Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Editorial

Editorial

Novinky

Co se děje

Zaostřeno

EOST

Návrat (do) Extáze

Obrazem

Očičkem Nožičky

Zaostřeno

Lukemo

Zpěvák Clou má novou kapelu

Zaostřeno

Red Bull

Headparáda

Redakční tipy

Ve studiu

5 otázek pro... James Cole

Můj soundtrack

Martin Škoda

Při nákupech myslím na Kapitána Dema

Čerstvé (z)boží

Jet 8

Headliner

Imagine Dragons

V Praze jsme objevili absint

TOP

12 skvělých zpěváků, kteří neumí zpívat

Téma

Komu svědčí doba nezávislosti?

  • text Veronika Ondečková

    foto Be Good / shutterstock

    KOMU SVĚDČÍ
    DOBA NEZÁVISLOSTI?

     
     

    5

     

    téma

    1

  • Proč by měl někdo chuť podepisovat smlouvu na šest alb v byznysu, který jde do háje?

    Thom Yorke

    Ať se ohlédnete do minulosti, jak hluboko chcete, je to pokrok, který je hybnou silou dějin. Jednou jako malá vychytávka, jindy na křídlech celé revoluce, nezvratný je však v jakékoli formě. A do hudební branže se samozřejmě promítá také. Změnu pocítil každý článek, který se na ní podílí – od interpretů samotných přes byznys přiživující se na jejich tvorbě až po miliardy posluchačů na celé planetě.


    Sny versus byznys

    Story, která se táhne už od časů, kdy se na jazzovém, country a posléze rokenrolovém nebi rozzářily první velké hvězdy, nabrala zajímavý obrat v sedmdesátých letech. Proti nadvládě vydavatelství tehdy stanul příliv nově vznikajících kapel usilujících o získání životně důležité nahrávací smlouvy. Ta dlouho představovala prakticky jediný prostředek, jak svoji hudbu zvěčnit, a tak není divu, že kvůli ní umělci neváhali udělat řadu ústupků. Těm, kteří se ke kontraktu propracovali, ale začal boj další. Tentokrát o zisk z prodejů, který zpravidla končil v nenasytných firemních kapsách.

    Nerovnováha sil mezi oběma tábory vygradovala, když vinylové desky nahradily mnohem flexibilnější CD nosiče. A s přičiněním marketingového vlivu MTV se stala propastnou. Zatímco se hudební průmysl vesele rozrůstal a topil v penězích, opozice ale nelenila. Punkrocková subkultura zformovala protiváhu v podobě vlastních nezávislých labelů a položila základy DIY filozofie založené na

    Díky neomezeným možnostem internetu si může každý nadšenec osvojit know-how potřebné k vytvoření nahrávky dle vlastních představ a stejně tak nástroje k jejímu efektivnímu rozšíření. Miliardy posluchačů na druhé straně disponují nepřeberným množstvím způsobů, jak hudbu sdílet, stahovat, streamovat nebo jinak konzumovat. Ani mimořádná otevřenost současného trhu s hudbou sice nepřinesla pád zavedených korporátních struktur, jejich postupné oslabování je však nepřehlédnutelné. Někdejší velká šestka major labelů se smrskla na pouhé tři a její místo nahradila fragmentovaná síť subjektů, mezi nimiž stále častěji figurují solitéři, kteří se vlastní cestou nevydali

    absolutní kontrole všech aspektů spjatých s hudební produkcí. Od nahrávání a výroby alb přes jejich distribuci až po navazující úkony jako bookování koncertů nebo utužování vztahů napříč scénou. Tu posléze přijaly za vlastní i další komunity stojící mimo hlavní proud a v dnešní době zažívá renesanci na všech frontách. Byť málokdy v čisté formě.

     
     

    5

    téma

    2

  • Nenahlížíme na věc z pohledu soutěže s ostatními vydavatelstvími, ale respektujeme hudbu jako formu umění.

    Greg Werckman

    proto, aby uchránili svoje příjmy, ale především uměleckou svobodu.


    Na vlastní pěst

    „Proč by měl někdo chuť podepisovat smlouvu na šest alb v byznysu, který jde do háje?“ prohlásil v roce 2006 Thom Yorke, když jeho Radiohead ukončili spolupráci s EMI Records a zahájili dlouhé období absolutní nezávislosti. Rok na to velikáni z Oxfordshiru jako vůbec první komerčně úspěšná kapela na světě zpřístupnili své album na internetu, a to buď za libovolnou částku, nebo zcela zdarma. V distribuci fyzických nosičů se Radiohead od té doby spoléhají na služby pidilabelu XL Recordings a zjednodušeně řečeno si dělají, co chtějí. Strach z bezplatného digitálního zveřejnění nahrávky vzhledem k věrnosti své fanouškovské základny rozhodně mít nemuseli. O loajalitě fanoušků se přesvědčili už s deskou Kid A, která kolovala online několik týdnů před oficiálním vydáním. A přestože ji nedoprovázely žádné promosingly ani videa, umístila se na první příčce amerického žebříčku.

    Úspěch Kid A přinesl zajímavý zvrat a rigidní politika major labelů nadále nemohla přehlížet vliv internetu. „Věděl jsem, že internet podporuje prodeje, ale nikdy předtím jsem nebyl schopný to prokázat. Pokaždé totiž sehrála roli MTV a rádia, a nikdo v branži nevěřil, že by to šlo i bez nich,“ uvedl tehdy prozíravý šéf Capitolu. Inspirativní přístup Radiohead se však neshledal s mnoha následovníky. Tedy alespoň mezi hudební elitou.

    Tastemakeři

    Ačkoli se experimentování s digitálním vydáváním jeho průkopníkům osvědčilo, zónu svobody si interpreti i v novém miléniu z pohodlnosti raději vyhandlují u major labelů, a pokud se jim to nepodaří, přejdou k nezávislým. Pouze ti nejpilnější nebo nejsvéhlavější z nich neváhají se založením vlastních. Učebnicovým příkladem je Mike Patton, který stál u zrodu malého impéria Ipecac. Kultovní vydavatelství mělo původně sloužit k ustájení jeho projektů Fantômas

    Výjimku potvrzující pravidlo ještě donedávna představovali Nine Inch Nails, kteří v roce 2008 zdarma sdíleli alba The Slip a Ghosts I-IV, jinak distribuované labelem Trenta Reznora The Null Corporation. NIN se tak na chvíli stali symbolem DIY mezi elitou, to už je ale hudba minulosti. Jak ostentativně se jejich frontman vůči majorům kdysi ohradil, tak smířlivě je zase přijal, a s posledním albem zakotvil u společnosti Columbia.

     
     

    5

    téma

    3

  • Snažíme se o to, aby každé album i song, který uděláme, dosáhly takové kvality, které lidé mohou důvěřovat.

    Julian Casablancas

    a zatím se mu daří. V portfoliu má třeba Karen O, Rey Pilla nebo Alberta Hammonda, Jr., z The Strokes.

    O krok dál před mnoha tastemakery je činorodý Jack White, který z Nashvillu řídí stále expandující vydavatelství Third Man specializované na unikátní vinylové nahrávky. Pod křídly má nejen Whiteovy projekty, ale celou plejádu umělců od Laury Marling přes Becka až po Neila Younga. A výčet hudebníků, kteří se rozhodli vzít do rukou osud vlastní tvorby a zároveň se starat o další ovečky, tím zdaleka nekončí. Svůj vlastní label rozjel například byznysmen Jay Z, taneční guru Disclosure, idealisté Chvrches, punkerky Savages, Ben Lovett z folkařů Mumford & Sons, vyhledávaný producent James Murphy z LCD Soundsystem, rapper Kanye West, Prince a mnoho dalších.


    Z obýváku až na vrchol

    S podporou labelu nebo bez? To je otázka, kterou si řada umělců v určité fázi kariéry musí položit. Oproti před-internetové době však hraje zcela marginální roli. Stále větší význam dostává ryzí individualita. Jednou z nejúspěšnějších nahrávek loňského roku se stalo Art Angels od vesmířanky Grimes, která se k muzice dostala náhodou, skládá, nahrává a mixuje svoji muziku, aniž by respektovala jakákoli pravidla, a zbytek hudebního světa by to od ní rád odkoukal. Nabídky od producentů a velkých firem se samozřejmě jenom hrnou, mladá všeumělkyně se od nich však distancuje. A nemá nejmenší důvod počínat si jinak. Její pokřivená

    A podobně „artist friendly“ přístup nedávno zaujal také další samorost Julian Casablancas v Cult Records. Kromě toho, že pod vlastní firmou vydal debut svého projektu s kapelou The Voidz, postupně zde sdružuje čerstvé tváře indie scény. „Snažíme se o to, aby kaž­dé album i song, který uděláme, dosáhly takové kvality, které lidé mohou důvěřovat. A podílely se tak na utváření trendů. Každá éra má svůj televizní kanál nebo iTunes, které muzice škodí. Tomu se snažíme být protiváhou,“ popsal Casablancas cíl své mise

    a Maldoror, které se jinde nesetkaly s otevřenou náručí. Nakonec se ale proměnilo v jedinečnou platformou podporující další progresivní interprety. „Nejdůležitější je přistupovat k labelu tak, aby za všech okolností pracoval pro umělce. Nenechat se zatáhnout do nástrah klasického hudebního průmyslu. A nenahlížet na věc z pohledu soutěže s ostatními vydavatelstvími, ale respektovat hudbu jako formu umění,“ shrnul motto Ipecacu spoluzakladatel Greg Werckman.

     
     

    5

    téma

    4

  • Nezajímá mě, co mi nabízejí lidé z hudebního průmyslu.

    Mac DeMarco

    3 hvězdy nezávislé scény

     
     
     
     

    Die Antwoord – Baby‘s On Fire

    Mac DeMarco – Salad Days

    Grimes – Kill V. Maim

     
     
     

    historie a mladá generace s ním dokáže vytvořit divy. Stejné terno ale můžete udělat třeba s klavírem po vzoru Amandy Palmer, nahrávkami rapových seancí ve stylu Young Fathers, extravagancí jako Die Antwoord nebo s rozladěnou španělkou jako kontroverzní písničkář Mac DeMarco.

    „Dostávám e-maily od zábavních producentů a podivných lidí z hudebního průmyslu, ale nezajímá mě, co mi nabízejí. Možná jednou přijde chvíle, kdy budu mít chuť s nimi pracovat, zatím mě ale pořád baví dělat věci svobodně a po svém,“ kvituje ohlas, jakého se mu dostává, svérázný DeMarco. A v podstatě tím vystihuje kouzlo celé dnešní doby. Žijeme v obležení paradoxů, díky kterým možná přibude handrkování u piva o tom, co ještě je a co není respektování hodnou hudbou. Dokud ale sílící trend bude pokračovat, obavy ze zacyklení hudebního vývoje můžeme nechat stranou a těšit se na vzrušující dobrodružství.

    Úspěch Grimes dokládá, jak příznivé podmínky v současnosti mají začínající hudebníci k tomu, aby prorazili na nejvyšší možné úrovni, a to i s nulovou podporu ze strany průmyslu. Hranice mezi hudbou, která je výsledkem domácích DIY pokusů a projektů s vysokým rozpočtem, se stírají. Laptop se stává nejpopulárnějším hudebním zařízením

    verze pop music se dočkala nadšených reakcí u kritiky i mainstreamově orientovaného publika. A fakt, že je podepsaná pod vším, co dělá, patří k jejím největším devizám.

     
     

    5

    téma

    5

 
×
Čtete:
2016/2
Komu svědčí doba nezávislosti?

Televize

Videorama

Headliner

Emma Smetana

Hluchoněmá ve studiu

Rozhovor

Three days Grace

Hlášky

Kurt Cobain

Enface

Tindersticks

Všechno na svém místě

Móda

Hudba a boty

Walking In My Shoes

Enface

The 1975

Přidrzlí zachránci popu

Art

7 nej britpopových obalů

Insider

Prokop Holoubek

České kapely jezdí ven jen na návštěvu

Story

Guns N' Roses

Splněné přání nebo touha po penězích?

TOP

11 hudebních hvězd, které nikdy neexistovaly

Story

Simple Plan

Úspěch v nepřízni kritiky

Fenomén

Jazzová sekce

Připomínka historické důležitosti

Rozhovor

Alice

Hudba je převlečený čas

TOP

9+1 na kost promrzlý klip

Enface

Jack Garratt

Budoucí hvězda roku

Nominace

Kdo dostane Apollo

Rozhovor

Greg Dulli

Dobu počítám podle alb

Story

Smack

Ten, který prý kurví rap

Story

Parov Stelar

Muž co míchá čokoládu a chilli

TOP

Klub výjimečných

Výročí

Cpt. Beefheart

Muž, který rozkopl dveře

Songstory

Vltava

Marx, Engels, Beatles

Enface

Wolfmother

Z hvězd zase na start

Story

David Rodigan

Pouštět reggae

Rozhovor

Adam Ďurica

Pop je odkázaný na lásku

Vizuál

Leif Podhajský

Digitální spiritualista

Retro

The Supremes

Velká soulová mašina

TOP

Nejlepší hudební seriály

Rozhovor

Therapy?

O slávě, koksu a vytrvalosti

Ženský element

Halsey

Hudba pro mladé dospělé

Kvíz

Headliner test

Hip Hop 1/2

Elementy ulice

Hip Hop 2/2

J5

Je to hra a každý má specifickou roli

Heavy 1/2

Natvrdo

Heavy 2/2

Todd Kerns

Klasika

Teď vážně

Indie

Ty kytary!

Folk

Bez cancáku

Jazz a blues

Bluesbar

EDM

MDMA

Alternativa 1/2

Kroky podzem

Alternativa 2/2

Čtvrtstoletí písniček na přání

Mluvené slovo

Vyprávěj

Recenze měsíce

Rihanna

Recenze měsíce

Sia

Recenze

18. února 2016

Recenze úvod

4. února 2016

Duel

Emma Smetana

What I've Done

Recenze

SMS Recenze

Naživo

Vinyla 2015

Tvrdohlavě a bez kompromisů

Naživo

Mutemath

Černé plíce nedoceněných jedničkářů

Naživo

The Ecstasy of Saint Theresa

Dojemný návrat

Naživo

TWENTY ONE PILOTS

PARTY NA 110 procent

Naživo

Peter Hook

Jen tak se dotýkat z povzdálí

Naživo

Matěj Benko

Amatérismus hvězdných planet

Naživo

Vložte kočku

S malou pomocí přátel

Naživo

Therapy?

Zas a znova

Naživo

Three Days Grace

Mílý rock a děsná zima

Naživo

Slipknot

Totální smršť do lidí

Naživo

Ellie Goulding

Zábava až na konci

Kalendárium

Památné dny

Tipy

Kam vyrazit?

Tiráž

Tiráž

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.