Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Editorial

Editorial

Novinky

Co se děje

Ve studiu

5 otázek pro … Prago Union

Zaostřeno

Glastonbury

Největší festival vzbuzuje kontroverzi

Zaostřeno

Žánrové ceny Anděl

Důstojnější, ale haproval zvuk

Obrazem

Očičkem Nožičky

Headparáda

Redakční tipy

Zaostřeno

Čistý festival

Zaostřeno

Deftones

Už to bude...

Můj soundtrack

Michaela Doubravová

Anojsem řekla u Eda Sheerana

Čerstvé (z)boží

Cocaine Party

Bordel za všech okolností

Headliner

Bára Poláková

Fakt jsem vyjukaná?

Fenomén

Jednou a dost

TOP

Máš na to!

Rozhovor

The Offspring

Už nikam nespěcháme

TOP

WTF

9+1 klip, které vypadají jako apríl

Enface

Kygo

Od fotbalisty k dýdžejské superstar

Rozhovor

Indy

Ideální míra druhé puberty

Fenomén

Dancehall Queen

Jak se vrtí zadkem na reggae

Hlášky

Zakk Wylde

Hlavně nesmí dojít pivo

Story

Last Shadow Puppets

Vedlejšák nejlepších kámošů

Téma

14 andělských objevů

Rozhovor

Years  & Years

Oslavujeme skutečnou sexualitu

Headliner

Gwen Stefani

To album mi zachráilo život

Televize

Videorama

Rozhovor

Beata Hlavenková

Story

Travis

Z hospody na Glastonbury

Rozhovor

The Lumineers

První deska byla jako první rande

Songstory

Tata Bojs

Virtuální duet

Enface

Klyne

Ať lidí tančí

Rozhovor

Radimo

Rap naživo a lesní školka

Jackie Crash

Pop punkový trip na ostrovy

Rozhovor

Toy Dolls

Považovali nás za vtip

TOP

12 vzrušujících bokovek

Insider

Pavel Fuksa

Jak předat pocit z hudby

Kvíz

Headliner test

Retro

Brian Eno

Nejlépe placená práce pro zbabělce

Vizuál

David LaChapelle

Zkáza s krásou

Průvodce

Hard Rock Cafe

Jak Dylan spustil revoluci

Rozhovor

King Charles

Enface

Patrick Wolf

Divočení všežravého vlka

Ženský element

Kesha

Bláznivý a krásný život?

Heavy 1/2

Natvrdo

Heavy 2/2

Crossfaith

Hip Hop

Elementy ulice

Folk

Bez cancáku

Klasika

Teď vážně

Indie

Ty kytary!

Jazz a blues

Bluesbar

  •  
     

    text Ondřej Bezr (iDNES.cz)

    Bluesbar

    | Reverend Gary Davis | Wayne Shorter |
    | Vijay Iyer & Wanada Leo Smith |

    O jazzu a blues s nadhledem
    z barové stoličky

     
     

    4

    Jazz & blues

    1

  •  
     

    Takového veterána jsme v Bluesbaru neměli, co paměť sahá. Reverend Gary Davis patří k absolutním legendám bluesové muziky, ale i gospelu. Což logicky vyplývá z jeho duchovní hodnosti, jež se stala zavedenou součástí jeho jména. A protože byl od malička slepý, často bývá i tato informace do jeho jména implantována. Říkají mu Reverend Blind Gary Davis.

    Reverend Gary Davis

    (nar. 30. dubna 1896)

     
     
     

    | Výročí měsíce |

    foto: web umělce

     
     
     
     

    východním pobřeží Spojených států, a typické kytarovým stylem, vycházejícím z ragtimu. Od poloviny následující dekády začal sporadicky nahrávat první desky, většina těchto nahrávek pak vyšla v mnoha reedicích. Až od konce 50. let, když se zdvihl zájem bílého posluchačstva o bluesové veterány, se jeho nahrávací aktivita zvýšila a Davis byl jednou z „výkladních skříní“ folk-bluesového revivalu. Jeho hrubý hlas, originální hráčský styl a nakonec i drsná vizáž a tělesný handicap dokonale vyhovovaly představám i těch nejpovrchnějších zájemců o starém bluesmanovi. V tomto případě všechny vnější okolnosti byly ovšem podloženy skutečně pamětihodným hudebním přínosem.

    Zpěvák a kytarista zemřel v roce 1972 a stihl tak být ještě „znovuobjeven“ folkovými a bluesovými revivalisty sixties, takže o něm mluvili se stejným nadšením (a hrávali i jeho písničky) Bob Dylan, John Sebastian nebo Peter, Paul & Mary. Svůj protějšek má ostatně i na české scéně: undergroundový „pastor s kytarou“ Svatopluk Karásek se nechal nepochybně jeho hudbou inspirovat a například jeden z jeho největších hitů Řekni ďáblovi ne není nic jiného než počeštěná verze Davisova Say No to the Devil.

    Ve 20. letech byl Davis jako pouliční muzikant součástí takzvané piedmontské bluesové scény, soustředěné na

     
     

    4

    Jazz & blues

    2

  •  
     
     
     

    Nejlepší kapela na světě
    míří do Brna

    | Koncert měsíce |

     
     

    4

    Jazz & blues

    3

    V dubnu bude hlavním městem jazzového Česka Brno. Zdejší JazzFest sice má za sebou už koncerty dvou z hlavních hvězd, Wyntona Marsalise a Gregoryho Portera, ale zásadní nálož nás čeká právě v příštích dnech a týdnech. Vystoupí tu například izraelská dvojice klavíristy Yarona Hermana a bubeníka a elektronika Ziva Ravitze (8. dubna v Sono Centru), progresivní, s rhythm´n´blues a hip hopem experimentující americký klavírista Robert Glasper (11. dubna v Sono Centru) nebo legenda polského avantgardního jazzu, trumpetista Tomasz Stańko se svým americkokubánským kvartetem (17. dubna v Sono Centru).

    Pro mnohé fanoušky bude ale středobodem letošního ročníku JazzFestu 13. duben, kdy v Bobycentru zahraje

    americký Wayne Shorter Quartet, podle obecného mínění nejlepší jazzová kapela ze všech, co jich v současné době tato planeta nosí. Kvarteto ve složení Wayne Shorter (saxofony), Danilo Pérez (klavír), John Patitucci (kontrabas) a Brian Blade (bicí) spolupracuje už patnáct let téměř bez v jazzu tak oblíbených záskoků nebo personálních změn. Zní jako jeden muž i v plně improvizovaných pasážích a hudbě dvaaosmdesátiletého Waynea Shortera, který se už před odchodem na sólovou dráhu proslavil v kvintetu Milese Davise v 60. letech a v kapele Weather Report v následujícím „jazzrockovém“ desetiletí, dodává čerstvou krev. Wayne Shorter Quartet koncertoval v Česku už několikrát, každé jeho vystoupení ale bylo klíčovou událostí té které sezóny. Lze očekávat, že se v tomto ohledu bude situace opakovat.

  •  
     
     
     

    Divočina ve dvou

    Vijay Iyer, Wadada Lee Smith: A Cosmic Rhythm
    with Each Stroke

    | Album měsíce |

     
     

    4

    Jazz & blues

    4

    Syn indických imigrantů do Spojených států Vijay Iyer patří k nejzajímavějším progresivním jazzmanům poslední více než dekády, o čemž jsme se mohli přesvědčit i při několika jeho vystoupeních v Česku. O hojné, každoročně rozšiřované diskografii nemluvě. Letos přichází na labelu ECM s deskou A Cosmic Rhythm with Each Stroke natočenou v duu s o generaci starším muzikantem, trumpetistou Wadada Leem Smithem, rastafariánským představitelem avantgardy a free jazzu. Je to už jejich třetí spolupráce, vůbec poprvé se ale sešli ve studiu jen ve dvou, jen s akustickým, respektive elektrickým klavírem,

    trubkou a troškou elektroniky. Dueta Iyera a Smithe, inspirovaná tvorbou indické umělkyně Nasreen Mohamedi, jejíž kresba také zdobí titul alba, jsou hodně pocitová a zásadní je zde konceptuální linie hudby. Podstatou je improvizace, ve které se místy oba výborní, ovšem často velmi divocí muzikanti explozivně scházejí možná jen proto, aby se hned rozešli – viz Labyrinths nebo A Cold Fire. Naopak zřetelné zklidnění, ovšem bez rezignace na vystižení nálady konkrétního okamžiku, která určuje hudební výraz, přináší závěrečná skladba, pojmenovaná po už nežijící zpěvačce Marian Anderson.

 
×
Čtete:
2016/4
Bluesbar

Alternativa 1/2

Kroky podzem

Alternativa 2/2

Josef Jindrák (Polí 5)

Ztraceno v překladu

EDM

MDMA

Mluvené slovo

Vyprávěj

Recenze měsíce

Pet Shop Boys

Super

Recenze

21. 4. 2016

Recenze

7. 4. 2016

Duel

Lucie Bílá

Hana

SMS REC

SMS Recenze

Naživo

Narozeniny Radia RockZone

Naživo

Lenka Dusilová

Naživo

Skepta

Naživo

Charles Aznavour

Naživo

Emma Smetana

Naživo

Mass

Božský Dyk a střípky hvězdného světa

Naživo

Trikot

Blízké setkání třetího druhu

Naživo

Mandrage

Diskopříběh z Plzně

Naživo

Adrian T. Bell

Koncert s nádechem luxusu

Kalendárium

Památné dny

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.