Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Editorial

Editorial

Novinky

Novinky

Ve studiu

5 otázek pro… J.A.R.

Pohled

Smích skrz slzy

Zaostřeno

čistý festival

Zaostřeno

Johnny The Horse

KŘIVÁK JE MÁ DRUHÁ KŮŽE

Zaostřeno

Lenny

Ukázat démonům fakáče

Zaostřeno

Lucie

Lucie v kinech

Obrazem

Očičkem Nožičky

Headparáda

Headparáda

Můj soundtrack

Daniela Drtinová

Z chlapů mě nejvíc přitahuje Gilmour

Čerstvé (z)boží

Places

S hlavou v oblacích a nohama na zemi

Rozhovor

Heymoonshaker

CÍTÍME SE SEXY

Headliner

Red Hot Chili Peppers

Všechno je jinak

TOP

Nej klipy Red Hot Chili Peppers

Velký progres, stejná divočina

Hlášky

Red Hot Chili Peppers

Holky nám skákaly do postele!

TOP

Robert Plant

Vnímavý šlechtic

Téma

10 bizarních skandálů z hudebního světa

Insider

Vojta Lindaur

První počítač mi koupil Phil Collins

Enface

Bat For Lashes

Pozvánka na pochmurné líbánky

Rozhovor

Jack Garrat

CHCI ŠÍŘIT KREATIVITU

Reportáž

Primavera

Koupím lístek! Zn. Zoufale prosím!

Rozhovor

Aurora

Domov je zásadní

TOP

8 knih pro dovolenou plnou muziky

Televize

Videorama

Story

The Strokes

Revolucionáři z New Yorku

  • text Vojta Tkáč

    foto Pooneh Ghana

    The Strokes

    Revolucionáři z New Yorku

    8

    Story

    1

  • Už loni se objevily zvěsti, že The Strokes nahrávají nový materiál. Dnes už víme, že byly pravdivé. Kapela v červnu vydala EP Future Present Past, první novinku po třech letech, která předznamenává šesté album. Hudební svět je oprávněně nadšený. Proč? The Strokes totiž nejsou pouze kapela, ale indierocková modla.

    Máte rádi The Libertines, Arctic Monkeys, Interpol nebo třeba The Killers? Tyhle kapely by pravděpodobně ve svých začátcích nezněly tak, jak zněly, nebýt The Strokes. Pokud se dá hovořit o opravdové rockové revoluci 21. století a hudební etapě, která se alespoň částečně přiblížila nekontrolovatelnému zrodu punkrocku na konci sedmdesátých let, odehrála se právě s nástupem kapely okolo zpěváka s nakřáplým hlasem Juliana Casablancase. The Strokes byli ve správnou chvíli na správném místě a věděli, co dělají.

    Na úplném konci devadesátých let newyorská scéna žila umělými popovými formacemi, hip hopem a tuctovými diskžokeji. „V New Yorku a skoro všude na světě tehdy

    klubům vládli DJs. Lidé, kteří pouštěli hudbu jiných lidí, poutali větší pozornost než muzikanti, kteří ji skutečně vytvářeli,“ vzpomíná producent prvních dvou desek The Strokes Gordon Raphael. Fanoušci kytarové hudby umírali touhou, aby se po dlouhé době objevila nová kapela, na jejíž koncert bude mít smysl vyrazit. Chtěli zkrátka něco svěžího, co alespoň trochu opráší odkaz rock’n‘rollových šedesátek a sedmdesátek.

    Ke štěstí nás všech se v Upper West Side dala dohromady parta začínajících muzikantů v úzkých džínách, kteří se cítili, jako by se narodili do špatné dekády. Stali se hvězdami dřív, než vůbec vydali první album, a zmiňovaný odkaz oprášili víc, než si tehdy kdokoli

    8

    Story

    2

  •  

    Na první koncert prý nakráčeli, jako by jim patřilo pódium, bar a celý New York. Sami si předurčili, že se stanou hvězdami

    dokázal představit. The Strokes přepsali historii rock’n’rollu a definovali novou éru nezávislé muziky. Tohle je příběh pěti kámošů, kteří inspirovali a stále inspirují stovky kapel po celém světě.


    Nové hvězdy města

    Zakládající členové kapely Julian Casablancas, kytarista Nick Valensi a bubeník Fabrizio Moretti se seznámili ve škole. Zanedlouho trojici doplnil baskytarista Nikolai Fraiture a také druhý kytarista Albert Hammond, Jr., syn stejnojmenného anglického zpěváka. „Poprvé jsem se s Julianem potkal při studiích ve Švýcarsku, když mi bylo třináct. O několik let později jsem ho potkal v New Yorku, kam jsem se přestěhoval. Po dvou týdnech

    a znělo sexy. Podobně jako formace ve zkušebně, v níž strávila celý rok, než se odhodlala k premiérovému veřejnému vystoupení.

    jsme spolu začali bydlet a já se připojil ke kapele,“ rekapituluje Albert. Pětice si začala říkat The Strokes, prý to hezky lezlo z pusy

    8

    Story

    3

  •  

    Ačkoli nepatřili od začátku mezi dokonalé muzikanty, jejich koncerty svou nespoutaností připomínaly kouzlo, které Newyorčané nezažili od punkrockové revoluce

     

    Teleportovali zvuk sedmdesátých let do zbrusu nového milénia a ošperkovali ho svým rukopisem i živoucí energií

    Na jednom z raných koncertů kapela rozmlátila bicí a diváky si na svou stranu dostala natolik, že s nimi po odehrání setu odkráčeli z klubu a na další vystupující se vykašlali. Na jiné show v manhattanském

    Do své tvorby dokázali od samého začátku promítnout newyorské frajerství po vzoru rodáka Lou Reeda, tajemnost garážového rocku s energií The Stooges a kytarové melodie, které vás dodnes chytnou na první poslech. Už na své první koncerty prý vyfešákovaní hejsci nakráčeli, jako by jim patřilo pódium, bar a vlastně celý New York. Sami si předurčili, že se stanou hvězdami. „Ještě před první show jsme si ve zkušebně s Julianem na kazetu nahráli naše první songy, zněly fakt cool. Od začátku jsem věděl, že budeme úspěšní,“ líčí velkohubě Albert. Měl však pravdu a vytoužený úspěch přišel okamžitě.

    Cestování časem

    Nabídli totiž něco nového, na co nikdo nebyl připravený a tajně po tom toužil. Teleportovali zvuk sedmdesátých let do zbrusu nového milénia a ošperkovali ho svým rukopisem i živoucí energií. The Strokes předběhli čas tím, že se v něm vrátili zpět. „Když jsem s nimi poprvé nahrával, zaujal mě hlavně jejich styl. Připomnělo mi to hudbu, kterou jsem jako teenager poslouchal já a netušil, že ji někdo z mladší generace vůbec zná. Slyšel jsem v nich Velvet Underground
    i Iggyho & The Stooges,“ vysvětluje producent Gordon Raphael.

    klubu Mercury Lounge udělali takový dojem, že se tamní dramaturg Ryan Gentles rozhodl dát okamžitě výpověď a stal se manažerem The Strokes. Ačkoli nepatřili od začátku mezi dokonalé muzikanty, jejich koncerty svou nespoutaností připomínaly kouzlo, které Newyorčané nezažili od punk­rockové revoluce.

    8

    Story

    4

  •  
     

    Nesmrtelný a jeden z prvních songů, které Casablancas napsal.

    Skladba o newyorské policii. Kvůli 11. září nevyšla na americké verzi alba Is This It.

    The Strokes – Last Nite

    Strokes – New York City Cops

     
     
     

    The Strokes předběhli čas tím, že se v něm vrátili zpět

    mnoha dalších kapel z NYC, které doposud neměly šanci prorazit. Newyorská rock’n’rollová scéna znovu ožívala, a to včetně stylu oblékání, na němž Casablancas a jeho čtyři kumpáni sehráli důležitou roli. Flanelové košile a vytahané svetry, které zpopulárnil grunge, teď znovu nahradily conversky a nedbalá elegance, ze které sršelo charisma.

    A protože formace prorazila nejdříve v zahraničí, mnozí se mylně domnívali, že jde o Brity. Domů se vrátili jako hvězdy, o něž labely svedly boj. Skupina si vybrala RCA Records a téhož roku vydala ve spolupráci s komorním producentem Gordonem Raphaelem svou debutovou desku Is This It. Americkou verzi paradoxně přesně dva týdny po pádu Dvojčat, proto se na ní oproti té britské neobjevila kontroverzní skladba New York City Cops.


    Nedbalá elegance

    Když se The Strokes dostali i do mainstreamových rádií a televizí, nakopli kariéru

    Není proto divu, že když v lednu 2001 skupina vydala své první EP The Modern Age, zamilovali si je nejen fanoušci, ale i hudební média po celém světě. Hype nové indierockové vlny mohl odstartovat. Nespustil se ovšem v domovském New Yorku, ale v Londýně, kde na novou éru hudební nadšenci i kritici čekali stejně netrpělivě. Díky enormní podpoře ostrovního magazínu NME, dobré práci indie labelu Rough Trade i přesvědčivým koncertním výkonům začali The Strokes dostávat nálepku „kapely, která nám navždy změní život“.

    8

    Story

    5

  • A jaké zaznamenal dnes už kultovní debut ohlasy? Získal ocenění jako BRIT Award, NME Award a Meteor Music Award. Hlavně ale vrátil do kurzu kytary a nezávislá scéna mohla v čele s The Strokes začít šplhat na vrchol hudebního světa.

    A kapele se dařit nepřestávalo. S druhým albem Room on Fire, které stejně jako prvotina nepřekročilo stopáž pětatřiceti minut, zaznamenala roku 2003 ještě výraznější komerční úspěch. Pětice vystupovala po celém světě, pravidelně se objevovala v populární Conanově talkshow a bubeník Fabrizio začal randit s herečkou Drew Barrymore, což

    partu o to víc zviditelnilo. Jako každá vlivná skupina se ovšem i The Strokes potýkali s problémy. Patřila mezi ně například drogová závislost kytaristy Alberta Hammonda, Jr. „Současně jsem bral kokain, heroin a ketamin. Ráno i v noci, zhruba dvacetkrát denně. Byl jsem troska. Když se dnes ohlížím zpátky, nepoznávám sám sebe,“ svěřoval se nedávno šestatřicetiletý umělec, který drogám řekl definitivní ne už před sedmi lety.

    Nedlouho po vydání třetího alba First Impressions of Earth, zřejmě nejslabšího díla diskografie, se pětice vydala vstříc sólovým projektům „V ten okamžik jsme nebyli

    8

    Story

    6

  •  
     

    Kapela se svého času topila v úspěchu. Doslova.

    The Strokes – You Only Live Once

     
     

    Jedna ze tří nových písní.
    Staří dobří Strokes jsou zpět!

    The Strokes – Threat of Joy

     

    už se za chvíli začne řadit do škatulky „stará hudba“. Debut Is This It, který vše odstartoval, letos oslaví patnáctileté výročí. The Strokes si proto nemohli vybrat lepší načasování pro nový materiál než právě letošek. A přestože se za skoro dvě dekády společného hraní změnilo leccos, pětice rock’n’rollových revolucionářů drží stále silně pohromadě.

    „Pokud jsem se něco naučil z práce s jinými lidmi, je to fakt, že nemám k nikomu tak silnou důvěru jako k této kapele,“ řekl bubeník Fabrizio Moretti v prvním společném rozhovoru po deseti letech. Že to pánům nejlíp klape pohromadě, potvrzuje i čerstvé EP Future Present Past o nových třech písních. Jak název napovídá, The Strokes na něj promítli prvky předešlých desek, ale zároveň zvěstují něco nového, čeho se snad dočkáme už brzy na šesté řadové desce. „Myslím, že stále můžeme dokázat velké věci. A proto jdeme do toho,“ uzavírá Julian Casablancas.

    Silná společná důvěra

    Jak už jste si nejspíš sami všimli, čas nemilosrdně letí. Etapa, která oživila kytarový indie-rock s prvky retra i novou vlnu post-punku,

    naladěni na další společnou práci. Řekl jsem klukům, ať si jdou dělat, co chtějí,“ popisuje drobnou tvůrčí krizi zpěvák Julian. A ačkoli zněly všechny sólové výtvory velmi kvalitně, z nostalgického hlediska se prostě nemohly rovnat společným písním The Strokes. Nových jsme se dočkali až na počátku této dekády, když se roku 2011 formace po pětileté pauze vrátila do čela hitparád s novou řadovkou Angles a o dva roky později s doposud posledním albem Comedown Machine. Julian Casablancas se mimo jiné v poslední době věnoval své nové kapele The Voidz, se kterou zavítal i na tuzemský festival Rock for People.

    8

    Story

    7

  •  

    The Strokes

    Newyorští indierockeři The Strokes se dali dohromady už v roce 1998. Od té doby hrají ve stejné pětičlenné sestavě. Na rok se zavřeli do zkušebny, než se odhodlali poprvé vystoupit před publikum. Svou koncertní energií na sebe okamžitě upoutali pozornost a připomněli doby, kdy měl New York nejzajímavější rock’n’rollovou scénu na světě. Roku 2001 vydali první EP a později debutovou desku Is This It, která se dnes považuje za jednu z nejvlivnějších nahrávek všech dob. Na slávu The Strokes navázaly desítky kapel ve Velké Británii i Spojených státech, což zahájilo novou éru nezávislé kytarové hudby. Dnes má formace na svém kontě pět studiových alb, jež doplňují sólové výtvory všech členů v čele se zpěvákem Julianem Casablancasem a kytaristou Albertem Hammondem, Jr. 3. června parta vydala EP, které pomalu, ale suverénně předznamenává nový dlouhohrající počin.

    8

    Story

    8

 
×
Čtete:
2016/7
The Strokes: Revolucionáři z New Yorku

Indsider

Vojtěch Woody Troják

Drsný holky, inkoust a rokenrol

TOP

Červencoví headlineři. Aneb 9 + 1 festivalových ozdob

Rozhovor

The Vaccines

Psát songy je věda

Enface

Metronomy

Čas na manikúru

Rozhovor

Monika Načeva

Album jsem dostala jako dárek

Vizuál

Stanley Donwood

Podivín mezi duhami

Retro

Neil Young

Turné, které změnilo rock'n'roll

Kvíz

Headliner test

Reportáž

Prago Union

Síla otcovství, prospěšnost drog a kult krále…

Track by Track

Prago Union

píseň po písni

Rozhovor

Ho99o9

Nehádáme se, nejsme pár

Rozhovor

Biffy Clyro

Žádné kompromisy, žádné vy*ebávání!

Průvodce

Hard Rock Cafe

Ten, kterému složil hit Lennon

Rozhovor

Yaksha

Mít dobrý vliv

Reportáž

Sweden Rock Festival

Čtyři dny v rockovém ráji

Ženský element

Låpsley

Nikoliv zpěvačka, ale elektronická umělkyně

TOP

Republic of Two

Klenoty vylovené z jezera

Heavy

Natvrdo

Hip Hop

Elementy ulice

Folk

Bez cancáku

Klasika

Teď vážně

Indie

Ty kytary!

Jazz a blues

Bluesbar

Alternativa 1/2

Kroky podzem

Alternativa 2/2

Veena

EDM

MDMA

Mluvené slovo

Vyprávěj

Recenze měsíce

Red Hot Chili Peppers – The Getaway

Recenze

Recenze

Duel

James Cole – Orfeus

SMS REC

SMS recenze

Naživo

Muse

Čistá dokonalost

Naživo

Biffy Clyro

Nejlepší koncertní kapela planety?

Naživo

Role, Dalekko

Czeching na Vltavě

Naživo

Boy

Královsky sametové stopy

Naživo

Pentatonix

Jen hlasy stačí

Naživo

Aerodrome Festival

Zachraňte svět!

Naživo

Paul McCartney

Esence kvalitních písní

Naživo

Moderat

Fenomenální završení trilogie

Naživo

Lucie

Stejně jako zamlada

Naživo

Kovadlina

Paluba zůstala mastná

Naživo

Destroyer

Zábava s dlouhotrvajícím účinkem

Naživo

United Islands

Stále je kam růst 

Naživo

Metronome

9 největších momentů prvního ročníku

Kalendárium

Památné dny

Tipy

Kam vyrazit?

Festivaly

Festivaly 2016 úvod

Festivaly

Festivaly 2016

Festivaly

Festivaly 2016

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.