Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Editorial

Editorial

Novinky

Novinky

Headparáda

Headparáda

Zaostřeno

Prokopat se ven

Pražské devadesátky ožijí ve filmu

Ve studiu

5 otázek pro… Oceán

Zaostřeno

Abendband

Tak trochu na severozápad

Festival

Metronome Festival

Zahájení bude ve velkém stylu

Obrazem

Mačkátkem Macháčka

Pohled

Nejúspěšnější hudební pořad

Zaostřeno

Čistý festival

Na Rec. Stage bude recyklovaná show i striptýz

Můj soundtrack

Petr Kopfstein

Na U2 se nedá zapomenout

Čerstvé (z)boží

Ivana Mer

Mezi námi vílami

Zaostřeno

Festival Respect

Co se hraje ve světě

Headliner

James Cole

Sestup do hlubin

Téma

Hudba vs. Politika

Mohou zpěváci mluvit?

TOP

Dobrý den, kozy ven

12 klipů nevhodných k práci

Rozhovor

Muse

Jsme jako loutky na šňůrkách

TOP

20 songů na zlomené srdce

aneb jak zvládnout rozchod

Albumstory

Prince

Purple Rain

Rozhovor

Royal Republic

My hrajeme Chuck Norris rock

Story

Skyline

Pořád stejně jako v osmnácti

Hlášky

Rob Zombie

Nejlepší věci přijdou, když máte hlad

Rozhovor

Hooverphonic

Žádný stres, jenom spousta zábavy

TOP

Bob Dylan

Jako solnej sloup aneb 10 Bobů po Česku

Ženský element

Rihanna

Ženu ani květinou neuhodíš

Příběh

Dj Derek

Záhadná smrt nejstaršího dýdžeje světa

Dotazník

Atmo Music

Nikdy jsme nekalkulovali

Rozhovor

Slowdive

Líbánky po dvaceti letech

Rozhovor

Caro Emerald

Jsem jen holandská holka

TOP

Hvězdy z ulice

aneb 9 bezdomovců mezi hudebníky

Story

Mumford & Sons

Jak se zrodil fenomén

Téma

Slavní a neznámí

Enface

Catfish and the Bottlemen

Chceme naplnit stadiony

Průvodce

Hard Rock Cafe

Jak prase obletělo Londýn

Retro

AC/DC

Drolící se monument

Televize

Videorama

Rozhovor

Of Monster And Men

Island nás vytvaroval

Rozhovor

Nano

Nové začátky i naděje

Jackie Crash

Angels & Airwaves

Po stopách Blink-182

Story

Richard Ashcroft

Mainstream sežral naši kulturu

Trip

At The Drive-In

Bolest, slast a husí kůže

Rozhovor

Gage

Bavte se. Beng!

Fakta

Eric Clapton

Jak se sklář stal kytaristou

Rozhovor

The Neighboorhood

Image je stejně důležitá jako hudba

Story

PJ Harvey

Koho bolí realita

Kvíz

Headliner test

Heavy

Natvrdo

Hip Hop

Elementy ulice

Folk 1/2

Bez cancáku

Folk 2/2

Martina Trchová

Bráním se označení písničkářka

  •  

    text Antonín Kocábek

    FOTO Archiv Martiny trchové

    Martina Trchová

    Folk 2/2

     
     

    6

    1

  •  
     

    Třetí album zpěvačky Martiny Trchové nazvané Holobyt vychází 17. května a stejný den bude i pokřtěno v pražské Malostranské besedě. Promítly se do něj jak cesty do Kazachstánu či Himaláje, tak i všednodenní zážitky z pražských ulic, ve kterých se pohybuje.

    Bráním se označení písničkářka

    „Myslím, že jsme společně našli polohy, které bych možná od sebe ani nečekala,“ říká k nahrávce, o které doufá, že jí pomůže se vymanit z úzkých žánrových mantinelů.

    Často býváte označována za jazz-folkovou písničkářku. Nové album je ale

    mnohem pestřejší. Chtěla jste se vzepřít zaškatulkování?

    V podstatě ano. S kapelou jsme hodně řešili, kam bychom se sami zařadili. Aranže určitě trochu jazzové jsou, ale já se necítím doma ani v jedné z těch dvou kategorií. A vlastně se i bráním označení písničkářka, protože pak všichni dopředu

    Folk 2/2

     
     

    6

    2

  •  
     
     

    Chtěla jsem si dopřát luxus mít ve studiu hodně času a experimentovat se zpěvem

    předpokládají, že budu sama s kytarou a vůbec nečekají kapelu. Takže se tomu slovu vyhýbám.

    Kde se tedy doma cítíte?

    Jsou to prostě písničky. A to, aby na novém albu byl co největší žánrový rozptyl, byl od začátku úmysl. Chtěli jsme, aby každá skladba měla svůj kabátek, který jí nejvíc sluší. A je jedno, jestli mu někdo říká folk, indie nebo jazz.

    Otevírá ta stylová rozmanitost dveře někam, kam by se jinak neotevřely? Přivádí to další posluchače nebo pozvání na nová místa?

    Určitě ano. Přichází to pozvolna, ale jak pořadatelé, tak my zjišťujeme, že můžeme být na programu různých scén. Rádi bychom hráli víc na větších akcích nebo se stylově odlišnými kapelami. Myslím, že jsme někde v půli cesty

    Folk 2/2

     
     

    6

    3

  •  
     

    Martina Trchová Trio: Balkónové blues

    a také o vašem cestování, které vyústilo i v knihu Deníky z Ladakhu. Máte v plánu se tomu věnovat víc? Třeba vaše kolegyně Karolína Kamberská už po úspěších s kulinářskými pořady a vydávanými recepty téměř na koncertování rezignovala...

    Ty výtvarné věci jsou možná viditelnější a působí na lidi ihned. Ale já mám naopak teď období, kdy se k hudbě vracím naplno. Připadá mi, že to přichází ve vlnách: když mám pocit, že zrovna nemám co říci, tak maluju, a naopak. Hudba mě neživí a jsem ráda, že se mohu věnovat více různorodým věcem a potkávat zajímavé lidi. Chtěli bychom teď hrát více, ale na druhou stranu ta frekvence čtyř až pěti koncertů měsíčně, které obvykle hrajeme, nám dopřává pocit, že se na to můžeme hodně těšit.

    Album má příznačný název Holobyt a v souvislosti s ním mluvíte o leitmotivu hledání domova. Kde se ta potřeba hledání vzala?

    To téma vyšlo z jednotlivých textů. Mapují místa, kde jsem bydlela nebo kde v současnosti pobývám, a zároveň byly inspirací i ty zmíněné cesty. Zajímalo mě, jak se lidé cítí tam, kde jsou, co to pro ně znamená, a zpětně taky, kde jsem vlastně doma já. Od konkrétních míst jsem se dostávala k vlastnímu nitru. Když jsem si ty písničky pak poslechla, ty otázky hledání domova z toho samy přirozeně

    něco a jsem moc ráda, že se nám podařilo najít právě tuhle cestu. Nahrávali jsme s Lukášem Martínkem ve studiu ve Svárově a zpěvy jsme pak dodělávali ve studiu Harryton u Tomáše Haranta. Chtěla jsem si dopřát ten luxus mít na to hodně času, mít možnost experimentovat a vyhrát si se zpěvem.

    Kromě hudby se stále více s respektem mluví o vašich výtvarných aktivitách

    a tak nějak věřím, že nám nové album v tomhle směru pomůže.

    Jak moc se vaše kapela na nové nahrávce podílela?

    My jsme ty písničky připravovali už dlouho s kytaristou Patrikem Henelem a od počátku na aranžích pracovala celá kapela společně. Z každého z nás je tam

    Folk 2/2

     
     

    6

    4

  •  
     

    Martina Trchová Trio:
    V kvartě žestě

    Martina Trchová & Trio, natáčíme nové CD

    vyplynuly. A titulní píseň Holobyt, ač je kratičká, je pro mě velmi zásadní. Vznikla den před odjezdem na cestu do Santiaga de Compostela.

    Vždycky jste mi připadala jako jedna z těch vážnějších zpěvaček, které jsou si spíše jistější v melancholičtějších polohách, a ani nové album v tom není příliš jiné. Humor vás neláká?

    Naopak myslím, že i taková místa na cédéčku jsou. Třeba písnička Holešovické paničky o takových dvou dámách bez domova, které žily pod mým balkónem, je pojatá s velkou ironií a nadsázkou. Nebo Věci v pohybu, která je o cestování v teple domova a prstem po mapě, je psaná s humorem a taktéž zaranžovaná. Je mi blízká ironie.

    Jako kmotru alba jste si zvolila jihoafrickou zpěvačku Melanii Scholtz. Proč?

    My jsme se poprvé setkaly, když jsme měly společný koncert v pražském JazzDocku. Neznala jsem ji a byla jsem z jejího vystoupení nadšená. Loni jsem pak k ní šla na jazzový workshop, moc se mi to líbilo, sblížily jsme se, a pak jsem k ní chodila i na lekce zpěvu. Když jsem přemýšlela o tom, kdo by mohl vystoupit na křtu, hledala jsem někoho, kdo je nějak spojený s tím mým obdobím, kdy cédéčko vznikalo. A ona byla nejlepší volba. Její skladby mají silné melodie a hluboké texty, a ač je to jazz, jsou to opět jen písničky. A mimo jiné mě také inspirovala k tomu koupit si looper, který používá. Těším se, že na křtu vystoupí.

    Folk 2/2

     
     

    6

    5

  •  
     
     

    Martina Trchová

    Už jako sedmnáctiletá se v roce 2000 objevila na festivalu Zahrada, později vystupovala sama, v duu s flétnistkou Karolínou Skalníkovou i s dalšími spoluhráči. Prvotní období shrnuje debutové album Čerstvě natřeno z roku 2005. O čtyři roky později vzniklo stabilní Martina Trchová Trio, nejprve s kytaristou Patrikem Henelem a kontrabasistou Radkem Polívkou, později se přidal i bubeník Petr Chlouba (zároveň Jablkoň) a podobu s kapelou zachytilo druhé album Takhle ve mně vyjou vlci (2010). S kytaristou Adamem Kubátem vystupuje s pořadem, ve kterém interpretují písně Zuzany Navarové, a jako malířka měla i několik samostatných výstav svých obrazů. Nové album Holobyt opět vychází u Indies MG.

     
     
     
     

    6

    Folk 2/2

    6

 
×
Čtete:
2016/5
Martina Trchová: Bráním se označení písničkářka

Klasika

Teď vážně

Indie

Ty kytary!

Jazz a blues

Bluesbar

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Mluvené slovo

Vyprávěj

Recenze měsíce

Radiohead

A Moon Shaped Pool

Recenze měsíce

Beyoncé

Lemonade

Recenze

19. 5. 2016

Recenze

5. 5. 2016

Duel

Atmo Music

Sen

SMS REC

SMS Recenze

Naživo

Headliner Ponton

Ponurý nářez

Naživo

Hans Zimmer

Surové pohlazení geniálního šílence

Naživo

CocoRosie

Přehlídka individuality

Naživo

Marpo

Největší show českého rapu

Naživo

Motown muzikál

Příběh soulu stojí za vidění

Naživo

KLARA.

Divoký křest podomácku

Naživo

Prague Conspiracy

Falešná hra na rock'n'roll

Naživo

Protomartyr

Spalující emoce

Památné dny

Stalo se...

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.