Hudební časopis zdarma ke stažení

App Store Google Play

Novinky

Co se děje

Headparáda

Headparáda

Co poslouchá...

Lenka Klicperová

Headliner 1/2

Pipes and Pints

Headliner 2/2

Kapely s dudama

Čerstvé (z)boží

Ponk

TOP

Chemical Brothers

Jídlo

Festivalové bašty

Publicistika

Zneužil mě manažer

Pozvánka

Desperados High Jump 2015

Rozhovor

Tomáš Klus

Kariéra

BÁJEČNÁ LÉTA S KLUSEM

Rozhovor

Julian Casablancas

Hlášky

Blackmore‘s Night

Headliner 1/3

Patti Smith

Headliner 2/3

Patti Smith

Headliner 3/3

Patti Smith

Rozhovor

Lindemann

Songstory

Do They Know It’s Christmas / We Are The World

Dialog

Primavera Sound 2015

TOP

Village People

Story 1/2

Frank Zappa

Story 2/2

Frank Zappa

  • Portrait du musicien de rock Frank Zappa en 1982. ¬©Marcello Mencarini/Leemage, Image: 146720134, License: Rights-managed, Restrictions: Prior permission is required for advertising, promotional use, consumer goods and derivative products. ITALY OUT, Model Release: no, Credit line: Profimedia, AFPGraphicLine

    text Antonín Kocábek

    foto Profimedia

    GraphicLine

    Frank Zappa

    Česká stopa

    Polygon
     

    6

    GraphicLine
     

    Story 2/2

    1

  • Vzhledem k tomu, že první Zappovo album Freak Out vyšlo v červnu 1966, je až s podivem, jak brzy jeho tvorba ovlivnila české muzikanty. Zvlášť když v dobách socialistického Československa trvalo i několik let, než do něj některý z čerstvých hudebních trendů vůbec doputoval. Jak se k nám vlastně dostal Zappa?

    GraphicLineGraphicLine
     
     
    GraphicLineGraphicLine

    Milan Hlavsa – Špatný zprávy každej den

    Group
     
     
     
     

    Už v září 1968 se objevila skupina The Plastic People of The Universe, která vedle Velvet Underground, Captaina Beefhearta a The Fugs udávala Zappu jako jeden z hlavních inspiračních zdrojů. Nebyli v tom výjimkou – album Freak Out Zappu vyneslo do pozice ikony experimentálního rocku a předznamenalo cesty novým formám rocku s vlivy psychedelie a spojení rocku s vážnou hudbou. A to prakticky bez ohledu na geografické hranice.

    Existují i teorie, že inspirací názvu tehdy nové pražské kapely v čele s Milanem „Mejlou“ Hlavsou se stala právě Zappova skladba Plastic People. Plastici do svého repertoáru každopádně zařadili i několik Zappových skladeb, které hrávali až do roku 1972. V roce 2002 jim vyšlo album archivních na

    hrávek Trouble Every Day, pojmenované právě podle zařazené Zappovy coververze. Po letech nahrál upravenou verzi na své sólové album Šílenství i sám Mejla Hlavsa a nechal ji s českým názvem nazpívat Evu Turnovou.

    Polygon
     
     

    6

    GraphicLine

    Story 2/2

    2

  •  
    GraphicLineGraphicLine

    Lesík Hajdovský a Manželé – Všichni hrajou dobře, jen my hrajem špatně!

    Group
     
     
     
     
     
    Frank Zappa et son groupe les Mothers of Invention c. 1971 --- Frank Zappa with band The Mothers of Invention c. 1971, Image: 166654836, License: Rights-managed, Restrictions: Utilisation exclusivement editoriale. Droits additionnels requis pour utilisation commerciale ou promotionnelle, y compris couvertures de livres. RDA ne garantit pas les droits a l'image de la personne representee. L'image ne doit pas etre modifiee., Model Release: no, Credit line: Profimedia, Rue des Archives

    Frank Zappa s kapelou The Mothers of Invention v roce 1971

    V polovině sedmdesátých let už byla tvorba Franka Zappy modlou všech tuzemských rockerů, kteří postupně přecházeli z hardrockových vlivů k jazz rocku. Silný vliv byl patrný například u kapely Elektrobus, ve které hráli mladí Mikoláš Chadima a Pavel Richter. V repertoáru měla instrumentálky Lumpy Gravy a King Kong a vlastními texty opatřené I’m The Slime a Muffin’ Man.

    Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let se k Zappovi a jeho absolutní svobodě vyjádření otevřeně hlásila skupina Zikkurat s kytaristou Jiřím Křivkou a baskytaristou Vilémem Čokem. Než Čok odešel do Pražského výběru, hrála celou řadu vlastních, ale Zappou silně ovlivněných skladeb, mnohdy třeba půlhodinové délky. V porevolučním čase Zikkurat prodělal několik comebacků i žánrových proměn a od roku 2015 vystupuje výhradně se Zappovými skladbami jako Zikkurat Frank Zappa Tribute.

    Hravost i sarkasmus Zappových skladeb přípomínal i přístup skupiny Manželé. Dobře je to slyšet třeba ve skladbě Všichni hrajou dobře, jen my hrajem špatně, ve které kytarista Lesík Hajdovský otevřeně cituje kytarový motiv ze skladby Joe’s Garage.

    Velkým příznivcem Zappovy tvorby byl Michael Kocáb. Díky americké manželce

    Polygon
     
     

    6

    GraphicLine

    Story 2/2

    3

  •  
    GraphicLineGraphicLine

    Píča – Bobby Brown

    Group
     
     
     
     
    GraphicLineGraphicLine

    Frank Zappa před koncertem prohlásil, že se stal fetišistou a sbírá dámské kalhotky a podprsenky

    V českých muzikantech však „otisk“ zanechal i tak. K desátému výročí Zappova úmrtí dokonce vyšla kolekce coververzí Salute Zappa, na níž nejrůznější, žánrově často odlišné české kapely přepracovaly mistrovy

    dokonce Zappu koncem 80. let navštívil v USA, navázali spolu přátelský vztah a později se stal hlavním iniciátorem slavné návštěvy Franka Zappy v Praze začátkem roku 1990. Pražský výběr tehdy dokončoval s režisérem Karlem Smyczkem film Pražákům, těm je tu hej a Zappa se v něm v závěru na chvíli objevil. Byl okouzlen přijetím, kterého se mu v Praze dostalo, ochotně se účastnil řady akcí, setkal se s Václavem Havlem.

    Když Pražský výběr o rok později hrál velký koncert na Letné v souvislosti s odchodem sovětských vojsk z Československa, vystoupil na něm Zappa jako host a je tak i zachycen na koncertním záznamu Adieu C.A. Slibné další spolupráci a perspektivě budoucího regulérního Zappova koncertu u nás ovšem zabránila postupující rakovina prostaty, která ho sužovala. 

    Česká verze měla poměrně zajímavou genezi vzniku. „Někdy v polovině devadesátých let režíroval J. A. Pitínský v pražském A-Studiu Rubín hru Jana Rychetského Nevinní jsou nevinní, ve které figurovala spousta Zappovy muziky. A večer před premiérou mi povídá: ,Víš, Jirko, docela by se mi líbilo, kdyby byl na programu přeložený nějaký Zappův text – třeba Bobby Brown. Neudělal bys to? Ale muselo by to být ještě dnes, protože program jde ráno v sedm hodin do tiskárny a večer je premiéra.‘ Neměl jsem doma desku, tu měl kolega Martin Radimecký ve Vojtěšské ulici. A neměl jsem ani gramofon, a tak Martin spěchal přes most domů, kde

    skladby. Nekorunovaným králem alba je bez debaty skupina Píča v čele se zpěvákem a kytaristou Jiřím Popelem. Její verze jedné z nejhitovějších Zappových skladeb Bobby Brown mnohé šokovala svým otevřeným, a nejen na svou dobu velmi vulgárním textem. Háček je v tom, že Popel, který je vynikajícím překladatelem, text nenapsal, ale pouze velmi věrně přeložil a přebásnil z originální verze. A to včetně dotaženého veršování.

    Polygon
     
     

    6

    GraphicLine

    Story 2/2

    4

  •  
    Frank Zappa (1940-1993, pull raye) compositeur et musicien de rock, realisateur americain avec son groupe les Mothers of Invention c. 1971 --- Frank Zappa (1940-1993, stripes) american rock composer, musician and director with band Mothers of Invention c. 1971, Image: 167037161, License: Rights-managed, Restrictions: Utilisation exclusivement editoriale. Droits additionnels requis pour utilisation commerciale ou promotionnelle, y compris couvertures de livres. RDA ne garantit pas les droits a l'image de la personne representee. L'image ne doit pas etre modifiee., Model Release: no, Credit line: Profimedia, Rue des Archives

    Frank Zappa se svou kapelou v roce 1971

    Bobbyho Browna přehrál z desky na kazetu. S kazetou se vrátil do Rubínu, předal mi ji a já spěchal domů, kde jsem si ji pouštěl a postupně text přeložil. Potom jsem běžel zpět do Rubínu, kde jsem ho předal J. A. Pitínskému, a ráno šel do tiskárny. No a o mnoho let později nás napadlo písničku nazkoušet, když už jsme měli text,“ popisuje Popel reálie tehdejší doby.

    Popel, který určitou dobu před listopadem 1989 pobýval v emigraci, měl to štěstí, že svůj idol viděl i v akci: „Franka Zappu jsem viděl poprvé naživo 11. prosince 1980 v Santa Monice v Kalifornii, kde jsem tehdy začínal žít. Koncert se konal k příležitosti vydání alba Joe’s Garage a byl vynikající ne

    jen hudebně, ale i dramaturgií. Frank Zappa před začátkem prohlásil, že se stal fetišistou a sbírá dámské kalhotky a podprsenky, které mu mají dámy házet během koncertu na jeviště, nad kterým byly natažené prádelní šňůry. Zappa každý hozený kus sebral z pódia a jednou rukou přikolíčkoval na šňůru nad hlavou, i když hrál třeba momentálně na kytaru nebo zpíval, aniž by přitom zahrál jedinou notu falešně nebo vyšel z rytmu. Na konci koncertu byly šňůry zcela zaplněné... Později jsem ho viděl hrát ještě několikrát. Vždycky byl skvělý, ale poprvé je poprvé a ten zážitek už většinou nikdy nic nepředčí,“ vyznává se Popel ze své nehynoucí živelné vášně.

    Polygon
     
     

    6

    GraphicLine

    Story 2/2

    5

  • Rectangle
     
    GraphicLineGraphicLine

    Bobby Brown po česku

    Hele, čau lidi, já jsem Bobby Brown / Prej jsem děsně hezkej, zkrátka žádnej klaun / A zuby mi zářej, mý fáro je tvrďák / Všem holčinám řikám ať mi políběj prďák /

    Chodim do tý nejslavnější ze všech škol / Mám skvěle šitý kvádro, firma Frajer a spol. / Nalákal jsem domů jednu pěknou mažoretku / Až mi píchne s úkolama sjedu ji jak štětku /

    Ó Bože, já jsem americkej sen / Kdo mě vidí musí jít hned do kolen / A jsem roztomilej malej hazl / Jednou bych chtěl vlastnit ňákej hógo fógo pajzl /

    Hnutí za práva žen / Vo tom dneska všude melou každej den / Já znal jsem toho málo z týhle sexuální vědy / Než jsem šukal jednu lesbu jménem Freddie / Musela mi nejdřív říct / Že prej mi dá vědět kdy mám jako týct / Mý koule měla v lisu, ale zapomněla ptáka / Řek bych, že mi funguje, snad jen moc rychle cáká /

    Ó Bože, já jsem americkej sen / I když mi teď vocas smrdí vod hoven / A jsem nešťastnej parchant a neni mi fuk / Že prostě nevim jestli jsem... holka nebo kluk /

    Koupil jsem si vohoz o něco užší / Prachy cinkaj v kapse a furt dál mi to sluší / Mám super skvělej hák, melu v rádiu pantem / Nikdo netuší, že to teď sjíždim s buzerantem / To jsem kámošovi hodil laso / Rozjeli jsme spolu menší sado-maso / A dokážu už vydržet i hodinu bolesti / Když se pak smím udělat svázanej u pelesti /

    Ó Bože, já jsem americkej sen / Se vřetenem v zadku řvu až je to slyšet ven / Ale hodlám se zlepšit za každou cenu / Díky Frede, teď zase já ti ho tam vženu /

    Ó Bože, já jsem skvělej, tohle je má řeč! / Díky Freddie mám teď pěknou sexuální křeč / Já Bobby Brown jsem prostě ďas / Sledujte mě, už jdu na to zas...

    GroupPolygon
     
     

    6

    GraphicLine

    Story 2/2

    6

 
×
Čtete:
2015/7
Frank Zappa

Čerstvé (z)boží

Mayen

TOP

Knih’o’moll

Stop

Zákaz vjezdu

Anketa

Stalo se

Insider

Mel Bush

Story

Natalie Imbruglia

En Face

Noisy Pots

Rozhovor

Sifon

Reportáž

Rock For People

Téma 1/2

Sběratel

Téma 2/2

Sběratel

Pohled

Taylor Swift vs. Apple

Ženský element

Ella Eyre

Test

H-D kvíz

Televize

Videorama

Hip Hop

Elementy ulice

Klasika

Teď vážně

Folk

Bez cancáku

Mluvené slovo

Vyprávěj

Hard & Heavy

Ocelové srdce

Jazz & Blues

Bluesbar

Indie

Ty kytary

Alternativa

Kroky pod zem

EDM

MDMA

Odjinud

Mimochodem

Festival

Okoř PR článek

Recenze měsíce

Refused

Recenze

Recenze 23. 7. 2015

Recenze 1/2

Recenze 2. 7. 2015 1/2

Recenze 2/2

Recenze 2. 7. 2015 2/2

Duel

Tomáš Klus

SMS/REC

SMS/RECenze

Naživo

Lindsey Stirling

Naživo

Blackmore‘s Night

Naživo

Prague Proms

Naživo

The Gaslight Anthem

Naživo

Alt-j

Naživo

Body Count feat. Ice T

Naživo

United Islands

Naživo

Blur

Naživo

BiggBoss All Stars Team

Naživo

Tomáš Klus

Naživo

Dream Theater

Naživo

Eagles of death metal

Tipy

Kam vyrazit?

Festivalový speciál 1/3

FESTIVALY 2015

Festivalový speciál 2/3

FESTIVALY 2015 - červenec

Festivalový speciál 3/3

FESTIVALY 2015 - srpen/září

Používáme cookies abychom Vám umožnili lepší procházení stránkou. Pro více informací si přečtěte Co jsou Cookies. Pokud budete pokračovat v procházení stránek, vyjadřujete souhlas s těmito podmínkami.