Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Editorial

Editorial

Novinky

Novinky

Ve studiu

David Koller

Mucha i Hentai to vzali po svém

Headparáda

Headparáda

Zaostřeno

Čistý festival

Buskingem k recyklaci

Zaostřeno

Die Antwoord

Šílenství pokračuje

Ve studiu

5 otázek pro … Lazer Viking

Můj soundtrack

Jana Kománková

Devadesátkovej spirit byl nejvíc

Zaostřeno

Vypsaná fixa

Tlít se bude na Střeláku

Čerstvé (z)boží

Pandoo

Žádné druhé housle

Očima

Festivaly pod obraz

Zaostřeno

Brutal Assault- ekofestival

Headliner

Skrillex

Šťastlivec

Rozhovor

Foals

Na vrcholu pyramidy

TOP

Nudapláž aneb 10 nahatých obalů

Rozhovor

Moimir Papalescu

Robot s duší

Téma

Rock proti rasismu

Kladivem na nácky

TOP

11 trestanců Aneb z výsluní do chládku

Speciál

Festivaly

Na vlastní kůži

Zápisky

Rock For People

Mimo hlavní pódia

Rozhovor

Suuns

Nejlíp hrajeme po setmění

Rozhovor

Turbowolf

Bez špuntů na nás nechoďte

TOP

Pohoda

6 nálepek pro trenčínský fenomén

Pohled

Colours of Ostrava

Mezi osmi očima

5 minut s

Tame Impala

Na koncertě se chci nechat smést

Trip

Mighty Sounds

Kašlat na kapely

TOP

Srpnové hvězdy Aneb 7+1 festivalová ozdoba

Headliner

Stypka

Ten jeden co nejuchá

Story

Steven Tyler

Country je nový rock'n'roll

Hlášky

Steven Tyler

Sex je nejmocnější síla ve vesmíru

Téma

Vzestup a pád pop punku

  • text Jarda Konáš

    foto ShutterStock/Seohwa Kim

    Vzestup a pád

    pop punku

     

    9

     

    Téma

    1

  • Skoro se zdá, jako by pop punk zažíval toto léto svou renesanci. Nové desky vydaly kapely Blink-182, Good Charlotte nebo Yellowcard. Kdo nevydává, vesele koncertuje, třeba SUM 41 tento měsíc vystoupí v Praze. Upřímně, renesance se nekoná, ale rozhodně stojí za to připomenout si turbulentní historii žánru, který se z nuly stal, byť jen na omezenou dobu, králem MTV.

     

    Turbulentní je vlastně ideální slovo. Pop punk během posledních čtyřiceti let, to není jedna křivka ohraničeného žánru. Naopak, hodně košatěl a nasával jiné styly, kapely se od něj v momentě jeho komerčního úspěchu otráveně odvracely a jiné mu zase promptně propadly. Historie žánru je zároveň historií rychlokvašek i srdcařství a jejich souboje o to, kdo zůstane u kormidla korábu jménem pop punk a do jakých vod se vydá.


    Podhoubí klasiků

    Když si dnes člověk představí Green Day nebo Blink-182, možná by ho ani nenapadlo, že jejich kořeny sahají daleko do

    sedmdesátých let. Ačkoli se tehdy o nějakém pop punku nedalo vůbec mluvit, klasici jako The Ramones, Toy Dolls nebo The 101ers (kapela Joe Strummera před založením The Clash) používali prvky, které naředily původní punk a rozjely jej jinými směry.

    A ani ti nebyli první, protože výše zmíněné kapely zase čerpaly inspiraci z pozdních šedesátek a raných sedmdesátek. The Ramones odkazovali k power popu a komerčnímu úspěchu The Kinks nebo The Who, čímž nepřímo položili základ punk rocku. Skrze něj se objevil důraz na melodičnost a textová témata odvracející se od nasupeného punku směrem ke klidnějšímu mainstreamu. Ačkoli není jasné, kdy a kdo první přišel

     
     

    9

    Téma

    2

  •  

    The Jam v singlu Start! odkazovali na skladbu Taxmen od Beatles.

    The Jam – Start!

     
     
     
     
     

    Blink 182 na obrazovky MTV prošlapali žánru rovnou celou dálnici.

    s nálepkou pop punk, jisté je, že mediálně pojem jako jedni z prvních proflákli v The New York Times, kde v roce 1977 vyšel článek s názvem Cabaret: Pop punk rock Toma Pettyho evokuje zvuk šedesátek.

    Mohutný posun pak pro žánr znamenal úspěch britských Buzzcocks (ano, ti Buzzcocks, ze kterých si dělali Joy Division srandu ve slavném Corbijnově filmu Control). Pracovali otevřeně s popovými postupy, vydávali mainstreamově vstřícné singly a jejich propojení punku s popem vyvrcholilo deskou Singles Going Steady z roku 1979. Kritika byla nadšená: „Zdravá porce inspirace pro novou éru popu,“ psal například časopis NME. V Melody Makeru zase ocenili přímočarost: „Popsat album slovem báječné by byla vůči chlapcům drsná nespravedlnost. Nějakým způsobem dokázali vymyslet jednoduchý, ale přitom efektivní způsob skládání písní, které jsou svižné, zábavné a zapamatovatelné.“

    Stejnou měrou propojovali punk s popem další Britové The Jam. Ti si v rámci punkové scény už získali úctyhodný status, ale v roce 1980 přišli s albem Sound Affects. To frontman Paul Weller otevřeně popsal jako průsečík Revolveru od Beatles a Off the Wall Michaela Jacksona. Což zní od

     
     

    9

    Téma

    3

  • Bad Religion prokládali svůj nasraný, politizovaný zvuk harmonickou jemností

     
     

    A tak zatímco se americká scéna bavila prolínáním i třením hardcore a melodičtěji položeného punku, pomalu se chystala revoluce jménem Lookout. Na jejím začátku stál muž říkající si Larry Livermore. V první půlce osmdesátých let zatím jen punkrockový fanda, nadšenec a hudebník, který se svou kapelou The Lookouts sice neudělal zrovna díru do světa, ale svého času tmelil kalifornskou punkovou komunitu a osahal si praktické stránky věci, které se mu později zatraceně hodily. Livermore totiž na podzim 1984 začal vydávat časopis Lookout, v Bay Area (oblast okolo San Francisca s dlouholetou hudební tradicí) otevřel klub a o tři roky později založil label Lookout Records, vše zaměřené na punkrockovou a pop punkovou scénu. V době, kdy žánrové kapely měly problém nejen s vydáváním desek, ale i obyčejných singlů a většina z nich to řešila malým vlastním nákladem, znamenal vznik nahrávací společnosti výrazný skok kupředu. Livermore tehdejší komunitní stagnaci popisuje v pamětech nazvaných How to Ru(i)n a Record Label velmi přesně: „Punková scéna v Bay Area nebyla sice mrtvá, ale taky to v ní zrovna nevřelo. Kapely do města přijížděly a odjížděly, pár jich dokázalo naplnit větší sál a sem tam si vybraly i někoho místního, aby jim předskakoval. Jinak jste ale potkávali samé rozladěné teenagery, pro které byl úspěch, když na jejich koncert v garáži přišli kámoši ze třídy.“

    Livermore ale dobře věděl, co dělá. Spojením hudebního časopisu, klubu i labelu vytvořil síť spřízněných kapel, kterým se kromě vydávání desek staral i o booking. Pravda,

    jako Descendents nebo Bad Religion do sebe na začátku osmdesátek zároveň hodně nasávaly inspiraci hardcore punkem, který se tehdy zrodil v USA a opanoval tamní klubovou scénu. Jak správně poznamenal novinář Ben Myers: „Bad Religion prokládali svůj nasraný, politizovaný zvuk harmonickou jemností.“ A v případě Descendents byl ještě konkrétnější: „Skládali téměř plážové, Beach Boys inspirované písně o holkách a jídle a mládí.“

    pankáčů šíleně, ale mods The Jam na desce přímo citovali popové hvězdy. Další zlomové album bylo na světě.


    Kult jednoho labelu

    Osmdesátá léta byla pro pop punk (který tou dobou stále kráčel ruku v ruce s punk rockem) důležitá ve dvou směrech. Zaprvé se dostal přes oceán a Buzzcocks s The Jam předali symbolickou pochodeň americkým kapelám s kalifornskými Descendents v čele. Právě Kalifornie se změnila na další dvě dekády ve střed pop punkového světa. Je třeba dodat, že americké kapely posunující žánr

     
     

    9

    Téma

    4

  •  

    Good Charlotte to od kritiků i posluchačů pořádně schytali.

    produkce Lookout Records se nesla hodně na koleni, desky měly ručně vyráběné obaly a náklady se pohybovaly řádově ve stovkách kusů. I to ale stačilo, aby se rozjela šeptanda a vznikl efekt sněhové koule. Mladé kapely, které se doslechly o Livermoreově aktivitě, si zvaly jeho skupinu The Lookouts na společné koncerty, Livermore jim v backstagi nabídl spolupráci, nadšení hudebníci o tom vyprávěli dalším skupinám… a během několika měsíců v rámci punkrockové a pop punkové komunity o značce Lookout věděli všichni.

    Zlomové devadesátky

    Livermoreovo vydavatelství svědomitě pomáhalo na scénu mnoha pop punkovým kapelám, ale zároveň si nešlo nevšimnout, že jedna z nich nad všechny vyčnívá. Jak píše ve svých pamětech: „Kerplung, druhého alba Green Day, jsme vydali deset tisíc kopií. To byl dvojnásobek maximálního nákladu, jaký jsme kdy předtím v labelu měli. A všechno jsme to v lednu 1992 prodali do poslední desky ještě v ten den, kdy vyšla. Zvedl jsem telefon a objednal výrobu dalších deseti

     
     

    9

    Téma

    5

  •  
     

    Green Day s deskou Dookie znamenali pro žánr první větší mediální odezvu.

    Green Day – Longview

     
     
     
     

    tisíc. Stálo nás to nervy, hromadu zoufalých telefonátů, výpravy uprostřed noci do nonstop lisoven, ale Kerplung nakonec překonal trojnásobek předpokládaného prodeje.“

    Na začátku devadesátých let pop punk a punkrock přestaly být komunitní záležitostí a pomalu se dostávaly do širšího povědomí. Z Kalifornie se rozšířily do celých Spojených států a pomaličku se chystaly na svůj návrat do Evropy. Zásadní byl v tomto směru rok 1994, který je považovaný za začátek zlaté éry. Green Day totiž vydali desku Dookie, která dostala kapelu do povědomí po celém světě. Mezi deset nejprodávanějších alb se prokousala nejen v USA, ale i v Kanadě, Německu, Švédsku, Argentině nebo Austrálii. Mainstream se seznamoval s pop punkem ve velkém stylu. V tom samém roce totiž vydali NOFX svou komerčně nejúspěšnější studiovku Punk in Drublic a do toho vlítli The Offspring se Smash, albem, kterého se prodalo celosvětově přes jedenáct milionů kopií, a učinilo tak

    z nahrávky nejúspěšnější desku vydanou u nezávislého labelu všech dob. Abychom to měli kompletní, Bad Religion v tom samém roce vydali album Stranger than Fiction, které kapelu poprvé dostalo na obrazovky MTV a do rotace mainstreamových rádií.

    Pop punk se tak sice dostal poprvé do médií pro většinového diváka, důležitější ale byla jiná věc. Komerční úspěch desek pomohl proměnit několik nezávislých labelů na jedny z nejvytíženějších společností té doby, k pionýrům v Lookout Records, kteří si hýčkali Green Day, se přidal například Epitaph zastupující The Offspring, Rancid či Pennywise a Fat Wreck Records mající pod sebou NOFX, Descendents, Anti-Flag a později třeba Against Me!.

    Pro původně okrajový žánr to znamenalo postupnou proměnu v dominantní element na hudebním trhu, navíc měl za zády sebevědomé nahrávací společnosti, které se změnily ve výrazné – byť stále nezávislé – hybatele scény. Vrchol byl blízko.


    Pankáči nebo rychlokvašky?

    Zenitem – alespoň z komerčního hlediska – pak byl konec devadesátek a začátek nového milénia. Blink-182 vydali Enema of the State, jednu z nejdůležitějších desek celé éry. Obsahovala singly What’s My Age Again a hlavně All the Small Things, po kterých MTV okamžitě skočila a teenageři začali šílet. Debutový singl Avril Lavigne Complicated vystřelil okamžitě na špici hitparád po celém světě a zpěvačce se brzy začalo

     
     

    9

    Téma

    6

  •  

    All the Small Things patří mezi nejúspěšnější pop punkové singly.

    Blink-182 – All the Small Things

     
     
     
     
     

    Na Sum 41 si teď můžete zajít, 23. srpna vystoupí v Praze.

    přezdívat pop punková princezna. Sum 41 se dočkali svého superhitu jménem Fat Lip, Lifestyles of the Rich and Famous od Good Charlotte se také nedalo v rádiu vyhnout. Jde o neuvěřitelně silnou vlnu pop punkových hitů, které tehdy nejen MTV točila do zblbnutí. Celková komercializace ale měla za následek rozkol mezi fanoušky původního žánru. Pamětníci zlaté éry z doby Lookout a dalších alternativních labelů považovali nové hvězdy za rychlokvašky a komické loutky zaprodané do rukou velkých vydavatelství. Pohled na třináctileté holčičky barvící si vlasy na růžovo podle Avril Lavigne také pankáčské komunitě na radosti nepřidal a postupně docházelo ke schizmatu, kdy se nezávislá scéna, prvotně nadšená z dominantního postavení, stále více vymezovala vůči hudebníkům na MTV.

    Recenzent portálu Sputnikmusic v článku

    o skladbě Lifestyles of the Rich and Famous tehdy napsal: „Nejhorší volba singlu, jakou jsem kdy viděl. Otřesné texty jsou v naprostém protikladu vůči přístupu Good Charlotte. Jako nováčci to chtěli dokázat a stát se slavnými, a sotva si jenom trošičku přičichli k úspěchu, co udělali? Napsali písničku o tom,

     
     

    9

    Téma

    7

  • Vynalezla jsem punk pro současnou éru. Vidíte snad Britney chodit s kravatou a zpívat punk? Sakra ne! To dělám já! Jsem Sid Vicious nové generace.

    – Avril Lavigne

     
     

    Na Good Charlotte nenechali kritici nit suchou.

    Good Charlotte – Lifestyles
    of the Rich & Famous

     
     
     
     

    I úspěšná deska Enema of the State si našla své odpůrce, britský časopis NME ji v recenzi označil jako bezzubou, bezduchou a kapelu Blink-182 nazval „stejně špatnou, stejně bezmyšlenkovitou, jako jsou všichni ti rádobyrockeři a hippie honibrci, kteří svým zájmem o punk přivolají jeho zkázu.“

    A to citujeme jen hudební kritiky a novináře, věřte, že na internetu jsou reakce na komercializaci pop punku ještě jízlivější. Jeden příklad za všechny – autora textu při rešerši článku pobavilo tvrzení, že „Good Charlotte nejsou jen jedna z nejhorších pop punkových kapel, ale prostě ze všech kapel vůbec, tečka. Jsou jako maz v pupíku – víte, že existuje, ale nechápete proč.“


    Samovolná očista

    Jak už to bývá, zlatá éra pop punku dávno skončila. MTV si našla nové idoly

    Debutový hit Avril Lavigne zase magazín Slant hodnotil jako infekci, která je víc pozérstvím než punkem. A když zpěvačka pro časopis Seventeen prohlásila: „Vynalezla jsem punk pro současnou éru. Vidíte snad Britney chodit s kravatou a zpívat punk? Sakra ne! To dělám já! Jsem Sid Vicious nové generace,“ byl oheň na střeše a komunita, která si pamatovala pop punk z osmdesátek a raných devadesátek, začala skřípat zuby.

    jak jsou slavní lidé povrchní!“ Kapelu nešetřil ani kritik Adrien Bergrand, který v recenzi na desku The Young and the Hopeless, ze které singl pochází, uvedl: „Možná kdyby se kapela vybodla na všechnu tu hru na pankáče, od ježatých účesů po piercingy, a napsala a vydala desku obsahující dobrý, skutečný a vlastní obsah místo tohoto korporátního limonádového odpadu, tak by asi možná někde náhodou vyškrábala něco, na co si v textech upřímně může stěžovat.“ Jauvajs!

     
     

    9

    Téma

    8

  • Když chci mít úspěšnou kapelu, je potřeba hlavně vytrvalost, hodně koncertovat a zůstat upřímní vůči fanouškům.

    – New Found Glory

     
     

    Deska Dookie od Green Day rozšířila pop punk do celého světa.

    ke kterému se několik kapel koketujících s komerčním punkem přiklonilo a vydalo se úplně jiným směrem.

    Pro pop punk to znamená, že se očistil od křiklavě komerčních hudebníků i rychlokvašek a vrátil se do situace připomínající polovinu devadesátých let. Má své hvězdy headlinující festivaly, ale jde především o klubovou záležitost se silnou podporou nezávislých labelů a promotérů. Navíc se dokázal vymanit z popových otěží a vrací se k hardcore, ze kterého kdysi vzešel. Hezky aktuální stav shrnul Chad Gilbert z New Found Glory: „Není to mrtvý žánr. Že to nepotvrzuje jediná písnička v rádiu, nehraje roli. Pop punk pro spoustu lidí něco znamená, a když chci mít úspěšnou kapelu, je potřeba hlavně vytrvalost, hodně koncertovat a zůstat upřímný vůči fanouškům. Náš život dáme na talíř a necháme fanoušky, aby si sami vybrali, ne že budeme z jakéhokoli důvodu hazardovat s vlastní zásadovostí a ctí,“ rýpl si do slavnějších kolegů.

    popový posluchač se prostě neptá, a ačkoli nad výše zmíněnými interprety pankáči zlomili hůl, v rámci středního proudu se drží dodnes. Velkou roli hrál i nástup emo,

    a kapelám, které hrála, nezbývalo než začít dělat kytarový pop. To se týká i Paramore či Fall Out Boy, kteří původně na punku začínali a dneska se jim komunita směje, že je hrají na diskotékách. Na druhou stranu,

     
     

    9

    Téma

    9

 
×
Čtete:
2016/8
Vzestup a pád pop punku

Story

Blink-182

Jak přišla krize identity

Televize

Videorama

Rozhovor

Jake Bugg

Sám za sebe

Retro

Pezinok 1976 a 1977

Zapomenutá historie slovenského Woodstocku

Comeback

minus123minut

Na chvíli se sobě vzdálit

Insider

Jaroslav Beck

Další Hans Zimmer vzejde z videohry

Enface

Živé Kvety

Veselé písničky nám nejdou

Dotazník

Caravan Palace

Elektroswing přetrvá

Ženský element

Tarja

žhavé srdce ledové královny

Art

7 nej kosmických obalů

Průvodce

Hard Rock Cafe

Elvisovy černé šaty

Rozhovor

Fat White Family

KAŽDÝ V SOBĚ MÁ KOUSEK HITLERA

Songstory

Xavier Baumaxa

Nazijazz

Enface

Teepee

NECHÁVÁME SE UNÉST

TOP

Barbra Streisand

Vysmívaná i inspirující

Kvíz

Headliner test

Heavy

Natvrdo

Hip Hop

Elementy ulice

Folk

Bez cancáku

Indie

Ty kytary!

Jazz a blues

Bluesbar

Alternativa

Kroky podzem

EDM

MDMA

Mluvené slovo

Vyprávěj

Recenze měsíce

Biffy Clyro

Ellipsis

Recenze měsíce

Prago Union

Smrt Žije

Recenze

Recenze

Duel

Blink-182

California

Recenze

SMS recenze

Naživo

Black Sabbath

V posledním tažení

Naživo

Iron Maiden

Chtělo to jen lepší zvuk

Naživo

Headliner pontony

Kotel i piánko

Naživo

Rodriquez

Nostalgie, pokora i rozpačitost

Naživo

Fingers Up

Naživo

Tyler The Creator

Když je rap víc punk

Naživo

Rihanna

Jak odzpívat koncert zadkem

Naživo

The Dead Daisies

Rockový večer v nóbl prostředí

Naživo

Republic of Two

Melancholie mezi stromy

Kalendárium

Památné dny

Tipy

Kam vyrazit?

Festivaly 2016 úvod

Festivaly 2016

Festivaly 2016

Festivaly 2016

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.