-
text Lucie Drugdová
foto profimedia
Druhé housle
Když dneska vystoupí na pódium, všechny oči se upínají jenom na ně. Nějakou tu desítku let zpět byli ale vůbec rádi, že mohli někde v koutku dělat křoví jiným zpěvákům. Podívejte se na úspěšné hudebníky, kteří ještě před tím, než se proslavili a chytli hvězdné manýry, vzali zavděk doprovodnými vokály.
kteří začínali jako křoví
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Tohle turné
nebylo badKřesťanská výpomoc
Sláva
skrze refrénTěžká škola v klubech
Náhradní
bubeníkJak vyfouknout kariéru
Tichou poštou
ke slávěBezpečí
tam vzaduVe stínu popové princezny
Cher
je moje babySheryl Crow
ve službách Michaela JacksonaKaty Perry
ve službách P. O. D.John Legend
ve službách Kanyeho WestaPink
ve službách Diany RossPhil Collins
ve službách Petera GabrielaMariah Carey
ve službách Brendy K. StarrMary J. Blige
ve službách Jeffa Redda, Father MCDave Grohl
ve službách Kurta CobainaKeri Hilson
ve službách Britney SpearsCher
ve službách The Righteous BrothersČtyřiapadesátiletá Američanka, která si celkem devětkrát odnesla cenu Grammy a měla pletky s cyklistou Lancem Armstrongem, své nejšťastnější období zažila jako neznámá vokalistka po boku legendárního Michaela Jacksona. Alespoň to tedy tvrdí ona sama. Sexy diva totiž dělala Jacksonovi v letech 1987–89 křoví na jeho turné Bad ještě dřív, než si jí vůbec někdo všiml. „Neměla jsem tehdy vydané žádné album a vlastně ani zařízený cestovní pas. No a najednou jsem obrážela celý svět po boku největší popové hvězdy na planetě před plnými stadiony. Vidět ho tancovat pár kroků ode mě byly ty nejšťastnější časy,“ svěřila se v roce 1994 zpěvačka, která se prosadila až po třicítce a jako doprovodnou sílu ji využil třeba také Stevie Wonder.
Než se Katy Perry stala popovou hvězdou, která se svojí duhovou show plnou obřích lízátek, barevných kostýmů a žraločích tanečníků obráží vyprodané stadiony po celém světě, byla jen obyčejnou Kate Hudson z pastorské rodiny, co zpívá v kostele a je ráda za malý štěk v hitu někoho slavnějšího. Jelikož celou pubertu zasvětila gospelové muzice, byla žhavým zbožím pro nu-metalovou bandu P. O. D. plnou křesťanů, co se spojili, aby vydělali peníze na léčbu matky svého zpěváka. Ti si ji v roce 2006 vybrali, aby nazpívala doprovodné vokály k jejich singlu Goodbye for Now, a s drsnými hochy si pak střihla i vystoupení v jedné televizní show. Přestože v klipu ke skladbě se mihla pouze na pár vteřin, během živé show jen nenápadně postávala vzadu za kapelou a ani na záznamech to rozhodně nevypadá, že by pro potetované muzikanty byla víc než jen „pomocnou“ zpěvačkou. Kytarista Marcos Curiel několik let poté, když už byla z Perry superstar a vydělávala miliony dolarů, asi ze slušnosti řekl: „K naší Katy je to fakt neuctivé. Nikdy totiž nebyla jen naší doprovodnou vokalistkou. Prostě jsme ji pozvali, aby se na té nahrávce podílela.“
Ani tenhle lamač srdcí neprorazil okamžitě. Přestože po koncertech prodával svoje hudební prvotiny, kousky Johna Rogera Stephense na dračku rozhodně nešly. No a tak rodáka ze Springfieldu zachránilo až v roce 2001 setkání s rapperem a producentem Kanyem Westem. Ten si ho pak velmi často půjčoval na zpívání refrénů nebo jen jako doprovodného vokalistu. West nadějnému klučinovi ale podal pomocnou ruku i při tvorbě debutového alba Get Lifted, na němž pracovali tři roky. Vznikla tak například letní pecka No One nebo v hitparádách bodující Used to Love You. Umělecké jméno John Legend začal používat až v roce 2004, kdy získal nahrávací smlouvu právě u labelu Kanyeho Westa. „Když jsem se přistěhoval do New Yorku, poznal jsem Kanyeho, který mi pomohl, později mě upsal k jeho nahrávací společnosti a vážně hodně investoval do zahájení mojí sólové kariéry. To, že mi věřil, pro mě bylo opravdu strašně důležité,“ svěřil se Legend, který jako neakreditovaný zpěvák spolupracoval například na Westově skladbě Never Let Me Down a v roce 2003 si doprovodné vokály střihl i v hitu Alicie Keys You Don‘t Know My Name, Lucifer rappera Jay-Z a jeho služeb využili také Dilated Peoples v This Way.
I tahle drsňačka, co opilá kouše své bodyguardy nebo prudí královskou rodinu kvůli tomu, že princ William jezdí lovit lišky, hrála nějakou dobu jen druhé housle. Nejdřív, už ve čtrnácti letech, zpívala doprovodné vokály po filadelfských klubech, kde později měla každý pátek i vlastní vystoupení. Koncertování po pajzlech jí toho ale příliš nepřineslo, stejně jako r´n´b trio Choice, které se rozpadlo dřív, než vydalo první album. Alecia Moore ale zůstala u jejich nahrávací společnosti La Face Records. Tam ji Daryl Simmons dohodil k nahrávání alb, na kterých nejdřív doprovázela například Dianu Ross nebo 93 Degrees. Když pak v roce 2000 vydala už jako sólová zpěvačka Pink debutovou desku, okamžitě se stala platinovou.
Zpěvák, jehož hitovky si na zlomené srdce pouští tisíce puberťaček i žen pokročilejšího věku, také začínal ve stínu jiného slavného hudebníka. A to Petera Gabriela. Ten si totiž v roce 1970 dal společně se skupinou Genesis do novin inzerát, kde hledal náhradu za bubeníka, který byl už druhým v krátké době, jenž z kapely odešel. Když si Collins tyhle řádky přečetl, začal se okamžitě učit nazpaměť skladby z posledního alba a na zkoušce zazářil tak, že si ho skupina nechala a nakonec zpíval také doprovodné vokály. „Nikdy jsem ale nechtěl „nebýt bubeníkem“. Vždyť je to oblast, ve které se odmala pohybuju,“ vyjádřil se Collins k tomu, zda časem pocítil touhu fušovat do zpěvu na plné obrátky, což se také nakonec stalo. Peter Gabriel toužící po sólové kariéře totiž kapelu v roce 1975 opustil, a jelikož se jejím členům nikdy žádný uchazeč o jeho místo nezalíbil, příležitost dostal právě Collins. Z doprovodného vokalisty a bubeníka se tedy stala tvář Genesis a později taky sólový interpret, který prodal přes sto milionů kusů desek a za svůj hit k filmu Tarzan dostal dokonce Oscara.
I královna všech primadon showbusinessu Mariah Carey se musela spokojit s tím, že nejprve nebyla tou, na niž se upínaly oči všech diváků, když stála na pódiu. Jako roztomilá osmnáctka totiž dělala křoví dancepopové zpěvačce Brendě K. Starr, která se asi nejvíc proslavila hitovkou I Still Belive. Za dobu společné spolupráce se děvčata natolik skamarádila, že se Brenda rozhodla pomoct ke kariéře i své doprovodné vokalistce. Jelikož se znala se spoustou vlivných lidí, na jedné party dala demo s nahrávkami Mariah Carey manažerovi Columbia Records Tommymu Mottolovi, který z ní pak udělal hvězdu první kategorie a jednu z nejprodávanějších zpěvaček všech dob. Brenda K. Starr, která se nikdy nedostala do širšího povědomí, své bývalé zpěvačce prý ale celosvětový úspěch nezávidí. „Jsem vážně šťastná, že se jí to podařilo a je slavná,“ svěřila se.
Také „Queen of hip hop Soul“ a nejlepší kámoška rapperky Lil´ Kim Mary J Blige strávila několik let krčením se ve stínu jiných slavných zpěváků, než v roce 1992 vydala vlastní album a začala sbírat všelijaká ocenění. Cesta k úspěchu byla ale dlouhá. Když si jednou jen tak pro sebe nahrála na kazetu skladbu Anity Baker Caught Up In the Rapture, jejímu otčímovi se zalíbila natolik, že se rozhodl zkusit ji protlačit do hudebního průmyslu a předal nahrávku svému známému a ten zase dalšímu, který znal někoho vlivného. Tahle tichá pošta vyústila až v roce 1989 v podpis smlouvy u Uptown Records. Tam se ve svých osmnácti stala nejmladší členkou a zároveň jedinou zástupkyní ženského pohlaví. Ze začátku si ale nemohla příliš vyskakovat, a tak nejprve zpívala doprovodné vokály Jeffu Reddovi, s nímž jezdila i po koncertech, a později se objevila jako pěvecká výpomoc také v hitovce I’ll Do 4 U od Father MC, v jehož klipu můžete tehdy ještě neznámou Mary J Blige vidět.
Satan ze snímku Králové ro(c)ku Dave Grohl je dnes jako frontman amerických Foo Fighters v centru pozornosti. Když ale v roce 1990 po rozpadu skupiny Scream přišel jako bubeník do legendární Nirvany, stál v pozadí mediálního zájmu. Hlavní hvězdou byl totiž samozřejmě Kurt Cobain, kterému Grohl zpíval na mnohých skladbách doprovodné vokály. „Když jsem pak začal vystupovat s Foo Fighters, dost mě najednou děsilo stát vepředu s kytarou v ruce. Jako na frontmana na vás všichni zírají, ne jako když sedíte za bicíma a zpíváte doprovodné vokály. Byl jsem vážně nervózní,“ svěřil se Grohl, který v Nirvaně dostal šanci být „tím hlavním“ jen ve skladbě Marigold, kterou složil.
Mambu Keri Hilson dlouhou dobu širší veřejnost moc nevnímala. Přitom už okolo roku 2000 psala členka autorského týmu The Clutch písničky pro taková jména jako Usher, Ciara, Ludacris, Jennifer Lopez, Lloyd Banks, The Pussycat Dolls, Timbaland nebo Britney Spears. Postupně ale začala vystrkovat rohy a objevovat se jako doprovodná vokalistka. Poprvé to bylo roku 2004 v pecce Hey Now rappera Xzibita, s nímž vystupovala i živě. Později se „vecpala“ na hostovačku i do skladeb, které složila pro jiné hudební hvězdy. Můžeme ji tak slyšet například v hitu krásek z Pussycat Dolls Wait a Minute nebo uhekaném kousku Britney Spears Gimme More, jenž pro bývalou popovou princeznu napsala. Právě s Britney zpěvačka často spolupracovala nejen jako skladatelka, ale i jako doprovodná vokalistka. Až spolupráce s Timbalandem na nejhranější skladbě světa The Way I Are v roce 2007 z ní ale udělala známější zpěvačku a dodala jí kuráž na sólovou kariéru, kterou začala debutem In a Perfect World.
Chodící plastická operace Cher, která se zapřisáhla, že svému tělu nikdy nedovolí zestárnout, se díky svým hitovkám jako Belive nebo Strong Enough už několik desítek let vyhřívá v paprscích pozornosti a slávy. Když ale poznala svého budoucího manžela, italského muzikanta a producenta Sonnyho Bona, byla jen neznámou teenagerkou dychtící po jakékoli šanci. Tu dostala od jeho známého – výstředního producenta Phila Spectora. „Zpěvačka Darlene Love měla jednoho večera problémy se svým autem, takže nemohla dorazit. Philip se na mě podíval a řekl, že prostě potřebuje nějaké zvuky, takže tam mám jít a zkusit zpívat. No a tak jsem se stala součástí doprovodných vokálů snad každé jeho skladby. Poslední z nich byla You´ve Lost That Lovin´ Feeling od The Righteous Brothers,“ svěřila se dnes devětašedesátiletá Cher. Předtím, než se vydala na sólovou kariéru, prodala desítky milionů alb, získala nominaci na Oscara za roli v dramatu Silkwoodová a nafotila snímky pro nejprestižnější módní časopisy, její doprovodné vokály zpestřily ještě například písně Da Doo Ron Ron od The Crystals nebo Be My Baby od The Ronettes.
zpěváků,
10
top
1
1

Předchozí článek:
Paul McCartney: 5 neznámých tváří Brouka

Další článek:
Kodaline: Zajímají nás skuteční lidé