-
text kay buriánek
Kytary útočí. Temně, teskně, naštvaně, radostně i hlasitě. Nebo také ne, kytary nejsou podmínkou. Bereme i bubny a synťáky. Značka: vážně a nezávisle
| Passion Pit | Matt and Kim | A Place To Bury Strangers | | Black Asteroid | Cold Cave |
Ty kytary!
7
indie
1
-
Ano, už jsme z toho trochu vyrostli. Když nezávislý synth-pop udeřil poprvé, byli jsme zmatení, opilí šampaňským a zaháčkovaní. Nevadilo nám, že texty jsou vlastně klišé a že celá ta osmdesátková nostalgie je jenom nový outfit. Najednou nebyl problém poslouchat Duran Duran a nestydět se za to. MGMT se svou hipízáckou verzí toho samého dobývali svět. Passion Pit inspirovali kdekoho. Foster the People, CHVRCHES, vyletněné Capital Cities nebo Ghost Beach či Grouplove. A teď jsou zpátky, po skoro třech letech, falzety jsou ještě plyšovější a rejstříky kláves mnohem víc osmdesátkové. Alespoň tak zní
Passion Pit připomínají,
že 1985 byl skvělý rok!
Návrat měsíce
7
indie
2
-
jedna ze dvou úvodních skladeb Where the Sky Hangs. Ta druhá, Lifted Up (1985), je už názvem jasný postoj, ale jako song i mnohem ostřejší, s refrénem, který vám bude znít v hlavě celý den, a to si můžete o synth-popu myslet své. Celá deska Kindred vychází ve druhé půlce dubna a už teď je jasné, že tohle bude náš letošní letní soundtrack. Mockrát se budeme za jejího podkresu notně podroušení vzájemně dotýkat konečky prstů i léčit kocovinu na lehátku u bazénu. K tomu je předurčená, o tom není pochyb. Video k Lifted Up (1985) je navíc skvělý teaser, protože vypadá stejně jako obal desky, akorát rozpohybovaný. 1985 byl dobrý rok, o tom žádná!
Passion Pit: Lifted Up (1985)
7
indie
3
-
Spartakiáda nebyla vlastně úplná pruda
Video měsíce
Tohle věčně pozitivně naladěné duo na klávesy hrajícího Matta Johnsona a sličné bubenice Kim Schifino rozdávává energii a radost už čtyři desky, stovky koncertů a dobrou zprávou budiž, že na cestě je album páté. Bude se jmenovat New Glow a vyjít by mělo 7. dubna. Matt and Kim patří neodmyslitelně k typické brooklynské umělecké scéně stejně jako třeba o něco divočejší The Death Set. Dlouhou dobu byli spojováni také s labelem Iheartcomix, kde vyšla jejich debutová deska. Matt and Kim „warehouse punk“ je nakažlivá radost a na rozdíl od totálně rozředěných kapel podobného konceptu, kterých se po úspěchu The White Stripes vyrojila celá řada, Matt and Kim si uchovávají svůj typický zvuk, ale i zdravý nadhled. A přitom se evidentně posouvají dál, což je znát z prvního singlu Get It. Na video sestříhané z živáků se můžete mrknout tady...
... a pochopíte, o jaké chemii je řeč. Hey Now je hudebně injektované stejnou krví, o nic světaspásného se rozhodně nejedná, ale věřte mi, že tak v půlce si začnete taky poskakovat po místnosti. Jednoduchá záležitost, maximum radosti.
Matt and Kim: Hey Now
7
indie
4
-
Kam vítr, tam hluk
Deska měsíce
A Place To Bury Strangers jsou něco jako rituální popravci uší. Používat kytary k industriální vivisekci je výsadou vyvolených a tohle trio z New Yorku k vyvoleným rozhodně patří. Ano, učili se u Jesus And Mary Chain a My Bloody Valentine, o tom není sporu. Umí jejich signifikantní zvuk opisovat skvěle, a navíc mu dávat ještě extrémnější podobu i současný vzhled. Transfixiation, čtvrtá řadová deska A Place To Bury Strangers, je něco jako reklama na Death By Audio, což je značka na efekty kytaristy a zpěváka Olivera Ackermanna. Jsou to závody v posouvání limitů, co je ještě snesitelné, a zároveň dává smysl jako hudební koncept. Zdá se, že navzdory hrocení až za hranu mají tihle tři stále věci pod kontrolou, i když z toho
7
indie
5
-
občas leze pocit, že by si nejraději vystřelili mozek z hlavy. Nebo nám. Všechno, co na Transfixiation uslyšíte, netřeba zkoušet doma, ve zkušebně nebo na pódiu. V tom je unikátnost A Place To Bury Strangers. Napsat dobrý song je jedna věc, usadit ho do lázně z medově pálivých dipů je věc druhá. Nechat ho řádně vyráchat, poučit, nasáknout i získat jistou rezistenci. Z téhle galvanovny vychází přesně to, co reprezentuje právě Transfixiation. Chaos, gotika, neoromantismus, zahleněný pop a sebestředná hlukařina. Ideální podkres vaší předstírané sebevraždy. Kdokoli tohle zaznamená, zatímco vás sanitka poveze směr Vinohradská nemocnice, řekne si, že kdyby nic, máte alespoň styl.
A Place To Bury Strangers: „Straight“
7
indie
6
-
song měsíce
Black Asteroid featuring Cold Cave:
Black Moon
Black Asteroid je vlastně technař. Civilním jménem Bryan Black začínal hudební kariéru jako zvukový inženýr u Prince, potom založil poměrně úspěšnou technokratickou kapelu Motor, dýdžejoval, produkoval i remixoval. Třeba Depeche Mode. A také se kámošil s extrovertním módním návrhářem Rickem Owensem. Black Moon je track ostrý jako namražená vodka s brusinkovým džusem. Deklamovaně odtažitý zpěv hostujícího Wesleye Eisolda mu dává čtvrtý rozměr. Retro jako blázen. EBM x-té generace. Tohle nikdy neomrzí, a když je to navíc udělané s vkusem a jistou dávkou sex-appealu, může to být zábavné, a dokonce moderní. Ne jako dýchavičná a trapná póza tuzemské Vanessy, kupříkladu, to je trochu jiná story. Wesley Eisold je navíc chlápek, se kterým chcete jít na pivo a je fuk, jestli jste holka, nebo kluk. Ten, kdo dokáže bravurně oscilovat mezi robotickou elektronikou Cold Cave, frontmanovat hardcore-punkové kapely Same Girls nebo American Nightmare a ještě publikovat ujetou poezii, musí mít rozhodně charisma, které se nepromíjí. Black Moon je bezkonkurenční flashback do doby, kdy technologie sloužily nám, ne naopak, černá byla kult a všechno vypadalo i znělo tak nějak opravdověji.
Techno s příchutí fish & chips
7
indie
7

Předchozí článek:
Bluesbar

Další článek:
Kroky podzem