Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Editorial

Editorial

Novinky

Novinky

Ve studiu

5 otázek pro… J.A.R.

Pohled

Smích skrz slzy

Zaostřeno

čistý festival

Zaostřeno

Johnny The Horse

KŘIVÁK JE MÁ DRUHÁ KŮŽE

Zaostřeno

Lenny

Ukázat démonům fakáče

Zaostřeno

Lucie

Lucie v kinech

Obrazem

Očičkem Nožičky

Headparáda

Headparáda

Můj soundtrack

Daniela Drtinová

Z chlapů mě nejvíc přitahuje Gilmour

Čerstvé (z)boží

Places

S hlavou v oblacích a nohama na zemi

Rozhovor

Heymoonshaker

CÍTÍME SE SEXY

Headliner

Red Hot Chili Peppers

Všechno je jinak

TOP

Nej klipy Red Hot Chili Peppers

Velký progres, stejná divočina

Hlášky

Red Hot Chili Peppers

Holky nám skákaly do postele!

TOP

Robert Plant

Vnímavý šlechtic

Téma

10 bizarních skandálů z hudebního světa

Insider

Vojta Lindaur

První počítač mi koupil Phil Collins

Enface

Bat For Lashes

Pozvánka na pochmurné líbánky

Rozhovor

Jack Garrat

CHCI ŠÍŘIT KREATIVITU

Reportáž

Primavera

Koupím lístek! Zn. Zoufale prosím!

Rozhovor

Aurora

Domov je zásadní

TOP

8 knih pro dovolenou plnou muziky

Televize

Videorama

Story

The Strokes

Revolucionáři z New Yorku

Indsider

Vojtěch Woody Troják

Drsný holky, inkoust a rokenrol

TOP

Červencoví headlineři. Aneb 9 + 1 festivalových ozdob

Rozhovor

The Vaccines

Psát songy je věda

Enface

Metronomy

Čas na manikúru

Rozhovor

Monika Načeva

Album jsem dostala jako dárek

Vizuál

Stanley Donwood

Podivín mezi duhami

Retro

Neil Young

Turné, které změnilo rock'n'roll

  • text Jarda Konáš

    foto profimedia

    Neil Young

    Turné,

    které změnilo rock‘n‘roll

     

    6

     

    retro

    1

  • Dvaačtyřicet let. Přesně tolik uteklo od chvíle, kdy hudební svět zažil událost, po které už nikdy nebyl jako dřív. Psalo se léto 1974 a parta Crosby, Stills, Nash & Young vyrazila na turné, jaké svět nikdy předtím neviděl.

     

    „Ve hře byla hromada peněz a okolo nás kroužila spousta žraloků,“ prohlásil kdysi David Crosby, proč se folkrocková superkapela dala od rozpadu v roce 1970 znovu dohromady. Někomu se sólově dařilo více, někomu méně. Zatnout zuby musel hlavně Neil Young, který mimochodem před pár dny vydal novou desku. Zatímco zbylé trojici se dařilo zůstat na výsluní, blonďatý bard měl smůlu. Jeho dvě sólové nahrávky byly po obchodní stránce spíše neúspěšné a začátek sedmdesátých let prakticky strávil na cestách kodrcáním v obytném autobusu z města do města. A musel se přitom starat i o malého syna Zekeho. Na druhou stranu, vše měl pod kontrolou, což se nedá říct o Crosbym, Stillsovi a Nashovi. Ti se stále

    více propadali do kokainem posílených paranoidních stavů, kdy přestávali věřit každému manažerovi a promotérovi, se kterým měli cokoli do činění. O peníze neměli nouzi, ale, jak bylo zmíněno výše, všude byli žraloci.


    Skromnost stranou

    Byl to manažer Elliot Roberts a impresário Bill Graham, kteří tehdy dali čtveřici znovu dohromady s jednoduchou myšlenkou. Přijít s něčím, co tady ještě nebylo. Skromnost šla stranou, „ne“ nebyla odpověď. Pojďme udělat největší turné v dějinách hudby, prohlásil tehdy Roberts a Graham, čilý a zkušený promotér, se dal do práce.

     
     

    6

    retro

    2

  •  

    Atmosféru vyprodaného stadionu si díky čtveřici zkusila i Joni Mitchell.

    CSN&Y & Joni Mitchell – Helpless 1974

     
     
     

    Pro lepší pochopení situace je třeba vcítit se do onoho období a uvědomit si, jaké tehdy byly pro živé hraní standardy. Ano, existovaly rozsáhlé amfiteátry a stadiony, kde se koncertovalo pod širým nebem, ale tehdy šlo o nárazové akce, festivaly nebo společné koncerty několika známých kapel. Pořadatelé se zkrátka drželi při zdi ze strachu, že stadiony v řadě nezaplní. I ty největší hvězdy jako Led Zeppelin hrály spíše v menších halách a tanečních sálech. Standardní prostory pro tehdejší koncerty pojaly řádově tisíce návštěvníků, koncert s kapacitou přes deset tisíc byl v rámci turné spíše výjimkou jak z náročnosti a rizika organizace, tak limitů techniky.

    A co si budeme namlouvat, situaci nenahrávaly ani hitparády. V roce 1974 byli nejúspěšnějšími interprety Barbra Streisand, Olivia Newton-John, Kool and The Gang a Elton John, kterým se sice podařilo do tehdejších žebříčků proniknout hned s několika singly, ale haly tehdy rozhodně nevyprodávali.

    Nejúspěšnějším počinem na koncertním poli tak nejen v americkém, ale i celosvětovém žebříčku zůstávalo turné The Beatles z roku 1966, kteří jako jediní dokázali v USA vyprodat sedmnáct velkých koncertů (plus dva v Kanadě), většinou ve sportovních halách a na baseballových hřištích. Od té doby, dlouhých osm let, nic. Až přišel Robertsův šílený plán.

     
     

    6

    retro

    3

  • Lidi prostě šli po cestě za zvukem, než došli k bráně ranče. Tam se zastavili, vylezli co nejvýš na nejbližší kopec a poslouchali

     

    Zaměstnali jsme jednoho chlápka a jeho úkolem nebylo nic jiného, než aby nás zásoboval kokainem

     

    Producent a fotograf Joel Bernstein, který občas doprovázel superskupinu na kytaru, ale hlavně dokumentoval celé zlomové období, vzpomínal na pečlivé přípravy následovně: „Aparatura byla postavená a zkoušelo se od pondělí do pátku. Zvuk se nesl mezi kopci na míle daleko. Začali se objevovat lidé, kteří se zkrátka slézali odevšad. Jednou jsem vzal stopaře, který přiletěl na burbankské letiště jen proto, aby to slyšel. Lidi prostě šli po cestě za zvukem, než došli k bráně

    Překonat Beatles

    Začalo se makat. Hudebníci sami věděli, že jdou do něčeho nového, a nepodcenili přípravu. Zavřeli se na nějakou dobu na ranči Neila Younga. „To byl můj nápad,“ prohlásil pro časopis Rolling Stone Stephen Stills. „Řekl jsem: ‚Neile, pojedeme na tvůj ranč a postavíme tam pódium přes cestu z tvého studia, protože se musíme naučit hrát venku.‘ Moc se mu nelíbilo, že u něj bude pobývat tolik lidí, ale nakonec to fungovalo.“

    Ještě k Beatles – právě turné liverpoolské čtyřky si vzal Bill Graham za vzor a rozhodl se měřítka zásadně překonat. Crosby, Stills, Nash a Young nakonec v létě 1974 odehráli třicet koncertů na třiadvaceti místech. Šlo převážně o stadiony pod širým nebem, ale hrálo se také na univerzitních sportovištích nebo závodních tratích. Kdekoli, kam se vešly desetitisíce i statisíce lidí. Beatles byli překonáni jak měřítkem, tak schopností takové turné logisticky ukočírovat a nazvučit. Bedňáci, technici, zvukaři, řidiči, tour manažeři, catering, to vše už tehdy samozřejmě na velkých koncertech fungovalo jako promazaný stroj. Jenže nikdo nikdy takový stroj nepřesouval během několika týdnů po celých Spojených státech. Graham s Elliotem byli první, kdo se rozhodl to zkusit, a zvládli to. Koncerty byly vyprodané, fanoušci spokojení, hudebníci zajištění, média v pozoru a konkurence mohla jen zírat. A aby to nebylo málo,

    ranče. Tam se zastavili, vylezli co nejvýš na nejbližší kopec a poslouchali.“ Bylo jasné, že se rodí velká věc.

     
     

    6

    retro

    4

  • celou šňůru korunoval jedenatřicátý koncert ve vyprodané Wembley 14. září, kde jako předkapely vystoupili The Band, Joni Mitchell, The Beach Boys nebo Santana.


    Holky, drogy, revoluce

    Pro návštěvníky bylo turné bezpochyby zážitkem, stejně tak pro hudební novináře, kteří stáli tváří v tvář nové situaci měnící zažité představy o živé produkci. Ale tak, jako na velké turné nebyl zvyklý nikdo „z venku“, stejně tak se s namáhavou průkopnickou činností museli vypořádat muzikanti. „Zaměstnali jsme jednoho chlápka,“ prohlásil kdysi Graham Nash, „a jeho úkolem nebylo nic jiného, než aby nás zásoboval kokainem. Abychom to turné dotáhli do konce, potřebovali jsme neskutečnou porci energie, a jsem si jistý, že nám tohle pomohlo. Byli jsme na vrcholu slávy se vším všudy a v takové situaci člověk musí občas vypustit. Drogy a ženy jsou nejlepší způsob.“

    Když jsme u těch žen, David Crosby měl tehdy rovnou dvě přítelkyně a vzal je s sebou na turné. Neil Young měl k tomu, řekněme, ilustrativní historku: „Často jsem u něj zaklepal na dveře, které nechával odemčené, a on stál uvnitř a nechal se od obou kouřit. Při tom si povídal, něco řešil po telefonu, motal jointy nebo pil panáka. Crosby měl neuvěřitelnou sexuální energii. Na jeho pokoji to byla tak běžná scéna, že když někdo přišel, prostě jsem ho zastavil a říkal: ‚Zase ho kouřej, počkáme pár minut.‘“

    Na Crosbyho pokoji byla běžná scéna, že když někdo přišel, prostě jsem ho zastavil a říkal: Zase ho kouřej, počkáme pár minut

     

    6

     

    retro

    5

  •  
     

    CSNY

    Ikonická zkratka folkrockové superskupiny, ve které hráli David Crosby, Stephen Stills, Graham Nash a Neil Young. Crosby, Stills a Nash spolu vystupovali od konce šedesátých let, Younga přizvali do party na radu vydavatelství Atlantic. Jejich tvorba je považovaná za jeden z pilířů americké scény, zásadně ovlivnili vývoj moderního folku, rocku i populární hudby. I po rozpadu hudebníci pokračovali ve vzájemné spolupráci. Dodnes občas společně vystupují, především v rámci jejich občanské angažovanosti. Mají na kontě osm studiových desek (a nepočítaně sólovek), všichni čtyři jsou v Rock‘n‘rollové síni slávy, jen Neil Young byl do ní pozván za svou sólovou tvorbu.

     

    Ačkoli vzpomínky muzikantů mohou připomínat historky víceméně každé rockové hvězdy, nezpochybnitelné je jedno. Hudební svět v létě 1974 zažil revoluci. To, čeho se promotéři dříve báli, se ukázalo jako realizovatelná a zatraceně efektní i efektivní věc. Stálo to peníze, energii, úsilí, trpělivost a bezpochyby i velkou odvahu, ale Crosby, Stills, Nash, Young a Elliot s Grahamem to dokázali. Zrodil se stadionový rock. A ještě si z toho utahují, jako třeba Stephen Stills: „Tehdy nebyly žádné obrazovky. Pamatuju si, jak jsem byl na Beatles na stadionu Dodger a říkal si: ‚Tady chybí mobilní plátna. Na co ty lidi vůbec mysleli?‘ O pár let později jsem se vydal do New Yorku a snažil se těm přísným a vážným pánům prodat, jak mají dělat

    velké koncerty. Říkal jsem: ‚Jestli chcete dělat akce ve velkém, měli byste mít mobilní plátna a na ně promítat připravenou projekci.‘ Koukali se na mě, jako kdybych spadl z Marsu. Byl jsem třiadvacetiletý smrad, ale vynalézavý. Kdo by to byl řekl, že za pár let z toho uděláme standard?“

     
     

    6

    retro

    6

 
×
Čtete:
2016/7
Neil Young: Turné, které změnilo rock'n'roll

Kvíz

Headliner test

Reportáž

Prago Union

Síla otcovství, prospěšnost drog a kult krále…

Track by Track

Prago Union

píseň po písni

Rozhovor

Ho99o9

Nehádáme se, nejsme pár

Rozhovor

Biffy Clyro

Žádné kompromisy, žádné vy*ebávání!

Průvodce

Hard Rock Cafe

Ten, kterému složil hit Lennon

Rozhovor

Yaksha

Mít dobrý vliv

Reportáž

Sweden Rock Festival

Čtyři dny v rockovém ráji

Ženský element

Låpsley

Nikoliv zpěvačka, ale elektronická umělkyně

TOP

Republic of Two

Klenoty vylovené z jezera

Heavy

Natvrdo

Hip Hop

Elementy ulice

Folk

Bez cancáku

Klasika

Teď vážně

Indie

Ty kytary!

Jazz a blues

Bluesbar

Alternativa 1/2

Kroky podzem

Alternativa 2/2

Veena

EDM

MDMA

Mluvené slovo

Vyprávěj

Recenze měsíce

Red Hot Chili Peppers – The Getaway

Recenze

Recenze

Duel

James Cole – Orfeus

SMS REC

SMS recenze

Naživo

Muse

Čistá dokonalost

Naživo

Biffy Clyro

Nejlepší koncertní kapela planety?

Naživo

Role, Dalekko

Czeching na Vltavě

Naživo

Boy

Královsky sametové stopy

Naživo

Pentatonix

Jen hlasy stačí

Naživo

Aerodrome Festival

Zachraňte svět!

Naživo

Paul McCartney

Esence kvalitních písní

Naživo

Moderat

Fenomenální završení trilogie

Naživo

Lucie

Stejně jako zamlada

Naživo

Kovadlina

Paluba zůstala mastná

Naživo

Destroyer

Zábava s dlouhotrvajícím účinkem

Naživo

United Islands

Stále je kam růst 

Naživo

Metronome

9 největších momentů prvního ročníku

Kalendárium

Památné dny

Tipy

Kam vyrazit?

Festivaly

Festivaly 2016 úvod

Festivaly

Festivaly 2016

Festivaly

Festivaly 2016

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.