Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Editorial

Editorial

Novinky

Novinky

Ve studiu

David Koller

Mucha i Hentai to vzali po svém

Headparáda

Headparáda

Zaostřeno

Čistý festival

Buskingem k recyklaci

Zaostřeno

Die Antwoord

Šílenství pokračuje

Ve studiu

5 otázek pro … Lazer Viking

Můj soundtrack

Jana Kománková

Devadesátkovej spirit byl nejvíc

Zaostřeno

Vypsaná fixa

Tlít se bude na Střeláku

Čerstvé (z)boží

Pandoo

Žádné druhé housle

Očima

Festivaly pod obraz

Zaostřeno

Brutal Assault- ekofestival

Headliner

Skrillex

Šťastlivec

Rozhovor

Foals

Na vrcholu pyramidy

TOP

Nudapláž aneb 10 nahatých obalů

Rozhovor

Moimir Papalescu

Robot s duší

Téma

Rock proti rasismu

Kladivem na nácky

TOP

11 trestanců Aneb z výsluní do chládku

Speciál

Festivaly

Na vlastní kůži

Zápisky

Rock For People

Mimo hlavní pódia

Rozhovor

Suuns

Nejlíp hrajeme po setmění

Rozhovor

Turbowolf

Bez špuntů na nás nechoďte

TOP

Pohoda

6 nálepek pro trenčínský fenomén

Pohled

Colours of Ostrava

Mezi osmi očima

5 minut s

Tame Impala

Na koncertě se chci nechat smést

Trip

Mighty Sounds

Kašlat na kapely

TOP

Srpnové hvězdy Aneb 7+1 festivalová ozdoba

Headliner

Stypka

Ten jeden co nejuchá

  • text Václav Trávníček

    foto Jan Nožička

    David Stypka

    Ten jeden co nejuchá

     

    10

     

    headliner

    1

  • Možná ho ještě neznáte, ale my jeho kariéru v Headlineru sledujeme od úplného začátku. Přestože není žádný mladíček, o jeho výjimečném písničkářském talentu nemůže být pochyb. Právě teď dostal svou velkou šanci. Vydává první EP na velké značce. A protože dobré hudbě věříme, rozhodli jsme se ho podpořit. Proč je na titulní straně, se dozvíte na následujících řádkách. Tohle je David Stypka, velký objev tuzemské hudební scény. Seznamte se.

     

    Není to jeho prvotina. Master předchozí desky Neboj SE vyhodil s kapelou do koše a zdálo se, že uvízli na mělčině. Pak se ale cesty Davida Stypky a jeho skupiny Band­jeez protnuly s producentem Martinem Ledvinou a Martinem Červinkou z labelu SinglTon, a věci rázem nabraly nový směr. Na světě je čtyřpísňové EP Jericho, které zastihlo přemýšlivého písničkáře z Frýdku-Místku ve skvělé formě. „Ale furt to není žádná sranda,“ říká v interview pro Headliner.


    Když jsme se domlouvali na tomto rozhovoru, říkal jste, že do sedmi hodin se věnujete novinám. O jakou práci přesně jde?

    Osm let jsem pracoval jako krajský novinář. Psal jsem komentáře, dělal třeba i šéfredaktora a byl jsem docela drsoň. Pořád jsem

    čekal, že se něco změní, ale nic se nedělo. Tak jsem se na to vykašlal a šel do jiného kanclu dělat sazbu. U té jsem teď devět let s jedinou výjimkou, kdy jsem byl týden v nemocnici a nešlo to. Starám se o dvoje nebo troje noviny, takže to občas zahapruje s muzikou.


    Zvládáte uzávěrky, pane kolego?

    Mám už docela vycvičené spolupracovníky. Sám jsem celý proces optimalizoval tak, že jsem dva dny sazby stáhl na osm hodin. Každá minuta práce se násobí počtem vydání, kterých je do roka dvaapadesát. Takže cokoli trvá zbytečně dlouho, nekompromisně krátím. Tím pádem mám relativně dost času i na hudební kariéru.

     
     

    10

    headliner

    2

  •  

    Zdá se mi, že všechno říkám úplně jasně a všichni mě musí chápat, ale asi to tak není

     
     

    Pomohla vám v ní zkušenost z mediálního prostředí?

    Spíš mě ovlivnila v tom, že jsem hodný na novináře. Vím, co to pro ně je, pochopit takového zhýralce a komplikovanou osobu, a ještě ten článek nějak napsat. Měl jsem teď v Praze dva tiskové dny, takže mi aktuálně chodí do mailu rozhovory k autorizaci a je fakt šílené, že mě každý slyší trochu jinak. Pochopil jsem, že musím být preciznější ve vyjadřování. Zdá se mi, že všechno říkám úplně jasně a všichni mě musí chápat, ale asi to tak není. Jsem z toho trochu zaražený a budu s tím muset něco udělat.

    Je velký rozdíl otázky klást a odpovídat na ně?

    On je to takový sebezpyt. Když se mě někdo zeptá na něco hlubšího, než je datum koncertu, třeba proč skládám písničky, musím tu otázku položit nejdřív sám sobě. Nemám o sobě předpřipravený obraz pro média, takže mě to stojí docela dost sil. Tím pádem se vlastně pořád ptám a do každého rozhovoru jdu stejně zvědavý jako dřív.


    Změnil se třeba váš pohled na autorizaci?

    Mám rád živé rozhovory, kde autorizace není třeba. Do těch psaných zasahuji velmi nerad.

     
     

    10

    headliner

    3

  •  

    První sloku jsem dal jednou v noci na YouTube a lidi mi hned začali psát, jestli jsem v pořádku a nepotřebuju pomoc

     
     

    Nemám o sobě předpřipravený obraz pro média

     

    Musel jste někdy psát sám o sobě?

    Když jsme připravovali nějaké promomateriály na album Neboj SE, nenašel jsem v té rychlosti nikoho, kdo by je napsal. Tak jsem se o to musel postarat sám. Bylo to utrpení, protože jsem byl okolím nucený napsat to tak, aby to dobře vyznělo. Doufám, že už to dělat nikdy nebudu. Je to fakt hrozné.


    Kdybyste přesto musel napsat anotaci na nové EP Jericho, co by tam asi stálo?

    Vystačil bych si asi s tím, že má nahrávka strašně dobrý zvuk, že jsou na ní poměrně otevřeně napsané písničky a že to není moc velká sranda. Zbytek jsou subjektivní dojmy.

    Jako novinář jsem neměl rád ty přebujelé autorizanty, kteří mi zpátky poslali něco úplně jiného, než jsem poslal já jim. Vždy chtěli zdůraznit, o co jde jim, a to mi vždycky přišlo neuctivé a nefér. Proto se snažím moc neautorizovat. V dobré víře opravím chyby v názvech alb nebo jménech hudebníků, ale spíš mě zajímá názor a pohled konkrétních lidí. Proto mám rád recenze, ze kterých se o své tvorbě můžu něco dozvědět.

    Jakým způsobem nový materiál vznikal?

    Docela různorodě. První píseň se jmenuje Vrány taky a upřímně říkám, že vůbec nevím, jak jsem ji napsal. Vybavuju si jen, že

    Proč vlastně formát EP?

    Protože jsme celou předchozí desku Neboj SE včetně masteru vyhodili do koše a dva roky vůbec nic nevydali. Byl jsem z toho smutný, celé to album jsem sám produkoval a ono aranžérsky ani zvukově nedopadlo tak, jak jsem chtěl. Najednou tam nebyla ta energie, kterou písničky měly v živém podání nebo ve zkušebně. Když jsme potkali Martiny Ledvinu s Červinkou, začali jsme po počátečním oťukávání pracovat na písničkách úplně od nuly. Najednou nám došlo, že nový materiál bude běh na dlouhou trať. My ale chtěli lidem ukázat vizitku, sdělit, že se něco děje a že chceme jít dál touhle cestou. Přišlo mi zbytečné čekat na celou desku až do února. Tohle je ukázka, které se nepřecpete, ale předvede vám, jak to teď myslíme.

     
     

    10

    headliner

    4

  •  

    David Stypka je podle Headlineru objevem, jaký tu dlouho nebyl.

    první sloka je stará asi deset let. Jde o takový můj povzdech nad aktuální situací ve světě. Není mi dobře z toho, co se děje. Výsledkem je depka aktuálně zasazená do našeho časoprostoru. Druhý song Jericho je zase bolest z lásky, kterou nelze naplnit a která je o tom, že je to všechno těžké jak sviňa. Jakýmsi pokračováním téhle písničky je Láska není. V tomhle případě je to poprvé, co jsem něco absolutně vyfabuloval, abych vyvolal diskuzi.

    Jak to myslíte?

    První sloku jsem dal jednou v noci na YouTube a lidi mi hned začali psát, jestli jsem v pořádku a nepotřebuju pomoct. Bylo fajn zkusit si něco ve stylu Andyho Kaufmana. Je to lehký sarkasmus v praxi. Tím, jak je ta písnička jiná, ji mám moc rád. V aranžích jsme použili jen cello Terezie Kovalové, kytary a zpěv. No a nejzamotanější písnička na ípíčku je ta poslední. Lovec je o pocitu, který dlouhodobě vytváří můj vztah s otcem.

     
     

    10

    headliner

    5

  •  

    Psalo mi až neadekvátně velké množství mužů, že s nimi Lovec nějak pohnul, a kolikrát to byly skutečně niterné zpovědi

     
     

    Nemám za sebou žádnou chásku nájemných vrahů

     

    Souvisí s tím nějak absence názvu kapely na obalu desky?

    Když někomu řekneme, že zahraje David Stypka a Bandjeez, zapamatuje si tak akorát mé křestní jméno. Tak jsme to celé zkrátili na David Stypka, ale na zadní straně desky je kapela uvedená celým názvem. Uvnitř máme totálně kapelní systém, nemám za sebou žádnou chásku nájemných vrahů. Bez těch kluků bych možná něco napsal, ale rozhodně bych nic neudělal. Měli jsme sáhodlouhé debaty, jak písničkám co nejméně

    Vidíte, a zrovna tahle mi přijde naprosto jasná…

    Chlapům se taková zdá, protože je tam kód, který asi chápeme. Psalo mi až neadekvátně velké množství mužů, že s nimi Lovec nějak pohnul, a kolikrát to byly skutečně niterné zpovědi. Za celou dobu, co se věnuji hudbě, jsem neměl takové množství reakcí na písničku. Je velmi příjemné, že to někdo poslouchá a najde si v tom to svoje. Asi je dobře, že se snažím být upřímný.

    Jak u vás tedy vypadá tvůrčí proces?

    Skoro vždycky přinesu už hotovou písničku, sloku a refrén. Spolu se ten tvar snažíme chytit za pačesy a nějak ho zaranžovat. Základ je tedy můj, konečnou podobu písničky včetně rytmů nebo aranží děláme v kolektivu. Kapela se dokáže do písní ponořit a přijmout je za vlastní.


    Jaká byla vlastně role producenta Martina Ledviny u nových písniček?

    My se do nich zahrabali tak moc, že jsme je nebyli schopni slyšet zvenčí, mít od nich odstup a uvědomit si, že nějaká pasáž je třeba úplně zbytečná. Obrovský přínos Martina byl v tom, že slyší hudbu úplně jinak, než já jsem zvyklý. Ví, co se jak bude s čím pojit. Právě s tímhle jsme si nabili čumáky u vyhozené desky Neboj SE. Bylo potřeba se zamyslet, co kdo bude hrát a jestli vůbec musí. Věci, které byly zbytné, Martin

    vadit, brát je tak, jak ze mě vylezly, a pak je velmi opatrně přenést někam, kde je někdo uslyší. Trochu zavádějící je, že jsem stoprocentní autor. Jsou to moje pocity a moje muzika. Ale tvoříme ji jako kapela.

     
     

    10

    headliner

    6

  •  

    David Stypka sólově by nebyl, kde je, bez své kapely Bandjeez.

    hezky vytknul před závorku. Chvilku jsem si zvykal, protože to byl první zásah opravdového producenta do mojí muziky. Byl jsem trošku neusazený, ale s každým dalším poslechem se mi jeho verze líbí víc než ty naše. Navíc se mnou zpíval a naučil mě víc pracovat s emocí na mikrofon.


    To se dělá jak?

    Při nahrávání prvních verzí písniček jsem se vracel do nálady, ve které jsem je tvořil, pomocí skoro až okultistických metod. Chtěl jsem se dostat přesně do toho smutku, kdy jsem napsal třeba Jericho, ale neměl jsem

    tam až tolik řemesla. S Martinem jsme pracovali na tom, jaké všechny výrazy můžu použít a který z nich nejlépe přenese tu emoci, kterou jsem tam chtěl mít. Paleta se mi ze stupňů šedi rozšířila na RGB.


    A co Martin Červinka?

    Ten má na nových písničkách úplně speciální roli. Považuju za úžasné, že můj vydavatel naprosto chápe, jak to myslím. To je dar z nebes. Odmalička jsem chtěl, aby se o moji muziku starali profíci, protože vím, že jsem v tom žalostně špatný. Jak jsem říkal, že nedokážu napsat anotaci na svoje

     
     

    10

    headliner

    7

  •  

    Odmalička jsem chtěl, aby se o moji muziku starali profíci, protože vím, že jsem v tom žalostně špatný

     
     

    Možná že těch, co juchají, je moc, a tak se snese i jeden, co nejuchá a je trochu smutný

     

    Cítíte, že vaše kariéra nabrala vzestupnou tendenci?

    Tímhle ípíčkem se to někam přehouplo. Vůbec nechápu, kde se k němu lidi dostali, protože je venku necelý měsíc a nebyla k němu nějaká velká reklama. Znají nás i tam, kde jsme nikdy nehráli. V takovém Hradci nad Moravicí s námi zpívala texty půlka lidí.

    cédéčko tak, aby vypadalo, že je super, stejně tak jsem nemohl nabízet svoji muziku. Abych volal někam na festival a tvrdil jim, že je to super a přesně to, co oni chtějí? To mi nejde přes hrdlo. Zároveň jsem měl hrozný strach, že mě budou nutit dělat nějaké šaškárny a věci, do kterých bych nešel. U Martina se to potkalo moc pěkně. Martin je schopen mi něco navrhnout a zároveň mi to nedoporučit. To je pecka jak sviňa. Neříká to z pozice vydavatele, ale z pozice někoho, kdo tu muziku nasál, možná se jí až přežral, a furt se mu líbí. Když píše tiskové zprávy, ani ty superlativy nemůžu číst. Je velmi příjemné, když mu řeknu, že bych něco chtěl takhle, tak on přesně ví proč. Jsme na jedné vlně.

    Přijde jednou doba, kdy už nebudete vědět, co je to uzávěrka novin?

    Nedokážu si to moc představit, protože to dělám skutečně devět let v kuse každý týden. Ale je fakt, že jsme se teď s klukama při cestě na koncert zasnili, jaké by to bylo, kdybychom všichni dělali už jenom tohle a nemuseli se furt domlouvat, kdo kdy má a nemá čas. Byla to úplně úžasná představa. Asi bych si to uměl užít a daleko víc bych si toho vážil, než kdyby se to stalo třeba před deseti lety.


    Přišla s věkem větší pokora?

    Už bych to nepovažoval za samozřejmost a byl bych za to mnohokrát víc vděčný. Vím,

    Z toho jsem si hodně sedl na zadek. Dlouho jsem si říkal, že tím, jakou dělám muziku, jsem odsouzený k hraní na Frýdeckomístecku a nedostanu se za Olomouc. A možná že ne. Možná že těch, co juchají, je moc, a tak se snese i jeden, co nejuchá a je trochu smutný. Samozřejmě to řeším, protože hraju pětadvacet let a vždycky jsem se chtěl hudbou živit.

     
     

    10

    headliner

    8

  • jak je to těžké a jak jsme i my museli makat, aby z pódia bylo cítit, že to myslíme vážně a že to takhle chceme. Museli jsme vybojovat spoustu bitev mezi sebou i každý sám za sebe, nazkoušet množství zbytečných verzí zbytečných písniček a zkusit úplně všechno. Fakt jsme makali, než se to nějak začalo projevovat navenek. Když teď přijde na koncert čtyři sta lidí, jsem z toho úplně hotový.


    Zatímco EP je venku měsíc, plnohodnotná deska vyjde až v únoru. Co vás do té doby čeká?

    Tohle období máme celkem jasně vykolíkované. Naše kalendáře jsou prostřílené jak řešeto, už tam není moc co dát. Řešíme termín nahrávání desky, čeká nás velké turné s Jelenem a další koncerty, k tomu kluci hrají i v jiných kapelách… Takže se do února rozhodně nebudeme nudit. Ale přesně tohle nám vyhovuje. Čím víc hrajeme, tím méně jsme ve stresu. A já mám z toho všeho, co se teď kolem nás děje, velkou radost.

     

    David Stypka

    Charismatický zpěvák, skladatel a textař se narodil v roce 1979 ve Frýdku-Místku. Hudbě se věnoval od dětství, ale mezi širší veřejnost pronikl se skupinou Bandjeez, která vznikla před pěti lety. Písničkami kapely, jejíž aktuální sestavu kromě frontmana tvoří Matěj Drabina, Marek Zeman a Jan Uvira, prosakuje folk, rock, jazz a místy i elektronika. Koncerty Bandjeez oscilují od velmi intimních nálad až k extaticky vypjatým polohám. Skupina má na kontě debut Čaruj (2014), na který chtěla navázat deskou Neboj SE, ale celý crowdfundingový projekt zahodila na masteru do koše. O slovo se nyní hlásí s čtyřpísňovým EP Jericho. To předznamenává nové plnohodnotné album, jež by mělo vyjít v únoru příštího roku.

     
     
     
     
     

    10

    headliner

    9

  •  
     

    Celé EP Jericho si můžete poslechnout prostřednictvím tohoto streamu. Stojí za to.

    David Stypka – Jericho EP

     
     
     

    Když dal David na internet těchto pár taktů, lidé mu psali, jestli nepotřebuje pomoct.

    Láska není

     
     
     

    Takhle hráli a vypadali Bandjeez u první desky. Dnes Stypka vévodí obálce Headlineru.

    David Stypka & Bandjeez – Dělám

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

    10

    headliner

    10

 
×
Čtete:
2016/8
Stypka: Ten jeden co nejuchá

Story

Steven Tyler

Country je nový rock'n'roll

Hlášky

Steven Tyler

Sex je nejmocnější síla ve vesmíru

Téma

Vzestup a pád pop punku

Story

Blink-182

Jak přišla krize identity

Televize

Videorama

Rozhovor

Jake Bugg

Sám za sebe

Retro

Pezinok 1976 a 1977

Zapomenutá historie slovenského Woodstocku

Comeback

minus123minut

Na chvíli se sobě vzdálit

Insider

Jaroslav Beck

Další Hans Zimmer vzejde z videohry

Enface

Živé Kvety

Veselé písničky nám nejdou

Dotazník

Caravan Palace

Elektroswing přetrvá

Ženský element

Tarja

žhavé srdce ledové královny

Art

7 nej kosmických obalů

Průvodce

Hard Rock Cafe

Elvisovy černé šaty

Rozhovor

Fat White Family

KAŽDÝ V SOBĚ MÁ KOUSEK HITLERA

Songstory

Xavier Baumaxa

Nazijazz

Enface

Teepee

NECHÁVÁME SE UNÉST

TOP

Barbra Streisand

Vysmívaná i inspirující

Kvíz

Headliner test

Heavy

Natvrdo

Hip Hop

Elementy ulice

Folk

Bez cancáku

Indie

Ty kytary!

Jazz a blues

Bluesbar

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Mluvené slovo

Vyprávěj

Recenze měsíce

Biffy Clyro

Ellipsis

Recenze měsíce

Prago Union

Smrt Žije

Recenze

Recenze

Duel

Blink-182

California

Recenze

SMS recenze

Naživo

Black Sabbath

V posledním tažení

Naživo

Iron Maiden

Chtělo to jen lepší zvuk

Naživo

Headliner pontony

Kotel i piánko

Naživo

Rodriquez

Nostalgie, pokora i rozpačitost

Naživo

Fingers Up

Naživo

Tyler The Creator

Když je rap víc punk

Naživo

Rihanna

Jak odzpívat koncert zadkem

Naživo

The Dead Daisies

Rockový večer v nóbl prostředí

Naživo

Republic of Two

Melancholie mezi stromy

Kalendárium

Památné dny

Tipy

Kam vyrazit?

Festivaly 2016 úvod

Festivaly 2016

Festivaly 2016

Festivaly 2016

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.