude mít na svém novém albu píseň, jejíž spoluautorkou je Adele.
Každý z umělců, kteří využívají služeb profesionálních songwriterů, přistupuje k tvorbě jinak. Třeba Beyoncé, která ze Siina pera adoptovala mimo jiné píseň Pretty Hurts, si před nahráváním posledního alba pozvala do domu v Hamptons pět špičkových producentů a pět textařů a nechala je tvořit. Procházela mezi jednotlivými pokoji, vybírala
6
ženský element
3
-
Sedím doma na gauči, píšu, a když mám štěstí, vydělám milion dolarů
Zpočátku se ale obávala toho, že jsou její texty a melodie příliš povrchní. Jeden z prvních úspěchů její vlastní pěvecké kariéry byla píseň Titanium, kterou v roce 2011 nahrála s Davidem Guettou. „Bylo poměrně konfrontační začít psát zrovna takto. Nikdy jsem nechtěla, aby ty písně (Titanium a Wild Ones, pozn. aut.) někdo slyšel, protože jsem cítila, že by snížily mou věrohodnost. Zdály se mi úplně cheesy. Chtěla jsem, aby je zpíval někdo jiný, a jen si vyzvednout autorský šek. Obě tyto písně mi nakonec pomohly získat si pozici popového autora,“ vzpomíná. Reakce publika, které se se skladbami ztotožňovalo, i komerční úspěch nakonec dodaly Sie sebedůvěru.
Malá divoká tanečnice
„Stále věřím, že překračuji hranici mezi uměním a komercí, ale myslím, že má vizuální práce je umění a má hudba je jednoznačně komerční,“ vysvětlila Sia Rolling Stonu a dodala, že má pocit, že se jí podařilo lidi svou vizuální prezentací zmást a že ti ji – především kvůli uměleckému ztvárnění videoklipů – považují za méně mainstreamovou postavu, než ve skutečnosti je. Celosvětová sláva zpěvačky akcelerovala po vydání alba 1000 Forms Of Fear v roce 2014. Bylo to už šesté album australské hudebnice a právě to obsahovalo hit Chandelier.
Kromě hudby singl Chandelier zaujal videoklipem, ve kterém jako o život tančila tehdy jedenáctiletá Maddie Ziegler v blonďaté paruce, a evokovala tím samotnou interpretku písně.
Sia vyrůstala na hudbě Jeffa Buckleyho nebo Malcolma McLarena spíš než na popových hitech. To jí ovšem nebrání, aby dnes psala pro největší popové hvězdy. „Snadno se nechám ovlivnit a rychle se učím. Takže když jsem se rozhodla, že budu psát popové písničky, poslouchala jsem šest měsíců popové rádio, abych se do toho dostala a porozuměla jim,“ dává na srozuměnou.
si fragmenty písní, které ji zaujaly, a nutila jejich autory, aby z nich vytvořili jeden celek. Sia ale obvykle skládá doma, poslouchá tracky, které jí pošlou spřátelení producenti, a představuje si, komu by hudební základ sedl. Pak se vžije do daného umělce (na což odkazuje název jejího aktuálního alba This Is Acting), napíše text a vymyslí melodii, kterou by podle ní mohl vytvořit on sám.
Na gauči se psy
Časopisu Billboard popsala vznik písní následovně: „Sedím doma na gauči se psy, nahrávám ve skříni v pracovně, pošlu výsledek, a když mám štěstí, vydělám milion dolarů.“ Je to velmi snadné.
6
ženský element
4
-
Extravagantní mladá tanečnice zazářila i v klipu Elastic Heart, kde ji ze zad nemohl setřást Shia LaBeouf, i v dalších vystoupeních. Také v aktuálním singlu Alive zpěvačku prezentuje jako dítě v paruce. Sia před světem svou tvář neschovává, ale ani ji necpe do popředí. To ovšem neplatilo vždy. Obaly druhé až páté desky zdobil její portrét. Dnes ale nechává promlouvat především svůj hlas. V době, kdy její rivalky kromě pódií mohutně živí svou kariéru publikováním rodinných fotografií na Instagramu a kolekcemi parfémů, je to příjemné osvěžení a náznak tajemství, které bývalo pro hudební velikány běžné.
Málem v důchodu
Nyní je Sia sama hvězdou popového světa, ale nechybělo mnoho a nikdy se do této pozice nedostala. Před pěti lety uvažovala o konci své hudební kariéry, panicky se děsila koncertování a chtěla už jen psát pro ostatní. Než se k tomu odhodlala, stala se závislá na prášcích proti bolesti a na alkoholu. „Vždycky jsem hodně pila, ale nevěděla jsem, že jsem alkoholik. Byla jsem jako umělkyně nešťastná a bylo mi hůř a hůř,“ svěřila se před dvěma lety časopisu Billboard. Později se lékařům podařilo diagnostikovat, že trpí hyperfunkcí štítné žlázy. Dávala se dohromady a po více než patnácti letech od vydání prvního alba se jí začalo doopravdy dařit.
Nebylo to poprvé v životě, kdy Sia mírnila žal chemií a alkoholem. Poté, co v Austrálii na konci devadesátých let vydala debut Only
Vždycky jsem hodně pila, ale nevěděla jsem, že jsem alkoholik
6
ženský element
5
-
See a rozpadla se její acidjazzová kapela Crisp, odjela za svou láskou do Londýna. Po pár týdnech společného života v Anglii její přítel zahynul při autonehodě a ona začala svůj intenzivní šestiletý vztah s drogami a alkoholem. S tragédií se vyrovnávala i v textech svého druhého alba Healing Is Difficult.
V Británii Sia kromě vlastní kariéry zpívala s Jamiroquai a nahrála tři alba s kapelou Zero 7. Dnes žije s manželem, dokumentárním filmařem Erikem Andersem Langem, v Los Angeles a vydělává miliony dolarů. Přiznává, že jí jde o to, aby se její písně, ať už ve vlastním podání, nebo nahrané jinými umělci, co nejvíc hrály v rádiích a dostaly se tak k lidem. Obojí se jí velmi daří. Přesto tvrdí: „Nezajímá mě komerční úspěch. Dělám to, co miluji, a vyjadřuji cokoli, co zrovna chci.“
Sia a svět filmu
3x video
Sia samotná na filmovém plátně zatím příliš nezazářila. V roce 2005 hrála barovou zpěvačku ve snímku Piccadilly Jim. Nicméně její hudba už se dostala do pěkné řádky soundtracků filmových trháků. Například pro Padesát odstínů šedi napsala a nazpívala skladbu Salted Wound. Píseň Kill and Run zase doprovázela některý z opulentních večírků ve filmu Velký Gatsby. Upírskou lásku v sérii Twighlight podkreslovala zpěvaččina píseň My Love.
6
ženský element
6
Předchozí článek:
Móda v hudbě
Další článek:
Everything Everything