-
text Antonín Kocábek
Foto Archiv Radio 1
Radio 1
Alternativa 2/2
5
1
-
Pražské Radio 1 vysílá od jara roku 1991 nepřetržitě už pětadvacet let. Je fenoménem nejen v českém mediálním prostoru, ale i v zahraničí se jemu podobný hledá jen stěží. Narozeninovou gratulaci 6. února v Divadle Archa doprovodí vystoupení těch, kteří spojují rádiovou minulost i současnost: stejnou dobu existující Ecstasy of St. Theresa a mladí rakovničtí Manon Meurt.
Čtvrtstoletí písniček na přání
Večírky přímo ve vysílacím studiu občas končily v bytech posluchaček
Kdykoli se hovoří o historii pražské radiostanice, pevně spojené s frekvencí 91.9 FM, většinou se všichni soustřeďují jen na prenatální období, tedy Radio Stalin. Mnozí už i zapomněli (na rozdíl od toho, že ho ukončilo násilné rozhodnutí
byrokratických úředníků), že jeho vysílání trvalo v rámci probíhající výstavy Totalitní zóna na podzim roku 1990 pouhý jeden týden. O začátcích vysílání následujícího Radia 1 už ale vzpomínky těžko loví i ti, kteří se ho aktivně účastnili.
Alternativa 2/2
5
2
-
Po navrácení zabavené vysílačky začalo vysílání v únoru 1991 nejprve pod názvem Radio Ultra a pak už jen pod tehdejší vysílací frekvencí Radio 92,6. První oficiální licenci pak nová stanice dostala 23. 3. 1991 a o měsíc později se poprvé objevil i název Radio 1. Podle vzpomínek pamětníků s ním mimochodem část tehdejších moderátorů zuřivě nesouhlasila, neboť jim připadal příliš nudný a usedlý.
Zatímco dobu „pod Stalinem“ už v dnešním týmu R1 pamatují jen tři lidé – tedy tehdejší produkční a dnes ředitelka Lenka Wienerová a moderátoři Ondřej Štindl a Standa Zima – v novém studiu,
umístěném v místě pozdější kavárny v Lodecké ulici, se už těch, které znají i dnešní posluchači, objevilo hned několik, včetně dodnes nejrespektovanější postavy Josefa Sedloně, už tehdy populárního dýdžeje pražského klubu 007, jenž už předtím o nezávislé hudbě připravoval pořady pro Český rozhlas.
Na tři roky pak rádio, které naprosto smetlo představu toho, co tehdy znělo z rozhlasového éteru, spojilo svou existenci s v té době teprve vznikajícím a později veleslavným klubem Bunkr. V posledním období spolupráce bylo v jeho prostorách umístěno i vysílací
Alternativa 2/2
5
3
-
The Ecstasy of Saint
Theresa: Fluidumstudio a několikrát došlo i k přímým přenosům koncertů. Za spoluprací s Bunkrem ovšem Radiu 1 zůstal i několikamilionový dluh a mnoho let se vlekoucí ekonomické problémy. Nicméně kolik jiných médií se může pochlubit tím, že pro ně několik desítek lidí po dobu několika let dělalo ochotně zadarmo?
Posluchači si tehdy užívali zasněné kytary shoegazerů, zběsilé stěny vazeb noisařů Sonic Youth či Swans, melodie The Cure či R.E.M., elektronické bušení populární vlny EBM v čele s Front 242, ale i českou scénu od už zavedených Psích vojáků po nové kapely, jakými byli Ecstasy of St. Theresa nebo Sebastians. A také dnes už legendární pořady Strašidelný zámek, Hovory s Magorem, Cizinec přichází do města nebo zřejmě největší šílenství, které se kdy odehrávalo v českém rozhlasovém éteru: Čtvrthodinka s Kakaxou a Raxaxou. Občasné večírky přímo ve vysílacím studiu, jejichž následkem pak mohli posluchači slyšet například on-line rozhovor Honzy Dědka s Beatles nebo už netušit, že cesty některých jeho kolegů vedly z vysílacího studia přímo do bytů posluchaček, dnes aktéři komentují s úsměvem: „To už si radši nepamatuju.“
V následujících letech Radio 1 přežilo rok na Výtoni a dvanáct let v Londýnské ulici,
V průběhu těch let moderátoři zestárli – v ostatních rádiích by sotva bylo možné, aby někdo začal s vysíláním v šestnácti letech, jako třeba Kryštof Koenigsmark, kterého posluchači mohou slýchat dodnes, – a také jich všemi celkem osmi vysílacími studii prošla úctyhodná řada. Včetně zpěvačky Blanky Šrůmové, herečky Jitky Ježkové, marketingového ředitele Supraphonu Michala Máky, promotéra Davida Urbana nebo zvukaře a producenta Ondřeje Ježka.
během kterých ho koupila a po několika letech zase prodala americká mediální skupina MMI, a na pár měsíců došlo i k vysílání z moderátory nenáviděných a posluchače znechucujících playlistů. Druhá polovina devadesátých let se pak nesla především za tlukotu elektronické taneční hudby.
Alternativa 2/2
5
4
-
Manon Meurt:
Lovers Sight OverratedK historii patří dnes už legendární debatní návštěvy Vladimíra Železného, Mirka Topolánka i Jiřího Paroubka, stejně jako oslavy desátých narozenin, na kterých hrál Fatboy Slim, patnáctých se Spooky, Roni Sizem, Wedding Present a Stereolab nebo dvacátých s U.N.C.L.E. Od roku 2007 signál zní z Říčanské ulice na Vinohradech, kde sídlí i další rádia vlastnické skupiny GES – Kiss, Country, Beat a Spin.
Hlasy vysílajících se na Radiu 1 mění, mezi dýdžeji přibývá i těch, kteří v době jeho vzniku chodili do školky či teprve čekali na zplození, a mnohé písničky, které kdysi Radio 1 hrálo a v jeho začátcích byly považovány za alternativní, dnes patří k mainstreamu. Přesto to základní, čím se vždy od ostatních odlišovalo, zůstává
stále stejné. A zdaleka nejde jen o vysílanou hudbu, ale třeba i o zdánlivé detaily, že na tomhle rádiu nikdy nebylo potřeba, aby si posluchači museli počkat na speciální hodiny, kdy jim milostivě dovolí si říci o zahrání písničky. „Je to rádio, které má největší svobodu po všech stránkách, je postavené už čtvrt století na civilním projevu a osobitém hudebním vkusu každého jednotlivého dýdžeje,“ věcně shrnuje jeden z nestorů Josef Sedloň. Bez ohledu na to, jakou hudbu totiž zrovna hraje, pokud budou platit tyto atributy, bude existovat i Radio 1.
5
Alternativa 2/2
5
Předchozí článek:
Kroky podzem
Další článek:
Vyprávěj