-
text ŠÁRKA HELLEROVÁ
foto sony music
MARK RONSON
Vymáčknout to nejlepší
7
story
1
-
Britský muzikant, dýdžej a producent Mark Ronson právě vydává čtvrté album Uptown Special. Deska má slibně nakročeno k úspěchu – o prvním singlu Uptown Funk s Brunem Marsem se mluví jako o možném největším hitu příštího roku.
„Když si vezmete, kolik lidí dnes kupuje desky a jak velká je soutěživost mezi singly, jaký má smysl něco vydávat, dokud ze sebe nevymáčknete to nejlepší,“ citoval v listopadu britský Guardian řečnickou otázku, kterou se Mark Ronson evidentně řídí.
Začátkem prosince bylo kolem singlu Uptown Funk, který nazpíval Bruno Mars, rušno. Energizující skladbu, která by si jistě své místo na slunci velice rychle našla sama, nakoplo, že ji ještě před oficiálním vydáním singlu ve Velké Británii zazpívala na popud Simona Cowella zpěvačka Fleur East v soutěži X-Factor. Tato verze se ihned
vyšvihla na přední příčky prodejního žebříčku iTunes, což donutilo Ronsonovu nahrávací společnost Columbia singl vydat ihned, tedy několik týdnů před plánem.
Zpěvačka se podle zpravodajství BBC Ronsonovi omluvila s tím, že právo na první příčku samozřejmě náleží jemu a jeho týmu, protože „je to jeho písnička, on ji stvořil.“ Nové album Marka Ronsona ovšem nabízí i poutavější příběhy, než jsou spekulace o tom, jestli nebyl ve skutečnosti veškerý povyk kolem soutěže a data vydání dobře promyšlený reklamní tah.
7
story
2
-
Nedostatek lidí, kteří by se v současné době snažili v mainstreamovém R&B říct cokoli opravdu zajímavého, je depresivní
a nebyly jen další variací na téma zlomené srdce nebo taneční parket. „Chtěl jsem tohle album udělat tak, aby mohlo po právu stát na poličce vedle mých oblíbených desek amerického R&B, soulu, jazzu a blues ze sedmdesátých a osmdesátých let, kdy texty o něco opravdu usilovaly,“ tvrdí Ronson.
A právě proto se obrátil na Michaela Chabona, jehož knihu Úžasná dobrodružství Kavaliera a Claye zbožňuje. Spisovatel, sám velký hudební fanoušek, byl nadšen.
„Byl to odlišný kreativní proces, než když píšu knihy. Především proto, že jde o spolupráci, a to je na tom pro mě to krásné,“ hodnotí Chabon vznik desky Uptown Special. „Přikláním se spíš k zamyšlenému, melancholicky lítostivému tónu, zatímco Mark upřednostňuje optimističtější texty. Toto napětí se ukázalo být velmi plodné,“ vypráví Guardianu spisovatel, který napsal více než polovinu textů.
Fakt, že Ronson Chabonovu literaturu obdivuje, mu nebránil vracet společně s producentem Bhaskerem spisovateli jeho texty k přepracování. Třeba písničku jménem Leaving Las Feliz prý Chabon přepisoval třikrát.
Harmonika Stevieho Wondera
Mark Ronson toužil mít na albu part na harmoniku zahraný Steviem Wonderem. A to tak moc, že ve chvíli, kdy to nevypadalo s jeho účastí nadějně, začal hledat na internetu Stevieho imitátora. Po měsících domluv se mu naštěstí podařilo získat
Na spolupráci s dalšími umělci dnes není nic neobvyklého, není ovšem obvyklé, aby byl spoluautorem desky věhlasný spisovatel, v tomto případě Pulitzerovou cenou ověnčený Michael Chabon. „Nedostatek lidí, kteří by se v současné době snažili v mainstreamovém R&B říct cokoli opravdu zajímavého, mi přijde trochu depresivní,“ říká Ronson. Proto chtěl, aby texty na tomto albu byly ambicióznější, aby vyprávěly příběhy
Texty s nádechem Pulitzera
Ve světě kooperací je Ronson jako doma. Kromě úspěšné producentské kariéry má za sebou již tři alba, přičemž to druhé Version mu v roce 2008 pomohlo získat ocenění Brit Award pro nejlepšího mužského sólového hudebníka roku. Již na jeho předešlých albech se o vokály postaraly hvězdy první velikosti. Za všechny připomeňme třeba Lily Allen, Robbieho Williamse nebo Amy Winehouse. Se všemi jmenovanými se Ronson setkal i jako producent, přičemž pro Amy Winehouse spoluprodukoval album Back to Black, jež získalo pět cen Grammy.
7
story
3
-
Nejlepší hudební okamžik mého života? Stevie Wonder na mojí desce
Cesta po kostelech
Od začátku byl na téhle desce Ronsonovým blízkým spolupracovníkem producent Jeff Bhasker. A právě on dostal nápad, že společně najdou pro album vokalistku v některém z kostelů amerického východního pobřeží.
„Jeff a já jsme psali písně pro někoho, kdo má hlas jako Chaka Khan za mlada, ale
samotného Wondera a jeho malý part tak dovršil nahrávání.
„Nejlepší hudební okamžik mého života, který možná nikdy nebude překonán, je ten, že Stevie Wonder hraje v úvodu mé desky na harmoniku,“ radoval se pak Ronson v rozhovoru pro server Yahoo Music. „Bylo to něco, k čemu se schylovalo čtyři nebo pět měsíců, ale stále to ne a ne dopadnout. Poté se to jako zázrakem stalo, jeho inženýr mi poslal nahrávku. Wonder je můj nejoblíbenější hudebník, autor a zpěvák všech dob. Když budu příliš myslet na to, že hraje na mé desce, exploduje mi hlava, protože jeho jediná písnička mě dokáže rozplakat,“ neskrýval producent své nadšení.
7
story
4
-
První digitální samplery přes noc změnily vše
kdo je bude zpívat, jsme nevěděli. Jednou ve dvě ráno a po několika whiskách Jeff řekl, že musím jet na jih na výlet, který nazval Mise Mississippi. Že projedeme všechny ty kostely a najdeme zpěvačku,“ vyprávěl Ronson Guardianu s tím, že desetidenní výlet byl pro vznikající nahrávku zcela určující.
„Ten výlet se stal pro album vším. Navštívili jsme dvacet nebo třicet kostelů a slyšeli neuvěřitelné zpěváky,“ vzpomínal producent.
V klubu v Mississippi našli Keyone Starr, dceru kněze, kterou vyloučili ze sboru poté, když otěhotněla. O tom, že právě ona bude jednou z hlavních vokalistek na Uptown Special, se rozhodlo „ve chvíli, kdy otevřela pusu, aby zazpívala The Sweetest Thing od Lauryn Hill.“ Do té doby neznámá třiadvacetiletá zpěvačka se tak po boku Bruno Marse a Andrewa Wyatta stala jednou z hlavních vokalistek alba.
„Jsem přitahován zpěvačkami s chrapotem a něčím zlomeným v hlase, ve kterém slyšíte syrovost,“ vysvětloval muzikant v rozhovoru pro Billboard, co ho zaujalo na Keyone Starr. Tato charakteristika připomíná také jeho bývalou múzu Amy Winehouse, která v roce 2011 zemřela. „Budu na ni myslet po zbytek života. Na tomto albu jsou věci, které by se jí líbily. A jiné, které by sakra nenáviděla,“ směje se Ronson.
A na cestách po Státech padlo ještě jedno rozhodnutí. Nahrávat v Memphisu v Royal Studios, kde v minulosti točili například Al Green, Chuck Berry nebo De La Soul.
„Můžu v určité formě vzít kousek něčeho, co mě baví, a můžu to doplnit, můžu se vložit do příběhu, nebo ho dokonce změnit. To se v posledních třiceti letech stalo s hudbou, to je hlavní nit. Před třiceti lety vznikly první digitální samplery a přes noc změnily vše. Umělci mohou samplovat cokoli, co vzniklo před nimi,“ řekl Ronson
Jak sampling změnil hudbu
Zatímco na čerstvé album Uptown Special složil Mark Ronson ve spolupráci s dalšími autory a hudebníky nové originální písně, jeho dosud nejúspěšnější album Version (2007) stálo na coververzích. V březnu loňského roku přednesl svůj pohled na současnou roli samplování hudby v rámci své řeči na konferenci Ted.
„Když sledujete Ted Talks, začnete panikařit. Říkáte si – ještě jsem nevedl úspěšnou expedici k severnímu pólu, ani jsem neposkytl své vesnici elektřinu. Promrhal jsem většinu času jako DJ v nočních klubech a produkováním popových desek,“ uvedl devětatřicetiletý hudebník svou přednášku s humorem. Obhajoval v ní samplování před těmi, kteří užití fragmentu cizí písně považují za plagiátorství.
7
story
5
-
s tím, že je to jen další úroveň toho, co umělci dělají odjakživa: „V hudbě si vždy bereme něco, co máme rádi, a stavíme na tom. Kouzlo spočívá v tom, že vezmeme určitý element a přidáme k němu něco čerstvého a nového. To jsem se naučil, když jsem pracoval s Amy Winehouse na Back to Black.“ U toho alba se někteří divili, že vsadilo na tak „zastaralý zvuk“. Podle Ronsona byl novým elementem hlas zpěvačky a texty inspirované jejím životem.
„Umělci nesamplují, protože jsou příliš líní, aby vytvořili něco vlastního. Samplují proto, že v hudbě slyší něco, co je osloví natolik, že se najednou chtějí vnořit do příběhu té písně. Poslechnou si ji a chtějí se stát její součástí. A mají technologii, která jim to umožňuje,“ přednášel producent, který má namířeno na čelo žebříčku.
Tak schválně, kolik umělců se v budoucnu bude chtít stát součástí evoluce jeho nového hitu Uptown Funk, případně dalších kousků z nového Ronsonova alba?
Mark Ronson ft. Bruno Mars: Uptown Funk
budoucí epitaf
7
story
6
-
Kdo je tu host?
Na albu Uptown Funk spolupracovalo mnoho talentovaných muzikantů. Například zpěvák kapely Tame Impala Kevin Parker, Andrew Wyatt ze švédské indiepopové formace Miike Snow, James Ford ze Simian Mobile Disco i Bruno Mars. Ronson měl ovšem největší radost z toho, že přemluvil svého hudebního hrdinu Stevieho Wondera.
7
story
7
Předchozí článek:
Nominace na čtenářskou desku roku 2014
Další článek:
Zůstala po nich muzika